Gå til innhold

Hvordan unngå vann i vinduene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som gradene kryper nedover våkner vi til vann på innsiden av alle vinduene. Jeg fikk beskjed va huseier i fjor at når det skjedde måtte jeg lufte. Men da blir det så innmari kalt i heile leiligheten. Jeg bor i en sokkel leilighet. Hvordan unngår jeg dug på innsiden av vinduene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte vinduer for å unngå kalde vindusflater så vanndamp ikke kondenserer.

Redusere luftfuktighet i leiligheten. Dette kan gjøres ved å lufte, slutte å tørke klær innendørs osv. 

Skrevet

Kjøpe en sånn avfukter, trekker ut fuktighet og blåser ut tørr luft.. men hvis du leier så er d ikke du som skal fikse problemet, som newman01 sier, så bør vinduene byttes..  

Skrevet
1 time siden, Diana skrev:

Nå som gradene kryper nedover våkner vi til vann på innsiden av alle vinduene. Jeg fikk beskjed va huseier i fjor at når det skjedde måtte jeg lufte. Men da blir det så innmari kalt i heile leiligheten. Jeg bor i en sokkel leilighet. Hvordan unngår jeg dug på innsiden av vinduene? 

Når du bor i en uventilert leilighet må du lufte 3-4 ganger i døgnet. Å "lufte" er å åpne alle vinduer i 30 sekunder. Dersom det mellom luftingene hoper seg opp fukt må du endre handlingsmønster (kjøpe deg tørketrommel eller tørke klær ute og ikke ha vann stående rundt forbi, bruke vifte når du koker og henge fuktig brukt tøy ut) og skaffe deg en avfukter.

Ta dette på alvor - dersom det blir fuktskader fordi du ikke liker at det blir kaldt av at du lufter så kan det smelle av sted titusener i erstatningsskadekrav  fra huseier.

Anonymkode: 297ca...76b

Skrevet

Hvis du får kondens på innsida av vinduene i oktober så lurer jeg på hvordan det blir i januar! Lufting hjelper minimalt, det vil alltid være fuktighet i innelufta. Vindusflatene er antakeligvis iskalde. 

Anonymkode: e8b38...263

Skrevet

Spør om huseier kan kjøpe inn en avfukter. Den er helt super når du skal tørke klær, etter du har dusjet, etter du har laget mat m.m. 

Det er nesten skremmende å se hvor mye vann den kan trekke til seg. 

Anonymkode: ec5e8...516

Skrevet

Jeg har sånn avfukter. Den er på 😊 jeg har også luftet litt nå og skal lufte igjen senere. Vifta på badet slår seg også automatisk på når det kommer fuktighet, så det hjelper på. 

Jeg tar det på alvor. Er jo derfor jeg spør hvordan jeg kan unngå vann 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...