Gå til innhold

14-åring hull "øverst" på øret - kjip mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst: jeg er fullt inneforstått med at det er jeg som har et problem og ikke hun!

14-åringen min har lyst på hull "øverst" på øret. Hun har allerede "vanlige" hull, de har hun hatt i 10 år. 

Jeg personlig synes ikke det er pent, og det har hun nok forstått. Jeg har også sagt at jeg ikke kan nekte henne det, men at jeg kan nekte å betale for det. Hun har penger selv, men velger da å ikke gjøre det. 

En del av meg føler meg skikkelig kjip, akkurat som om jeg har blitt den gamle mora som ikke forstår seg på noenting :P (Må legge til at det overhodet ikke har vært noe krangling eller sure miner fra noen av oss, vi har bare konstatert med litt latter at vi ikke er enige).

Flere som med større barn møter seg selv litt i døra og plutselig føler seg gammeldags?

Anonymkode: 0675c...4a7

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du har gjort en grei løsning her - hun får betale det selv. Da blir det hennes valg. Mye verre hvis du driver og forbyr alt du ikke liker selv.

Er det ikke litt av det som er å være foreldre da - å møte ungdommens ideer og føle seg som et fossil? :) 

Skrevet

Er det så farlig da? Jeg har 16 hull i ørene til sammen. Har aldri tatt noe skade av det.

Anonymkode: 07d18...bd8

• Liker 4
Skrevet

Hva er problemet med det? Angrer hun seg i ettertid er det jo ingen som legger merke til at det er et hull der uansett. Bedre med piercing i øret enn midt i ansiktet. 

Anonymkode: d960b...15d

• Liker 1
Skrevet

Nei, for det er faktisk ikke min kropp det gjelder :) Hun er feks. totalt uenig i mitt valg om å ha tatovering, og synes det er harry og stygt. Jeg synes det er fint. Vi er to forskjellige mennesker med forskjellig smak, så lenge hun selv synes det er fint så er det bra for henne. Et hull i øret er jo noe som ikke synes om man skulle ombestemme seg etterhvert også. 

(Og så er jeg litt av den oppfatningen at man ikke sier noe om man ikke har noe pent å si. Å kommentere andres valg av utseendet er en uting, og noe min 14-åring har fått høre. At hun ikke liker min tatovering er ikke info hun trenger å si til meg. Akkurat som at jeg synes det er ganske uhøflig av deg å fortelle din datter hva du mener om hennes valg, noe hun tydeligvis synes er pent.)

Anonymkode: 4e952...084

• Liker 4
Skrevet

Syntes det er ille at du lar være betale fordi det ikke er din smak. Hun er et eget individ og burde få eksperimentere med det hun liker, så lenge hun ikke skader seg selv. Hull i øret gror igjen om hun finner ut hun ikke liker det. Hun er ikke skapt i ditt bilde, hun burde få lov å være den hun vil være. 

Du begrenser hvem hun kan være basert på hva du liker. 

Anonymkode: 05e91...5f2

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med det? Angrer hun seg i ettertid er det jo ingen som legger merke til at det er et hull der uansett. Bedre med piercing i øret enn midt i ansiktet. 

Anonymkode: d960b...15d

Husker da jeg vokste opp så var det mange som frarådet å ta hull i ørene for man kunne komme til å angre senere. Akkurat som en bitteliten prikk av et arr er noe å bry seg om?!? 

• Liker 3
Skrevet

Er det i det hele tatt lov for de under 18 år å ta piercing uten foreldresamtykke?

Det var det ikke før ihvertfall, og jeg var så "kjip" at jeg sa nei da min datter ville ha piercing(husker ikke hvor). Den gangen sa jeg at hun kunne gjøre det når hun var blitt myndig, da bestemte hun selv og hadde dessuten fått tenkt litt på om dette var noe hun virkelig ville.

Hun har tatt piercinger etter å ha blitt voksen, og sier det er helt greit at jeg ba henne vente.

Anonymkode: 44e1b...68d

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er ille at du lar være betale fordi det ikke er din smak. Hun er et eget individ og burde få eksperimentere med det hun liker, så lenge hun ikke skader seg selv. Hull i øret gror igjen om hun finner ut hun ikke liker det. Hun er ikke skapt i ditt bilde, hun burde få lov å være den hun vil være. 

Tvertimot, jenta får lov til å gjøre akkurat som hun vil, det at hun ikke vil bruke av sine egne penger tyder på at det er egentlig ikke så viktig for henne. 

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg faktisk ikke enig i. Hun har penger selv, mer enn nok! Hun er flink til å spare.

Jeg kjøper ikke alle merkeklær til henne hun har lyst på heller, eller alle sko.... Hun velger klær helt selv, hårstil og alt. Hun vet at jeg er tolerant overfor andre meninger, andres synspunkter, og jeg bestemmer på ingen måte hvem hun vil være så lenge hun er snill mot andre og har det godt i livet sitt. Men at jeg begrenser hvem hun kan være, det er jeg ikke enig i. 

• Liker 13
Skrevet

14-åringen har mulighet til å betale selv. Ungdommer tar ikke skade av å av og til måtte bruke egne penger på ting de ønsker seg. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg hadde aldri betalt for dette, men om barnet hadde ønsket å betale for det selv, vær så god. At hun ikke vil betale med egne penger tar jeg i grunnen som et tegn på at hun ikke ønsker dette nok. Jeg har tjent mine egne penger og velger faktisk helt selv hva jeg vil bruke dem på og synes ikke det er noe verre å nekte å bruke mine penger på at et barn skal stikke hull i kroppen der det ikke er nødvendig like lite som jeg vil gi henne penger for å spise på McDonalds hver eneste dag, ti plater melkesjokolade, merkeveske til 20000 eller øl til en fest. Den lenger opp som mener at det er dårlig gjort å ikke gi barna penger til noe man selv ikke liker kan ta seg en bolle. Det er ikke å være god forelder å kjøpe alt barna peker på.

Anonymkode: 0c0c2...7b0

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for det er faktisk ikke min kropp det gjelder :) Hun er feks. totalt uenig i mitt valg om å ha tatovering, og synes det er harry og stygt. Jeg synes det er fint. Vi er to forskjellige mennesker med forskjellig smak, så lenge hun selv synes det er fint så er det bra for henne. Et hull i øret er jo noe som ikke synes om man skulle ombestemme seg etterhvert også. 

(Og så er jeg litt av den oppfatningen at man ikke sier noe om man ikke har noe pent å si. Å kommentere andres valg av utseendet er en uting, og noe min 14-åring har fått høre. At hun ikke liker min tatovering er ikke info hun trenger å si til meg. Akkurat som at jeg synes det er ganske uhøflig av deg å fortelle din datter hva du mener om hennes valg, noe hun tydeligvis synes er pent.)

Tatovering er fint. På eldre kvinner på 40+, ser det bare blodharry ut, dessverre.

Anonymkode: 06279...c16

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kattugla skrev:

Tvertimot, jenta får lov til å gjøre akkurat som hun vil, det at hun ikke vil bruke av sine egne penger tyder på at det er egentlig ikke så viktig for henne. 

Nettopp! Det er stor forskjell på å bruke "våre penger" og å bruke "sine penger" når det gjelder ting hun har lyst på, Og hadde hun villet det nok hadde hun brukt sine egne.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri betalt for dette, men om barnet hadde ønsket å betale for det selv, vær så god. At hun ikke vil betale med egne penger tar jeg i grunnen som et tegn på at hun ikke ønsker dette nok. Jeg har tjent mine egne penger og velger faktisk helt selv hva jeg vil bruke dem på og synes ikke det er noe verre å nekte å bruke mine penger på at et barn skal stikke hull i kroppen der det ikke er nødvendig like lite som jeg vil gi henne penger for å spise på McDonalds hver eneste dag, ti plater melkesjokolade, merkeveske til 20000 eller øl til en fest. Den lenger opp som mener at det er dårlig gjort å ikke gi barna penger til noe man selv ikke liker kan ta seg en bolle. Det er ikke å være god forelder å kjøpe alt barna peker på.

Anonymkode: 0c0c2...7b0

Akkurat mitt poeng... Men hvis hun hadde villet bruke sine penger og trengte at jeg var med som "fullmakt" for at noen skulle sette dette hullet, så hadde jeg blitt med.

• Liker 1
Skrevet

Er det i det hele tatt lov for de under 18 år å ta piercing uten foreldresamtykke?

Det var det ikke før ihvertfall, og jeg var så "kjip" at jeg sa nei da min datter ville ha piercing(husker ikke hvor). Den gangen sa jeg at hun kunne gjøre det når hun var blitt myndig, da bestemte hun selv og hadde dessuten fått tenkt litt på om dette var noe hun virkelig ville.

Hun har tatt piercinger etter å ha blitt voksen, og sier det er helt greit at jeg ba henne vente.

Anonymkode: 44e1b...68d

Det er kanskje ikke det, men jeg kunne blitt med henne om hun valgte å betale for det selv altså.... Ihvertfall når det gjelder i øret ;)

Skrevet

Det er lov (egentlig en plikt etter min mening) å være litt kjip som forelder, men ikke å være fordømmende. Det å måtte kjempe litt for det man ønsker har ingen vondt av. 

Jeg synes du gjør det rette, dersom man kan si at noe er rett i møte med andre mennesker. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tatovering er fint. På eldre kvinner på 40+, ser det bare blodharry ut, dessverre.

Anonymkode: 06279...c16

Det er for å dekke over en skade etter bilulykke, og noe jeg er veldig fornøyd med :) Mye penere enn stygge arr. Men igjen, jeg synes nå det er ganske uforskammet å si slike ting til andre mennesker, du viser egentlig bare poenget mitt her. 

• Liker 11
Skrevet

Ja jeg har tenåringer, og føler meg stadig helt utdatert. Likevel, jeg har valgt å velge mine kamper. Hva jeg synes er fint teller mindre enn hva de synes er fint, når det gjelder egne klær, rom og tilbehør. 

Når de er 16 kan de lage hull i sine kropper der de ønsker. Min datter har ønsket flere hull i ørene i flere år allerede. Ikke noe jeg ønsket, men med kort tid til at hun selv kan velge slikt bestemte jeg meg for å akseptere og betale for slikt, foran at hun selv skulle velge billigere og mindre sikre metoder for dette om bare kort tid. Ved å akseptere og betale sørget jeg for at det ble gjort av en som virkelig kan dette. Ha kontroll på sikkerheten ved det. Være med og motta informasjon om hvordan man unngår infeksjoner og plager sammen med henne, så jeg også kan følge opp at det skjer. 

At ting er trygt foran hva jeg synes. Dessuten, hull i ørene... det er ikke noe veldig eller uopprettelig. Ingen stor greie. Ved å være en forståelsesfull og aksepterende mamma på ting som ikke er så farlig håper jeg at jeg har noe i banken i forhold til å kunne sette foten ned angående viktige ting. De kampene jeg vil kjempe. 

Sier man nei til alt/for mye mister ordet nei sin betydning og virkning, så viktig å velge sine kamper klokt tenker jeg. Når jeg respekterer tenåringene forlanger jeg også respekt når jeg argumenter mot noe. Får det også, fordi de vet at jeg ikke sier nei med mindre det faktisk er viktig å si nei. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at så lenge du ikke forbyr det, men bare krever at hun betaler selv, så er du ikke urimelig kjip.

Det kan være lurt at du tilbyr deg å være med, og kanskje også hjelper til med å finne et seriøst sted, om hun vil bruke egne penger på det. Slik unngår du at hun gjør det hos frisøren, hos et annet tvilsomt sted eller får ei venninne til å gjøre det. Da får også datteren en opplevelse av at hun har mammas støtte uansett, selv om hun gjør ting mamma er uenig i. Denne tilliten kan bli viktig om noen år.

Anonymkode: 6bd11...c15

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...