Gjest Lompa Skrevet 20. mai 2005 #1 Del Skrevet 20. mai 2005 Vi sitter her og grubler litt, riktignok langt på forhånd, men likevel. Vi snakke rom evt dåp, og undres på et par ting vi håper en eller anne kan svare oss på. 1.MÅ gudmor og gudfar være et par,og må disse tilhøre statskirken? 2. Hvor mange faddere skal det være? 3. Kan/bør gudforeldre være i familie med oss, eller....? 4. Må begge foreldrene være medlem i statskirken eller holder det at en av oss er det? Vi kommer sikkert tilbake med flere spørsmål senere, men dette er de første og så langt største spørsmålene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 20. mai 2005 #2 Del Skrevet 20. mai 2005 Hei hei! Har netopp hatt dåp og tror jeg kan hjelpe deg med noen a spørsmålene. 1) Nei de må ikke være et par. Det er vel bare en gudmor/far. Resten bli vanlige faddere. Gudmor/far blir vel mer en kontaktfadder slik jeg har forstått det. Han/hun mottar gaver og brev til barnet fra kirken. Halvparten av faddrene må iallefall tilhøre statskirken slik jeg har forstått det. men vet ikke om akkuratt gudmor/far må det. 2) Skal være mist to og max 6 faddre. 3) du velger helt selv om det skal være fam eller ikke. Hovedoppgaven er å oppdrabarnet i kristen tro. Ikke ta vare på barnet hvis mor og far dør slik som mange tror :-) 4) Dete vet jeg ikke helt, men vil tro det holder med en av dere. Med tanke på at der er mange enslige som opprdrar barn. Håper dette hjalp litt. Skal ikke si alt 100% sikket, men dette er hva jeg mener er riktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. mai 2005 #3 Del Skrevet 20. mai 2005 vedr. punkt 3. Her ville jeg rett og slett spurt folk jeg tror ville kunne vært en god voksenstøtte for barnet opp gjennom oppveksten, og videre inn i voksne år. Er mange som velger faddere av plikt...altså da gjerne familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 20. mai 2005 #4 Del Skrevet 20. mai 2005 Mannen min er ikke medlem av Statskirken, men det var ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 20. mai 2005 #5 Del Skrevet 20. mai 2005 Vi sitter her og grubler litt, riktignok langt på forhånd, men likevel. Vi snakke rom evt dåp, og undres på et par ting vi håper en eller anne kan svare oss på. 1.MÅ gudmor og gudfar være et par,og må disse tilhøre statskirken? Det virker det som om dett er litt opp til den enkelte menighet/prest. Da sønnen min ble døpt spurte vi presten og han sa det ikke var noe problem så lenge fadderen var inneforstått med hva som lå i fadsderoppgaven og ikke hadde problemer med det. Da vi døpte datteren vår for et par måneder siden fikk vi et brev fra menigheten der det ble poengtert at fadderne måtte være medlemmer i statskirka. Jeg sa ikke noe om at to av fire ikke var statskirkemedlemmer, og satsa på at de ikke sjekka. Det gikk fint. :oops: 2. Hvor mange faddere skal det være? 2 - 6 3. Kan/bør gudforeldre være i familie med oss, eller....? De trenger ikke. Men kan, og mage synes det er en fin tradisjon å ha noen faddere fra familien. 4. Må begge foreldrene være medlem i statskirken eller holder det at en av oss er det? Ingen av dere trenger å være medlem av statskirken. Det er barnet som døpes. Om begge f.eks er oppdratt som pinsevenner og døpt i voksen alder, men likevel ønsker barnedåp for sitt eget barn er ikke det noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. mai 2005 #6 Del Skrevet 21. mai 2005 Gudmor og gudfar er en folkelig betegnelse. Kirken opererer bare med fadderbetegnelsen. Dvs. at alle som er faddere har samme status. Hva forestillingen om det å være gudmor eller gudfar innebærer, kan variere fra landsdel til landsdel. Faddere må ikke være medlem av DnK, men de må tilhøre et kirkesamfunn som ikke avviser barnedåp. Derfor kan f.eks. pinsevenner i utgangspunktet ikke være faddere, men enkelte prester ser litt gjennom fingrene med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 21. mai 2005 #7 Del Skrevet 21. mai 2005 Takk, folkens. Da er det bare å spørre de vi har tenkt på. takk og ha en flott lørdagskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2005 #8 Del Skrevet 21. mai 2005 Gudmor eller gudfar er vel den som fysisk bærer barnet til dåpen.........? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2005 #9 Del Skrevet 21. mai 2005 På den mellomste søsteren min har vi en sør-amerikansk fadder. Kateketen reagerte på navnet (spanskklingende så det holder) men vi løy i vei og sa hun hadde konvertert og greier... (Katolikk og er det fortsatt). På den yngste søsteren har vi en norsk tante som har meldt seg ut - er ingen som sjekker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hera ulogga Skrevet 21. mai 2005 #10 Del Skrevet 21. mai 2005 Gudmor eller gudfar er vel den som fysisk bærer barnet til dåpen.........? Jo, det er det vanlige forståelsen av gudmor og gudfar. Men dette er en folkelig benevnelse. Fadder er fadder, sånn kirkelig sett. I kirkebøkene er man bare ført opp som fadder, ikke som gudmor eller gudfar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2005 #11 Del Skrevet 21. mai 2005 Ja det visste jeg, jeg bare mente at det var den folkelige benevnelsen. Det er ihvertfall det jeg sier, min far er fadder og gudfar på begge mine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bø Skrevet 22. mai 2005 #12 Del Skrevet 22. mai 2005 Da er isåfall jeg gudmor til mitt eget barn... (Men ikke fadder) :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilli Skrevet 22. mai 2005 #13 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg var i en barnedåp i vinter, hvor ingen av fadderene var medlem av statskirken. Gikk helt greit det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå