AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 For ca 2 år siden flyttet jeg og barnets far fra hverandre. Han har siden da hatt veldig mange nye kjærester, og barnet har møtt alle med en gang. Han har kjent damene i mellom 2-4 uker før han introduserer barnet for de, og mange av damene har flyttet inn etter bare noen uker. Har telt at han har hatt 7 nye forhold på disse årene. Barnet er tydelig forvirret etter han har vært hos far, og spør mye om barna som de tidligere damene har. Han spør også hvorfor de er borte. Dette kan umulig være bra for barnet mitt?? Er det noe jeg som mor kan gjøre for å stoppe dette? Har prøvd å snakke med far men det hjelper ikke. Anonymkode: f9452...31d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Du må ta opp saken i møte på Familievernkontoret. Antakelig forstår far fortsatt ikke problemet, men da er saken i det minste formelt kommet på bordet. Jeg er alenepappa for to, og har konsekvent nektet barna helgebesøk hos mor dersom hun har kjæreste på besøk. Først da det så ut til at hun gikk inn i et serøst forhold, med en ok mann, lot jeg barna etter hvert dra dit på helgebesøk når kjæresten hennes var der. Før dette var hun i en rekke kortere forhold, men barna møtte ikke disse mennene fordi jeg ikke tillot det. Husk at du aldri skal levere barnet ditt fra deg uten at du er 100% sikker på at de har det trygt og godt! Anonymkode: 40033...0cd 1
Jr.Garcon Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må ta opp saken i møte på Familievernkontoret. Antakelig forstår far fortsatt ikke problemet, men da er saken i det minste formelt kommet på bordet. Jeg er alenepappa for to, og har konsekvent nektet barna helgebesøk hos mor dersom hun har kjæreste på besøk. Først da det så ut til at hun gikk inn i et serøst forhold, med en ok mann, lot jeg barna etter hvert dra dit på helgebesøk når kjæresten hennes var der. Før dette var hun i en rekke kortere forhold, men barna møtte ikke disse mennene fordi jeg ikke tillot det. Husk at du aldri skal levere barnet ditt fra deg uten at du er 100% sikker på at de har det trygt og godt! Anonymkode: 40033...0cd På hvilket grunnlag nekter du den andre forelderen rettighetsbestemt samvær da? En skjønnsmessig vurdering du selv foretar? Tviler sterkt på at du ikke hadde fått problemer hvis hun hadde kontakt advokat og barnevernet. Det er dessverre enda en av minusene med samlivsbrudd, man styrer ikke lenger hvilke og hvor ofte exen får seg ny kjæreste eller samboer. 19
ntrane Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Barnet skal ha trygge rammer. Å introdusere barnet til nye kjærester kan føre til stress og utrygghet. Trist at BF ikke evner til å forstå dette. 3
liljene Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Jeg har datet og hatt noen korte forhold. Barna møtte kun en før det ble seriøst med en av de. Dvs at de møtte to. Ser nå hvor viktig det er med stabilitet ift ungene, og hvor mye min nye kjæreste stiller opp, og hvor bra det er for ungene. Å få en ny mann inn, gikk problemfritt. Jeg er enig med ts at man trenger forutsigbarhet og stabilitet. Endret 8. oktober 2019 av liljene
Antoinette Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: har konsekvent nektet barna helgebesøk hos mor dersom hun har kjæreste på besøk lot jeg barna etter hvert dra dit på helgebesøk barna møtte ikke disse mennene fordi jeg ikke tillot det. Anonymkode: 40033...0cd Du bruker barna for å kontrollere eksen men forsøker å fordekke det som omsorg for barna? Topp! 6
Gjest H Smith Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 8 timer siden, Jr.Garcon skrev: På hvilket grunnlag nekter du den andre forelderen rettighetsbestemt samvær da? En skjønnsmessig vurdering du selv foretar? Tviler sterkt på at du ikke hadde fått problemer hvis hun hadde kontakt advokat og barnevernet. Det er dessverre enda en av minusene med samlivsbrudd, man styrer ikke lenger hvilke og hvor ofte exen får seg ny kjæreste eller samboer. Man bør definitivt sette krav til at barn har det stabilt. Å bytte kjærester annenhver måned er en ting, men å presentere nye kjærester til barn i hytt og pine, det er i min bok grov svikt. Når man har barn, så skal man sørge for et mest mulig stabilt hjem, har man barn som skifter bosted, så er dette enda mer viktigere. Uansett; hva er greia med å skulle presentere ungene for en ny kjæreste etter kort tid? Hvis man ikke greier å ta såpass hensyn at man venter med det det, så har man svekkede omsorgsevner. 45 minutter siden, Antoinette skrev: Du bruker barna for å kontrollere eksen men forsøker å fordekke det som omsorg for barna? Topp! Nå er ikke jeg den du svarte, men så klart vil man at ikke at den andre forelderen skal dra inn nye kjærester i et barns liv hver måned. Så, om den andre forelderen har så dårlig vurderingsevne som i dette eksemplet, så er det faktisk din plikt som ansvarlig forelder å følge med hvordan dine barn har det i barnehage, skole, fritidsaktiviteter og hos den andre forelderen. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har kjent damene i mellom 2-4 uker før han introduserer barnet for de, og mange av damene har flyttet inn etter bare noen uker. Har telt at han har hatt 7 nye forhold på disse årene. Barnet er tydelig forvirret etter han har vært hos far, og spør mye om barna som de tidligere damene har. Han spør også hvorfor de er borte. Dette kan umulig være bra for barnet mitt?? Helt enig med deg! Vurderingsevnen til han er svært dårlig, og gir deres barn lite stabilitet. Jeg ville tatt det opp hos FVK, slik at det i ettertid vil være tydelig at du har forsøkt å ta opp dette med barnefar.
Sparkling_Pink Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg synes det er bra at barnet spør. Hva svarer du? Noen barn har med seg en stabilitet i temperamentet og vil ikke bli særlig påvirket, andre er mye lettere påvirkbar og vil nyte godt av gode, stabile forhold. Jeg synes du skal vurdere hva barnet ditt trenger - inklusive rådene om å blande inn tredjeparter etter mottoet "far gjør lite gode vurderinger". Det har et potensiale å skape nødvendig (?) fuore over livstilen hans, men og å lage en konflikt som også berører barnet ditt. Å stoppe barnefar i sin livsførsel tror jeg er urealistisk. Du kan i bestefall modne han slik at han slår seg til ro med ett godt nytt menneske, i verstefall få han avskrevet som forelder. 2
Jr.Garcon Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) 5 timer siden, H Smith skrev: Man bør definitivt sette krav til at barn har det stabilt. Å bytte kjærester annenhver måned er en ting, men å presentere nye kjærester til barn i hytt og pine, det er i min bok grov svikt. Når man har barn, så skal man sørge for et mest mulig stabilt hjem, har man barn som skifter bosted, så er dette enda mer viktigere. Uansett; hva er greia med å skulle presentere ungene for en ny kjæreste etter kort tid? Hvis man ikke greier å ta såpass hensyn at man venter med det det, så har man svekkede omsorgsevner. Poenget er at hvis du f.eks har 60-40 fordeling av samvær gitt av retten/avtale , så er de 40% en rettighet jeg har. Det er overhodet ikke en rettighet jeg har på "nåde" eller noe partneren skjønnsmessig skal/kan vurdere ukentlig om hun ønsker å innfri eller ikke. Om man innbiller seg det så er man eksepsjonelt arrogant og det er noe som vil gi deg problemer- om du ikke har en kuet partner som av en eller annen merkelig grunn godtar det. Du må ta sånt via de rette kanaler - retten, barnevern etc, og den personlige vurderingen exen ovenfor i innlegget gjorde av partneren sin og hennes relasjoner før han på nåde oppfyller bestemt samvær, er i mangel av et bedre ord helt på tryne. Ikke misforstå, selvsagt hadde jeg syns det var kjipt om jeg hadde en ex som ga barna mine ustabile omgivelser, introduksjon av nye menn som forsvant hele tiden osv. Men det måtte jeg jo ha løst via korrekte kanaler, jeg kunne jo ikke tatt meg en sigg og sagt "beklager , jeg ser på FB at du har blitt sammen med Per. Han har jeg aldri likt og det er kun 5 uker siden du slo opp med Frank, så du får ikke noe samvær denne eller de neste ukene av hensyn til barnets beste. Tar hun barnemoren den saken videre ville jeg selvsagt blitt satt kraftig på plass av de rette myndigheter. Endret 8. oktober 2019 av Jr.Garcon 8
Gjest H Smith Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 18 timer siden, Jr.Garcon skrev: Poenget er at hvis du f.eks har 60-40 fordeling av samvær gitt av retten/avtale , så er de 40% en rettighet jeg har. Det er overhodet ikke en rettighet jeg har på "nåde" eller noe partneren skjønnsmessig skal/kan vurdere ukentlig om hun ønsker å innfri eller ikke. Om man innbiller seg det så er man eksepsjonelt arrogant og det er noe som vil gi deg problemer- om du ikke har en kuet partner som av en eller annen merkelig grunn godtar det. Du må ta sånt via de rette kanaler - retten, barnevern etc, og den personlige vurderingen exen ovenfor i innlegget gjorde av partneren sin og hennes relasjoner før han på nåde oppfyller bestemt samvær, er i mangel av et bedre ord helt på tryne. Ikke misforstå, selvsagt hadde jeg syns det var kjipt om jeg hadde en ex som ga barna mine ustabile omgivelser, introduksjon av nye menn som forsvant hele tiden osv. Men det måtte jeg jo ha løst via korrekte kanaler, jeg kunne jo ikke tatt meg en sigg og sagt "beklager , jeg ser på FB at du har blitt sammen med Per. Han har jeg aldri likt og det er kun 5 uker siden du slo opp med Frank, så du får ikke noe samvær denne eller de neste ukene av hensyn til barnets beste. Tar hun barnemoren den saken videre ville jeg selvsagt blitt satt kraftig på plass av de rette myndigheter. Vi er ikke uenige om alt; jeg er enig i ditt siste avsnitt, man kan ikke sitte hjemme å si til den andre forelderen at du ikke får ha samvær. Her er jeg enig i at man bestreber seg på å gjøre ting i rett rekkefølge, og at man starter ikke med å nekte samvær. Det sagt, det kommer en dag da et barn blir så voksent, at du som forelder må stå til ansvar for hva du har gjort, og like viktig, hva du IKKE har gjort. I dette tilfellet, så vil jeg si sjansen er stor for at barnet vil anklage mor som sendte h*n til et ustabilt farshjem. Når den dagen kommer, så vil ikke barnet tolerere en forklaring av typ ''ja, jeg så at du ikke hadde det bra, men jeg måtte gjøre ting etter boken, så dessverre måtte du i alle år være i et ustabilt hjem, med mange forskjellige voksenpersoner''. Den forklaringen holder rett og slett ikke. Et barn vil, rettmessig, være kritisk til at en forelder ikke har gjort alt i sin makt for å stoppe en dårlig situasjon for sitt eget barn. Om ditt barn har det dårlig, enten det er i barnehagen, skolen eller hos den andre forelderen, så gjør man noe med det, man kan aldri tillate seg å si at den andre forelderens samvær er dens rettighet, og dermed slutte å bry seg. Man skal gjøre alt i sin makt, for at sitt eget barn skal ha det bra, uansett. Gjør man det ikke, så skal man en dag stilles til dom for det man (ikke) har gjort.
Jr.Garcon Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 5 timer siden, H Smith skrev: Vi er ikke uenige om alt; jeg er enig i ditt siste avsnitt, man kan ikke sitte hjemme å si til den andre forelderen at du ikke får ha samvær. Her er jeg enig i at man bestreber seg på å gjøre ting i rett rekkefølge, og at man starter ikke med å nekte samvær. Det sagt, det kommer en dag da et barn blir så voksent, at du som forelder må stå til ansvar for hva du har gjort, og like viktig, hva du IKKE har gjort. I dette tilfellet, så vil jeg si sjansen er stor for at barnet vil anklage mor som sendte h*n til et ustabilt farshjem. Når den dagen kommer, så vil ikke barnet tolerere en forklaring av typ ''ja, jeg så at du ikke hadde det bra, men jeg måtte gjøre ting etter boken, så dessverre måtte du i alle år være i et ustabilt hjem, med mange forskjellige voksenpersoner''. Den forklaringen holder rett og slett ikke. Et barn vil, rettmessig, være kritisk til at en forelder ikke har gjort alt i sin makt for å stoppe en dårlig situasjon for sitt eget barn. Om ditt barn har det dårlig, enten det er i barnehagen, skolen eller hos den andre forelderen, så gjør man noe med det, man kan aldri tillate seg å si at den andre forelderens samvær er dens rettighet, og dermed slutte å bry seg. Man skal gjøre alt i sin makt, for at sitt eget barn skal ha det bra, uansett. Gjør man det ikke, så skal man en dag stilles til dom for det man (ikke) har gjort. Joda, selvsagt enig i eksemplene med barnehage,skole osv. Det samme gjelder tilfeller hvor det foreligger åpenbar omsorgssvikt fra den andre partneren - rus, alkohol,vold og mishandling mot barnet osv. Men også i sistnevnte tilfeller er det første man må gjøre (etter man nekter den andre samvær) å kontakte politi, barnevern osv slik at man f.eks. får et hastevedtak på at partneren ikke får samvær uten tilsyn før saken er behandlet av rette myndighet. Det handler jo om rettssikkerhet for alle parter involvert -også for barnet. Det er også en veldig stor forskjell på f.eks rus og din subjektive vurdering av om exen din har for mange partnere. Det har noe ovenfra og ned moralistisk og kontrollerende i seg. Hvis man innbiller seg at exen sine partnerbytter er noe jeg har fasiten på om er ok/ikke, og noe jeg på eget vilkårlig grunnlag kan straffe henne for - si at da får du ikke samvær - så er man på farlig grunn. Det er ting utenfor din makt og nettopp en av mange baksider ved samlivsbrudd. I innlegget jeg siterte så hørtes den skjønnsmessige vurderingen og nekting av samvær ut som verdens mest naturlige ting, og det er helt forkastelig arrogant og rettsstridig. Endret 9. oktober 2019 av Jr.Garcon
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #12 Skrevet 9. oktober 2019 På 7.10.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev: Dette kan umulig være bra for barnet mitt?? Er det noe jeg som mor kan gjøre for å stoppe dette? Har prøvd å snakke med far men det hjelper ikke. Nei, ikke bra å måtte forholde seg til ny folk hele tiden for så at de er borte på den måten. Hvor gammelt er barnet? Siden det ikke nytter å snakke med far, ville jeg i første omgang snakka med familievernkontoret. De kan ikke bestemme noe, men kanskje de kan si noe om det å introdusere nye kjærester så raskt for barnet? Kanskje samvær kan avholdes andre steder enn hos far dersom det stadig kommer nye kjærster med barn i bildet i hans bolig? Evt redusere samvær? Anonymkode: aacc1...757
Loff77 Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 På 7.10.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev: For ca 2 år siden flyttet jeg og barnets far fra hverandre. Han har siden da hatt veldig mange nye kjærester, og barnet har møtt alle med en gang. Han har kjent damene i mellom 2-4 uker før han introduserer barnet for de, og mange av damene har flyttet inn etter bare noen uker. Har telt at han har hatt 7 nye forhold på disse årene. Barnet er tydelig forvirret etter han har vært hos far, og spør mye om barna som de tidligere damene har. Han spør også hvorfor de er borte. Dette kan umulig være bra for barnet mitt?? Er det noe jeg som mor kan gjøre for å stoppe dette? Har prøvd å snakke med far men det hjelper ikke. Anonymkode: f9452...31d Dessverre er det ikke ulovlig å være idiot og det han gjør er jo idiotisk. Men dette burde du sett før du fikk barn men han;) 2
Loff77 Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 På 8.10.2019 den 0.21, AnonymBruker skrev: Du må ta opp saken i møte på Familievernkontoret. Antakelig forstår far fortsatt ikke problemet, men da er saken i det minste formelt kommet på bordet. Jeg er alenepappa for to, og har konsekvent nektet barna helgebesøk hos mor dersom hun har kjæreste på besøk. Først da det så ut til at hun gikk inn i et serøst forhold, med en ok mann, lot jeg barna etter hvert dra dit på helgebesøk når kjæresten hennes var der. Før dette var hun i en rekke kortere forhold, men barna møtte ikke disse mennene fordi jeg ikke tillot det. Husk at du aldri skal levere barnet ditt fra deg uten at du er 100% sikker på at de har det trygt og godt! Anonymkode: 40033...0cd He he dette er jo bare svada hvis man har 50/50, man har ingen grunnlag for å kreve eller nekte noe som helst så lenge det ikke er ulovlig. Å holde igjen barna fra samvær er ulovlig, med en oppegående mor som hadde tatt rettslige skritt hadde du hadd ett kjempeproblem😂 2
Loff77 Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke bra å måtte forholde seg til ny folk hele tiden for så at de er borte på den måten. Hvor gammelt er barnet? Siden det ikke nytter å snakke med far, ville jeg i første omgang snakka med familievernkontoret. De kan ikke bestemme noe, men kanskje de kan si noe om det å introdusere nye kjærester så raskt for barnet? Kanskje samvær kan avholdes andre steder enn hos far dersom det stadig kommer nye kjærster med barn i bildet i hans bolig? Evt redusere samvær? Anonymkode: aacc1...757 Er du morsom? Fvk har da ingen ting med dette, mange duster i Norge de blir da ikke arrestert for det? Skal samvær holdes andre steder pga av en synes eksen har for hyppige bytter av kjærester? Hvor går grensen? 1? 2? 3? Herregud er det mulig!! 1
Loff77 Skrevet 9. oktober 2019 #16 Skrevet 9. oktober 2019 På 8.10.2019 den 9.35, H Smith skrev: Man bør definitivt sette krav til at barn har det stabilt. Å bytte kjærester annenhver måned er en ting, men å presentere nye kjærester til barn i hytt og pine, det er i min bok grov svikt. Når man har barn, så skal man sørge for et mest mulig stabilt hjem, har man barn som skifter bosted, så er dette enda mer viktigere. Uansett; hva er greia med å skulle presentere ungene for en ny kjæreste etter kort tid? Hvis man ikke greier å ta såpass hensyn at man venter med det det, så har man svekkede omsorgsevner. Nå er ikke jeg den du svarte, men så klart vil man at ikke at den andre forelderen skal dra inn nye kjærester i et barns liv hver måned. Så, om den andre forelderen har så dårlig vurderingsevne som i dette eksemplet, så er det faktisk din plikt som ansvarlig forelder å følge med hvordan dine barn har det i barnehage, skole, fritidsaktiviteter og hos den andre forelderen. Helt enig med deg! Vurderingsevnen til han er svært dårlig, og gir deres barn lite stabilitet. Jeg ville tatt det opp hos FVK, slik at det i ettertid vil være tydelig at du har forsøkt å ta opp dette med barnefar. I din bok ja, godt vi følger Norges lover. Og hvordan er vurderingsevnen til TS som fikk barn med denne karen evt? Virker mer som forsøk på kontrollering og bitterhet kanskje? FVK har nada med dette å gjøre, heller ikke BV og tenk selv ikke staten🤭
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå