MiominMio Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Må bare få noen råd og input her forhåpentligvis. Har en flott 16 åring ( ikke alltid like grei ) men uansett far og datter har null kommunikasjon. Vanvittig sårt for far som virkelig har ønske om et godt forhold til datter og det er ikke lett når hun fryser ut.Hun snakker rett og slett ikke til ham og freser nesten bare hun ser ham. Nå har hun mistet jomfrudommen til en kamerat i klassen og det kom hun og sa til meg. Jeg var der at ok vi snakker beskyttelse og prevensjon og det hadde vært fint om det var med en hun var i forhold med. Hun sier det skjedde en gang og det var ikke så stort at det fristet til gjentagelse.... Far derimot flippet helt ut. Dette er nok en av grunnene til at hun ikke vil fortelle ham noe. Han kan fort virke dømmende og virker ut som han har glemt ut hvordan det var å være tenåring. Kom med noen spydige kommentarer her forleden om datter som ikke hørte da og da klikker jeg for det er ikke ok i min bok og jeg mener at slikt fanger de opp uansett. Så hva gjør man. Jeg blir sprø av å være i midten av disse to kamphanene jeg. Far er enormt grei og omsorgsfull, men jeg blir motløs når han sier slik som at nei forholde de imellom er ødelagt for alltid..... Jeg mener det er en tenåring man har med å gjøre. Må legge til at hun er flink til å følge opp skole og lekser. Er aktiv i en idrett. Ja kan hun sove mye og sløve, men det er også blitt et problem at de er for mye på rommet eller når hun er ut ei helgene så er det også et problem at da er hun ikke med familien. Er det noe håp i det hele tatt her? Andre med erfaringer som kan deles?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Det er litt det samme her i huset. 15 åringen (snart 16) kommuniserer mest med meg. Dette har han forklart at er fordi hver gang han sier noe til sin far så får han en såkalt "life lesson". Jeg satt meg derfor ned med mannen min og forklarte at pga. av travle hverdager så får man jo nesten ikke snakket med tenåringen og da er det viktig at de få ganger man har muligheten til en dialog så bør man sørge for at den blir litt hyggelig. Jeg mener ikke at man skal godta alt, men man må ikke på død og liv vri alt til en konfrontasjon. F.eks når tenåringen ber om skyss (han sykler nesten alltid) så hvorfor ikke bare si "ja, klart det" og utnytte turen til en hyggelig samtale på veien. I stedet blir det ofte; "hvorfor kan du ikke gå? Når jeg var ung så måtte vi gå uansett hvor vi skulle" bla bla bla... Heldigvis forsto mannen hva jeg mente og snudde på taktikken sin, han hadde bare ikke sett på det på samme måte. Nå er stemningen mye hyggeligere. Anonymkode: b81bb...e26 10
MiominMio Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2019 Takk AB ovenfor Ja min mann er enda der hvor din mann var og det synker ikke helt inn. Jeg har prøvd å si til ham pick your battles , men alt skal bli en kamp så da blir det slitsom.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Men det er faktisk helt naturlig at far reagerer sterkt når dattera på 16 har tilfeldig sex. Det bør han gjøre. Anonymkode: 6e16e...df7 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er faktisk helt naturlig at far reagerer sterkt når dattera på 16 har tilfeldig sex. Det bør han gjøre. Anonymkode: 6e16e...df7 Å på den måten gjør man at ungen ikke vil ta opp noe senere som kan være værre, som graviditet eller bilder på nett, fordi om far klikket på grunn av sex (lovlig til og med) hvordan vil han da reagere på andre ting? Selv om hun desperat har behov for hjelp fremfor fordømmelse. Men neida, hugg hånden av barna å se hvor langt dere kommer 👌🏼 Anonymkode: 78a65...17f 18
Snaskesnusken Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er faktisk helt naturlig at far reagerer sterkt når dattera på 16 har tilfeldig sex. Det bør han gjøre. Anonymkode: 6e16e...df7 Datteren vil ikke snakke med far så da kan vi vel trygt si at far ikke håndterer foreldrerollen på en konstruktiv måte. Om han ønsker et forhold til sin datter må han ta seg i sammen og kommunisere ordentlig istedenfor å flippe ut og opptre dømmende. Datteren er 16 år og kan ha sex med klassekamerater om hun ønsker det. Men hun må bruke prevensjon! 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 Det er bare norske damer som synes at far ikke skal reagere på dette. Helt utrolig! Anonymkode: 6e16e...df7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 17 timer siden, MiominMio skrev: Må bare få noen råd og input her forhåpentligvis. Har en flott 16 åring ( ikke alltid like grei ) men uansett far og datter har null kommunikasjon. Vanvittig sårt for far som virkelig har ønske om et godt forhold til datter og det er ikke lett når hun fryser ut.Hun snakker rett og slett ikke til ham og freser nesten bare hun ser ham. Nå har hun mistet jomfrudommen til en kamerat i klassen og det kom hun og sa til meg. Jeg var der at ok vi snakker beskyttelse og prevensjon og det hadde vært fint om det var med en hun var i forhold med. Hun sier det skjedde en gang og det var ikke så stort at det fristet til gjentagelse....Far derimot flippet helt ut. Dette er nok en av grunnene til at hun ikke vil fortelle ham noe. Han kan fort virke dømmende og virker ut som han har glemt ut hvordan det var å være tenåring. Kom med noen spydige kommentarer her forleden om datter som ikke hørte da og da klikker jeg for det er ikke ok i min bok og jeg mener at slikt fanger de opp uansett. Så hva gjør man. Jeg blir sprø av å være i midten av disse to kamphanene jeg. Far er enormt grei og omsorgsfull, men jeg blir motløs når han sier slik som at nei forholde de imellom er ødelagt for alltid..... Jeg mener det er en tenåring man har med å gjøre. Må legge til at hun er flink til å følge opp skole og lekser. Er aktiv i en idrett. Ja kan hun sove mye og sløve, men det er også blitt et problem at de er for mye på rommet eller når hun er ut ei helgene så er det også et problem at da er hun ikke med familien. Er det noe håp i det hele tatt her? Andre med erfaringer som kan deles? Hvorfor fikk far vite hva hun sa til deg? Ønsket hun at du skulle fortelle det videre? For min del skilte jeg veldig tydelig på hva som var ok samtaleemner med mor vs far. Og hadde min mor fortalt slikt videre hadde tilliten vært brutt for bestandig. Med mindre jeg har misforstått og datteren fortalte det til far selv? Anonymkode: e34ab...438 7
MiominMio Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk far vite hva hun sa til deg? Ønsket hun at du skulle fortelle det videre? For min del skilte jeg veldig tydelig på hva som var ok samtaleemner med mor vs far. Og hadde min mor fortalt slikt videre hadde tilliten vært brutt for bestandig. Med mindre jeg har misforstått og datteren fortalte det til far selv? Anonymkode: e34ab...438 Hun ønsker å være åpen om det og det er jo noe vi helst vil da det ikke er gitt med tenåringer. Så jo hun var helt klar på at jeg skulle fortelle pappaen da hun ville at han skulle vite.
MiominMio Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare norske damer som synes at far ikke skal reagere på dette. Helt utrolig! Anonymkode: 6e16e...df7 Tror du misforstår! Det er ikke som om jeg heier henne frem eller andre, men her er det snakk om at jenta skal kunne komme hjem. Vi skal ikke klikke i vinkel, men kunne prate om det. Jeg hadde hele samtalen med henne og sa at det beste er jo å vente til man er helt sikker. Nå er det ikke en one night stand det er snakk om. Gutten er en av hennes beste venner og de fant ut at jomfrudommen kunne de miste til hverandre. Det jeg ønsker er at uansett så skal hun kunne komme til oss og prate. Vi skal kunne møte henne fornuftig uten å stå å kjefte, men likevel få frem et poeng om hva som er smart å gjøre og hva som ikke er er så lurt. 3
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare norske damer som synes at far ikke skal reagere på dette. Helt utrolig! Anonymkode: 6e16e...df7 Er det bare norske damer som er opptatt av at fedre skal ha en god relasjon med døtrene sine? Datteren er snart voksen og kan bestemme selv om hun vil ha sex. Er det bare norske kvinner som skjønner dette også? Skjønner ikke mannfolk hvordan de skal oppdra tenåringer som snart er voksne? 5
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 5 timer siden, MiominMio skrev: Hun ønsker å være åpen om det og det er jo noe vi helst vil da det ikke er gitt med tenåringer. Så jo hun var helt klar på at jeg skulle fortelle pappaen da hun ville at han skulle vite. Vel, det burde du ikke ha gjort da far er dømmende. 2
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk far vite hva hun sa til deg? Ønsket hun at du skulle fortelle det videre? For min del skilte jeg veldig tydelig på hva som var ok samtaleemner med mor vs far. Og hadde min mor fortalt slikt videre hadde tilliten vært brutt for bestandig. Med mindre jeg har misforstått og datteren fortalte det til far selv? Anonymkode: e34ab...438 Dette. 1
RoH Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 18 timer siden, Snaskesnusken skrev: Datteren vil ikke snakke med far så da kan vi vel trygt si at far ikke håndterer foreldrerollen på en konstruktiv måte. Om han ønsker et forhold til sin datter må han ta seg i sammen og kommunisere ordentlig istedenfor å flippe ut og opptre dømmende. Datteren er 16 år og kan ha sex med klassekamerater om hun ønsker det. Men hun må bruke prevensjon! Faktisk 18 års myndighetsgrense, så nei en 16 åring kan ikke gjøre hva hun vil. Under 16 er det straffbart.
MiominMio Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, RoH skrev: Faktisk 18 års myndighetsgrense, så nei en 16 åring kan ikke gjøre hva hun vil. Under 16 er det straffbart. Føler det sklir litt ut nå. Seksuell lavalder er 16 år så jo hun kan faktisk ha sex uten at det er straffbart og kompisen er like gammel. De kan også få prevensjon uten foreldres viten (nå har vi fått vite det da hun fortalte oss begge det) Når det gjelder at far ikke burde vite - hun ønsket at han skulle vite. Ser jeg har en diskusjon jeg må ta med ham også her. Dette er eldste så jeg ser at det kanskje kan være sjokk for ham at tenåringen plutselig er seksuelt aktiv. 2
RoH Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 På 7.10.2019 den 9.46, MiominMio skrev: Må bare få noen råd og input her forhåpentligvis. Har en flott 16 åring ( ikke alltid like grei ) men uansett far og datter har null kommunikasjon. Vanvittig sårt for far som virkelig har ønske om et godt forhold til datter og det er ikke lett når hun fryser ut.Hun snakker rett og slett ikke til ham og freser nesten bare hun ser ham. Nå har hun mistet jomfrudommen til en kamerat i klassen og det kom hun og sa til meg. Jeg var der at ok vi snakker beskyttelse og prevensjon og det hadde vært fint om det var med en hun var i forhold med. Hun sier det skjedde en gang og det var ikke så stort at det fristet til gjentagelse.... Far derimot flippet helt ut. Dette er nok en av grunnene til at hun ikke vil fortelle ham noe. Han kan fort virke dømmende og virker ut som han har glemt ut hvordan det var å være tenåring. Kom med noen spydige kommentarer her forleden om datter som ikke hørte da og da klikker jeg for det er ikke ok i min bok og jeg mener at slikt fanger de opp uansett. Så hva gjør man. Jeg blir sprø av å være i midten av disse to kamphanene jeg. Far er enormt grei og omsorgsfull, men jeg blir motløs når han sier slik som at nei forholde de imellom er ødelagt for alltid..... Jeg mener det er en tenåring man har med å gjøre. Må legge til at hun er flink til å følge opp skole og lekser. Er aktiv i en idrett. Ja kan hun sove mye og sløve, men det er også blitt et problem at de er for mye på rommet eller når hun er ut ei helgene så er det også et problem at da er hun ikke med familien. Er det noe håp i det hele tatt her? Andre med erfaringer som kan deles? Bor de i samme hus? Høres sprøtt ut eller som du er drama. Far har ikke ødelagt for all fremtid selv om han setter grenser, snarere tvert om. At du å far ikke er enige lager et problem større 1
MiominMio Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #17 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, RoH skrev: Bor de i samme hus? Høres sprøtt ut eller som du er drama. Far har ikke ødelagt for all fremtid selv om han setter grenser, snarere tvert om. At du å far ikke er enige lager et problem større Kan jeg spørre hva jeg lager drama etter? Vi bor alle is amme hus? Les hellerh va jeg skriver du før du kanskje uttaler deg for mye: Jeg skrev: Far sier at alt er ødelagt da forholdet har vært betent ganske lenge nå. Ikke jeg. Så fint om du kanskje leser hva jeg skriver før du skal dømme? 2
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #18 Skrevet 8. oktober 2019 4 minutter siden, RoH skrev: Faktisk 18 års myndighetsgrense, så nei en 16 åring kan ikke gjøre hva hun vil. Under 16 er det straffbart. Hva har ditt svar med denne saken å gjøre? Kanskje du skal sette deg inn i barns rettigheter? Du er over den seksuelle lågalderen. https://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/16-ar/ 1
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #19 Skrevet 8. oktober 2019 4 minutter siden, RoH skrev: Bor de i samme hus? Høres sprøtt ut eller som du er drama. Far har ikke ødelagt for all fremtid selv om han setter grenser, snarere tvert om. At du å far ikke er enige lager et problem større Forhold deg til tema! 3
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #20 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, MiominMio skrev: Kan jeg spørre hva jeg lager drama etter? Vi bor alle is amme hus? Les hellerh va jeg skriver du før du kanskje uttaler deg for mye: Jeg skrev: Far sier at alt er ødelagt da forholdet har vært betent ganske lenge nå. Ikke jeg. Så fint om du kanskje leser hva jeg skriver før du skal dømme? Ikke bry deg om avsporinger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå