Gå til innhold

Betablokkere mot skjelving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter kraftig med skjelving. Det vil si at denne skjelvingen hindrer meg i å gjøre ulike ting i hverdagen. Skjelvingen reduserer min livskvalitet. Jeg er på kanten til å utvikle sosial angst pga dette. 

Da tenker jeg at jeg må gå til legen og få noe mot dette, kosthold,avspenning,kaffestopp og trening er forsøkt. Ingenting hjelper. Det har bare blitt verre med årene og dette plager meg utrolig mye.

Har du noen erfaring i forhold til dette? Jeg skjelver så og si konstant i hendene,noen ganger i hele kroppen. Hode og også i stemmen når jeg stresser. 

Kan legen gi meg noe mot dette slik at jeg får en bedre livskvalitet? Alt annet et prøvd, og nå må jeg ta tak i dette problemet.

Erfaring? Hjelper betablokkere? Bivirkninger på disse? Jeg regner med at bivirkninger på medisin er mildere enn hvordan jeg har det uten..

Takk for svar

Ts

Anonymkode: 7c1e3...ce3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betablokkere senker blodtrykk og puls, og kan muligens funke på deg. Det er imidlertid viktig å vite hvordan blodtrykket ditt er til vanlig. Vanlige bivirkninger er jo blodtrykksfall, så du kan føle deg svimmel. Du kan også føle deg litt slappere og bli raskere fysisk sliten av aktivitet. Hør med legen din om det er noe for deg. 

Skrevet (endret)

Pga jobb har jeg en viss forståelse. Og jeg har snakket lenge og mye med folk som opplever det. Betablokkere fungerer kanskje i store doser. Men ikke hvis psyken er i gallopp. Mitt første råd er å kutte ut sukkerholdig drikke og alkohol. Er du der fortsatt? Ikke for alltid, men for en periode. Dette er i veldig stor grad psykisk. Men å kutte det jeg nevnte og heller forholde deg til vann og litt kaffe, så hjelper kroppen psyken til å slappe litt mer av. Utover det så føler jeg at jeg ikke kan si så mye mer uten at du sender en PM. 

Endret av MortenMinstelønn
Skrevet

Jeg har en medfødt hjertefeil og fikk betablokkere en ille periode for et par år siden. 

Det tok ju selvfølgelig det som var farlig for meg, altfor høyt puls og blodtrykk. ( går hos hjertespesialist og har andre medisiner på bunn). 

Bivirkningene for MEG var at jeg var kraftløs, svimmel og en slags» kunstig puls». Var veldig glad når jeg var av de.

Det er klart, du må høre med legen din og prøve en periode hvis det er anbefalt. Ikke sikkert det blir sånn med dine plager.

Skrevet
7 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Pga jobb har jeg en viss forståelse. Og jeg har snakket lenge og mye med folk som opplever det. Betablokkere fungerer kanskje i store doser. Men ikke hvis psyken er i gallopp. Mitt første råd er å kutte ut sukkerholdig drikke og alkohol. Er du der fortsatt? Ikke for alltid, men for en periode. Dette er i veldig stor grad psykisk. Men å kutte det jeg nevnte og heller forholde deg til vann og litt kaffe, så hjelper kroppen psyken til å slappe litt mer av. Utover det så føler jeg at jeg ikke kan si så mye mer uten at du sender en PM. 

Jeg sa at jeg har prøvd alt dette du nevner med livsstilsendring. Jeg er sund og frisk. Spiser riktig og drikker sjeldent. Dette er ikke pga psyken, men psyken blir påvirket av skjelvingen. 

Hvis jeg ikke skjelver lenger, så har jeg det bra. Jeg har prøvd alt i flere år nå uten hell. Nå har problemene blitt verre og jeg ser nå på andre løsninger som feks medisiner.

Ts

Skrevet
12 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

Betablokkere senker blodtrykk og puls, og kan muligens funke på deg. Det er imidlertid viktig å vite hvordan blodtrykket ditt er til vanlig. Vanlige bivirkninger er jo blodtrykksfall, så du kan føle deg svimmel. Du kan også føle deg litt slappere og bli raskere fysisk sliten av aktivitet. Hør med legen din om det er noe for deg. 

Blodtrykket mitt er normalt, ikke lenge siden det ble testet. Er ellers frisk, men jeg har litt høy hvilepuls enn normalt. Kansje denne medisinen vil være perfekt for meg da? Jeg et veldig glad i trening, så håper ikke den vil ødelegge tteningen da. Men det er vel ikke alle som får bivirkninger?

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at jeg har prøvd alt dette du nevner med livsstilsendring. Jeg er sund og frisk. Spiser riktig og drikker sjeldent. Dette er ikke pga psyken, men psyken blir påvirket av skjelvingen. 

Hvis jeg ikke skjelver lenger, så har jeg det bra. Jeg har prøvd alt i flere år nå uten hell. Nå har problemene blitt verre og jeg ser nå på andre løsninger som feks medisiner.

Ts

Da er vel betablokker ganske harmløse. Det vil legen din si mye mer om. Ta blodprøver. Puls og blodtrykk. Betablokker kan hjelpe.  

Skrevet
Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev:

Da er vel betablokker ganske harmløse. Det vil legen din si mye mer om. Ta blodprøver. Puls og blodtrykk. Betablokker kan hjelpe.  

Godt å høre at det kan være håp for meg. Er legene vanskelig med å gi meg slike medisiner tror du? Jeg vil ikke betale for en time for å høre at jeg må spise sundt og kutte ned på sukker når jeg har gjort alt det. Jeg ønsker jo helst å ikke gå på medisiner, men slik situasjonen har utviklet seg så ser jeg det som eneste siste løsning for å bedre problemet. 

Ts 

Skrevet

Hva med å heller insistere på at noen finner ut av hvorfor du skjelver sånn? Det er jo et symtom på et eller annet som burde blitt tatt på alvor. 

Ville unngått betablokkere. Jeg fikk det for panikkangst én gang. Var helt grusomt. Det føltes som om noen satt på en brems inne i hjertet der hjertet ikke fikk jobbe som det skulle. Den dritten der tror jeg egner seg best for folk som har et hjerte som ikke jobber som det skal fra før..

Anonymkode: a0dbf...314

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det kan være håp for meg. Er legene vanskelig med å gi meg slike medisiner tror du? Jeg vil ikke betale for en time for å høre at jeg må spise sundt og kutte ned på sukker når jeg har gjort alt det. Jeg ønsker jo helst å ikke gå på medisiner, men slik situasjonen har utviklet seg så ser jeg det som eneste siste løsning for å bedre problemet. 

Ts 

Nei, jeg kan ikke se for meg at du skulle få problemer med det når du forklarer situasjonen. De medisinene som finnes er der for å hjelpe oss i tøffe situasjoner. Jeg har brukt det pga veldig høy puls. Men ok blodtrykk. Ingen stor effekt. Det er mulig jeg må ta mer. Lykke til. En god fastlege vil forstå hvor tøft det er å møte hverdagen med sånne ting som bare blåses opp av hjernen i tillegg:)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller insistere på at noen finner ut av hvorfor du skjelver sånn? Det er jo et symtom på et eller annet som burde blitt tatt på alvor. 

Ville unngått betablokkere. Jeg fikk det for panikkangst én gang. Var helt grusomt. Det føltes som om noen satt på en brems inne i hjertet der hjertet ikke fikk jobbe som det skulle. Den dritten der tror jeg egner seg best for folk som har et hjerte som ikke jobber som det skal fra før..

Jeg tenker at tusen kjerringrådd er verdt lik null. Mine inkludert. Så lenge TS tar en tur til legen, sjekker blod, puls og trykk. Så vet legen hva som er best.

• Liker 1
Skrevet

Må nesten bare prøve deg fram! Fikk en liten dose mot skjelving/rødming, men bivirkningene ble for mye for meg. Ble iskald på hender og føtter, ble svakere på trening, andpusten, slet med å sove. Ikke verdt det for min del dessverre!

Var ikke noe problem å få resept forresten.

• Liker 1
Skrevet

Har du tatt blodprøver for å sjekke stoffskiftet? Jeg sier ikke at du må ha det samme som meg, men jeg skalv også og hadde høy hvilepuls. Fikk påvist Graves sykdom ved blodprøve. 

Anonymkode: ab382...266

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blodtrykket mitt er normalt, ikke lenge siden det ble testet. Er ellers frisk, men jeg har litt høy hvilepuls enn normalt. Kansje denne medisinen vil være perfekt for meg da? Jeg et veldig glad i trening, så håper ikke den vil ødelegge tteningen da. Men det er vel ikke alle som får bivirkninger?

TS

Er Parkinsons utelukket av legene?

Anonymkode: ed255...f6e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt blodprøver for å sjekke stoffskiftet? Jeg sier ikke at du må ha det samme som meg, men jeg skalv også og hadde høy hvilepuls. Fikk påvist Graves sykdom ved blodprøve. 

Anonymkode: ab382...266

Ja, jeg er frisk ellers. Er kun skjelving og høy puls. 

Er ganske sikker på jeg har noe de kaller Essensiell tremor for det passer min beskrivelse .

ts

Skrevet
2 timer siden, Høsta skrev:

Må nesten bare prøve deg fram! Fikk en liten dose mot skjelving/rødming, men bivirkningene ble for mye for meg. Ble iskald på hender og føtter, ble svakere på trening, andpusten, slet med å sove. Ikke verdt det for min del dessverre!

Var ikke noe problem å få resept forresten.

Dumt å høre at du fikk så mye bivirkninger. Håper jeg ikke får så mye bivirkninger da. Må ihvertfalv vurdere hva som er verre. Å ha det sånn som nå eller med de bivirkningene.

Er det mulig å ta betablokker ved behov kansje?

Unngå å ta på kvelden når jeg skal sove feks?

Ts

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt å høre at du fikk så mye bivirkninger. Håper jeg ikke får så mye bivirkninger da. Må ihvertfalv vurdere hva som er verre. Å ha det sånn som nå eller med de bivirkningene.

Er det mulig å ta betablokker ved behov kansje?

Unngå å ta på kvelden når jeg skal sove feks?

Ts

Man må bare prøve og se hva hva som skjer 😊

Jeg tok ved behov og hadde ikke depottabletter. Finnes mange typer av betablokkere, så heldigvis flere alternativer. Jeg prøvde Metoprolol og Pranolol.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på betablokkere i mange år, mot migrene.  Det er et av førstevalgene for migreneforebygging, så mange uten høyt blodtrykk står fast på betablokkere.

Min erfaring er veldig god. Fikk færre migreneanfall, og som bonus dempet den de kroppslige symptomene på angst. 

Skrevet

Jeg har hvilepuls over 100 grunnet angst. Skjelver riktignok ikke, og har et helt normalt blodtrykk. Jeg fikk ikke tilbud om betablokkere. 

Anonymkode: 168b9...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...