WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #41 Skrevet 8. oktober 2019 10 timer siden, Ariana807 skrev: Nå blir jeg bare enda mer forvirra, for her virker det som om det eneste man må betale ekstra fra 1 april 2020, er moms. Altså at den billige tingen fra wish til 10kr vil koste 12,5kr, gitt at Wish registrerer seg i dette greiene. Man kan handle opp til 3000kr uten å betale noe ekstra utgifter som tollgebyr... https://www.nrk.no/norge/forslaget-om-a-heve-tollfrigrensa-til-3000-kroner-blir-staende_-tross-massiv-kritikk-1.14732372 10 timer siden, applestories skrev: Der har du skjønt det! 👌 Det fordrer at bedriftene faktisk registrerer seg. Det gidder de færreste, med mindre det er et felles register for EU/EØS.
Equinox Skrevet 8. oktober 2019 #42 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) 6 timer siden, WCKD skrev: Det fordrer at bedriftene faktisk registrerer seg. Det gidder de færreste, med mindre det er et felles register for EU/EØS Det blir interessant å se hvilke bedrifter som kommet til å gjøre dette, amazon har jo hatt innkreving av moms på varer dersom man velger hurtigere frakt en den billigste i mange år allerede så derfra blir det nok ingen problemer. Det mest interessante for norske forbrukere er om ordingen omkring innbetalingen av momsen fra uitlandet til norge kan/vil bli innlemmet i EU/EØS systemet fra 01.01 2021. Dersom den blir det ender vi nok opp med et ok system men må ta til takke med rundt 9 mndr med litt større usikkerhet om hvilke bedrifter som registrerer seg i mellomtiden. Dersom det ikke blir innlemmet er det jo direkte tragisk. Siden Norge er medlem at EØS regner jeg med førstnevnte men man vet vel aldri. Jeg forstår det hvertfall slik at utenom mat, drikke og andre næringsmidler så vil alt være som idag inntil 1. april 2020. Ellers lurer jeg på hva fortollingsgebyret blir i de tilfellene man må betale det, de 159kr som det er idag er latterlig mye. Vi kan nok forvente mer klargjørende skriverier om dette etterhvert tenker jeg, for min del er det godt at de hvertfall ventet til 1.april 2020, det gjør black friday og julehandelen med tilhørende tilbud litt enklere, hvertfall for i år. Endret 8. oktober 2019 av Equinox
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #43 Skrevet 8. oktober 2019 17 minutter siden, Equinox said: Det blir interessant å se hvilke bedrifter som kommet til å gjøre dette, amazon har jo hatt innkreving av moms på varer dersom man velger hurtigere frakt en den billigste i mange år allerede så derfra blir det nok ingen problemer. Amazon har allerede et system for innkreving av mva. Samme med eBay (Global Shipping Programme). Anonymkode: db86c...58c
applestories Skrevet 8. oktober 2019 #44 Skrevet 8. oktober 2019 2 timer siden, Equinox skrev: Det blir interessant å se hvilke bedrifter som kommet til å gjøre dette, amazon har jo hatt innkreving av moms på varer dersom man velger hurtigere frakt en den billigste i mange år allerede så derfra blir det nok ingen problemer. Det mest interessante for norske forbrukere er om ordingen omkring innbetalingen av momsen fra uitlandet til norge kan/vil bli innlemmet i EU/EØS systemet fra 01.01 2021. Dersom den blir det ender vi nok opp med et ok system men må ta til takke med rundt 9 mndr med litt større usikkerhet om hvilke bedrifter som registrerer seg i mellomtiden. Dersom det ikke blir innlemmet er det jo direkte tragisk. Siden Norge er medlem at EØS regner jeg med førstnevnte men man vet vel aldri. Jeg forstår det hvertfall slik at utenom mat, drikke og andre næringsmidler så vil alt være som idag inntil 1. april 2020. Ellers lurer jeg på hva fortollingsgebyret blir i de tilfellene man må betale det, de 159kr som det er idag er latterlig mye. Vi kan nok forvente mer klargjørende skriverier om dette etterhvert tenker jeg, for min del er det godt at de hvertfall ventet til 1.april 2020, det gjør black friday og julehandelen med tilhørende tilbud litt enklere, hvertfall for i år. Har du lest at reglene for mat og drikke endres tidligere enn 1. april?
Okapi Skrevet 8. oktober 2019 #45 Skrevet 8. oktober 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Amazon har allerede et system for innkreving av mva. Samme med eBay (Global Shipping Programme). Anonymkode: db86c...58c ...og de tar et gebyr for å bruke det, så da er man tilbake til start. Selger må gjøre innsatsen dette krever, betale mellomlegget, og kreve det fra kjøper. Svært få gidder det. Jeg tenker det går som andre har skissert: De store bedriftene, som leverer store nok volumer til at det lønner seg, gjør innsatsen. De små har ikke kapasitet, og vil enten a) la kunden ta seg av det, dvs. betale Posten 160 kroner hver gang de kjøper noe, eller b) droppe det norske markedet. Pussig at når Høyre gjør noe de mener er bra for næringslivet, så kommer det stort sett monopolistene til gode.
BrukerErHeltAnonym Skrevet 8. oktober 2019 #46 Skrevet 8. oktober 2019 5 minutter siden, Okapi said: ...og de tar et gebyr for å bruke det, så da er man tilbake til start. Selger må gjøre innsatsen dette krever, betale mellomlegget, og kreve det fra kjøper. Svært få gidder det. Jeg tenker det går som andre har skissert: De store bedriftene, som leverer store nok volumer til at det lønner seg, gjør innsatsen. De små har ikke kapasitet, og vil enten a) la kunden ta seg av det, dvs. betale Posten 160 kroner hver gang de kjøper noe, eller b) droppe det norske markedet. Pussig at når Høyre gjør noe de mener er bra for næringslivet, så kommer det stort sett monopolistene til gode. Amazon tar ikke gebyr.
Equinox Skrevet 8. oktober 2019 #47 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) 33 minutter siden, applestories skrev: Har du lest at reglene for mat og drikke endres tidligere enn 1. april? Mener det stod noe om dette i en artikkel på e24. Endret 8. oktober 2019 av Equinox
applestories Skrevet 8. oktober 2019 #48 Skrevet 8. oktober 2019 4 minutter siden, Equinox skrev: Mener det stod noe om dette i en artikkel på e24. Fant artikkelen, og du har helt rett. 😠 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP5d3n/kutter-350-kronersgrensen-for-utenlandsk-netthandel
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #49 Skrevet 9. oktober 2019 Heldigvis kan vi som bor nær svenskegrensen fortsette å handle i fred og ro fra EU. 😁 Anonymkode: 35517...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #50 Skrevet 10. oktober 2019 Hva med miljøet nå da?Enda flere kommer til å handle på nett, og det betyr enda flere pakker som skal sendes med fly, båt eller trailer... Anonymkode: 47931...d2a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #51 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg skjønner ikke nå lengre hva de mener. De sier at nettbutikker må registrere seg for å betale moms osv, helt greit det. Men de får det til å høres ut som at hvis moms betales så blir det ikke fortollingsgebyr?? men det stemmer vel ikke? Sitat Verdigrensen har eksistert i flere varianter gjennom tiår, med den hensikt å slippe dyr fortolling av ubetydelige småbeløp. For de minste forsendelsene kan det bare være snakk om noen få kroner i moms som skal samles inn, mens selve fortollingsprosessen ifølge fraktselskapene koster et sted mellom 100 og 200 kroner. Tolker det nesten som at de tror vi skal tro at småvarer fortsatt slipper unna så lenge man betaler moms? Men det stemmer jo vel ikke. Nå skal selv småvarer til 10 kr fortolles og momses, slik at 10 kr blir for eks 12 kr men + fortolling på nesten 200 kr??? Anonymkode: 36281...395
BrukerErHeltAnonym Skrevet 10. oktober 2019 #52 Skrevet 10. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke nå lengre hva de mener. De sier at nettbutikker må registrere seg for å betale moms osv, helt greit det. Men de får det til å høres ut som at hvis moms betales så blir det ikke fortollingsgebyr?? men det stemmer vel ikke? Tolker det nesten som at de tror vi skal tro at småvarer fortsatt slipper unna så lenge man betaler moms? Men det stemmer jo vel ikke. Nå skal selv småvarer til 10 kr fortolles og momses, slik at 10 kr blir for eks 12 kr men + fortolling på nesten 200 kr??? Anonymkode: 36281...395 Hvis nettbutikken registrerer seg og krever inn mva blir det ikke fortollingsgebyr hvis vareverdien er under 3000 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #53 Skrevet 10. oktober 2019 2 timer siden, BrukerErHeltAnonym skrev: Hvis nettbutikken registrerer seg og krever inn mva blir det ikke fortollingsgebyr hvis vareverdien er under 3000 kr. Men hva med for eks Ebay? Der er det jo enkeltpersoner/små foretak som selger via en større portal Anonymkode: 36281...395
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #54 Skrevet 10. oktober 2019 56 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva med for eks Ebay? Der er det jo enkeltpersoner/små foretak som selger via en større portal Anonymkode: 36281...395 Hvis selgeren brukes eBays "Global Shipping Programme" krever eBay inn mva. De tar et gebyr for dette (som kjøper betaler), men det er mindre enn hva Posten tar (tror det er rundt 5 dollar). Anonymkode: db86c...58c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå