Gå til innhold

Jeg hater "killer sneglen"!


Fam

Anbefalte innlegg

Pokker ta disse helv... sneglene!

Når jeg kom hjem i ettermiddag tok jeg en runde i hagen.. fangst: 49 slimete brune store snegler plukket jeg opp og saltet på under 10 minutter!

Forbaskade ekle udyr! Og forbaskade Norge for det dårlige været vi får servert her til lands. Vått vått vått, og "snegle gang bang" på hver eneste kvm i hagen.

I morgen skal jeg ut for å strø salt rundt alle mine bed, så kan de bare komme krypende de "små" ekle sakene :sjarmor: (fant rådet på hagegal.info)

Måtte bare få det ut, og fortelle om min største fangst på så kort tid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får gå til anskaffelse av moskusender .. som er de eneste som spiser de ufyselige sneglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gå til anskaffelse av moskusender .. som er de eneste som spiser de ufyselige sneglene...
Men de driter visst ned hele plenen. :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de driter visst ned hele plenen. :o

.. men plenen er i det minste sneglefri :wink: .. og blomstene blir hvertfall ikke spist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Så på nyhetene en som hadde funnet opp en felle for disse sneglene...

fant ikke noen artikkel om det da, men den virket ganske smart dne iretningen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at mor bruker eggeskall i bedene sine for at snegler(uansett type) ikke skal komme dit. Hun har ikke hatt et snegle problem siden.

Her oppe (trondheim) kan jeg ikke si at vi har noe særlig snegleproblem... ser knapt slike sorte, vanlige snegler etter det har regnet. Tror aldri jeg har funnet en snegle i gresset mitt....men

sknalderkål derimot ...og i tillegg nå når det regner mye og er ganske kaldt ... blomstene i bedet synes det er ganske hustri, men ikke ugresset og gresset ...det stortrives verre........

Men skulle man ikke sette fram et fat med øl da? Mente at jeg har lest at da kommer de "susende", drikker seg fulle ..også er det bare frem med saksa og ..klipp klipp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Sist jeg var på plantesalget her i nærheten så solgte de "feller" for snegler - det skal jeg prøve hvis jeg så mye som ser en eneste snegle her i hagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Dere kan jo alltids prøve ferramol. Er en sneglegift som vel finnes i de fleste hagesenter, ihvertfal på vestlandet. Lyseblå korn som snglene spiser og dør av. Ikke giftig for andre, hverken dyr, mennesker eller planter. Eneste ulempen er at det er dyrt! Men bruker man bare i og rundt bed, samt utsatte sneglesteder som kompost, trenger man ikke mye.

Et annet tips. Start sneglekampen tidlig! Fjern løv, greiner etc som lager ly for sneglene. Ifjor begynte jeg å bruke ferramol i april, leeenge før jeg så sneglene, men det virket!! Når du begynner tidlig forhindrer du at de rekker å legge egg. Når du ser sneglen er den allerede blitt stor og kanskje rukket å formere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlige" snegler kan jo være et problem - men det blir jo bare småtteri i forhold til Iberiasneglen...

Det er jo ikke uvanlig å plukke mange tusenvis i løpet av sommeren.. 2-500 på en "god" kveld. Søsteren min stoppet å telle da de rundet 15.000 en sommer...

.. og så vidt jeg vet finnes det ikke noe som stopper dem - annet en plukking - og salting. :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine:

:tunge1:

Æ'kke deg denne gangen heller :ler: - for ""killer"-sneglene har ikke sneglehus :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sluppet iberiasneglen (enn så lenge).

Det testes ut et middel mot iberiasneglen på Landbrukshøyskolen på Ås for tiden....så kanskje vi snart kan få et botemiddel.

Er det forresten kun moskusender som spiser jævelskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten kun moskusender som spiser jævelskapen?

Ja så langt er det vissnok det... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja si det .. har liksom ikke hørt noe særlig om dem i forhold til jordbruket - men bare i hagene til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Se f.eks. på jordbruksområdene i Lier....der er det salat og kål på bakken så langt øyet kan se (nesten). Hadde sneglen forsynt seg der...så hadde vi nok hørt det ja. :ler:

Finnes det kanskje middel for proffgartnerne? Dette må jeg "forske" litt på neste gang jeg treffer på en gartner med sprøytesertifikat. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...