Gå til innhold

Første baby bok

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er litt sent ute med å å kjøpe bøker til barnet mitt som er 1 år gammel om noen dager.  Har hørt at de fleste begynner å lese for barnet ved 6 mnd alder. 
Spørsmål: hvilken bøker burde jeg starte med?  Hvilken bok/bøker anbefaler du? Når var det du begynte å lese for barnet ditt? Og leser dere ved leggetid eller når som helst på dagen?

Anonymkode: 16df5...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pekebøker er fine, gjerne med innhold som barnet er kjent med, f.eks. dyr på bondegården osv. La barnet være med på å lage lyder til dyr du peker på. Ellers alle bøker som også oppfordrer til lek, f.eks. «borte/tittei». Hvis barnet ser på TV/musikkvideoer kan kjente karakterer som f.eks. fantorangen være spennende. 

Sannsynligvis er barnet litt for ungt til å forstå/sette pris på bildebøker med mye handling og personer, men ikke vær redd for å prøve. Jeg er usikker på hvor mye min forstod av det, men han likte veldig godt bøker med litt handling, spesielt hvis situasjonene var kjente. «Lisen får ikke sove» er et eksempel. Om barnet «faller ut» av handlingen så kan dere fortsette å bla i boken og snakke om det dere ser på bildene. Ikke vær redd for å ta opp igjen en bok som ikke var en hit ved første lesning. Barn i den alderen er glad i repetisjon og flere lesninger kan gjøre at barnet gradvis forstår mer. :) 

Sangbøker er alltid en hit. Trenger ikke å gå ned på det aller yngste nivået med klappeleker ol. heller. Her koser barnet seg like mye med folkeviser som toddlersanger. Et pluss hvis sangboka har illustrasjoner. etter hvert vil barnet kanskje «huske» sangene ut ifra illustrasjonene og kan peke ut favorittsangene når hen vil at du skal synge til det. 

Det er fint å eie noen bøker selv i den alderen da min erfaring som sagt er at de aller minste liker repetisjon, men ikke føl at du må blakke deg helt og ha et stort bibliotek i den alderen. Biblioteksbøker er tipp topp og det samme med brukte bøker. 

Vi leser fast på sengekanten og sporadisk på dagtid. Typisk lesetidspunkt er etter jobb/bhg når jeg merker at vi begge har behov for å roe litt ned før vi fortsetter dagen. Les når du føler at det passer for deg og din familie. Jeg tror det er mye viktigere at lesingen blir en hyggelig og koselig stund hvor barnet virkelig føler at det har din fulle oppmerksomhet enn at man skal tvinge seg selv med det mens man egentlig er opptatt med andre ting. Gode rammer rundt lesing der fokuset er kos og kvalitetstid er nok enda viktigere enn mengden i seg selv. Når barnet assosierer lesingen med noe positivt vil det nok lettere be om å bli lest for eller hente frem bøkene for å bla i på egenhånd. 😊

Anonymkode: 304d9...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med bøker med en gang babyen ble født (kartongbøker ment for små babyer), og begynte å lese nattahistorier da vi avsluttet kveldsamming ved 15 mnd. Det er uansett aldri for sent. :)

Jeg anbefaler deg i første omgang å besøke deres lokale bibliotek. I barneavdelingen har de ofte kasser i barnehøyde og masse puter o.l. Så kan du spørre bibliotekarene om råd og låne med deg en haug forskjellige bøker. De som virkelig faller i smak, kan dere så ev. kjøpe inn. :) 

Dere kan også melde barnet inn i en bokklubb og få anbefalinger tilpasset deres alder framover.

Anbefaler også Mammut-salget, der får du gjort mange kupp.

Sønnen vår er fire år og har ca. 200 bøker. :P Så vi er kanskje litt ekstreme. :) 

Anonymkode: 279bb...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...