Gå til innhold

Pomeranian fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår flotte pomeranian er gravid på ca den 57 dagen, og vi venter på valpene. Men dette er vårt første valpekull og lurer på om det er noen som har erfaring med pomeranian og fødsel? 

Hun skal få 2 valper og parte naturlig. Har dere noen erfaringer eller tips? Både positivt eller negativt 

Anonymkode: 81fdc...88e

Skrevet

Har dere nummeret til veterinærvakt tilgjengelig i tilfelle komplikasjoner? 

Har dere lest noe som helst om fødsel og små raser? Det er MYE som kan gå galt så dere burde vært forberedt for lenge siden. 

Anonymkode: 0cb36...de2

• Liker 4
Skrevet

Dette er nok en tulletråd. INGEN ved sine fulle fem ville parret sin minitayrhund uten å vite hva man går til, komplikasjoner etc og være på dag 57

Anonymkode: 36509...ca0

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok en tulletråd. INGEN ved sine fulle fem ville parret sin minitayrhund uten å vite hva man går til, komplikasjoner etc og være på dag 57

Anonymkode: 36509...ca0

Selv om jeg spør om erfaringer, så vet jeg hvilke komplikasjoner og hva jeg går til. Hvis du ikke har erfaring med det, så trenger du heller ikke å kommentere ditt nett troll.

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere nummeret til veterinærvakt tilgjengelig i tilfelle komplikasjoner? 

Har dere lest noe som helst om fødsel og små raser? Det er MYE som kan gå galt så dere burde vært forberedt for lenge siden. 

Ja har god kontakt med veterinær. Har lest mye, og er veldig godt forberedt. Men jeg vil fremdeles høre på erfaring fra andre her inne. Vet hvilke tegn jeg skal se etter under fødsel ved akutte situasjoner, så du trenger ikke å bekymre deg for det:) 

Skrevet

Se etter tegn til graving og sikling. Sikling tyder på smerter (rier) og kvalme. Grave gjør de instinktivt når fødsel og valper nærmer seg. F.eks. står og krafser i hundesengen sin eller i sofaen.

Har du gjort i stand en fødekasse til hunden, som er lett å skifte dekken på? Kjøpt inn absorberende underlag (tissematter fås kjøpt på apoteket, de kalles sengekladder og fås i store pakker med mange i) som du lett kan skifte daglig?

Sett fødekassen et trekkfritt sted uten for mye gjennomgangstrafikk, så hunden får ro med valpene sine den første tiden, og ikke stresses unødvendig. Likevel er det mange hunder som er så opptatte av eierne sine at de helst vil ha fødekassen og valpene et sted der de kan se eieren sin (i stua) hele tiden, og ikke bli etterlatt alene.

Jeg hadde en katt en gang som fikk unger. Hun nektet å være alene med dem på soverommet. Gikk jeg i fra henne der inne (fødekassen sto der) så kom hun etter meg, bærende med ungene i munnen, en etter en, og la dem pent i sofaen i stua ved siden av meg.... litt problematisk, det der.

Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Se etter tegn til graving og sikling. Sikling tyder på smerter (rier) og kvalme. Grave gjør de instinktivt når fødsel og valper nærmer seg. F.eks. står og krafser i hundesengen sin eller i sofaen.

Har du gjort i stand en fødekasse til hunden, som er lett å skifte dekken på? Kjøpt inn absorberende underlag (tissematter fås kjøpt på apoteket, de kalles sengekladder og fås i store pakker med mange i) som du lett kan skifte daglig?

Sett fødekassen et trekkfritt sted uten for mye gjennomgangstrafikk, så hunden får ro med valpene sine den første tiden, og ikke stresses unødvendig. Likevel er det mange hunder som er så opptatte av eierne sine at de helst vil ha fødekassen og valpene et sted der de kan se eieren sin (i stua) hele tiden, og ikke bli etterlatt alene.

Jeg hadde en katt en gang som fikk unger. Hun nektet å være alene med dem på soverommet. Gikk jeg i fra henne der inne (fødekassen sto der) så kom hun etter meg, bærende med ungene i munnen, en etter en, og la dem pent i sofaen i stua ved siden av meg.... litt problematisk, det der.

Har fødekasse med tisselaken oppi 👍🏼 Fødekassen står i stua ettersom det er der hun oppholder seg. Burde fødekassen være på et eget rom? Har ikke vindu eller dør åpent i stua, så er ikke mye trekk der:) 

hun har vært veldig urolig og «klaget» mye i dag, så er spent på om det blir i natt😊 Har tatt meg fri fra jobb for å se til valpene 😊

Skrevet

Spør på avl og oppdrettsgruppa på facebook, den inneholder masse erfarne oppdrettere. De færreste på kvinneguiden har erfaring med kull og hundefødsel.

Anonymkode: 70482...397

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør på avl og oppdrettsgruppa på facebook, den inneholder masse erfarne oppdrettere. De færreste på kvinneguiden har erfaring med kull og hundefødsel.

Anonymkode: 70482...397

Så alle på KG er en spesiell type? Siden du er så bastant 🤔

Skrevet

Anbefaler deg å passe på at døren til soverommene er lukket til en hver tid! 
For vår hund fødte i sengen vår, to ganger. Fødekassen ble aldri brukt. Men så kunne vår åpne dører da, så lukk dørene. Hos oss så kom det ganske brått på egentlig. Lite tegn i forkant. Plutselig så hørte vi klynkelyder fra soverommet.  

Anonymkode: 0d86a...74f

• Liker 1
Skrevet

Har hatt valper på fransk bulldog, hun sluttet å spise et døgn før hun skulle føde og begynte å bygge seg «reir» med puter, bamser, garn og tepper. Hun ville ikke bruke valpekassen, så vi lot henne holde på og styre og ordne som hun ville. Vet ikke hvordan det er med andre hunder, men hun ville ha reiret sitt under stuebordet, der hvor hun alltid har likt å være, og der vi oppholder oss mest. Vi satt valpekassen ved siden av reiret hennes, men den ble ikke tatt ibruk før en uke eller så da vi hjalp henne med å få dem over i den. Masse lykke til😍 

Skrevet

Vet du om hun har selvfødende linjer? Hvis hun ble tatt med keisersnitt er det stor sannsynlighet for at hun må ta keisersnitt nå også. Er som regel arvelig. 

Anonymkode: 21c90...239

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...