Gå til innhold

UDI vurderer retur av asylsøkere til Syria

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Utlendingsdirektoratet (UDI) vil i høst gjøre en ny vurdering av om Norge skal åpne for å returnere asylsøkere til Syria, på samme måte som Danmark og Sverige. 

NOAS sier kontant nei.

- Vi mener det er for tidlig. Dette haster ikke. 

Nå er nesten hele Syria trygt. I regjeringskontrollerte deler av Syria er det få voldshendelser. Det er bare å komme i gang, syrere. Dra hjem og bygg landet deres på nytt. Landet trenger dere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-vurderer-a-sende-asylsokere-tilbake-til-syria/71666578

Endret av BrukerErHeltAnonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir nok ikke noe av nei. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Nå er nesten hele Syria trygt. I regjeringskontrollerte deler av Syria er det få voldshendelser. Det er bare å komme i gang, syrere. Dra hjem og bygg landet deres på nytt. Landet trenger dere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-vurderer-a-sende-asylsokere-tilbake-til-syria/71666578

Danskene har kommet frem til at det kun er hovedstaden som er trygg. For dem som har flyktet fra Assad's regime er ingen deler av landet trygt. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Utlendingsdirektoratet (UDI) vil i høst gjøre en ny vurdering av om Norge skal åpne for å returnere asylsøkere til Syria, på samme måte som Danmark og Sverige. 

NOAS sier kontant nei.

Rasistiske nordmenn det var overraskende. Et mer egoistisk folkeslag skal du lete lenge etter. 

Skrevet
34 minutter siden, gutt151102 said:

Rasistiske nordmenn det var overraskende. Et mer egoistisk folkeslag skal du lete lenge etter. 

Ja for det er jo ikke egoistisk å beholde friske Syrere i Norge som har muligheten til å være med å bygge opp Syria igjen og være med å bygge opp igjen fremtiden sin, tenk den lærdommen de har fått i fra Norge som de kan bruke i Syria. Dersom de velger å reise tilbake og får brukt den kunnskapen de har lært seg her i Norge til å bygge seg opp en fremtid så vil jeg bli litt ekstra stolt av å være norsk, selv Sverige vurderer det så det sier jo litt. Fantastisk at vi kan være med å bygge opp igjen Syria mener jeg!

Skrevet

Er det syrere som var åpne assad- og regimekritikere er de ikke trygg i Syria. Assad styrer landet med jernhånd. Alle kritikere som kan spores og finnes blir arrestert og torturert. Mange forsvinner bare. De som kun flyktet fra IS og krigshandlingene kan reise tilbake og bygge landet.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, gutt151102 skrev:

Dette handler ikke om rasisme. Det er ikke noe rasistisk i at flyktninger blir avkrevd å flytte hjem; det er en internasjonal forpliktelse.

Problemet her, er deprimerende offentlig kunnskapsløshet: Hovedkonflikten i Syria er en borgerkrig! Denne konflikten har ingen løsning før regimet har ny ledelse.

Regjeringskontrollerte områder har vært relativt trygge hele tiden, det er områdene regjeringen har bombet som folk har flyktet fra.

Man kan hevde noen flyktet fra IS, men de flyktet primært innen landet, og omfanget var knapt en detalj i forhold til de interne konfliktene.

Eneste grunnen til at man har trodd IS delen av konflikten har vært stor, er fordi den var over store avstander i ørkenen og fordi den ble utkjempet med mange utlandske soldater. Det var den delen av konflikten vi i vesten brydde oss om, for det var den som svettet konflikt til oss.

Denne typen kunnskapsløshet er tilgivelig for folk flest, jeg vil til og med tilgi politikere. Men det er helt utilgivelig for UD, som har som eneste faglige oppgave og forstå og analyserer denne typen konflikter.

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, Slaskete Maskot skrev:

bygge opp Syria igjen

og være med å bygge opp 

å bygge seg opp en fremtid 

med å bygge opp igjen Syria mener jeg!

Jadda. Bygge opp :laugh:

Skrevet (endret)
14 hours ago, Antoinette said:

Jadda. Bygge opp :laugh:

Var det ellers noe konstruktivt å komme med eller var du her bare for å være klysete?

Endret av Mask
Skrevet
På 6.10.2019 den 18.55, BrukerErHeltAnonym skrev:

NOAS sier kontant nei.

Hvis NOAS sier nei, da er det jammen på tide å begynne å returnere dem. Denne organisasjonen er partisk.

Man kan absolutt returnere dem til trygge områder i Syria.

Skrevet

På barneskolen lærte jeg at flyktninger rømte fra fare. Hvis det ikke er farlig lenger ser jeg ingen grunn til at de skal bli her.

Skrevet
7 timer siden, The Kitten skrev:

På barneskolen lærte jeg at flyktninger rømte fra fare. Hvis det ikke er farlig lenger ser jeg ingen grunn til at de skal bli her.

Barneskolen er ikke riktig sted å lære deg opp i de samfunnstrukturelle årsakene bak at det av og til er mer konstruktivt å la flyktninger bli! Men det er en annen diskusjon.

Her snakker vi om at de som er satt til å vurdere fare ikke skjønner naturen av konflikten, og dermed ikke kan vurdere det tilfredsstillende. Det er mye mer alvorlig, og det hjelper ikke at UD sin manglende kunnskap om jobben sin, har ført til flere dødsfall og tortur.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...