Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har soveromsvinduene åpne på gløtt, klarer ikke å sove i et rom uten frisk luft. Men problemet er at naboen som bor ved siden av stadig går ut og sitter rett utenfor mine vinduer og røyker. Han stumper heller aldri røyken, så når han endelig er ferdig med røyken så ligger den der og stinker videre til den slukner. Røyken går rett inn på mitt soverom og jeg ligger der i stanken av tobakk. Han er et nattmenneske og jeg våkner flere ganger om natten av dette. Tenker også med grøss på all røyken jeg garantert inhalerer mens jeg sover. 

Greia er at jeg har sagt ifra til han om dette, men allikevel så fortsetter han som før. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: bea07...a63

Skrevet

Si fra én gang til og vurder om du selv er rimelig eller urimelig. Tydelig at han ikke røyker inne, som er positivt for dere naboer. Er der i det hele tatt mer gunstige steder innenfor rimelighetsens grenser han kan røyke utenfor? Eller er det heller du som bør vurdere å lukke vinduet som en løsning? 

Anonymkode: fb420...0fc

• Liker 1
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Kjøp en vinterhage til han, som han kan sette opp på andre siden av huset. 

Utenom det, kan du ikke gjøre en dritt. Mannen står faktisk UTE og tar seg en røyk, det er ikke hans problem at du MÅ sove med vinduet oppe. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si fra én gang til og vurder om du selv er rimelig eller urimelig. Tydelig at han ikke røyker inne, som er positivt for dere naboer. Er der i det hele tatt mer gunstige steder innenfor rimelighetsens grenser han kan røyke utenfor? Eller er det heller du som bør vurdere å lukke vinduet som en løsning? 

Han kan gå fem meter til parkeringen og bak veggen til bygget for å forhindre røyken i å komme til meg, så vil vel heller si det er han som er urimelig. 

ts

• Liker 2
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Hvorfor skal han gå lengere enn han må, når du ikke engang gidder å lukke vinduet ? 

Skrevet
Akkurat nå, Forvirra_kar skrev:

Hvorfor skal han gå lengere enn han må, når du ikke engang gidder å lukke vinduet ? 

Går utifra at du røyker selv, så aggressivt som du svarer. 

Om noen røyker kreftpinner får være opp til dem selv, men de burde skjønne at andre mennesker som selv ikke røyker ikke vil puste inn dritten. Jeg lukker ikke vinduet fordi da blir det innestengt, foretrekker å sove i frisk luft 

Ts

• Liker 19
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Er ca 20år siden jeg tok meg en røyk, smakte ikke spess godt. Prøvde igjen for 19år siden, smakte fortsatt ikke godt. Så da gå jeg opp røykinga 

Hvorfor er det hans problem at du syns det blir innestengt og foretrekker å sove i frisk luft? Han går jo ut å røyker, så han viser allerede hensyn til naboene. Det er mer enn du gjør 

Skrevet

Det er brannfarlig å forlate en glødende sigarett på den måten. Du får ordne deg en vannbøtte slik at du kan slukke når du våkner av røyklukten. Bedre føre var, enn nedbrent hus.

Anonymkode: a73c4...47b

• Liker 5
Skrevet

Det er dessverre lite du kan gjøre med det, ts. Det er mange som har samme problem som deg, men reglene er klare, man kan røyke så mye man vil, når man vil, på sin egen veranda.

Du må se på andre løsninger. Kan du benytte et annet soverom? Gjør naboen dette på vinteren også, og er lukta like ille da? Kan det hjelpe å sove på stua i sommerhalvåret? Kan du ha opp vinduene i andre rom og ha døra til soverommet åpent? 

Anonymkode: 8106c...a15

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går utifra at du røyker selv, så aggressivt som du svarer. 

Om noen røyker kreftpinner får være opp til dem selv, men de burde skjønne at andre mennesker som selv ikke røyker ikke vil puste inn dritten. Jeg lukker ikke vinduet fordi da blir det innestengt, foretrekker å sove i frisk luft 

Ts

Nå høres det jo ut som om denne karen alt tar en del hensyn med å holde røykingen sin til fri-luft. Det er helt sikkert en grunn til at han står der han står: tak eller noe f.eks. Hva med å forslå et sted som virker like greit til han? Hvis du bor tett på andre mennesker så må alle ta hensyn. Du og. 

• Liker 6
Skrevet

Ditt problem, siden du har vinduet åpent 😊 han står tross alt ute i friluft 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 7e5cd...4c3

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det idioten som røyker som skal ta hensyn. Når det plager andre får han gå såpass langt unna at det ikke er et problem. Vi skal alle kunne sove med vinduet oppe uten å måtte være passive røykere. Noen er bare så himla egoistiske! Det er noe som heter folkeskikk, men det ser det ut til at fler og fler ikke vet hva er. 

Anonymkode: 0e58d...a28

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt problem, siden du har vinduet åpent 😊 han står tross alt ute i friluft 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 7e5cd...4c3

Det er ikke lov å røyke ved inngangen til sykehus, kjøpesenter osv.. dette burde også gjelde når man bor tett oppå andre. Trekk lengre unna og ta hensyn. Er det så vanskelig? Alle har rett på frisk luft i sine egne hjem. 

• Liker 11
Skrevet

Hvis det er et borettslag så hadde jeg tatt det til styret siden du har sagt i fra og han ikke bryr seg.

Anonymkode: dc4a9...c0d

• Liker 10
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Alle har rett til og røyke på sin egen eiendom. Hva han gjør eller ikke på sin egen eiendom, skal andre bare drite i. Så lenge det ikke er uloveligt 

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Forvirra_kar said:

Alle har rett til og røyke på sin egen eiendom. Hva han gjør eller ikke på sin egen eiendom, skal andre bare drite i. Så lenge det ikke er uloveligt 

Voksent svar....

Anonymkode: dc4a9...c0d

• Liker 4
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Om det er voksent eller ikke, tar jeg ikke så nøie. Privat eiendom er faktisk privat, da kan man gjøre som man vil, så lenge man ikke bryter noen regler 

Hvis røyklukta plager ts så fælt, så er det faktisk bare å lukke vinduet. 

Skrevet
Akkurat nå, Forvirra_kar skrev:

Om det er voksent eller ikke, tar jeg ikke så nøie. Privat eiendom er faktisk privat, da kan man gjøre som man vil, så lenge man ikke bryter noen regler 

Hvis røyklukta plager ts så fælt, så er det faktisk bare å lukke vinduet. 

Tull! Man har rett til å sove med vinduer åpent uten å måtte innhalere røyklukt fra naboen. Sover jeg med lukket vindu, så har jeg hodepine når jeg våkner hver dag. Røykere får faktisk ta hensyn hvis man bor tett på andre. Røyk er svørt plagsomt for ikke røykere og det bør de selvfølgelig innrette seg etter. 

• Liker 10
Gjest Forvirra_kar
Skrevet

Så flytt til en plass der man ikke har naboer å irritere seg over. 

Det er ikke rart det er krig her i verden, når man ikke kan gjøre noe så enkelt som å lukke vinduet og/eller montere en vifte som henter luft fra en annen plass. 

Skrevet
40 minutter siden, Forvirra_kar skrev:

Er ca 20år siden jeg tok meg en røyk, smakte ikke spess godt. Prøvde igjen for 19år siden, smakte fortsatt ikke godt. Så da gå jeg opp røykinga 

Hvorfor er det hans problem at du syns det blir innestengt og foretrekker å sove i frisk luft? Han går jo ut å røyker, så han viser allerede hensyn til naboene. Det er mer enn du gjør 

Nei, han viser ikke hensyn til naboene når han røyker rett utenfor soveromsvinduet til folk. 

Anonymkode: 21ee6...bcb

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...