AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg funderer sterkt på å stemme på et miljøparti ved neste valg, dette grunnet at jeg selvfølgelig vil det beste for mine barn, og at de skal få sjansen til å etablere egen familie på en sunn klode. Samtidig er det mye som plager meg med de som står i front for miljøet. Lokalt her jeg bor kjenner jeg henholdsvis veldig godt til og godt til partitoppene i MDG. De begge har for eksempel reise veldig mye, de har i sine unge dager fortalt om at de tok båter som spydde ut diesel og oljesøl. I det hele tatt har mange jeg kjenner, som i dag står i front i klimakampen, hatt en livsstil som er preget av svært mye (og dermed forurensende) reisevirksomhet. Og på privaten har de et forbruk som jeg ikke har vært i nærheten av. Legg til at jeg kjenner mange andre som i dag er ''grønne'', som har hatt samme livsstil som de jeg nevner, og det begynner for meg å bli et mønster av tidligere globetrottere og miljøverstinger som i dag står i front for det motsatte i dag. Så jeg kjenner at det er helt feil at slike personer nå skal komme med formanende ordrer til meg. I en rettferdig verden så hadde det kommet fram at det er de selv som har forurenset så enormt mye mer enn jeg noen ganger kommer til å gjøre. Nå er det altså blitt slik at det er de tidligere miljøverstingene som er på ''rett side'', og som liksom har det moralske overtaket, mens mange av oss som gjennom livet har vært langt mer hederlig, er de som blir framstilt som om vi er på feil side. Det ender som sagt nok med at jeg selv skal stemme grønt på vegne av mine barn og de generasjonene som kommer etter det, samtidig er det enormt irriterende at jeg, som har bidratt langt mer til en sunn verden enn de grønne lederne, skal bidra til at de samme miljøverstingene nå skal framstilles som klimavennlige. Andre med like ambivalent forhold til de som fronter miljøkampen? Anonymkode: a9f97...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Vet ikke om livet til lederne i for eksempel MDG, men kan underskrive på mye av det samme når det gjelder folk rundt meg. Mange som etter årevis med ekstravagant og miljø-uvennlig livsstil, som nå plutselig ønsker å framstå i annen drakt. Anonymkode: 3f7d4...46e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Politikken de innfører har eventuelt mer å si enn privatlivene de lever. Så lenge politikken er slik du mener er riktig, så spiller de private livene til politikerne mindre rolle Jeg lurer på hvorfor ingen stiller så sterke krav til de andre politikerne om hva de burde gjøre i sine private liv. Burde ikke arbeiderpartiet sine politikere ha lik lønn som arbeidere for eksempel? Burde de ikke gjøre mer gulvjobbing for å vise at de forstår de i industri osv? Og hva med Giske eller hun som voldtok 16-åringen i åkeren? Ingen som sier de ikke vil stemme på deres partier For meg er det merkelig at de i miljøparti skal være bedre mennesker enn andre politikere. Hvorfor? Anonymkode: 27928...bce
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg har også reist min del på mine yngre dager. MEN, da visste man jo ikke bedre. Det var ikke det samme fokuset på miljø som det er nå. Jeg synes ikke det er en menneskerett å kunne fly til alle verdens kroker for å 'se og oppleve'. Det er så utrolig mye som er tilgjengelig i 'nærheten', altså steder man kan ta tog eller bil til. Javel, så tar det mere tid, men hvorfor kan ikke veien til målet også være en del av opplevelsen?? Selv bor jeg et sted UTEN togmuligheter. MEN vi kan kjøre til toget, selv om det tar oss minst 8 timer en vei. De aller fleste i landet har langt bedre muligheter for kollektivt enn hva vi her oppe i i nord har. Nå lever jeg langt mer miljøvennlig enn tidligere, dermed vet jeg at det er mulig å endre livsstil. Det er noe vi alle både bør, og må gjøre for at jorda skal bli bærekraftig også for framtiden. Og hva så at asia er langt verre enn oss. Det må starte et sted. Vi må alle være forbilder for andre. Tenk globalt, handle lokalt! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva med Giske eller hun som voldtok 16-åringen i åkeren? Giske er en fæl fyr og vil aldri stemme for noe som får han opp og fram. Han burde holde seg langt nede! Skei Grande har ikke voldtatt noen, han har selv sagt at alt var frivillig. Slutt å spre løgner. Anonymkode: d4c04...271 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også reist min del på mine yngre dager. MEN, da visste man jo ikke bedre. Det var ikke det samme fokuset på miljø som det er nå. Jeg synes ikke det er en menneskerett å kunne fly til alle verdens kroker for å 'se og oppleve'. Det er så utrolig mye som er tilgjengelig i 'nærheten', altså steder man kan ta tog eller bil til. Javel, så tar det mere tid, men hvorfor kan ikke veien til målet også være en del av opplevelsen?? Selv bor jeg et sted UTEN togmuligheter. MEN vi kan kjøre til toget, selv om det tar oss minst 8 timer en vei. De aller fleste i landet har langt bedre muligheter for kollektivt enn hva vi her oppe i i nord har. Nå lever jeg langt mer miljøvennlig enn tidligere, dermed vet jeg at det er mulig å endre livsstil. Det er noe vi alle både bør, og må gjøre for at jorda skal bli bærekraftig også for framtiden. Og hva så at asia er langt verre enn oss. Det må starte et sted. Vi må alle være forbilder for andre. Tenk globalt, handle lokalt! Jeg kan i alle fall huske organisasjoner som ''fremtiden i våre hender'' og bellona som har holdt på i mange ti-år, så vil si at man godt visste hva man gjorde om man på 90-tallet tok fly og dieselbåter. Så derfor irriterer det meg at jeg som har forurenset utrolig lite, nå skal få formanende ord fra folk som har vært miljøgriser. Anonymkode: a9f97...d3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå