Gå til innhold

Kjenner du noen med alkoholproblemer? Hvordan håndterer du å være sammen med han/hun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen i 30-40 årene med venner som bare har fortsatte drikke mye selvom ungdomstiden er slutt? Hvordan håndterer man det?

Anonymkode: 10410...51f

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

deter forskjell på å feste mye og å være fysisk avhengig av alkohol. er vedkommende alkoholiker er det kun vedkommende som kan hjelpe seg selv. 

Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen alkoholikere. Men jeg kjenner en fyr som lever av å være sjåfør, men som ble skilt rett og slett fordi ekskona hans ikke orket å se han sitte og tylle i seg en seks-pakning øl hver eneste kveld uka gjennom. Han ble aldri skikkelig full,men etter seks øl er man påvirket. Han var liksom aldri edru hjemme, annet enn med en gang han kom inn døra etter arbeidstid, og om morgenen før han dro på jobb.

Hun (ekskona) hadde prøvd utallige ganger å få han til å kutte ut, men det varte aldri lenge før seks-pakningene dukket opp igjen, om ikke hver dag, så svært ofte uken gjennom. Hun fortalte at hun rett og slett mistet respekten, lysten på han og følelsene for han når han drakk så mye alkohol. I tillegg hadde de dårlig råd, og derfor hadde han også lovet å slutte og røyke, et løfte han ikke holdt mer enn noen uker. 

Jeg vet han jobber som yrkessjåfør ennå....

Anonymkode: e9935...f0f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kjenner ingen alkoholikere. Men jeg kjenner en fyr som lever av å være sjåfør, men som ble skilt rett og slett fordi ekskona hans ikke orket å se han sitte og tylle i seg en seks-pakning øl hver eneste kveld uka gjennom. Han ble aldri skikkelig full,men etter seks øl er man påvirket. Han var liksom aldri edru hjemme, annet enn med en gang han kom inn døra etter arbeidstid, og om morgenen før han dro på jobb.

Hun (ekskona) hadde prøvd utallige ganger å få han til å kutte ut, men det varte aldri lenge før seks-pakningene dukket opp igjen, om ikke hver dag, så svært ofte uken gjennom. Hun fortalte at hun rett og slett mistet respekten, lysten på han og følelsene for han når han drakk så mye alkohol. I tillegg hadde de dårlig råd, og derfor hadde han også lovet å slutte og røyke, et løfte han ikke holdt mer enn noen uker. 

Jeg vet han jobber som yrkessjåfør ennå....

Han er jo alkoholiker da

• Liker 2
Skrevet

Eksen min er alkoholiker. Jeg gikk fra han, men han er inn og ut av rehabilitering hele tiden. Kommer seg såpass at han klarer seg alene noen mnd før det er utpå igjen. Hjemme hos oss var det alltid jaget etter den neste rusen. Aldri en rolig stund uten alkohol og rolige stunder med alkohol ble fort voldsomme og voldelige. 

Jeg forholder meg ikke til han. Han har samvær med barnet sitt noen ganger i året under oppsyn, men dette styrer ikke jeg på noen måte. Han er i bunn og grunn død for meg og det er fryktelig trist fordi det er far til mitt barn. 

Anonymkode: 839f8...279

Skrevet
3 minutter siden, Kala skrev:

Han er jo alkoholiker da

Men han klarer noen dager og sånn uten å drikke. Han får ikke abstinenser og må "reparere" dagen etter. Jeg har stort sett bare sett han uten alkoholpåvirkning. Noen ganger hendte det han tok noen øl i hagepaviljongen hos oss (vi bodde noen meter fra hverandre bare) hos oss sammen med min mann. Da kunne de to bli litt pussa, men det var ikke så ofte.

Jeg har i hvert fall ikke inntrykk av at han "må" ha alkohol innen rekkevidde tjuefire timer i døgnet.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han klarer noen dager og sånn uten å drikke. Han får ikke abstinenser og må "reparere" dagen etter. Jeg har stort sett bare sett han uten alkoholpåvirkning. Noen ganger hendte det han tok noen øl i hagepaviljongen hos oss (vi bodde noen meter fra hverandre bare) hos oss sammen med min mann. Da kunne de to bli litt pussa, men det var ikke så ofte.

Jeg har i hvert fall ikke inntrykk av at han "må" ha alkohol innen rekkevidde tjuefire timer i døgnet.

Alkoholikere "må" ikke ha alkohol tilgjengelig 24-7. Det er grader av det. Noen er så avhengig at de kan dø av abstinenser om de kutter brått, andre kan gå perioder uten. Når alkoholen går foran, og ødelegger nære relasjoner indikerer det et destruktivt forhold til rusmidler. Og er en av flere indikatorer på avhengighet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har slike venner/bekjente. Noen fester hver fredag/lørdag + reparerer søndag, ett par tar seg en drink hver dag. De har gode jobber og drikker selvsagt ikke på jobb. Noen av dem har trukket seg unna etter at jeg reduserte inntaket mitt kraftig (drikker 1-2 glass vin 1-2 ganger /mnd, går ofte 1-2 måneder uten og kan gjerne reise på ferie i 3 uker uten å drikke alkohol). De jeg kjenber blir irritert over at jeg ikke vil drikke, ble nærmest opprørt over at jeg var på ferie uten å drikke etc. Og de sluttet mer og mer å ta kontakt. Jeg nevnte aldri deres drikking. 
Med de jeg fortsatt har kontakt med har jeg ikke sagt noe, inviterer dem iblant med på ting som fjellturer, ski etc, men de har lite interesse av ting som ikke inkluderer alkohol, så kontakten blir litt begrenset.

Anonymkode: be197...1eb

• Liker 1
Skrevet

Er forelsket i en alkoholiker, men har kuttet kontakt. Det var slitsomt.
Forsøkte å støtte ham og motivere ham til å kutte ned, men det var bare mye løfter som aldri ble holdt.
Han er nå 57 år. Synes det er veldig trist... er ikke så mye jeg kan gjøre. Det er et valg som bare alkoholikeren kan ta, og de må jobbe hardt med det.

Anonymkode: 7a6cd...666

Skrevet

Hadde en sånn kompis. Seriøs i helgene, pære dritings i helgene og feriene. Kuttet han ut. Jeg var dessuten ikke interessant å være sammen med hvis jeg ikke drakk i helgene. Det er en ENORM befrielse å slippe å forholde seg til fylla hans. 

Anonymkode: 6c153...7da

• Liker 1
Skrevet

Gitt dem opp.

Anonymkode: 68015...c48

• 2 uker senere...
Gjest padawan
Skrevet
På 7.10.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Det er et valg som bare alkoholikeren kan ta, og de må jobbe hardt med det.

Dette er det veldig mye sannhet i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...