Gå til innhold

Offentlige spørreundersøkelser, trygge? har du vært med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt "invitert" til 3 forskjellige spørreundersøkelser for 3 forskjellige firma, som virker offentlig. Den ene er blant annet fra Statistisk sentralbyrå, en fra Norsk Gallup og den tredje slettet jeg. Den ene handler om bolig og boforhold, den andre om å kartlegge årsaken til at det fødes færre barn (jeg er barnløs). Slik jeg forstår det, uti fra mailene, er at de trekker tilfeldige folk fra folkeregisteret. Har googlet litt og de virker troverdige, men må sies at jeg er bittelitt usikker også. Om det er spam eller noe farlig. Hadde gjerne deltatt.. om det ikke sto dette videre i mailene:

"For å gjøre undersøkelsen kortere benytter vi nødvendige opplysninger om deg fra offentlige registre som SSB har tilgang til. Dette gjelder opplysninger om fødeland fra Folkeregisteret, opplysninger om utdanning fra skoleeiere og Lånekassen og opplysninger om inntekt fra Skatteetaten og NAV."

Og det er det som skremmer meg litt. Om jeg har forstått det riktig, så er det anonymt og i en av de så står det at infoen vil bli gjort anonymt iløpet av en viss tid. De som behandler undersøkelsen har taushetsplikt og i sluttproduktet så vil alle svar være anonymt. 
Alle tre informerer fint om retten til å slette informasjonen senere, at jeg kan trekke meg når som helst. Gir meg en mail og telefonnummer som kan brukes. Det føles trygt sånn sett. 

Har du noen gang vært med på slike offentlige spørreundersøkelser? Er det trygt?
Jeg føler jo jeg på en måte har en viss.. plikt i å gjøre det. Det er jo informasjon som de trenger om samfunnet og det norske folk. Det er ikke tulle tema liksom. Men blir litt usikker. Er det trygt? Blir jeg lurt nå (spam)? Vil de misbruke informasjonen min? 

Anonymkode: b08d4...837

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...