AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Har et barn på 2 år, barnet mitt stenger alle følelser inne i seg, skriker ikke hvis jeg ikke omtrent ber hun om å gråte. Heldigvis er barnehagen obs på dette, sånn at de får hun til å vise følelsene sine. I tillegg så gir hun seg lett hvis f eks noen tar fra henne leken. Tenker mest på at andre skal ha det bra men glemmer seg selv litt. Noen råd til hvordan vi som foreldre kan klare å snu dette?? Anonymkode: 3512d...23f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et barn på 2 år, barnet mitt stenger alle følelser inne i seg, skriker ikke hvis jeg ikke omtrent ber hun om å gråte. Heldigvis er barnehagen obs på dette, sånn at de får hun til å vise følelsene sine. I tillegg så gir hun seg lett hvis f eks noen tar fra henne leken. Tenker mest på at andre skal ha det bra men glemmer seg selv litt. Noen råd til hvordan vi som foreldre kan klare å snu dette?? Anonymkode: 3512d...23f Ha fokus på å snakke om følelser, spør henne om konkrete ting - "hva synes du var morsomt å leke med i barnehagen i dag?" eller "spiste dere x eller y i barnehagen i dag?". Avhengig av hva hun svarer kan du jo prøve å fokusere på følelsene, hvis hun svarte at de spiste x, følg opp med spørsmål om hun er glad i dette, om hun ble glad da det var den maten som ble servert etc. Ganske basic, men har troen på at sånt er med på å få barn til å snakke om følelser. Hun er alt for liten til å forstå mer komplekse følelser rundt sosiale relasjoner. Du kan også ha fokus på at du og din partner skal vise og snakke om følelser selv, fortell henne om hva som gjør deg glad osv. Tror ikke dere skal tenke så mye på at hun gir seg lett hvis noen tar fra henne en leke el.l., det er nok ikke unormalt i den alderen. Hun er jo også veldig liten, dette med barn og følelser kan ta tid. Mitt barn lot f.eks. veldig mange følelser slippe ut gjennom aggresjon og sinne, men har nå som 5-åring endelig fått et litt bredere følelsesspekter. Anonymkode: d3f5c...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå