AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Del Skrevet 7. oktober 2019 Etter å ha undersøkt litt rundt, har jeg funnet en skole (BLOK) som tilbyr kurs i Vg2 blomsterdekoratør Mulig å ta både på heltid og deltid i Oslo. Heltidsvarianten går over et halvt år og koster 55 tusen. Deltidsvarianten går over ett år. Jeg er 22 år, men har generell studiekompetanse og ikke lengre rett på skoleplass. Ellers hadde jeg tatt det gratis gjennom videregående. Jeg jobber i dag i butikk og trives godt med det. Men jeg er ikke så veldig interessert i produktene. Alltid har jeg vært glad i blomster, planter og kreativitet, så dette må vel være midt i blinken. Men jeg lurer på om noen her jobber som blomsterdekoratør? Hvordan er hverdagen deres? Er det verdt pengene å gå på skole, eller er det mulig å få full opplæring i bedrift? Anonymkode: 4fff9...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Del Skrevet 7. oktober 2019 Ville heller gått på VEA i Moelven. Super skole! Anonymkode: b815b...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Del Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha undersøkt litt rundt, har jeg funnet en skole (BLOK) som tilbyr kurs i Vg2 blomsterdekoratør Mulig å ta både på heltid og deltid i Oslo. Heltidsvarianten går over et halvt år og koster 55 tusen. Deltidsvarianten går over ett år. Jeg er 22 år, men har generell studiekompetanse og ikke lengre rett på skoleplass. Ellers hadde jeg tatt det gratis gjennom videregående. Jeg jobber i dag i butikk og trives godt med det. Men jeg er ikke så veldig interessert i produktene. Alltid har jeg vært glad i blomster, planter og kreativitet, så dette må vel være midt i blinken. Men jeg lurer på om noen her jobber som blomsterdekoratør? Hvordan er hverdagen deres? Er det verdt pengene å gå på skole, eller er det mulig å få full opplæring i bedrift? Anonymkode: 4fff9...174 Selv om du har brukt opp retten til videregående opplæring, kan du søke om plass! Fylkeskommunene tar sikte på å fylle opp klassene og det er sjeldent fullt på det utdanningsprogrammet. Anbefaler at du prøver det for! Men du kan vel ikke starte i Vg2? Må du ikke ha Vg1 DH først? Anonymkode: 2bcf0...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Del Skrevet 7. oktober 2019 Du er klar over hvor elendig lønn en blomsterdekoratør med fagbrev har? Anonymkode: 6f137...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Del Skrevet 7. oktober 2019 Jeg har litt innsikt, og hadde mye heller gått for gartner. Du kan jobbe mye med blomster der, men også får mye større fagkunnskap. Man kan jobbe både ute og inne i drivhus. Blomsterdekoratør vil jeg si er veldig ensformig, mye rydding og klipping av stilker i trange butikklokaler. Du kan ta fagbrev gjennom praksis. Du får fratrekk for VGS på 6 mnd, og må jobbe 4,5 år i butikk + ta teorieksamen. Da tjener du penger mens du får praksisen du trenger. Du får lønn som ufaglært, og bedriften bestemmer ofte hva de vil lønne deg (men det anbefales å føle tariff). Anonymkode: 816af...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Del Skrevet 7. oktober 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Etter å ha undersøkt litt rundt, har jeg funnet en skole (BLOK) som tilbyr kurs i Vg2 blomsterdekoratør Mulig å ta både på heltid og deltid i Oslo. Heltidsvarianten går over et halvt år og koster 55 tusen. Deltidsvarianten går over ett år. Jeg er 22 år, men har generell studiekompetanse og ikke lengre rett på skoleplass. Ellers hadde jeg tatt det gratis gjennom videregående. Jeg jobber i dag i butikk og trives godt med det. Men jeg er ikke så veldig interessert i produktene. Alltid har jeg vært glad i blomster, planter og kreativitet, så dette må vel være midt i blinken. Men jeg lurer på om noen her jobber som blomsterdekoratør? Hvordan er hverdagen deres? Er det verdt pengene å gå på skole, eller er det mulig å få full opplæring i bedrift? Anonymkode: 4fff9...174 Jeg jobbet for og tok et kurs i blomsteroppsetting hos mester grønn, var også interessert i faget og planter før det. Men det var helt grusomt å bli satt ut til å være blomsteroppsetter etter et dagskurs. Kuttet meg hver gang og ble kjempestresset over utålmodige kunder. Men det er sikker mye bedre dersom du har en lenger utdannelse innenfor yrket! Tror ikke yrket er det best betalte da, så kanskje vurder om du føler lånet er verdt lønna? Anonymkode: 25daf...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Del Skrevet 7. oktober 2019 Tusen takk for mange gode svar! Setter stor pris på det Når det gjelder lønnen er den helt innafor. Jeg har lav lønn fra før (jobber som sagt i butikk) og det aller viktigste for meg er å trives på jobb. Jeg vil heller glede meg til å gå på jobb og tjene lavere, enn å ha en godt betalt jobb som jeg gruer meg til. Men det er så klart bra at dere gjør meg ekstra bevisst på det, jeg vet jo ikke helt hva jeg går til her. Har også vurdert gartner her, men kjæresten til ei venninne av meg er utdannet som det. Veldig vanskelig å få jobb som det her. Bor på et lite sted. Så det er synd Anonymkode: 4fff9...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Del Skrevet 8. oktober 2019 Sjekk utdanningene de har på Vea. Anleggsgartner med kompetanse på overvann tror jeg kommer til å bli etterspurt i disse miljøtider. Anonymkode: f8362...959 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Del Skrevet 8. oktober 2019 Lønna er selvsagt ikke noe å skryte av, men selv så valgte jeg trivsel over lønn. Lønna er til å leve av så klager ikke. Jeg virkelig elsker jobben min! Jeg jobber som blomsterdekoratør i butikk, så jobber mye bak kassa, men samtidig tar meg av blomster bestillinger, brudebuketter, bårebuketter og alt mulig annet. Elsker at jeg får brukt kreativiteten omtrent så mye jeg ønsker, og samtidig få betalt for det! Også synes jeg det er fantastisk å bruke dagene på å vanne og stelle planter. Kan virkelig ikke få anbefalt yrket nok! Anonymkode: 48d79...080 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Del Skrevet 8. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Lønna er selvsagt ikke noe å skryte av, men selv så valgte jeg trivsel over lønn. Lønna er til å leve av så klager ikke. Jeg virkelig elsker jobben min! Jeg jobber som blomsterdekoratør i butikk, så jobber mye bak kassa, men samtidig tar meg av blomster bestillinger, brudebuketter, bårebuketter og alt mulig annet. Elsker at jeg får brukt kreativiteten omtrent så mye jeg ønsker, og samtidig få betalt for det! Også synes jeg det er fantastisk å bruke dagene på å vanne og stelle planter. Kan virkelig ikke få anbefalt yrket nok! Anonymkode: 48d79...080 Såå godt å høre! Har du noen tanker om hvordan det blir i fremtiden, hvor vidt dette er en trygg eller utrygg utdannelse å velge? Anonymkode: 4fff9...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå