dillyduzit Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Så etter to år i en kamp mot tidligere selger har vi nå vunnet frem og skal i gang med oppussing (er egentlig oppussing det riktige ordet her, jeg ville nesten ha sagt renovere), men vi har ikke en anelse om hvor vi i det hele tatt skal begynne. Vi har jo et budsjett, vi vet tilstanden på det som må fikses helst i går, og ting som er mer meh, ikke verdt å bry seg om nå da vi likevel skal selge og ting må totalrenoveres. Men, hvem kontakter vi? Vil en elektriker, som er det store problemet her, ha noe kontakt med en snekker, eller må vi kontakte begge to separat, eller kontakter vi en entreprenør som vil ha full kontroll over hele opplegget, ringer man, sender man mail, i såfall hva har man med i mailen? Jeg er helt skutt etter opplegget med advokater, forsikringselskap osv at hjernen rett og slett ikke fungerer. Føler det finnes utallige med slike tråder og nettsider, men jeg ser meg helt blind. Hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Om dere ikke skal gjøre noe selv, så konakt en entreprenør eller flere å få tilbud fra de. Så slipper dere å tenke på hvem som skal kontakte hvem. Bare ring eller send Mail til 2-3 forskjellige, så kan de komme på befaring og dere får tilbud ut fra det. Anonymkode: 07246...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Når jeg pusset opp kontaktet jeg en lokal elektrobedrift som reklamerte med at de hadde gode samarbeidsavtaler med andre håndverkergrupper, og det var veldig enkelt og greit. De innhentet tilbud fra samarbeidende snekker og maler, slik at jeg hadde oversikt over totalpris for det som skulle gjøres Kommer til å gjøre det på samme måten hvis jeg bestemmer meg for å pusse opp resten av huset også. Anonymkode: 38558...d50
BMF Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Kontakt en malermester og gi han ansvaret for hele jobben. Da henter de inn priser og koordinerer med alle de andre. Skulle noe gå galt senere/underveis, så har du kontrakt med kun 1 firma. Alle seriøse Malermesteren har gode kontakter og firmaer de samarbeider med. 2
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg ville lagt ut hele prosjektet på anbud (fx. mittanbud.no) slik at du får det beste tilbudet. Ha gjerne flere entreprenører på befaring. Og ja, entreprenører er totalt sett dyrere enn å ordne alt av fagfolk selv, men du betaler for å slippe hodebryet. Det er helt krise dersom elektriker er syk den dagen han skulle komme, slik at alle de andre som skulle jobbet de påfølgende dagene ikke får gjort det de skal. Har du en seriøs entreprenør har de gjerne flere strenger å spille på, så det går raskere. Hvorfor noen blander en malermester inn i et renoveringsprosjekt, som dette høres ut som, aner jeg ikke. 1
dillyduzit Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2019 5 timer siden, WCKD skrev: Jeg ville lagt ut hele prosjektet på anbud (fx. mittanbud.no) slik at du får det beste tilbudet. Ha gjerne flere entreprenører på befaring. Og ja, entreprenører er totalt sett dyrere enn å ordne alt av fagfolk selv, men du betaler for å slippe hodebryet. Det er helt krise dersom elektriker er syk den dagen han skulle komme, slik at alle de andre som skulle jobbet de påfølgende dagene ikke får gjort det de skal. Har du en seriøs entreprenør har de gjerne flere strenger å spille på, så det går raskere. Hvorfor noen blander en malermester inn i et renoveringsprosjekt, som dette høres ut som, aner jeg ikke. Takk! Da prøver jeg rett og slett mittanbud, eventuelt hører med tidligere byggtakstmamm som han vet om noen han kunne ha anbefalt. vi tar gjerne av det ekstra som vi har lagt vekk til en entreprenør dersom det blir det enkleste for oss. Malermester lurte jeg litt også på, lite som skal males til slutt, om så er ikke det den store jobben.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 23 timer siden, dillyduzit skrev: Så etter to år i en kamp mot tidligere selger har vi nå vunnet frem og skal i gang med oppussing (er egentlig oppussing det riktige ordet her, jeg ville nesten ha sagt renovere), men vi har ikke en anelse om hvor vi i det hele tatt skal begynne. Vi har jo et budsjett, vi vet tilstanden på det som må fikses helst i går, og ting som er mer meh, ikke verdt å bry seg om nå da vi likevel skal selge og ting må totalrenoveres. Men, hvem kontakter vi? Vil en elektriker, som er det store problemet her, ha noe kontakt med en snekker, eller må vi kontakte begge to separat, eller kontakter vi en entreprenør som vil ha full kontroll over hele opplegget, ringer man, sender man mail, i såfall hva har man med i mailen? Jeg er helt skutt etter opplegget med advokater, forsikringselskap osv at hjernen rett og slett ikke fungerer. Føler det finnes utallige med slike tråder og nettsider, men jeg ser meg helt blind. Hjelp Hva var feil med boligen? Hvordan vant dere frem? Anonymkode: 149e4...d2a
dillyduzit Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva var feil med boligen? Hvordan vant dere frem? Anonymkode: 149e4...d2a Det elektriske var utført av selger med tydelig bevis når vi begynte å grave, vi brukte ekstern advokat som har et meget godt rykte på seg. En lang og hard psykisk kamp.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 4 timer siden, dillyduzit skrev: Takk! Da prøver jeg rett og slett mittanbud, eventuelt hører med tidligere byggtakstmamm som han vet om noen han kunne ha anbefalt. vi tar gjerne av det ekstra som vi har lagt vekk til en entreprenør dersom det blir det enkleste for oss. Malermester lurte jeg litt også på, lite som skal males til slutt, om så er ikke det den store jobben. Men sjekk opp bedriftene som kontakter deg. Jeg ble kontaktet av mange useriøse. Ville valgt et større firma med solid økonomi selv om det koster mer. Anonymkode: c9cf7...8a9 2
dillyduzit Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men sjekk opp bedriftene som kontakter deg. Jeg ble kontaktet av mange useriøse. Ville valgt et større firma med solid økonomi selv om det koster mer. Anonymkode: c9cf7...8a9 Will do! Takk for tips!
BMF Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 10 timer siden, WCKD skrev: Jeg ville lagt ut hele prosjektet på anbud (fx. mittanbud.no) slik at du får det beste tilbudet. Ha gjerne flere entreprenører på befaring. Og ja, entreprenører er totalt sett dyrere enn å ordne alt av fagfolk selv, men du betaler for å slippe hodebryet. Det er helt krise dersom elektriker er syk den dagen han skulle komme, slik at alle de andre som skulle jobbet de påfølgende dagene ikke får gjort det de skal. Har du en seriøs entreprenør har de gjerne flere strenger å spille på, så det går raskere. Hvorfor noen blander en malermester inn i et renoveringsprosjekt, som dette høres ut som, aner jeg ikke. Mitt anbud er det siste stedet jeg ville bedt om pris fra. Der er det for mange cowboyer. Det er viktig at alt av regler og normer følges, så jeg ville valgt noen lokale firmaer. Grunnen til at jeg ville valgt en malermester, er at de er de siste som skal ut av leiligheten, så da pusher de ekstra på tidsfrister! Etter å ha totaltrenovert 5 leiligheter så har jeg lært hva som er smart og dumt, og en elektriker ville jeg ikke hatt som entreprenør. Man kan velge rene entreprenører, men de tar seg godt betalt for samme jobben som Malermesteren gjør. Ca 50 % mer. 2
BMF Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sjekk opp bedriftene som kontakter deg. Jeg ble kontaktet av mange useriøse. Ville valgt et større firma med solid økonomi selv om det koster mer. Anonymkode: c9cf7...8a9 Og husk å få skikkelig kontrakt. Et godt firma bruker disse som standard. Andre skriver tilbud med 5 punkter og pris, og de vil du ikke bruke. 2
dillyduzit Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2019 14 timer siden, BMF skrev: Mitt anbud er det siste stedet jeg ville bedt om pris fra. Der er det for mange cowboyer. Det er viktig at alt av regler og normer følges, så jeg ville valgt noen lokale firmaer. Grunnen til at jeg ville valgt en malermester, er at de er de siste som skal ut av leiligheten, så da pusher de ekstra på tidsfrister! Etter å ha totaltrenovert 5 leiligheter så har jeg lært hva som er smart og dumt, og en elektriker ville jeg ikke hatt som entreprenør. Man kan velge rene entreprenører, men de tar seg godt betalt for samme jobben som Malermesteren gjør. Ca 50 % mer. 14 timer siden, BMF skrev: Og husk å få skikkelig kontrakt. Et godt firma bruker disse som standard. Andre skriver tilbud med 5 punkter og pris, og de vil du ikke bruke. Hmm, vet om noen her nede som er gode i hvertfall, og som nevnt, skal dobbeltsjekke med vår byggtakstmann for å høre om han vet om noen han vil anbefale videre. Snakket med en venn som eier sitt eget snekker/tømrerfirma og han hadde i hvertfall "sine" elektrikere som han brukte dersom jobben innebærte noe el arbeid. Så, får mest sannsynligvis sjekke opp det med de firmaene jeg sender en mail til. Jeg ser for så vidt vitsen med en malermester når du nevner det slik, men alt i alt så blir det en to tre lister som skal males til slutt, så muligens poenget blir litt borte når det totale arbeidet for en maler blir på en snau time
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå