Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Forvirra_kar skrev:

Jeg irriterer meg ofte over biler om kvelden når jeg skal sove, når det kommer blålys biler med sirene forbi på nettene så våkner jeg. 

Skal jeg forby biler i nærheten pga støy? 

Vi er der ja... milde måne. 

Anonymkode: 0e58d...a28

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke be meg flytte.. jeg bor i enebolig. Men utrolig nok har jeg likevel stor forståelse for hvor plagsomt røyking utenfor andres vindu må være. Kunne aldri falt meg inn å gjort det selv, jeg hadde trekt meg unna for å ikke være til sjenanse med drittlukta. 

Poenget er at det er 100 ting som er jævlig plagsomt hvis man bor så tett i tett. 

Synd TS ikke har deg som nabo da 😊

• Liker 3
Gjest Forvirra_kar
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er der ja... milde måne. 

Støy, bråk, psykisk helse. 

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/forurensning/stoy/stoy-og-helse/

Hvis man først skal fjerne forskjellige kilder til irritasjonsmoment, så får bilene være det første som forsvinner herfra, da det plager meg vesentlig mer enn røyklukt fra naboen. 

Vrom, broooom, wrææææm, bæææ buuu bææææ buuuu. Det kommer faenma 200 forbi her i timen, det kommer blålysbiler med sirener forbi flere ganger i døgnet. Det er til og bli sinnsyk av! Ingen som tenker på at jeg skal sove når de kjører forbi! Jævla idioter folk er, som ikke viser hensyn! Vil jeg sove, vil ikke ligge i senga kl 05-06 og høre på de Satans forpulte jævla dritt bilene hele fuckings natta! Men er det noen som bryr seg om det? Nei! Og når man sier det, da får man dritt som "vi er der ja... milde måne" slengt etter seg 

Endret av Forvirra_kar
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Undersøkelser har imidlertid vist at søvnproblemer, depresjon, følelse av nedtrykthet, fordøyelsesbesvær, nervøsitet og rastløshet er større i områder med mye trafikkstøy, enn i område med lite trafikkstøy.

Folkehelseinstituttets beregninger av støy fra veitrafikk viser at:

• sterk støyplage og søvnforstyrrelser utgjør henholdsvis 4 512 og 10 245 tapte friske leveår i Norge hvert år
  • andelen av hjertekarsykdom eller død som kan knyttes til trafikkstøy kan summeres til om lag 198 tapte friske leveår

"Vi er der ja... milde måne" 

Skrevet

Man kan finne ufattelig mange ting å irritere seg over dersom man virkelig går inn for det...  ;)  I borettslaget mitt kom det f.eks klager til styret om sjenerende matlukt.  Vedkommende mente seriøst at man ikke skulle få lov til å ha åpne vinduer når man lagde mat.

Anonymkode: 4fd2d...333

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Så lenge det var lov når vedkommende flyttet inn er det _du_ som må gjøre noe.

Det er ingen lov om at alle har rett til frisk luft, da kunne man f.eks ikke bosatt mennesker i byer o.s.v 

It's a you problem 

Er du norsk?

Skrevet
5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ikke om det er i et askebeger, ditt forslag vil få TS anmeldt

Ts nevner ikke noe om at han bruker askebeger, men det spiller ingen rolle. Et askebeger med en glødende sigarett kan blåse overende eller velte, og forårsake brann. Hvis røykeren virkelig kan finne på å anmelde ts fordi hun ønsker å minimere brannfaren, kan hun kanskje ha litt voksenopplæring i stedet, og vise røykeren bilder av ihjelbrente og forkullede barn hver gang hun ser han. For det kan nemlig bli konsekvensen når han ikke gidder/ønsker å stumpe røyken, og han må skjønne at det er risikoen hver gang han forlater en glødende sigarett.

Anonymkode: a73c4...47b

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Baklava skrev:

Er du norsk?

Bor i Norge, men er ikke norsk statsborger og har heller ingen planer om å bli det.

Men hvorfor angår det denne diskusjonen?

Hindrer mitt statsborgerskap meg i å gjøre det enhver person bør og skal, sette seg inn i det landet en oppholder seg i sine lover, regler og normer

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts nevner ikke noe om at han bruker askebeger, men det spiller ingen rolle. Et askebeger med en glødende sigarett kan blåse overende eller velte, og forårsake brann. Hvis røykeren virkelig kan finne på å anmelde ts fordi hun ønsker å minimere brannfaren, kan hun kanskje ha litt voksenopplæring i stedet, og vise røykeren bilder av ihjelbrente og forkullede barn hver gang hun ser han. For det kan nemlig bli konsekvensen når han ikke gidder/ønsker å stumpe røyken, og han må skjønne at det er risikoen hver gang han forlater en glødende sigarett.

Anonymkode: a73c4...47b

Kommer nok an på askebegeret.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er et borettslag så hadde jeg tatt det til styret siden du har sagt i fra og han ikke bryr seg.

Anonymkode: dc4a9...c0d

Ja, dette er borettslag.

Ts

Anonymkode: bea07...a63

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Man har rett til å sove med vinduer åpent uten å måtte innhalere røyklukt fra naboen. Sover jeg med lukket vindu, så har jeg hodepine når jeg våkner hver dag. Røykere får faktisk ta hensyn hvis man bor tett på andre. Røyk er svørt plagsomt for ikke røykere og det bør de selvfølgelig innrette seg etter. 

Det er dette jeg også opplever hvis jeg sover med vinduet lukket. Kjedelig å måtte lukke vindu for å sove pga naboens røyking. Varmt blir det også.

Ts

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Det burde? Men sånn er uansett ikke reglene. Flytt til en blokk hvor det ikke er lov å røyke da vel. 

Selvsagt er det ubehagelig for en ikke røyker og merke naboens røyklukt, men det er også ubehagelig å høre naboen pule, krangle, jævla barnefamilier!!!!!, lage mat som lukter , går på hælene , høre på ræva musikk, snakke i telefonen ,pusse opp osv osv. Poenget er at man må akseptere alt dette hvis man bor "kukk i ræv" tett i tett og det er ULIKE ting folk misliker mest. Så får man bare håpe naboen er en gammel dame som ikke lager en knyst av en lyd 🤣 men er man ikke så heldig så får man eventuelt flytte til et sted hvor reglene forbyr alt man ikke ønsker , eller få seg et eget sted og bo - dvs enebolig. 

I motsetning til alt det du nevner her så er faktisk passiv røyking skadelig. Det er ikke barneskrik og sexlyder.

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det når man bor i fuglekasser i byen. Flytt litt ut av bykjernen og trekk ordentlig frisk luft. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til alt det du nevner her så er faktisk passiv røyking skadelig. Det er ikke barneskrik og sexlyder.

Kan diskuteres hvor skadelig det måtte være å kjenne duften av røyk røyket i friluft flere meter unna vinduet du har på gløtt og rommet du oppholder deg på. Er nok mer skadelig å gå 1 min på et fortau med normal biltrafikk susende parallelt. 

Jo, barneskrik og andres sexlyder er utvilsomt skadelig for min psykiske helse.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Kan diskuteres hvor skadelig det måtte være å kjenne duften av røyk røyket i friluft flere meter unna rommet du oppholder deg på. Er nok mer skadelig å gå 4 min på et fortau med normal biltrafikk susende parallelt. 

Jo, barneskrik og andres sexlyder er utvilsomt skadelig for min psykiske helse.

Det er nok avgasser fra biler og svevestøv som er mest skadelig i lengden.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Hva sier han når du snakker med han? 

Min nabo gjorde også det, men jeg spurte pent om han kunne røyke litt vekke fra vinduet mitt etter kl 23. Og det respekterte han. Glad for en nabo som kan ta hensyn, det liker jeg😊

• Liker 5
Skrevet

Ts, går det an å melde fra til borettslag/styre/utleier el? Høres grusomt ut å få røyk inn på soverommet! Vet faktisk ikke om noen røykere som hadde likt røyk på soverommet selv! Lufta er fri for alle er det noe som heter. Hvorfor gjelder dette i mange tilfeller bare røykere? At de opptrer på en slik måte at det kun er tillatt for dem å ta seg friheter. Det gjelder selvsagt langtfra alle røykere, og kjenner til svært mange røykere som tar kjempebra hensyn til andre. Likevel er min opplevelse at enkelte røykere er så forbaska sta og blinde i sine holdninger mht røyken, at de kan røyke hvor de vil, ingen skal komme å fortelle de hvor de får røyke osv. Mangel på folkeskikk, tenker jeg om det. Man røyker ikke rett ved andres åpne soveromsvinduer, eller tett innpå andres private sfære, og i tillegg lar restene brenne videre. Det er bare ikke ok, likeledes som det ikke er ok å prate i tlf eller lage forstyrrende lyder rett oppi andre uansett tid på døgnet osv. Takk og lov for alle hensynsfulle røykere som finnes, men de hensynsløse røykerne kan sannelig "ta livet" av noen og enhver, og det ikke med røyken, men den forbaska og svært urimelige staheten sin! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gjort som Hjertestein sa. Be ham pent om å ikke røyke så nært vinduet ditt etter klokken 23, for da vil du sove og har vinduet åpent. Du ønsker ikke røyklukt på soverommet ditt, og du våkner av det. 

Om han driter i det, ta kontakt med styret i borettslaget. 

Anonymkode: acb07...7e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...