Gå til innhold

Hvem får barnet hvis vi begge dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på mye rart, og en av tingene jeg funderer på nå er hvem som omsorgen for sønnen vår hvis vi dør? Altså både jeg og faren? 

Ikke at det er sannsynlig altså, men leste en artikkel for en stund siden om er foreldrepar som døde i bilkræsj og da tenker jeg hvisomatte dersomatte.. 

Regner med at det ville bli nærmeste familie, men faren min er død, moren min har helseutfordringer, mannens familie har vi nesten ikke kontakt med (de er helt uaktuelle!), og det søskenet mitt som kunne være aktuell (stabilt gift, har barn selv), har en del praksiser ang barneoppdragelse som vi ikke er enig med.. 

Dersom vi skulle velge ville vi ha overlatt ham til bestevenninnen min og mannen (de er begge venner av oss altså). Vi er 100% på bølgelengde med alle de viktige tingene, og jeg vet at han ville fått det best der. 

Er det noen som vet hvordan dette funker? Kan vi skrive et testamente eller noe for å sikre dette? 

Anonymkode: 85ec4...d87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også dette.

Her er både søsteren min og broren hans aktuelle, aner ikke hvordan den avgjørelsen skulle ha blitt tatt.

Vi har ikke spurt noen av dem da, har du spurt venninnen din? 

Anonymkode: aab61...e98

Skrevet

Ja, det går ann å skrive en sånn kontrakt for å forsikre seg i tilfelle det skulle skje, for som regel så er det vel automatisk familie som får omsorgen for barna ja. 

Anonymkode: 835a0...3a9

Skrevet

Mener på det heter viljeserklæring :)

Anonymkode: ec95d...cad

• Liker 3
Skrevet

Det er det barnevernet som avgjør. Det skjer ikke bare automatisk.

Anonymkode: 23070...360

• Liker 5
Skrevet

Det er barnevernet som får barna. 

Anonymkode: 0ad78...a46

Skrevet (endret)

Barnevernet som avgjør.

Men hvis dere har skrevet viljeserklæring om hvem som dere ønsker skal ha omsorgen,og de blir regnet som gode nok så går det bra. De dere peker ut må også be om å få omsorgen. 

Endret av Holar
  • Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også dette.

Her er både søsteren min og broren hans aktuelle, aner ikke hvordan den avgjørelsen skulle ha blitt tatt.

Vi har ikke spurt noen av dem da, har du spurt venninnen din? 

Vi har spurt dem ja, de vil veldig gjerne gjøre det! ❤️

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det den som bar barna i dåpen?

Anonymkode: a939e...114

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei. Han er uansett ikke døpt, men faddere og gudmor/far er bare symbolske (og stort sett hyklersk) roller som ikke har noen juridisk verdi. Det har jeg ihvertfall fått med meg. ;)

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Det har ingenting med saken å gjøre 

Anonymkode: eea20...e97

• Liker 3
Skrevet

Dere må skrive en erklæring med advokat/ evt vitner tilstede.

Jeg er selv ført opp som den som skal ta over ansvaret for mine tantebarn hvis foreldrene dør.

Det er opp til barnevernet, men de respekterer foreldrenes ønsker så lenge det ikke er noe som tilsier noe annet. Det er veldig greit å skrive et slikt dokument, da slipper barna deres å oppleve å stå i mellom flere parter som ønsker omsorgen, og dere slipper konflikter i familien.

Anonymkode: 64d68...73e

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Det er opp til en dommer i retten. Ikke barnevernet som enkelte sier. Du kan skrive en viljerett slik at din vilje om hvem barnet skal bo hos blir hørt, I tillegg har barnet rett til å bli hørt. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/MgBXB/Dette-skjer-med-barna-hvis-du-dor-for-de-er-voksne

Smart. Hvor er det lurt å oppbevare en slik viljeserklæring, så den blir funnet raskt ved evt dødsfall?

• Liker 1
Skrevet

— Dersom det kun kommer et krav om foreldreansvar, skal retten gå med på dette kravet såfremt det ikke er fare for at barnet da vil havne i en omsorgssviktsituasjon, sier Brindem.

Er det noe man kan gjøre dersom man vet at det vil komme ett krav om foreldreansvar, og man ikke vil at barnet skal bo hos vedkommende? Vi har ingen andre alternativer, men det er bedre at barnet havner hos fremmede fosterforeldre enn hos denne personen...

Anonymkode: 5adf1...fa5

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smart. Hvor er det lurt å oppbevare en slik viljeserklæring, så den blir funnet raskt ved evt dødsfall?

Jeg har gitt beskjed til mine nærmeste at jeg ønsker at min eldste skal få bo hos sin tante om noe slikt skulle skje, men har ikke skrevet det opp, burde kanskje det. I så fall ville jeg gitt det skriftlige til min søster med min underskrift med vitner slik at hun kunne framvise det til en dommer. 

Skrevet

Dere kan skrive en viljeserklæring. 

Jeg har tre barn men ingen i vår familie/slekt har kapasitet til å overta alle tre samlet. Tror eldste hadde ville bo hos min bror og hans samboer og to barn. Mens de to yngste hadde nok havnet hos samboers bror og samboer som har to barn. Hadde vært trist om dette skjedde men dette hadde nok vært beste løsningen. 

Anonymkode: a8b4b...383

• Liker 2
Skrevet

Dette skjedde meg når jeg var liten. Ingen viljeærklæring forelå. Det tok 4år med barnevern/barnehjem/fosterfamilier etc før jeg kom til et permanent sted. 

Anonymkode: 5e5c1...3a0

Skrevet

Øvrig familie, evt fosterhjem/adopsjon. Det kommer nok mye an på hvor gammelt barnet er og evt om det er noen andre i familien det er aktuelt å bo hos. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...