AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Vet ikke om jeg heller burde fullføre graden i Norge. Det er lettere å skrive på norsk og det er nok lettere å komme gjennom med en bra karakter. Det utenlandske universitetet har nok langt større krav til innhold og spesielt teknisk kompetanse. Men jeg er veldig usikker og er redd for å angre senere. Den andre muligheten ville vært å ta enda en master (altså en full 2-årig master, men mulig jeg kan klare det på 1 år fordi mange fag er overlappende og kan erstatte hverandre) ved dette universitetet etterpå men det er en krevende søknadsprosess (masse papirer, anbefalinger fra professorer osv) og stor konkurranse så er slett ikke sikker på om jeg faktisk kommer inn på vanlig master. I tillegg må jeg jo bruke enda et år fremfor å kunne begynne å jobbe og etablere meg. Anonymkode: 018a6...e23
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Er det noe å lure på?! 😳 Selvfølgelig! Du får vel noen av verdens topp veiledere også da, vil jeg tro? Anonymkode: 522b1...480 10
SoWhat? Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Enig med de andre. Ta den utfordringen! Redd du vil angre om du ikke gjør det ja. Lykke til!! 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 Så lenge det ikke er Harvard, (makan til rasistisk dritt"universitet" skal en lete lenge etter) så er det bare å kjøre på Anonymkode: d01f1...dff 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 Et av topp 10 er vel ikke så voldsomt vanskelig å komme inn på for å skrive masteroppgave? Sønnen min tok hele utdanningen sin på et av de som ligger som topp 3 hvert år. Var jo altså ikke uoverkommelig å komme inn eller studere der heller. Å studere en tid i utlandet bør alle koste på seg, så kjør på. Anonymkode: c32c0...dd3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et av topp 10 er vel ikke så voldsomt vanskelig å komme inn på for å skrive masteroppgave? Sønnen min tok hele utdanningen sin på et av de som ligger som topp 3 hvert år. Var jo altså ikke uoverkommelig å komme inn eller studere der heller. Å studere en tid i utlandet bør alle koste på seg, så kjør på. Anonymkode: c32c0...dd3 Altså Oxford, Harvard eller Cambridge? Det er jo omtrent 1 % av søkerne som kommer inn så det er jo vanskelig. Jeg synes det er litt bortkastet å sitte igjen med 2-3 millioner i gjeld for å ha tatt 5 år ved et slikt universitet. Men sikkert greit om foreldrene betaler alt. Man stiller ikke særlig mye sterkere i Norge enn en som har gått på NTNU feks. Har han tenkt å bli i utlandet? Anonymkode: 018a6...e23 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #8 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et av topp 10 er vel ikke så voldsomt vanskelig å komme inn på for å skrive masteroppgave? Sønnen min tok hele utdanningen sin på et av de som ligger som topp 3 hvert år. Var jo altså ikke uoverkommelig å komme inn eller studere der heller. Å studere en tid i utlandet bør alle koste på seg, så kjør på. Anonymkode: c32c0...dd3 🙄 Litt selvskryt er viktig, eller hva? Anonymkode: 7f8da...648 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #9 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså Oxford, Harvard eller Cambridge? Det er jo omtrent 1 % av søkerne som kommer inn så det er jo vanskelig. Jeg synes det er litt bortkastet å sitte igjen med 2-3 millioner i gjeld for å ha tatt 5 år ved et slikt universitet. Men sikkert greit om foreldrene betaler alt. Man stiller ikke særlig mye sterkere i Norge enn en som har gått på NTNU feks. Har han tenkt å bli i utlandet? Anonymkode: 018a6...e23 Et av de ja. En ender ikke opp med så stor gjeld som du skisserer, men dyrt er det. Hvor han ender opp i verden vil tiden vise. For øyeblikket tar han doktorgrad i Norge. Anonymkode: c32c0...dd3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #10 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et av de ja. En ender ikke opp med så stor gjeld som du skisserer, men dyrt er det. Hvor han ender opp i verden vil tiden vise. For øyeblikket tar han doktorgrad i Norge. Anonymkode: c32c0...dd3 Ojoj, skryt skryt. Flinke ungen din Anonymkode: 5d61b...940 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #11 Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et av de ja. En ender ikke opp med så stor gjeld som du skisserer, men dyrt er det. Hvor han ender opp i verden vil tiden vise. For øyeblikket tar han doktorgrad i Norge. Anonymkode: c32c0...dd3 Hvor mye hadde han i gjeld? Anonymkode: 018a6...e23
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #12 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg ville i min tid gå på et av toppuniversitetene i USA, som tilbød en utdannelse som ikke finnes i Norge. Sjekket kravene og mailet en del med studieveileder og inntakskontoret på det aktuelle stedet. Det var ikke noe problem å komme inn, det som var problemet var økonomien. Det måtte garanteres for 55 000 dollar pr studieår i skolepenger for at søknaden i det hele tatt skulle bli behandlet, samt en del andre kostnader. Jeg ikke kunne gi en slik garanti før jeg hadde fått studieplass, så det ble skikkelig catch 22. Tror nok utfordringen ligger her for mange, de blir stoppet av økonomien mest av alt. Selv for mange i USA er det helt uaktuelt å kunne gå på disse universitetene fordi de aldri kommer til å ha råd til å betale for det, og slett ikke alle kvalifiserer til studielån. Hvis du får muligheten hadde jeg tatt den ts. Ikke fordi det nødvendigvis gir deg en bedre jobb i fremtiden, men fordi det er en gøy erfaring å ha, og det kan gi deg muligheter og et kontaktnettverk du kan dra nytte av senere. Anonymkode: 488d2...909 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg heller burde fullføre graden i Norge. Det er lettere å skrive på norsk og det er nok lettere å komme gjennom med en bra karakter. Det utenlandske universitetet har nok langt større krav til innhold og spesielt teknisk kompetanse. Men jeg er veldig usikker og er redd for å angre senere. Den andre muligheten ville vært å ta enda en master (altså en full 2-årig master, men mulig jeg kan klare det på 1 år fordi mange fag er overlappende og kan erstatte hverandre) ved dette universitetet etterpå men det er en krevende søknadsprosess (masse papirer, anbefalinger fra professorer osv) og stor konkurranse så er slett ikke sikker på om jeg faktisk kommer inn på vanlig master. I tillegg må jeg jo bruke enda et år fremfor å kunne begynne å jobbe og etablere meg. Anonymkode: 018a6...e23 Dette er en slags utveksling det er snakk om, der du tar siste "masteroppgave" semesteret på dette universitetet? Nå kunne du jo sagt hvilke universiteter det står mellom - folk er redd å si ting her for hver minste bagatell - men generelt, hvis dette koster deg penger, så lønner det seg ikke å studere i utlandet med mindre du har foreldre som kan dekke hele greia "veldig enkelt" uten at det merkes noe særlig på andre økonomiske områder i familien. Du har helt rett i at det er lettere å skrive masteroppgaven her. Og det stilles uten tvil betydelig høyere "teknisk", eller om vi skal kalle det numerisk / kvantitativ kompetanse, spesielt i USA, noe jeg mistenker dette universitetet befinner seg i, i og med at du nevner at standard mastergrad er 2-årig. Typisk i USA er også at de krever tester som GRE før man skal søke mastergrad, som er en veldig krevende test i tillegg til en meget søknadsprosess som du nevner, og med mindre du har studert ingeniør- eller andre kvantitative linjer i Norge der man har en del med tall å gjøre i sine studier - f eks samfunnsøkonomi, så vil man slite hardt med GRE. Det er veldig viktig at du regner inn det ene året du potensielt taper - mange pleier å glemme å ta dette med i slike beregninger. Så uten å være en "downer" her som ødelegger "the party", så er det mest rasjonelle her basert på fakta og undersøkelser, å faktisk glemme begge disse alternativene, fordi ingen av de gir deg noe fordel i Norge. Det som gir deg en fordel i Norge - også økonomisk i sin helhet - har du allerede svart delvis på i din kommentar, og det er: 1) Prøve å få så høy som mulig karakter i Norge, nemlig A eller B. Undersøkelser fra NIFU blant masterkandidater viser at enten B eller A gir lavere arb.ledighet i forhold til C-en, og har ellers høyere sjanse for relevant jobbmatch. Så alt dette her taler for å fortsette å være i Norge og kjøre på. Her kan vi kalle dette akademisk fordel. 2) Det er veldig viktig å ha nettverk i Norge. Et såkalte "nettverk" i et land, langt borte har overhodet ingen fordeler for din del eller for de fleste nordmenn. Igjen, dette taler for å være igjen i Norge. Her har du nettverksfordel. 3) Du kan ellers begynne å jobbe så raskt som mulig - her i Norge - når du er ferdig med masteroppgaven din i Norge, forhåpentligvis med minst karakter B. Igjen, dette taler igjen for å være i Norge. Dette kalles økonomisk fordel. Oppsummering: Akademisk fordel i Norge + nettverksfordel i Norge + økonomisk fordel i Norge = alt taler for at du bør rasjonelt sett bli i Norge og gjøre deg ferdig med den norske mastergraden din i Norge og dermed begynne å jobbe så fort som mulig i Norge. Som du ser, et par stykker her som forsvarer det motsatte - nemlig at du skal "dra", har ingen fakta og tall å henvise til eller noen gode argumenterer utover at det er jo "en opplevelse så bare dra". Opplevelse er det ikke når det går utover din akademiske, økonomiske og nettverksmessige fordeler i Norge. Da ofrer du en del i Norge, for å få en såkalt "opplevelse" i utlandet, og da er det faktisk ikke en "opplevelse" lenger - men i høy grad et økonomisk tap denne "opplevelsen" vi snakker om. Anonymkode: 6af3f...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppsummering: Akademisk fordel i Norge + nettverksfordel i Norge + økonomisk fordel i Norge = alt taler for at du bør rasjonelt sett bli i Norge og gjøre deg ferdig med den norske mastergraden din i Norge og dermed begynne å jobbe så fort som mulig i Norge. Anonymkode: 6af3f...6c7 Mer "rasjonelt" å ta mastern i USA og få jobb i USA pga at hun har fått så mye gratis utdannig i Norge, så slipper hun betale for at andre nordmenn skal få samme mulighet hun fikk. Sosialiser utgifter og privatiser profitt. Det er det "rasjonale", så du som er tilhenger av slikt bør vel stick to it. Selvsagt umoralskt og alt det men sånn er systemet lagt opp og de som mener rasjonalitet skal styre folks valg må da ta hensyn til dette i sine råd... ellers blir det litt merkelig standpunkt Forøvrig bør det rasjonale også være at de som gjør slikt, betaler for utdanningen de fikk i Norge gjennom en slags utflytteravgift, men slik er det ikke pdd, men noe å tenke over dersom det rasjonale budskap sprer seg slik du forsøker oppnå. Ellers fin KG stil over innlegget ditt, dette er litt av et forum 😄 Anonymkode: d01f1...dff
Brusmisbruker Skrevet 8. oktober 2019 #15 Skrevet 8. oktober 2019 Tar selv en bachlor på Oxford nå, og var veldig redd i starten. Redd for at det skulle være for høye krav, vanskelig fagstoff, annet land osv. Men alt har gått mye bedre enn det jeg forventa! Studiemiljøet er fantastisk, veiledningen er på et mye høyere og individuelt nivå sammenligna med flere studiesteder i Norge. Litt mye å lese, men det var jeg forberedt på og syntes det er veldig spennende! I tillegg til at de andre studentene er like engasjerte i faget som det du er, så man utvikler seg kunnskapsmessig på en helt annerledes (men fantastisk) måte! Har ikke angra ett sekund. Jo, det er litt dyrt, men det er verdt det. Og spesielt om du tenker å jobbe i internasjonale selskaper senere! Er nok stor forskjell på bachlor og master, men men haha vil bare avslutte med å si at det er en grunn til at de regnes som verdens beste og verdensledende. masse masse lykke til! og gratulerer med å ha kommet inn!! Kjempe kult
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har helt rett i at det er lettere å skrive masteroppgaven her. Og det stilles uten tvil betydelig høyere "teknisk", eller om vi skal kalle det numerisk / kvantitativ kompetanse, spesielt i USA, noe jeg mistenker dette universitetet befinner seg i, i og med at du nevner at standard mastergrad er 2-årig. Typisk i USA er også at de krever tester som GRE før man skal søke mastergrad, som er en veldig krevende test i tillegg til en meget søknadsprosess som du nevner, og med mindre du har studert ingeniør- eller andre kvantitative linjer i Norge der man har en del med tall å gjøre i sine studier - f eks samfunnsøkonomi, så vil man slite hardt med GRE. Anonymkode: 6af3f...6c7 Hvorvidt GRE kreves eller tas hensyn til varierer veldig ut fra studiested og fagretning. Noen vurderer kun deler av testen (f.eks den verbale), noen vektlegger scoren høyt totalt, mens andre knapt krever at den er gjennomført. Det er ikke en teste alle MÅ ha høy score på for å få studieplass slik du fremstiller det. Det trenger heller ikke være lettere å skrive masteroppgaven her, det avhenger igjen av fagfelt. Alle fagfelt krever heller ikke stor kvantitativ kompetanse, mange forholder seg til kvalitative metoder eller mixed methods, og da kan man leie inn hjelp f.eks til statestikk. Anonymkode: 488d2...909
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #17 Skrevet 8. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer "rasjonelt" å ta mastern i USA og få jobb i USA pga at hun har fått så mye gratis utdannig i Norge, så slipper hun betale for at andre nordmenn skal få samme mulighet hun fikk. Sosialiser utgifter og privatiser profitt. Det er det "rasjonale", så du som er tilhenger av slikt bør vel stick to it. Selvsagt umoralskt og alt det men sånn er systemet lagt opp og de som mener rasjonalitet skal styre folks valg må da ta hensyn til dette i sine råd... ellers blir det litt merkelig standpunkt Ellers fin KG stil over innlegget ditt, dette er litt av et forum 😄 Anonymkode: d01f1...dff Du glemte bare en liten detalj - som heter immigrasjonsregler i USA - spesielt er de blitt langt verre under Trump. En liten detalj det, eller? Tror du USA er medlem i EU / EØS? At USA er som å flytte til Danmark? Ingen i USA bryr seg om en bachelor fra Norge. Zero f#cks given. Så hvis en mastergrad skal være det "sterke kortet" man skal ha å "slå i bordet" med, så må den mastergraden fra USA være en veldig ettertraktet STEM-master med toppkarakterer fra "riktig gruppe eliteuniversiteter" i USA. Du har glemt at desperate indere og kinesere prøver allerede å suse seg selv gjennom dette systemet. Rasjonelt sett og ikke minst økonomisk, så tjener en nordmann ingenting på å ta utdanning i USA, med mindre foreldrene har betydelig formue der de kan dekke slike utgifter lett. I Norge får man veldig god uttelling for en rekke linjer fra UiO, NTNU, BI, NHH og UiB i tillegg til profesjonsstudier. Ingen amerikansk universitet kan slå dette i Norge. De fleste universiteter og samfunn er lagt opp slik at deres egne statsborgere har mest nytte av de universitetene. Slik er det bare. Hvis jeg skulle reist til Russland for å studere, så kan jeg ikke regne med at jeg vil få mest nytte av å ha studert ved et russisk universitet, selv om jeg skulle kunnet snakke russisk. Noen kvinner må kvitte seg med dette tullet om at de "får prestisje eller god råd" av å sløse en haug med penger på slikt "sosialt mastergrad jag" som ikke gir uttelling i Norge, mens mennene investerer sine penger i eiendom, aksjer, fond og kryptovaluta, og blir millionærer og milliardærer. Jeg tror de aller, aller fleste norske studenter er rasjonelle så det holder - det er derfor veldig få av de gidder å studere i utlandet og selv de som studerer i utlandet, peller seg tilbake til Norge så raskt det lar seg gjøre for det skal mye til for å slå Norge som det attraktive landet det er å bo i. Så det er overhodet ingenting "rasjonelt" ved svaret ditt, da det amerikanske systemet er helt annerledes "skrudd sammen" i forhold til det norske velferdssamfunnet, og det amerikanske velferdssystemet kan aldri matche Norge i attraktivitet og trygghet. Anonymkode: 6af3f...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #18 Skrevet 8. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemte bare en liten detalj - som heter immigrasjonsregler i USA - spesielt er de blitt langt verre under Trump. Anonymkode: 6af3f...6c7 Ja en nordmann med bachelor i Norge og Master fra et topp 10 universitet i USA, vil aldri få arbeidstillatelse i USA, hehe, særlig etter trumps endring av mer "merit based system", du har nok rett i det, hehe, dette er gull altså 😄 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er overhodet ingenting "rasjonelt" ved svaret ditt Anonymkode: 6af3f...6c7 Oh ok, nei da trekker jeg innlegget mitt tilbake og beklager å ha spredt fake news, jeg er overbevist om at jeg tok feil så må bare innse det Lykke til videre på KG, du passer godt inn i gjengen, det er bra ! Anonymkode: d01f1...dff
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #19 Skrevet 8. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorvidt GRE kreves eller tas hensyn til varierer veldig ut fra studiested og fagretning. Noen vurderer kun deler av testen (f.eks den verbale), noen vektlegger scoren høyt totalt, mens andre knapt krever at den er gjennomført. Det er ikke en teste alle MÅ ha høy score på for å få studieplass slik du fremstiller det. Det trenger heller ikke være lettere å skrive masteroppgaven her, det avhenger igjen av fagfelt. Alle fagfelt krever heller ikke stor kvantitativ kompetanse, mange forholder seg til kvalitative metoder eller mixed methods, og da kan man leie inn hjelp f.eks til statestikk. Anonymkode: 488d2...909 Nei, det varierer ikke mye hvis det er snakk om topp 10 i USA. Da krever alle fulltidsstudie linjer GRE. Kun noen få, sære linjer krever ikke GRE ved disse universitetene. Det er riktig at noen vil vektlegge den verbale scoren i "mykere fag" mer enn den kvantitative scoren, men igjen, se på average score til de som søker seg dit, så skjønner du tegninga - at GRE kommer til å bli skikkelig slit for noen som bare holder seg til "bokstavfag". Verbal score er heller ikke lett, bare så det er sagt. Å undervurdere den er virkelig ikke å anbefale det heller. Generelt sett er det høyere krav til alt "kvantitativt" ved topp 10 der borte sammenlignet med Norge. Så det lønner seg igjen ikke for en nordmann å stresse seg selv gjennom dette systemet. I USA kjører de alt fra SAT / ACT før man skal søke seg til bachelor, til GRE for mastergrad. Sånt er ikke nordmenn vant med, for vi har ikke sånt. Anonymkode: 6af3f...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #20 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja en nordmann med bachelor i Norge og Master fra et topp 10 universitet i USA, vil aldri få arbeidstillatelse i USA, hehe, særlig etter trumps endring av mer "merit based system", du har nok rett i det, hehe, dette er gull altså 😄 Oh ok, nei da trekker jeg innlegget mitt tilbake og beklager å ha spredt fake news Anonymkode: d01f1...dff Nei, det er overhodet ingen garanti for at du får arb.tillatelse i USA bare fordi man har gått ved et "eliteuniversitet". Du driver og sprer løgn. Skjønner, så 299.000 studenter i Norge er sauer - bare de 1.000 norske heltidsstudenter som studerer i USA har "skjønt det du har skjønt". Haha. Høy på pæra, du. Du vet jo selvsagt "best", bedre enn de 299.000 andre studenter i Norge. Fordi du er 1 out of 1.000 eller wannabe 1 out of 1.000? De fleste av de 1.000 norske studerer i USA studerer ikke engang ved et eliteuniversitet, bare så det også er sagt. Anonymkode: 6af3f...6c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå