AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Overskriften taler for seg. Var ung og dum og begynte på en del utdanninger uten å fullføre og sitter da igjen med ingenting og 200 tusen i gjeld fra lånekassen. Det er såpass mye penger at de ikke vil betale ut mer før jeg har karakterer og vise til. Noe jeg ikke har og vil gjerne gå på høyskole. Noen som har erfaringer med å ikke kunne få penger fra lånekassen og vet litt om det? Er det mulig og betale tilbake en stor sum av gjelden får så og få rett på lånekassen igjen.? Et annet spørsmål. Jeg har ganske dårlig karaktersnitt. Har tatt en del videregående fag fra helse og sosial der jeg har fått gode karakterer. Har allmenn fra før av. Er desse nye karakterene i barn og ungdomsfag noe som blir registrert på sammordna opptak? Hjelper det på med å øke snittet eller går de kun ut ifra allmenn karakterene mine? Anonymkode: fc13e...01f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Ok, skal vi se... 1. Hvordan har utdanningsløpet ditt vært totalt? Altså på vgs, hva er fullført? 2. Hva er karaktersnittet ditt nå? 3. Hva ønsker du å bli? Hvor? Altså hvor gode karakterer trenger du? 4. Har du jobb? Relevant til utdannelsen du ønsker? Mulig å jobbe deltid? Jeg tenker at ok, så har du rota det litt til, men jeg tror at så lenge du lager en god plan, så kan du snu det. Anonymkode: 4a069...e73 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Har gått 3 år med allmenn med ett karaktersnitt på 2,6 ,men med alderspoeng så utgjør det 3,4 i snitt. Tok 4 fag i helsefremmede fag på vgs nivå til sommeren der jeg fikk en4er, en 5er ,en 3er og en 6er. Det jeg lurer på her er om desse siste fagene er med på å få opp snittet. Skal ta 4 nye fag til jul i barn og ungdom. Kan regelrett være lærling i barn og ungdom til neste år da. Men drømmen er å få gå barnehagelærer utdanning. Hvor gode karakterer jeg trenger er alt etter hvor jeg velger å ta den utdanningen. Har samboer som har flyttbar jobb. Er ute i foreldrepermisjon nå , har ikke fast jobb. Anonymkode: fc13e...01f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Disse fagene vil ikke få opp snittet med mindre de gir generell studiekompetanse. Hva med 23/5-regelen? Dersom det er aktuelt, kanskje det får opp snittet litt? Anonymkode: 4a069...e73
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 Kan ikke dokumentere 5 års arbeidspraksis.. Har kun 1,5 års i barnehage Anonymkode: fc13e...01f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke dokumentere 5 års arbeidspraksis.. Har kun 1,5 års i barnehage Anonymkode: fc13e...01f Er ikke vanskelig å oppfylle dette kravet. Kravet til praksis og/eller utdanning kan dekkes gjennom: lønnet arbeid læretid frivillig arbeid omsorgsarbeid videregående opplæring høyere utdanning folkehøgskole fagskole annen utdanning militærtjeneste siviltjeneste introduksjons- og norskprogram med samfunnskunnskap for nyankommede innvandrere Fra utdanning.no Anonymkode: 79fe2...f79
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Skrevet 7. oktober 2019 Hvor gammel er du? Anonymkode: c083a...e39
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #8 Skrevet 7. oktober 2019 Det er vel ikke pengene som gjør at du ikke får mer støtte? Har du bestått alle eksamener du har tatt? Jeg har blitt nektet lån et semester fordi jeg var forsinket i utdannelsen med over 60 poeng, så da måtte jeg ta igjen de studiepoengene for å få lån. Anonymkode: 2ee9c...b05 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 Ja det stemmer det. Om jeg får tatt de 60 studiepoengene så skulle jeg få støtte igjen. Er bare redd at jeg ikke får støtte etter jeg har tatt de 60 studiepoengene pga den store gjelden jeg har hos dem. Anonymkode: fc13e...01f
Cascol Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 Lånekassen gir støtte i åtte år. Dvs at så lenge du tar det antall studiepoeng du henger etter, er du kvalifisert for å motta støtte igjen. Men ikke for mer enn åtte år til sammen.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har gått 3 år med allmenn med ett karaktersnitt på 2,6 ,men med alderspoeng så utgjør det 3,4 i snitt. Tok 4 fag i helsefremmede fag på vgs nivå til sommeren der jeg fikk en4er, en 5er ,en 3er og en 6er. Det jeg lurer på her er om desse siste fagene er med på å få opp snittet. Skal ta 4 nye fag til jul i barn og ungdom. Kan regelrett være lærling i barn og ungdom til neste år da. Men drømmen er å få gå barnehagelærer utdanning. Hvor gode karakterer jeg trenger er alt etter hvor jeg velger å ta den utdanningen. Har samboer som har flyttbar jobb. Er ute i foreldrepermisjon nå , har ikke fast jobb. Anonymkode: fc13e...01f Vil fraråde deg å ta barnehagelærerutdanning. Du ødelegger kroppen din og livskvaliteten for luselønn. Bare ta mitt ord for det... Anonymkode: 28295...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 Få deg en jobb først og fremst. Da tjener du penger til å betale ned på lånet og du får mer arbeidserfaring. Når det gjelder søknad til barnehagelærerutdanningen vil de se på poengene dine fra det som utgjør studiekompetansen du allerede har. Den trumfer alt, såvidt jeg forstår. Har du studiekompetanse vil du ikke falle under 23/5-regelen. Når det gjelder Lånekassen kan du til sammen få støtte i 8 år. Du har "bare" 200K i gjeld, så da har du noen år igjen. Problemet er at du henger etter med mer enn 60stp. Kommer du under dette kan du få støtte igjen. Derfor bør du klare å studere ett semester (med bestått!) og jobbe samtidig for å få ny støtte hos Lånekassen. Når du er student slipper du å betale på lånet, uavhengig av om du i studieperioden mottar støtte. (Du har også mulighet til å utsette innbetaling i perioder, så sjekk ut dette også.) Du trenger med andre ord ikke å betale ned hele lånet du allerede har før du får ny støtte. Det har ingen sammenheng. Det jeg ville gjort: se hvilke studiesteder du har sjans til å komme inn på. Sjekk arbeidsmarkedet der for både deg (bhg) og samboer. Sjekk hvilke tilbud studentsamskipnaden har når det kommer til studentbolig (flere har familieboliger) og barnehage med gunstig pris. Frem til studiestart til høsten bør dere sammen spare så mye dere klarer. Sjekk også om pensum ligger ute på skolens nettsider, slik at du kan forberede deg. Du kan sjekke om de har noen av bøkene på biblioteket og lese litt i fødselspermisjonen om du klarer. Husk også å kjøpe bøker brukt i løpet av studiet. Lag deg en plan på sparing, sjekk ut de tingene jeg skrev over, og lag deg en prioriteringsliste for hvilke studiesteder du vil søke slik at alt er klart til søknadsfristen i april. Noen studiesteder har kanskje deltidsstudier eller samlingsbasert. Se om dette kan passe deg bedre. Det finnes mange muligheter, du må bare finne den informasjonen du trenger og sette deg inn i hva det vil koste dere økonomisk. Lånekassen har forresten ekstra støtte til familier med barn, og om dere ønsker flere barn kan det være gunstig å få dem i løpet av studietiden (sjekk Lånekassens regler for dette). Anonymkode: 46bd5...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det stemmer det. Om jeg får tatt de 60 studiepoengene så skulle jeg få støtte igjen. Er bare redd at jeg ikke får støtte etter jeg har tatt de 60 studiepoengene pga den store gjelden jeg har hos dem. Anonymkode: fc13e...01f Lol, Lånekassen kan ikke bestemme hvor mye "gjeld du skal ha". Lånekassen administerer bare regler fra Stortinget og reglene er slik at du kan ha 2 millioner kroner i gjeld om du vil, altså 2,000,000 kroner. At du bare har 200,000 kr i gjeld er faktisk under gjennomsnittet - det er nesten ingenting. Alt Lånekassen bryr seg om er: Om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng og om du har brukt opp alle de 8 årene med støtte. Anonymkode: 7c118...f9b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå