Gå til innhold

Lite interesse for minimalistisk livsstil i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I løpet av de siste par årene har jeg blitt mer og mer interessert i minimalisme som livsstil, dvs. å leve med mindre ting og å bli en mer bevisst forbruker. Jeg jobber også for å klare å bli gjeldfri i løpet av de neste 3 årene.

Jeg synes imidlertid det er vanskelig å finne likesinnede å utveksle erfaringer, tanker og ideer med. Jeg finner f.eks. flere svenske og danske nettsamfunn,  facebookgrupper, blogger osv. om dette, , her hjemme er vel det nærmeste jeg kommer fb-gruppene Zero Waste Norge  og Ryddemagi, samt bloggene til Lise Vermelid Kristoffersen  (Pengesnakk) og Stine Friis. 

Er det kanskje ikke så mange nordmenn som er interessert i minimalisme som livsstil?

Endret av Roci
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også sett masse om dette på YouTube og er veldig inspirert av hele konseptet. Opplever som deg at det ikke er noe særlig miljø for det i Norge så benytter meg av YouTube og Pinterest for inspirasjon og diskusjoner. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, StripeteSitron skrev:

Jeg har også sett masse om dette på YouTube og er veldig inspirert av hele konseptet. Opplever som deg at det ikke er noe særlig miljø for det i Norge så benytter meg av YouTube og Pinterest for inspirasjon og diskusjoner. 

Godt at vi i alle fall er to om det😄 

Skrevet

Tja, vi er nok flere enn du tror, selv om noen av oss kanskje ikke eksplisitt har forsøkt å gjøre det til en livsstil. Det sagt, jeg prøver å klare meg med minst mulig. Må ikke ha nye møbler hvert femte år, har ikke bil (bevisst valg, ettersom det for min del lønner seg kraftig å leie når jeg har behov), reiser stort sett kollektivt/sykler, forsøker å være bevisst på hva jeg kjøper inn (tar en vurdering om det er noe jeg -må- eller -vil- ha). 

Anonymkode: 60221...95b

• Liker 2
Skrevet

Enig! Jeg har det også på samme måte. Får lite gehør hos venner og familie 🙈 kult å vite at vi er flere!

Må også si at selv om jeg er veldig interessert og blitt myyyye bedre enn jeg var før, så liker jeg pene ting og har en forhistorie som hobby-shopper. Det er kanskje derfor det er vanskelig å engasjere? Fordi man føler at man har en for lang vei igjen?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er på vei! Har gjennom de siste tre årene redusert mine eiendeler veldig, og prøver å være bevisst at innkjøp skal være kvalitet og vare lenge. Dessverre sliter jeg med å kombinere dette med en storfamilie, spesielt møbler og oppbevaring synes jeg er vanskelig. Det er mye skiutstyr, sykkelutstyr, vinterklær og tegnesaker i en barnefamilie med fire barn. I tillegg har familien vokst gang på gang de siste årene, så sofa + senger har dessverre måtte blitt byttet ut. 

Jeg drømmer om mindre hus, mindre gjeld, mer tid sammen, enklere renhold, enklere vedlikehold, og færre ting som krever både vask og pleie. 

Anonymkode: 2d2d4...b1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg lever veldig sparsomt og har lite ting, men for meg er det helt naturlig, har alltid gjort det, så føler ikke behov for å gjøre en "greie" ut av det og blogger interesserer meg mindre enn null. Det er jo bare å la være å kjøpe alt mulig ræl man ikke trenger. Hvis du tenker deg om så vet du jo selv hva du virkelig trenger eller ikke.

Anonymkode: e09e4...97c

• Liker 4
Skrevet

Jeg svarer på spørsmålet i overskriften.

Det har endret seg litt de senere årene, men tradisjonelt sett er nordmenn på generelt grunnlag et nøysomt folkeslag. 

Relativt små boliger, nøktern standard, innkjøp begrenset til behov osv, var nøkkelord for inntil 20-30 år siden.

Og mange av oss lever fremdeles slik, men uten å sette en merkelapp på det.

Personlig gjenkjenner jeg mye når det snakkes om en minimalistisk livsstil,  men uten at jeg kaller meg en minimalist av den grunn.  En "minimalistisk livsstil" har vært normalen for meg, og mange andre jeg omgås, gjennom et helt liv,  og er derfor ikke noe vi vektlegger i stor grad.

Anonymkode: f387f...714

• Liker 7
Skrevet

Har levd sånn før jeg visste hva det var, liker bare å ikke leve for mye av eiendeler...

Anonymkode: 097cb...442

Skrevet
1 time siden, Ild skrev:

Enig! Jeg har det også på samme måte. Får lite gehør hos venner og familie 🙈 kult å vite at vi er flere!

Må også si at selv om jeg er veldig interessert og blitt myyyye bedre enn jeg var før, så liker jeg pene ting og har en forhistorie som hobby-shopper. Det er kanskje derfor det er vanskelig å engasjere? Fordi man føler at man har en for lang vei igjen?

Det å være minimalist er jo på ingen måte uforenlig med å like pene ting🙂 Og det er ikke snakk om et "mål" man skal nå på kortest mulig tid, jeg tenker at det handler om bevisstgjøring og at det kan være en prosess der man lærer underveis. Det er klart at det ofte begynner med at man kvitter seg med ting man ikke liker/bruker lenger, og ikke kjøper nytt med mindre man trenger det, og så går man videre derfra - eller ikke. Det finnes ikke en "perfekt" minimalistisk livsstil, og jeg forholder meg ikke til den formen for minimalisme der det er om å gjøre å eie minst mulig. Jeg har nettopp begynt "reisen" selv, det er kanskje nettopp derfor jeg savner likesinnede å utveksle erfaringer, tanker og ideer med 🙂

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på vei! Har gjennom de siste tre årene redusert mine eiendeler veldig, og prøver å være bevisst at innkjøp skal være kvalitet og vare lenge. Dessverre sliter jeg med å kombinere dette med en storfamilie, spesielt møbler og oppbevaring synes jeg er vanskelig. Det er mye skiutstyr, sykkelutstyr, vinterklær og tegnesaker i en barnefamilie med fire barn. I tillegg har familien vokst gang på gang de siste årene, så sofa + senger har dessverre måtte blitt byttet ut. 

Jeg drømmer om mindre hus, mindre gjeld, mer tid sammen, enklere renhold, enklere vedlikehold, og færre ting som krever både vask og pleie. 

Jeg tenker at også en minimalistisk livsstil må tilpasses den enkeltes livssituasjon, og at minimalisme for en barnefamilie nødvendigvis er annerledes enn for meg som voksen, barnløs særboer🙂 Kan tipse deg om den svenske bloggen "Minimslisterna", de er en svensk småbarnsfamilie med en minimalistisk livsstil.

• Liker 1
Skrevet

Ved å redusere dine egne eiendeler, skaper du bare mer søppel. Det er bedre å ha de til du er nødt å hive de.

Anonymkode: 1fd1d...823

• Liker 2
Skrevet

Jeg lever veldig sparsomt og har lite ting, men for meg er det helt naturlig, har alltid gjort det, så føler ikke behov for å gjøre en "greie" ut av det og blogger interesserer meg mindre enn null. Det er jo bare å la være å kjøpe alt mulig ræl man ikke trenger. Hvis du tenker deg om så vet du jo selv hva du virkelig trenger eller ikke.

Anonymkode: e09e4...97c

Du har på mange måter rett, men jeg har vært på "forbrukerkarusellen" lenge, og merker at det ikke er bare-bare å.komme seg av den. Og så liker jeg ganske enkelt å lese om hvordan andre har greid det pluss at jeg synes det er givende å være i kontakt med andre med samme interesse. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Roci skrev:

Jeg har nettopp begynt "reisen" selv, det er kanskje nettopp derfor jeg savner likesinnede å utveksle erfaringer, tanker og ideer med 🙂

Mitt beste tips, uten å være "minimalist ", er å aldri ta noe inn i boligen noe hvis du ikke kan kaste eller gi bort noe annet samtidig.

For eksempel fikk jeg noen vinglass i gave for et par uker siden.  Da gå jeg bort like mange av de glassene jeg allerede hadde.

Det er noe jeg har gjort hele livet, som jeg har lært av foreldre og besteforeldre. Lagringsplass får man aldri nok av, og i stedet for å kjøpe nye skap, eller overfylle de man har (og miste oversikt), sørger man for balanse. (En ting inn, like mye ut)

• Liker 5
Skrevet

Jeg svarer på spørsmålet i overskriften.

Det har endret seg litt de senere årene, men tradisjonelt sett er nordmenn på generelt grunnlag et nøysomt folkeslag. 

Relativt små boliger, nøktern standard, innkjøp begrenset til behov osv, var nøkkelord for inntil 20-30 år siden.

Og mange av oss lever fremdeles slik, men uten å sette en merkelapp på det.

Personlig gjenkjenner jeg mye når det snakkes om en minimalistisk livsstil,  men uten at jeg kaller meg en minimalist av den grunn.  En "minimalistisk livsstil" har vært normalen for meg, og mange andre jeg omgås, gjennom et helt liv,  og er derfor ikke noe vi vektlegger i stor grad.

Her er du nok inne på noe grunnleggende, ja🙂 Min bestforeldregenerasjon var nok på mange måter minimalister, sett med dagens øyne. Jeg har uansett i mange år hatt et større forbruk enn jeg hadde råd til - og faktisk ønsket å ha råd til et større forbruk enn det jeg hadde, men innså til slutt at jeg verken kunne eller egentlig ønsket å ha det slik lenger.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips, uten å være "minimalist ", er å aldri ta noe inn i boligen noe hvis du ikke kan kaste eller gi bort noe annet samtidig.

For eksempel fikk jeg noen vinglass i gave for et par uker siden.  Da gå jeg bort like mange av de glassene jeg allerede hadde.

Det er noe jeg har gjort hele livet, som jeg har lært av foreldre og besteforeldre. Lagringsplass får man aldri nok av, og i stedet for å kjøpe nye skap, eller overfylle de man har (og miste oversikt), sørger man for balanse. (En ting inn, like mye ut)

Ja,  jeg var - eller prøvde å være - veldig bevisst på det da jeg flyttet for meg selv etter et samlivsbrudd for en del år tilbake. Selv om.jeg nok har færre ting enn mange, så har det likevel "sneket" seg inn noen 'blindpassasjerer". Det med "en inn, en ut" er en smart "tommelfingerregel"🙂 

Skrevet
1 minutt siden, Roci skrev:

Det med "en inn, en ut" er en smart "tommelfingerregel"🙂 

Det er iallefall veldig økonomisk 😂 

Hvis jeg ser noe jeg har lyst på, tenker jeg "Hva kan jeg kvitte meg med for å få plass til denne? ", og svaret er som oftest "ingenting", for jeg bytter aldri ut noe hvis det ikke er ødelagt, eller jeg har fått noe tilsvarende i gave slik at jeg MÅ bytte det ut.

Jeg tror ikke jeg har kjøpt noe interiør, eller sengetøy, på minst 10 år på grunn av den regelen. 

Skrevet

Tja, vi er nok flere enn du tror, selv om noen av oss kanskje ikke eksplisitt har forsøkt å gjøre det til en livsstil. Det sagt, jeg prøver å klare meg med minst mulig. Må ikke ha nye møbler hvert femte år, har ikke bil (bevisst valg, ettersom det for min del lønner seg kraftig å leie når jeg har behov), reiser stort sett kollektivt/sykler, forsøker å være bevisst på hva jeg kjøper inn (tar en vurdering om det er noe jeg -må- eller -vil- ha). 

Anonymkode: 60221...95b

Det er nettopp slike ting jeg prøver å bli flinkere til🙂 Det som jeg innimellom opplever som utfordrende, er vel å ha folk rundt meg (familie og venner) som har en helt annen innstilling til dette med forbruk enn det jeg har, så jeg savner innimellom likesinnede å snakke med om disse tingene🙂 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er iallefall veldig økonomisk 😂 

Hvis jeg ser noe jeg har lyst på, tenker jeg "Hva kan jeg kvitte meg med for å få plass til denne? ", og svaret er som oftest "ingenting", for jeg bytter aldri ut noe hvis det ikke er ødelagt, eller jeg har fått noe tilsvarende i gave slik at jeg MÅ bytte det ut.

Jeg tror ikke jeg har kjøpt noe interiør, eller sengetøy, på minst 10 år på grunn av den regelen. 

Ja ikke minst! Jeg øver på å tenke slik, jeg også 🙂 Stort sett går det bra, men jeg merker at det innimellom er alt for enkelt å kjøpe noe nytt bare fordi "jeg har lyst på". Gammel - og dårlig - vane😏

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved å redusere dine egne eiendeler, skaper du bare mer søppel. Det er bedre å ha de til du er nødt å hive de.

Anonymkode: 1fd1d...823

Det finnes heldigvis andre måter å redusere eiendeler på enn å kaste de. Ellers er jeg enig i at man bør bruke - og eventuelt også - reparere det man har helt til det ikke lar seg bruke lenger.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...