AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Del Skrevet 7. oktober 2019 Fra VG: "350-kroners grensen på netthandel fra utlandet fjernes og blir erstattet av en ny tollgrense på klær. Nå slipper man toll på varer inntil 3.000 kroner." Greit å slippe toll, men jeg regner med at MVA allikevel må betales fra første krone. Toll og MVA er jo to forskjellige ting? Anonymkode: d6eee...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. oktober 2019 #2 Del Skrevet 7. oktober 2019 Toll og MVA er to forskjellige ting ja. Stort sett vil ting du importerer fra utlandet ha 25% mva. Toll er en avgift på en gitt varetype, som f.eks klær, enkelte matartikler osv. Elektronikk har ikke tollsats. Klær har stort sett ca. 10,7% toll. Her https://toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ kan du søke opp alle tingene du har lyst på og se hva tollkostnadene blir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Del Skrevet 7. oktober 2019 MVA er vel 25% av kjøpesum om jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: 0edf1...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. oktober 2019 #4 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Toll er noe annet enn moms (MVA), ja. Moms er 25%, så det må man fremdeles betale ved importkjøp av klær. Bruk linken gitt lenger opp i tråden, der kan du finne ut om det er toll i tillegg til moms på de ulike typene varer. Bøker er for eksempel en av de få tingene som er helt toll- og momsfrie å kjøpe fra utlandet. Veldig bra, jeg har kjøpt tonnevis av bøker fra utlandet opp gjennom årene. Endret 7. oktober 2019 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. oktober 2019 #5 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: MVA er vel 25% av kjøpesum om jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: 0edf1...15a Eller 15%. Eller 12%. Eller 0%. Litt avhengig av hva du kjøper. Brus og sjokolade har 15%, mens bæreposen man putter varene oppi har 25%. Taxituren hjem derimot har 12% mva Men for klær er mva-sats 25% Endret 7. oktober 2019 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Del Skrevet 7. oktober 2019 Tidligere har det vært snakk om et "forenklet" tollgebyr. Som betyr et minimumsgebyr på 150kr pluss 25% moms på varen. Så mobildekselet til 8kr på ebay vil nå koste 160kr. Anonymkode: bf704...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Del Skrevet 7. oktober 2019 Nj 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidligere har det vært snakk om et "forenklet" tollgebyr. Som betyr et minimumsgebyr på 150kr pluss 25% moms på varen. Så mobildekselet til 8kr på ebay vil nå koste 160kr. Anonymkode: bf704...8ff Nja, ifølge forslaget fra regjeringen er den den utenlandske nettbutikken som skal håndterer mva-innkrevingen. Skal visst starte fra mars 2020. Meningen er at man ikke skal ta et stort gebyr for å "få lov" til å betale inn momsen. Anonymkode: d6eee...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #8 Del Skrevet 7. oktober 2019 Jeg skjønner ikke helt. Slipper man nå tollgebyr på alt opptil 3000kr? Jeg forstår at man nå skal betale mva, og det er jo greit nok, men er dette med tollegebyret jeg ikke skjønner. Anonymkode: 62242...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. oktober 2019 #9 Del Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt. Slipper man nå tollgebyr på alt opptil 3000kr? Jeg forstår at man nå skal betale mva, og det er jo greit nok, men er dette med tollegebyret jeg ikke skjønner. Anonymkode: 62242...754 Nei, man slipper toll. Som det for eksempel er på klær. Det man ikke slipper er mva. og evt. tollbehandlingsgebyr. Dette vil man fra 1. april 2020 måtte betale på alt. I motsetning til nå hvor man slipper dersom varen er kjøpt for mindre enn NOK 350,00 inkl. frakt. Man må skille mellom toll, mva. og tollbehandlingsgebyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #10 Del Skrevet 7. oktober 2019 8 minutter siden, Leo skrev: Nei, man slipper toll. Som det for eksempel er på klær. Det man ikke slipper er mva. og evt. tollbehandlingsgebyr. Dette vil man fra 1. april 2020 måtte betale på alt. I motsetning til nå hvor man slipper dersom varen er kjøpt for mindre enn NOK 350,00 inkl. frakt. Man må skille mellom toll, mva. og tollbehandlingsgebyr. Men hvorfor skal man betale tollbehandlingsgebyr om det ikke er toll på varen man kjøper? Sett at jeg kjøper en genser til 200kr, hvorfor da betale tollbehandlingsgebyr når det ikke er toll på varen? Anonymkode: 62242...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. oktober 2019 #11 Del Skrevet 7. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal man betale tollbehandlingsgebyr om det ikke er toll på varen man kjøper? Sett at jeg kjøper en genser til 200kr, hvorfor da betale tollbehandlingsgebyr når det ikke er toll på varen? Anonymkode: 62242...754 Kall det hva du vil, f.eks. merverdiavgiftsbehandlingsgebyr, men du må uansett betale for at noen skal sjekke varen ved ankomst til Norge og beregne hva du skal betale i mva. og da altså evt. toll. Dette gjøres selvfølgelig nå også, men i fremtiden må man betale uavhengig av varens verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #12 Del Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, Leo skrev: Kall det hva du vil, f.eks. merverdiavgiftsbehandlingsgebyr, men du må uansett betale for at noen skal sjekke varen ved ankomst til Norge og beregne hva du skal betale i mva. og da altså evt. toll. Dette gjøres selvfølgelig nå også, men i fremtiden må man betale uavhengig av varens verdi. Men skrev de ikke noe om at nettbutikkene selv skulle legge til mva i prisen? Beklager mange spørsmål, men jeg skjønner virkelig nada. Anonymkode: 62242...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. oktober 2019 #13 Del Skrevet 7. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skrev de ikke noe om at nettbutikkene selv skulle legge til mva i prisen? Beklager mange spørsmål, men jeg skjønner virkelig nada. Anonymkode: 62242...754 Det er jo noe de utenlandske nettbutikkene evt. velger selv om de ønsker å gjøre. Noen store, som for eksempel Ebay, har allerede et system for dette, men jeg tviler vel på at alle de tusenvis av nettbutikkene som finnes rundt om i verden vil tilpasse systemene sine til det marginale markedet Norge tross alt representerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #14 Del Skrevet 7. oktober 2019 Hvordan blir dette for brukte klær? Hørte noe om at det nå vil bli forskjellige tollsatser for stoffer som man selv syr klær av, og ferdigsydde plagg. Anonymkode: 40e90...d9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 7. oktober 2019 #15 Del Skrevet 7. oktober 2019 3 timer siden, Million skrev: Toll er noe annet enn moms (MVA), ja. Moms er 25%, så det må man fremdeles betale ved importkjøp av klær. Bruk linken gitt lenger opp i tråden, der kan du finne ut om det er toll i tillegg til moms på de ulike typene varer. Bøker er for eksempel en av de få tingene som er helt toll- og momsfrie å kjøpe fra utlandet. Veldig bra, jeg har kjøpt tonnevis av bøker fra utlandet opp gjennom årene. Vet du om dette også gjelder noter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. oktober 2019 #16 Del Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, FrittgåendeBurugle skrev: Vet du om dette også gjelder noter? Visste ikke fra før, men et kjapt søk i Tollvesenets kalkulator (link lenger opp i tråden) viser at ja, det er moms på noter, men ikke toll. Så de har ikke samme fritak som bøker. Med mindre notene er i en bok da. Jeg tok et eksempel bare, om du kjøpte noter for 200 Euro ville det bli denne kostnaden: " Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 1 990,00 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 497,50 Sum etter fortolling 2 487,50" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 7. oktober 2019 #17 Del Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, Million skrev: Visste ikke fra før, men et kjapt søk i Tollvesenets kalkulator (link lenger opp i tråden) viser at ja, det er moms på noter, men ikke toll. Så de har ikke samme fritak som bøker. Med mindre notene er i en bok da. Jeg tok et eksempel bare, om du kjøpte noter for 200 Euro ville det bli denne kostnaden: " Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 1 990,00 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 497,50 Sum etter fortolling 2 487,50" Ok, tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #18 Del Skrevet 7. oktober 2019 8 timer siden, newman01 skrev: Toll og MVA er to forskjellige ting ja. Stort sett vil ting du importerer fra utlandet ha 25% mva. Toll er en avgift på en gitt varetype, som f.eks klær, enkelte matartikler osv. Elektronikk har ikke tollsats. Klær har stort sett ca. 10,7% toll. Her https://toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ kan du søke opp alle tingene du har lyst på og se hva tollkostnadene blir Men denne gjelder jo i dag, ikke når 350 kr regelen blir borte. Anonymkode: 530a3...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #19 Del Skrevet 7. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra VG: "350-kroners grensen på netthandel fra utlandet fjernes og blir erstattet av en ny tollgrense på klær. Nå slipper man toll på varer inntil 3.000 kroner." Greit å slippe toll, men jeg regner med at MVA allikevel må betales fra første krone. Toll og MVA er jo to forskjellige ting? Anonymkode: d6eee...da1 Skjønner ikke jeg heller. Det burde jo være enkelt. Altså alt fortolles fra 1 krone, i tillegg kommer 158 kr på alle kjøp uavhengig av om du kjøper 1 eller 100. Men neida, sånn var det visst ikke. Noen varer er det ikke toll på likevel, I dag sier noen at du kan kjøpe klær inntil 3000 kr uten å fortolle. Vil det da si at det blir det samme som i dag? Eller kommer 158 kr i tillegg? Så for å gjøre det enda mer forvirrende, virker det som om dette stort sett gjelder brus og godteri på nett. Jeg forstår nada. Hvilke varer kan jeg kjøpe uten tillegg, og hvilke ikke. Er det noen som har forstått noe av dette. Jeg kjøper en del småtteri fra kina, som knapper, hemper, smykker osv. Nå trodde jeg at det ble dyrere, men så hører jeg på Siv på dagsrevyen om avtaler med andre land angående tollfrihet, så da koster ikke dette mer likevel da eller? Nei forklar det den som vil og kan. Anonymkode: 530a3...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sago Skrevet 7. oktober 2019 #20 Del Skrevet 7. oktober 2019 5 timer siden, Leo skrev: Det er jo noe de utenlandske nettbutikkene evt. velger selv om de ønsker å gjøre. Noen store, som for eksempel Ebay, har allerede et system for dette, men jeg tviler vel på at alle de tusenvis av nettbutikkene som finnes rundt om i verden vil tilpasse systemene sine til det marginale markedet Norge tross alt representerer. Men det er vel sannsynlig at de store som i dag har avdeling i Norge kommer til å gjøre det? Zalando og Jollyroom f.eks.? Da kan de selge varene til 10% lavere pris enn helt norske butikker, siden de slipper å betale toll. Jeg skjønner at handelsnæringen ikke er helt happy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå