AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Dette hører jeg hele tiden, og er grunnen til at mange som slanker seg har problemer med å vedlikeholde vekten etterpå. Men gjelder dette svangerskap også? Jeg la dessverre på meg 26 kg under forrige svangerskap, og sliter med å gå ned i vekt. Vil kroppen min alltid prøve å komme tilbake til 80 kg, eller fungerer det ikke slik når det er snakk om graviditet? Jeg var alltid på 50-tallet før uten å jobbe for det. Noen som har født som merker at det er vanskelig å holde vekten etterpå? Anonymkode: 97a68...21d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 De mener det er de først 2-3 årene, så justerer kroppen seg på sin nye vekt. Ja har merket det samme🙄 Anonymkode: 86509...acd 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette hører jeg hele tiden, og er grunnen til at mange som slanker seg har problemer med å vedlikeholde vekten etterpå. Men gjelder dette svangerskap også? Jeg la dessverre på meg 26 kg under forrige svangerskap, og sliter med å gå ned i vekt. Vil kroppen min alltid prøve å komme tilbake til 80 kg, eller fungerer det ikke slik når det er snakk om graviditet? Jeg var alltid på 50-tallet før uten å jobbe for det. Noen som har født som merker at det er vanskelig å holde vekten etterpå? Anonymkode: 97a68...21d Det er snakk om fettceller. Under en graviditet er vekten fordelt mellom økt blodmengde, baby, morkake, vann i kroppen og fett. Anonymkode: 2abef...5f1 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg har tidligere gått ned 35 kilo, og opplevde at det var utfordrende å holde vekta. Er sju år siden, så nå er det enkelt å ligge på samme vekt. Fikk barn i februar og gikk opp 20 kilo. 23 kilo er borte og har ingen problemer med å holde kiloene borte. Så min subjektive opplevelse er at det ikke gjelder ved graviditet. Anonymkode: bec23...51a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om fettceller. Under en graviditet er vekten fordelt mellom økt blodmengde, baby, morkake, vann i kroppen og fett. Anonymkode: 2abef...5f1 Ah, det gir mening. Så da har jeg ingen unnskyldning 😅 Anonymkode: 97a68...21d 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg stabiliserte meg i tyveårene på en vekt rundt tolv kilo under ungdomsvekten min. Det har nå vært min helt naturlige trivselsvekt i snart femten år. Anonymkode: be359...d14 5
Gjest Jon Are Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 Det er ingen som vet dette før sikkert. De som har hatt høy vekt, har som regel andre matvaner også. Klart det er vanskeligere for ei dame som har vørt 150 enn for ei som har vært 80 kg å holde vekten . Men det behøver ikke å bety at det er kroppen som jobber imot henne. Det kan være matvanene, psykiske problemer.etc...må ikke ta all forskning for god fisk..Jeg sier ikke at det ikke er sant, men ingen vet dette før sikkert enda.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, det gir mening. Så da har jeg ingen unnskyldning 😅 Anonymkode: 97a68...21d Tja... Foster, fostervann, økt blod, morkake osv. veier til sammen ca 10 kg, så går du opp 26 kg har du fremdeles lagt på deg 16 kg fett. Og det er jo en del mer enn det som er anbefalt. 4 minutter siden, Jon Are skrev: Det er ingen som vet dette før sikkert. Jo, dette er grundig dokumentert i forskning, basert på studier av både rotter, mus og mennesker. Også i kontrollerte studier, der man har hatt veldig god kontroll på næringsinntaket og ville fanget opp ulikheter når det gjelder matvarer. Og poenget med at kroppen jobber mot en er jo at sultfølelse øker slik at det er vanskeligere å spise mindre. Det er ikke slik at kroppen lager fett, for det er ikke mulig. Det er ganske tydelig på det du skriver at du ikke har skjønt forskningen du har lest eller ikke har lest forskningen du selv refererer til. Anonymkode: 765a4...e35 4
Gjest Jon Are Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja... Foster, fostervann, økt blod, morkake osv. veier til sammen ca 10 kg, så går du opp 26 kg har du fremdeles lagt på deg 16 kg fett. Og det er jo en del mer enn det som er anbefalt. Jo, dette er grundig dokumentert i forskning, basert på studier av både rotter, mus og mennesker. Også i kontrollerte studier, der man har hatt veldig god kontroll på næringsinntaket og ville fanget opp ulikheter når det gjelder matvarer. Og poenget med at kroppen jobber mot en er jo at sultfølelse øker slik at det er vanskeligere å spise mindre. Det er ikke slik at kroppen lager fett, for det er ikke mulig. Det er ganske tydelig på det du skriver at du ikke har skjønt forskningen du har lest eller ikke har lest forskningen du selv refererer til. Anonymkode: 765a4...e35 Dess lavere vekt man har, dess mindre kcal må man spise. Dette gjelder jo alle. Klart sultfølelsen øker da. Jeg sier ikke at det ikke er sant. Bare at jeg er skeptisk. Ta et eksempel fra mitt eget slankeprosjekt som jeg har gitt opp faktisk. Velger å ha 8 kg ekstra for et bedre liv. Jeg gikk faktisk med de kg ved hjelp av veldig mye trening og lite mat. Jeg kunne holdt denne vekta, men det var en stor forskjell på antallet kcal man kunne spise. Å holde den vekten betød lite sjokolade , potetgull og retter med saus i helgene. Også mindre frokoster og ingen kjeks pakker med på tur. Klart jeg ble mer sulten. Var jo vant til et helt annet kcal inntak. Med 8 kg mer kam jeg kose meg med snacks i helgene, mindre trening og ha med meg en kjekspakle på tur. Jeg valgte det siste og er aldri sulten eller sur lengre. Det kan vel kalles at kroppen motarbeidet meg, men jeg ser mer på det sånn at lettere kropp krever mindre kcal. Dette valgte jeg da bort..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg veide 70 kilo i noen år, og gikk ned til 58 ved å telle kalorier og trene jevnlig. Jeg må telle kalorier i perioder, og trene jevnlig, for å holde den lavere vekt. Jeg opplever det ikke slik at kroppen jobber mot meg, men å holde vekten krever at jeg tar mange gode valg i matveien hver eneste dag. Jeg har gjennomgått to svangerskap hvor jeg la på meg 15 kilo (altså 5-7 kilo fett). Har gått ned igjen til 58 kilo etter noen måneder med gode valg. Må begrense småspising, godteri og sjokolade til en dag i uken, og porsjonsstørrelsene må være fornuftige hele veien. Har vært stor hjelp i å komme i gang med trening/raske turer med vogn relativt raskt. Anonymkode: 6802e...bad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 16 minutter siden, Jon Are skrev: Det kan vel kalles at kroppen motarbeidet meg, men jeg ser mer på det sånn at lettere kropp krever mindre kcal. Dette valgte jeg da bort.. En person som veier 70 kg og alltid har veid 70 kg, kan spise flere kcal uten å gå opp i vekt enn en person som veier 70 kg og tidligere har veid 150 kg. Dette er grundig dokumentert i forskningen, og årsaken er at kroppen prioriterer lagring av energi fremfor andre oppgaver som krever forbruk av energi. At kroppen justerer energiforbruket på ulike måter er også noe som er kjent. I tillegg vet vi med nå ganske sikkert at overvektige og folk som har vært overvektige har en annen bakterieflora i tarmene enn folk som alltid har vært normal eller undervektige, og dette påvirker også "regnskapet" og gjør det vanskeligere for de som er/har vært overvektige. Det er virkelig ingen grunn til å være skeptisk til denne forskningen. Anonymkode: 765a4...e35 12
Hjertefisk Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 Så vidt jeg har hørt (så nylig en dokumentar om det) så er det kun de 2-3 første årene kroppen reagerer slik. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En person som veier 70 kg og alltid har veid 70 kg, kan spise flere kcal uten å gå opp i vekt enn en person som veier 70 kg og tidligere har veid 150 kg. Dette er grundig dokumentert i forskningen, og årsaken er at kroppen prioriterer lagring av energi fremfor andre oppgaver som krever forbruk av energi. At kroppen justerer energiforbruket på ulike måter er også noe som er kjent. I tillegg vet vi med nå ganske sikkert at overvektige og folk som har vært overvektige har en annen bakterieflora i tarmene enn folk som alltid har vært normal eller undervektige, og dette påvirker også "regnskapet" og gjør det vanskeligere for de som er/har vært overvektige. Det er virkelig ingen grunn til å være skeptisk til denne forskningen. Anonymkode: 765a4...e35 En viktig ting å huske på i denne sammenhengen er at man til en viss grad kan spise seg til en bedre tarmflora! Mer fiber i form av nøtter, grønnsaker osv. gir flere av de gode tarmbakteriene. Anonymkode: 65421...bfb
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg gikk ned 25 kg for 7 år siden, holdt meg streng i ca 3-4 år etterpå, med engang jeg ga litt slækk gikk jeg opp. Nå veier jeg ca 10 kg over laveste vekt jeg hadde, men jeg holder meg der, ganske i ro på samme vekt siste 2 år. Derimot må jeg spise mye mindre kcal før jeg går opp i vekt. Anonymkode: bb15a...005 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #15 Skrevet 8. oktober 2019 Dersom man vil lese mer om emnet er det bare å Google leptin og ghrelin. Kort fortalt: Dette er hormoner som regulerer appetitten. Leptin blir produsert av fettceller. Dersom man går ned i vekt, produserer cellene mindre leptin. Dette fører til at hjernen tror du blir underernært, og man blir mer sulten. Ghrelin produseres i fordøyelsessystemet, og er mer den akutte sultfølelsen. Dersom man er vant med å spise mye, og går ned til små porsjoner, vil hjernen fremdeles tro man trenger mer mat. I tillegg til disse hormonene kan man også, som nevnt over, ende opp med lavere hvileforbrenning siden kroppen tror det er hungersnød og man må spare på kaloriene. Anonymkode: 65421...bfb 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 Og et siste poeng: man mister gjerne muskelmasse dersom man går ned i vekt. Mindre muskler betyr dårligere forbrenning. Derfor bør man alltid trene styrke i tillegg til kardio, og sørge for å få nok protein (som også vil bidra til en bedre metthetsfølelse). Hilsen nerd. 😂 Anonymkode: 65421...bfb 3
SPOCA Skrevet 8. oktober 2019 #17 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg har gått ned over 80 kg, og ja, jeg merker det er vanskelig nå enn da jeg startet. Hvilket også er naturlig, siden man merker nedgangen aller mest i starten. Jeg har heldigvis klart å gå ned sakte men sikkert, eventuelt holde meg stabil det siste året. Jeg ned lite i vekt, men merker det godt på klærne. Har egentlig 15-20 kg til jeg vil bli kvitt, men jeg stresser ikke og prøver å gi det tid. Jeg har dog vært veldig bevisst på at forbrenningen med tiden går ned, så jeg må gå minst 10 000 skritt daglig, ellers vil det ikke fungere. For er det viktig med kaloritelling i kombinasjon med hverdagsaktivitet. Det hjelper på. Men jo, det går sakte, det gjør det. Har holdt på i fem år, så da får jeg bare være tålmodig i fem år til.
Gjest Jon Are Skrevet 9. oktober 2019 #18 Skrevet 9. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: En person som veier 70 kg og alltid har veid 70 kg, kan spise flere kcal uten å gå opp i vekt enn en person som veier 70 kg og tidligere har veid 150 kg. Dette er grundig dokumentert i forskningen, og årsaken er at kroppen prioriterer lagring av energi fremfor andre oppgaver som krever forbruk av energi. At kroppen justerer energiforbruket på ulike måter er også noe som er kjent. I tillegg vet vi med nå ganske sikkert at overvektige og folk som har vært overvektige har en annen bakterieflora i tarmene enn folk som alltid har vært normal eller undervektige, og dette påvirker også "regnskapet" og gjør det vanskeligere for de som er/har vært overvektige. Det er virkelig ingen grunn til å være skeptisk til denne forskningen. Anonymkode: 765a4...e35 Dette er jeg skeptisk til . 70 kg, 50 år samme høyde og aktivitetsnivå. Eneste forskjell er at han ene har veid 100 kg..Du mener den ene kan spise mer enn han som har veid 100? Hvor mye er det snakk om? Og vil det vedvare hele livet? Hvilke bakterier er annerledes? Er fortsatt usikker på pm jeg har tro på dette og hvorvidt det går an å faktisk forske på dette.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #19 Skrevet 9. oktober 2019 På 7.10.2019 den 19.30, AnonymBruker skrev: Dette hører jeg hele tiden, og er grunnen til at mange som slanker seg har problemer med å vedlikeholde vekten etterpå. Men gjelder dette svangerskap også? Jeg la dessverre på meg 26 kg under forrige svangerskap, og sliter med å gå ned i vekt. Vil kroppen min alltid prøve å komme tilbake til 80 kg, eller fungerer det ikke slik når det er snakk om graviditet? Jeg var alltid på 50-tallet før uten å jobbe for det. Noen som har født som merker at det er vanskelig å holde vekten etterpå? Anonymkode: 97a68...21d Noe sannhet er det i det, men fakta er fremdeles at du ikke legger på deg om du ikke overstiger kalorinivået for vedlikeholdsvekt. Slankevekt når du skal ned og vedlikeholdsvekt for vedlikehold. Det blir litt tamt å skylde på at kroppen vil tilbake til sin opprinnelige vekt når det egentlig har seg sånn at du inntar sakte men sikkert litt og litt mer enn du burde. Litt og litt merker man ikke om man ikke er det bevisst. det er lett å spise mer og mer, og falle tilbake til gamle vaner når man ikke passer på. Å spise akkurat hva du vil på vedlikeholdsvekt funker ikke for vanene du hadde før er lette å falle tilbake på. Det viktigste er bevisstgjøring av matvarenes kaloriinnhold. Du trenger ikke telle til evig tid, men ca et halvår. Anonymkode: 1ffd8...8ef
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #20 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, Jon Are skrev: Dette er jeg skeptisk til . 70 kg, 50 år samme høyde og aktivitetsnivå. Eneste forskjell er at han ene har veid 100 kg..Du mener den ene kan spise mer enn han som har veid 100? Hvor mye er det snakk om? Og vil det vedvare hele livet? Hvilke bakterier er annerledes? Er fortsatt usikker på pm jeg har tro på dette og hvorvidt det går an å faktisk forske på dette. Det har vært gjort MYE forskning på tarmbakterier de siste årene. De har for eksempel forsket på eneggede tvillinger, hvor den ene er tynn og den andre.. vel, ikke så tynn. De har kartlagt tarmfloraen til disse. De tynnere har en annen tarmflora enn de med mer kjøtt på beina. Det er mange forskningsartikler på dette, dersom du går inn på forskning.no, finner du lettleste artikler om temaet. For eksempel denne: https://forskning.no/bakterier-overvekt/tarmbakterier-ga-jojo-vekt/382093 Det er, som i all annen forskning, mye arbeid som gjenstår før man forstår alle sammenhenger. Kanskje får man aldri hele svaret? Et annet spennende felt innenfor tvillingforskning er epigenetikk, hvor man ser på hvilke gener som er "slått av og på " i forhold til vekt. Mye spennende forskning på vekt for tiden! 😊👍 Anonymkode: 65421...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå