AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Mini begynner snart i barnehagen. Er 1 år. Vi er selvsagt vant med rolige morgener pga permisjon. Det er sikkert helt opplagt at man må legge frem klær dagen før, lage matpakke dagen før, stå opp før m.m. for å rekke barnehage og jobb...men dere som har erfaring med dette, var det en stor omveltning om morgenen da barnet begynte i barnehage? Blir morgenene fort «stressende» eller klarer dere å holde «roen» samtidig som dere er effektiv? Noen som har tips til hvordan morgenene skal bli enklest og kjekkest mulig? Har så lite lyst til at vi løper rundt for å rekke alt i tide. Det er ikke noe kjekk start for verken mini eller oss. Mini skal spise frokost i barnehagen da, så da «sparer» vi den tiden. Men ser ikke bort i fra at det må spises en halv skive e.l. for å ha litt i magen. Anonymkode: d242d...758
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Vi brukte ca 15-20 min fra barnet stod opp til vi var i barnehagen, spiste derfor aldri noe hjemme før vi dro. Jeg stod opp og pakket alt som trengtes inn i bilen før jeg vekket frøkna. Anonymkode: 1fc4f...0c8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg orker ikke stresset. Vi leverer derfor 9.30 og henter 15.00. Det er det beste for oss. Anonymkode: 75908...3f9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg orker ikke stresset. Vi leverer derfor 9.30 og henter 15.00. Det er det beste for oss. Anonymkode: 75908...3f9 Men hvordan har dere tid til det med tanke på jobb?? Anonymkode: 04855...dda
stan Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 Min løsning var å stå opp tidlig, kl 6. Gjøre klart. Vekke barnet ca halv sju. Så spiste vi frokost sammen. Dro ca kvart over sju, leverte i barnehagen halv åtte. Jeg begynner på jobb kl åtte. Funker greit. Vi har det ikke travelt om morgenen, men veksler søvn mot tid. Men så lenge vi legger oss i rimelig tid om kvelden går det bra. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 Er man alene om omsorgen, så har man ikke noe valg. Men her er vi 2 foreldre med fleksibel arbeidstid. Så da fyker jeg avgårde slik at jeg er på jobb klokken 0700, rekker derfor å hente rundt 1500. Mor leverer i barnehagen ca klokken 0800, 7 timer i barnehagen er passelig for både yngste og eldste. Anonymkode: 7b3c9...7ba 4
Vic Skrevet 7. oktober 2019 #7 Skrevet 7. oktober 2019 Er litt overgang fra permisjon til barnehagestart. Beregn god tid i begynnelsen så kan man tilpasse etterhvert. Hos oss tar det alltid litt lenger tid enn jeg tror om morgen. Gjøre ting klar dagen før er nyttig. Ellers er yoghurt i pose til minien er veldig praktisk for å ha litt i magen inntil frokost i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #8 Skrevet 7. oktober 2019 Det kommer helt an på hvor fleksibelt du har det på jobb - pga. fleksitid bestemmer jeg i utgangspunktet selv når jeg kommer, bortsett fra når jeg har møter eller andre planlagte ting. Dessuten har vi tilstedeværelse fra 9.30 til 14.30. Likevel liker jeg å komme mellom 8.30-9. Rekker aldri kl. 8 da bhg. åpner kl 7.30 og det tar mer enn en halvtime til jobb medregnet transport fra bhg. osv. Henter omkring 16.30, av og til tidligere og av og til noe senere. Da vi måtte ha med matpakke i barnehagen lagde den som ikke skulle levere matpakke. Stort sett var det mannen da han måtte være på jobb tidlig. Nå serveres alle måltider i bhg. og vi slipper dette. Dette med levering og barnehage pleier å gå seg til, man finner sin rytme. Dersom du føler at du har behov for mer fleksibilitet i starten, har du mulighet til å avtale dette med arbeidsgiver? F.eks. at du informerer om at du vil komme litt senere og gå litt tidligere i en periode, og at du jobber etter henting eller evt. om kvelden? Vi er også så heldige å ha to sett besteforeldre i nærheten som har mulighet til å hente tidligere, dette benytter vi oss av dersom vi vet at vi må enten jobbe sent eller mye i en periode som krever at barna må være lenge i barnehagen. Dersom dere har samme mulighet ville jeg ha benyttet meg av dette, barna koser seg som regel masse med besteforeldre i 1-2 timer på ettermiddagen en dag i blant. En siste mulighet er jo å jobbe noe redusert i barnehageårene. Da må man selvsagt være oppmerksom på dette med tapt pensjon og kanskje også reduserte muligheter til å klatre på karrierestigen. Se eksempler på tapt pensjon her: https://www.dn.no/privatokonomi/-mange-vil-fa-et-pensjonssjokk/1-1-1603640. Til slutt vil jeg si at det ikke nødvendigvis er noen grunn til å være bekymret for at barn er i barnehage - det er ikke synd på de, mange barn stortrives! Vårt barn har det best når han får komme tidlig i bhg. og starte dagen rolig, det er også lettere for de å komme inn i leken da. Vårt barn viste lenge tydelige tegn på mistrivsel dersom vi leverte for sent. Vi får også høre det dersom vi henter for tidlig, og barnet går nærmest på veggen av å være hjemme. Tenk også på at det ikke nødvendigvis var slik at man var så enormt mye sammen med barna før i tiden heller, før husmorperioden på 50-tallet ble jo barn passet av andre, enten familie eller barnepiker - foreldre har stort sett alltid måttet jobbe på den ene eller andre måten. For ikke å snakke om at barna selv måtte jobbe.. Anonymkode: 94463...7ed
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #9 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg er 100% alene og jeg synes det gikk fint. La meg tidligere, sto opp tidligere. Mitt opplegg er slik at alt som må gjøres skal være ferdig før han står opp. Da deltar han bare på den rolige biten av morgenen😊 Anonymkode: 5b90a...b74 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #10 Skrevet 7. oktober 2019 Au pairen leverer hver morgen, jeg henter etter jobb. Fungerer kjempefint. Anonymkode: ec32f...8af
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #11 Skrevet 7. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Au pairen leverer hver morgen, jeg henter etter jobb. Fungerer kjempefint. Anonymkode: ec32f...8af Au pairen bør vel klare å hente også!? Anonymkode: ce3e1...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #12 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Au pairen bør vel klare å hente også!? Anonymkode: ce3e1...a9b Hvor står det at au pairen ikke «klarer» å hente? Anonymkode: aefdb...590 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #13 Skrevet 7. oktober 2019 Jobber redusert og turnus. Mannen har fleksitid. Vi har besteforeldre som både henter og leverer om det trengs. Anonymkode: ebc29...9fb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #14 Skrevet 7. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan har dere tid til det med tanke på jobb?? Anonymkode: 04855...dda Vi jobber dag/kveld om hverandre. Anonymkode: 75908...3f9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #15 Skrevet 7. oktober 2019 Takk for svar dere! Vi må i utgangspunktet levere til 0730 for å rekke arbeid til kl. 8. Det er nok mulig å ha det litt fleksibelt i starten, men ikke mer enn en måneds tid. Anonymkode: d242d...758 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #16 Skrevet 7. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi jobber dag/kveld om hverandre. Anonymkode: 75908...3f9 Blir fint for barnet å feire to julaftener snart da 🙂 Anonymkode: e5ddb...05b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #17 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir fint for barnet å feire to julaftener snart da 🙂 Anonymkode: e5ddb...05b Blir fint når du lærer å oppføre deg også:-) Anonymkode: 150f7...342 12
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #18 Skrevet 7. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir fint for barnet å feire to julaftener snart da 🙂 Anonymkode: e5ddb...05b Blir fint for deg eller dine på julaften, når dere trenger helsehjelp- men ingen er på jobb. Anonymkode: c5771...bf4 5
tirben Skrevet 7. oktober 2019 #19 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg gjorde alt klart kvelden før, med matpakker og klær. Sto opp kl 06.00 selv, og fikk tatt en dusj og en kopp kaffe før jeg vekte barna. Vi spiste frokost og dro avgårde. Litt hektisk var det vel, men fikk greit. Jeg var alene med to og hadde i tillegg en hund, men det alt går!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #20 Skrevet 7. oktober 2019 Nei, vi sliter enormt 😂 Jeg skjønner ikke hvordan andre får det til. Våkner 7, barna våkner rett etter meg, men de spiser frokost hjemme. Er alltid noe som må ordnes og jeg er sjeldent selv ut av huset før 8, pappaen leverer barna til bhg. Jeg henter, drar da fra jobb 15:50 men er ikke i barnehagen før halv 5 i beste tilfelle, hvis toget ikke er forsinket. Har fleksitid men det betyr jo bare at jeg går stadig i minus på fleksi, og må jobbe kvelder og helg. Har to barnehagebarn da, så alt tar minst dobbelt så langt tid. Anonymkode: 5c38d...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå