AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Nå blir varer tollfrie helt opp til 3000 kr. At moms betales fra første krone er helt greit. Småvarer, som vi ikke har i Norge, vil derfor fremdeles bli grisebillige. Supert av regjeringen! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP5d3n/kutter-350-kronersgrensen-for-utenlandsk-netthandel Anonymkode: 8f69a...39d 1
WCKD Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå blir varer tollfrie helt opp til 3000 kr. At moms betales fra første krone er helt greit. Småvarer, som vi ikke har i Norge, vil derfor fremdeles bli grisebillige. Supert av regjeringen! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP5d3n/kutter-350-kronersgrensen-for-utenlandsk-netthandel Anonymkode: 8f69a...39d De blir jo ikke grisebillige når du må betale forenklet tollgebyr på rundt 160 kr. Deksel til 10 kr vil koste 172,5 kr. 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 2 minutter siden, WCKD skrev: De blir jo ikke grisebillige når du må betale forenklet tollgebyr på rundt 160 kr. Deksel til 10 kr vil koste 172,5 kr. Det blir ikke noe tollgebyr dersom du handler for under kr 3000, bare moms. Anonymkode: 8f69a...39d 1
OnFire Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir ikke noe tollgebyr dersom du handler for under kr 3000, bare moms. Anonymkode: 8f69a...39d Fortollingsgebyr ble det vel uansett? 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 Fortollingsgebyret slik det fremstår i dag kreves inn også for moms. Anonymkode: d156f...efe 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 Det er forøvrig ikke toll på en rekke varer, f.eks. elektronikk per i dag, heller. Kun moms. Anonymkode: d156f...efe 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Skrevet 7. oktober 2019 5 minutter siden, OnFire skrev: Fortollingsgebyr ble det vel uansett? Ikke slik jeg leser det. Ingen toll, betyr ingen toll, da kan de ikke ta gebyr. Moms skal kreves inn av utenlandsk leverandør. Anonymkode: 8f69a...39d 1
Ariana807 Skrevet 7. oktober 2019 #8 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Jeg leste om dette og inn her for å se om jeg faktisk har forstått hva de skriver 😅 For jeg leser dette som om den tingen jeg kjøper for 10kr på wish, vil ha moms fra første krone. Og det er ... hva 12% moms... men uansett si at med moms blir varen 20kr (som enda er billig). Denne lille dingsen går under dette forenklede toll greiene og har da ingen toll på seg? Så den vil koste 20kr... 😧 Noen som har forstått dette på en annen måte? 😅 Endret 7. oktober 2019 av Ariana807
Ariana807 Skrevet 7. oktober 2019 #9 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg tenker da på det som står her: «For forbrukere innebærer ordningen at merverdiavgiften er inkludert ved selve kjøpet. Når varene kommer til grensen, kan varene passere uten beregning og betaling av avgifter og toll» https://www.dinside.no/okonomi/na-forsvinner-350-kronersgrensa/71680394 1
WCKD Skrevet 7. oktober 2019 #10 Skrevet 7. oktober 2019 Den norske stat fortsetter altså å leve i en utopisk verden. Aldri om utenlandske nettsider tar seg bryet med å implementere en inndrivelse av moms for Norge. Dette ender bare med at vi ikke får kjøpt varer fra utenlandske nettsider, da ingen gidder å sende varer til Norge fordi det blir altfor mye styr. 7
BrukerErHeltAnonym Skrevet 7. oktober 2019 #11 Skrevet 7. oktober 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke slik jeg leser det. Ingen toll, betyr ingen toll, da kan de ikke ta gebyr. Moms skal kreves inn av utenlandsk leverandør. Anonymkode: 8f69a...39d Hvis de ikke gjør det blir det begyr for å få lov til å betale moms.
BrukerErHeltAnonym Skrevet 7. oktober 2019 #12 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 3 hours ago, Ariana807 said: Jeg leste om dette og inn her for å se om jeg faktisk har forstått hva de skriver 😅 For jeg leser dette som om den tingen jeg kjøper for 10kr på wish, vil ha moms fra første krone. Og det er ... hva 12% moms... Nei, det er 25% mva. Quote men uansett si at med moms blir varen 20kr (som enda er billig). Denne lille dingsen går under dette forenklede toll greiene og har da ingen toll på seg? Så den vil koste 20kr... 😧 Noen som har forstått dette på en annen måte? 😅 Du må fortsatt betale fortollingsbegyr på 150-200 kr. Unntaket er hvis selger registerer seg hos norske myndigheter og selv beregner og betaler inn merverdiavgift. Endret 7. oktober 2019 av BrukerErHeltAnonym 3
BrukerErHeltAnonym Skrevet 7. oktober 2019 #13 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 2 hours ago, WCKD said: Den norske stat fortsetter altså å leve i en utopisk verden. Aldri om utenlandske nettsider tar seg bryet med å implementere en inndrivelse av moms for Norge. Mange som pr. i dag legger til norsk mva ved kjøp av tjenester over nettet. https://www.avalara.com/vatlive/en/country-guides/europe/norway/norwegian-vat-electronic-services.html Endret 7. oktober 2019 av BrukerErHeltAnonym 1
Ariana807 Skrevet 7. oktober 2019 #14 Skrevet 7. oktober 2019 19 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev: Nei, det er 25% mva. Du må fortsatt betale fortollingsbegyr på 150-200 kr. Unntaket er hvis selgeres registerer seg hos norske myndigheter og selv beregner og betaler inn merverdiavgift. Ja skal ikke si jeg vet hvor mye moms det er, men 25% av 10kr er uansett ikke mye. Men hva med dette her: «For forbrukere innebærer ordningen at merverdiavgiften er inkludert ved selve kjøpet. Når varene kommer til grensen, kan varene passere uten beregning og betaling av avgifter og toll» Betyr ikke dette at man ikke skal betale toll på disse varene (under 3000kr) 🤔 For jeg kan helt fint betale moms, men det er det gebyret på de 160kr som gjør en liten 10kr ting til en 172,50 kr ting 😵😵 det er det gebyret som er elendig og som ikke fungerer, og som er grunnen til at denne 350kr grensa har vært fin Så jeg håper at jeg tolker det riktig 😁 men er langt fra sikker 😅😂 3
BrukerErHeltAnonym Skrevet 7. oktober 2019 #15 Skrevet 7. oktober 2019 8 minutter siden, Ariana807 said: Ja skal ikke si jeg vet hvor mye moms det er, men 25% av 10kr er uansett ikke mye. Men hva med dette her: «For forbrukere innebærer ordningen at merverdiavgiften er inkludert ved selve kjøpet. Når varene kommer til grensen, kan varene passere uten beregning og betaling av avgifter og toll» Dette gjelder kun hvis selger krever inn norsk mva. 8 minutter siden, Ariana807 said: Betyr ikke dette at man ikke skal betale toll på disse varene (under 3000kr) 🤔 Det er svært få varer det er toll på. 8 minutter siden, Ariana807 said: For jeg kan helt fint betale moms, men det er det gebyret på de 160kr som gjør en liten 10kr ting til en 172,50 kr ting 😵😵 det er det gebyret som er elendig og som ikke fungerer, og som er grunnen til at denne 350kr grensa har vært fin Så jeg håper at jeg tolker det riktig 😁 men er langt fra sikker 😅😂 Hvis Posten, DHL etc skal tollbehandle sendingen kommer fortollingsbegyr i tillegg. Da ender du opp med å betale 160 kr i begyr for å få lov til å betale 2,50 kr i mva på en vare som koster 10 kr. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #16 Skrevet 7. oktober 2019 3 timer siden, WCKD skrev: Den norske stat fortsetter altså å leve i en utopisk verden. Aldri om utenlandske nettsider tar seg bryet med å implementere en inndrivelse av moms for Norge. Dette ender bare med at vi ikke får kjøpt varer fra utenlandske nettsider, da ingen gidder å sende varer til Norge fordi det blir altfor mye styr. Det er snakk om en EU-løsning for inndriving av moms. Ikke en særegen norsk løsning. Anonymkode: b1674...2e3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #17 Skrevet 7. oktober 2019 Slik jeg forstår dette, så kan det kun passere ubehandlet gjennom tollen dersom selger allerede har priset inn mva (og eventuelt toll for produktene som krever det og som koster over 3000,-) ved salg til kunden. Vi får se hvor mange nettbutikker som gidder å gjøre det... Anonymkode: bd145...79a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #18 Skrevet 7. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår dette, så kan det kun passere ubehandlet gjennom tollen dersom selger allerede har priset inn mva (og eventuelt toll for produktene som krever det og som koster over 3000,-) ved salg til kunden. Vi får se hvor mange nettbutikker som gidder å gjøre det... Anonymkode: bd145...79a Dersom du handler på en seriøs ehandelsplattform vil det automatisk tillegges moms. Det er ikke lille Ming Fu på hjørnet som må ta fram kalkulatoren. Dette tiltaket vil gjøre at fra nå av kan du handle mye dyrere produkter mye billigere. 25% moms på småting fra Kina vil bety fint lite, om noe koster 20 eller 25 kroner spiller liten rolle så lenge det samme koster 250 kr i Norge. Dette er et supert tiltak for alle. Anonymkode: 8f69a...39d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #19 Skrevet 7. oktober 2019 Dere glemmer at det IKKE er sosialister som sitter med makten nå. Alle tiltak medfører ikke skatteøkninger og ulemper. Det må dere vente med til AP igjen kommer til makten. Anonymkode: 8f69a...39d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #20 Skrevet 7. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du handler på en seriøs ehandelsplattform vil det automatisk tillegges moms. Det er ikke lille Ming Fu på hjørnet som må ta fram kalkulatoren. Dette tiltaket vil gjøre at fra nå av kan du handle mye dyrere produkter mye billigere. 25% moms på småting fra Kina vil bety fint lite, om noe koster 20 eller 25 kroner spiller liten rolle så lenge det samme koster 250 kr i Norge. Dette er et supert tiltak for alle. Anonymkode: 8f69a...39d Vi får se, det er slett ikke alle som er ekstremt interessert i å rette seg mot et så lite marked som Norge. Dessuten må man jo betale 25% på alt under 350 kroner også i dag, fjerningen av denne grensen betyr uansett en ikke ubetydelig kostnad når man kjøper et visst volum. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere glemmer at det IKKE er sosialister som sitter med makten nå. Alle tiltak medfører ikke skatteøkninger og ulemper. Det må dere vente med til AP igjen kommer til makten. Anonymkode: 8f69a...39d Ja, spesielt siden fjerningen av fritaket skjer under en borgerlig regjering... Ler meg i hjel av denne regjeringen. Mye mer bompenger og avgifter enn noen siden, selv enn under de Rødgrønne. Anonymkode: bd145...79a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå