Gå til innhold

Hvorfor blir det rosa på papiret når jeg vasket doen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vasker toalett og vask med klorinspray og dopapir. Når jeg vasker toalettet så blir papiret rosa. Når jeg vasker vasken så blir det ikke noe farge på det. Jeg vasker toalettet jevnlig før det blir mye søl, men jeg lurer på om det kan komme av klorin og urin blandet? At det gir den rosa fargen? Er jo ikke noe urinsøl der jeg vasker... bortsettfra at det kan være litt urin sprut under doringen. Men det blir rosa på papriet uansett hvor på toalettet jeg vasker... har noen en forklaring på det? 

Anonymkode: 300a4...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er bakterier som danner et belegg som danner den fargen, ligger det lengre blir det helt sort.  Ser det samme i dusjen hvis det går lang tid mellom hver vask. Rosa belegg dom tilslutt blir sort. Milliarder av bakterier. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Tror det er bakterier som danner et belegg som danner den fargen, ligger det lengre blir det helt sort.  Ser det samme i dusjen hvis det går lang tid mellom hver vask. Rosa belegg dom tilslutt blir sort. Milliarder av bakterier. 

Men det er ikke rosa på toalettet. Men blir rosa på papiret 🤷‍♀️

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke rosa på toalettet. Men blir rosa på papiret 🤷‍♀️

Får også det ved bruk av klorinspray. 

Anonymkode: 95ffa...3b9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får også det ved bruk av klorinspray. 

Bare på toalettet, ikke andre steder? For jeg får det bare på toalettet

Skrevet
36 minutter siden, SupaWoman skrev:

Sopp.....sopp som gror i dusjen er svart.

885BB41F-B502-484F-BB63-342201814014.jpeg

Anonymkode: 58e94...990

Skrevet

Det er enkelte muggsopp som er røde. Hvis det ikke er mye kan det være vanskelig å se. Men på en hvit klut vises det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, stan skrev:

Det er enkelte muggsopp som er røde. Hvis det ikke er mye kan det være vanskelig å se. Men på en hvit klut vises det. 

Men det blir ikke rosa hvis jeg vasker med andre rengjøringsmidler. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det blir ikke rosa hvis jeg vasker med andre rengjøringsmidler. 

Riktig. Klorinen gjør det rødt? 

Klorin kan reagere med noe. Hoved ingrediensen, natriumhypokloritt, er oksiderende og kan reagere med skitt, mikroorganismer eller underlaget. 

Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Riktig. Klorinen gjør det rødt? 

Klorin kan reagere med noe. Hoved ingrediensen, natriumhypokloritt, er oksiderende og kan reagere med skitt, mikroorganismer eller underlaget. 

Ja, bare når jeg bruker klorinspray. Er vanlig poselen underlag men plast dolokk og det blir rosa på begge. Vasken min er i samme merke og materiale som doen og blir ikke rosa når jeg vasker vasken på samme måte som jeg vasker doen. Hva slags bakterier eller hva det er kan det være som gjør det rosa? 

Skrevet

Tipper det er samme bakteriene som blir liggende i vannskåla til hunder. Om man ikke vasker den ofte nok blir det et rosa belegg i skåla. Ikke bra for hunden. Men jeg vet ikke hvilke bakterier det er.

Skrevet
5 minutter siden, Khloe P.T skrev:

Tipper det er samme bakteriene som blir liggende i vannskåla til hunder. Om man ikke vasker den ofte nok blir det et rosa belegg i skåla. Ikke bra for hunden. Men jeg vet ikke hvilke bakterier det er.

Er ikke rosa belegg da, blir bare rosa på papiret ved bruk av klor, ikke med andre rengjøringsmidler. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare på toalettet, ikke andre steder? For jeg får det bare på toalettet

Ja, bare på toalettet og hvis jeg vasker urinflekker på gulvet etter lillebror. Sannsynligvis reaksjon mellom klorin og urin da.

• 3 år senere...
Skrevet

Solkrem!! Lurte på det samme, og googlet litt. Fant i et annet forum ar solkremrester kunne gjøre dette med klær. Testa med å spraye litt solkrem i vasken (P20) og så litt klorspray, og det ble knall rosa :)

Skrevet

Virker som det kan være klorin da. Enkelte vaskemidler til toalett(Effekt feks.) har klor i seg. Det er mye kjemi ute og går.

Googla kjapt ang. den vanlige rødfargen en får feks. i dusjen , og etter det jeg ser kan rødfarge komme både fra for mye kalk i vannet eller en egen type muggsopp.

Skrevet

Den lyse rosafargen som kommer over tid når man ikke vasker er noe annet.

Det jeg snakker om er den kontante reaksjonen mellom solkrem og klorspray, og det blir sjokkrosa - en veldig brå/kjapp og tydelig reaksjon mellom stoffene i solkremen og kloren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...