Gå til innhold

Hvilke butikkjeder vil være trygge arbeidssteder fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ingen hemmelighet at det er tøft å drive butikk i dag. Jeg elsker å jobbe i butikk. Har en bachelorgrad i noe helt annet, men jeg trivdes så godt i deltidsjobben jeg hadde under studiene, at jeg valgte å fortsette i den. Vurderer også å starte noe eget.

Men jeg lurer litt på hvilke butikkjeder DERE tror vil holde fremover? Klesbutikker sliter. Men feks. Plantasjen, Mester Grønn og andre butikker som selger planter vil vel være ganske "trygt". Hva annet?

Hva velger dere å kjøpe fysisk i butikk fremfor på nett? Og hvorfor? :) 

Anonymkode: c0923...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møbler og tyngre gjenstander er kanskje tryggere og mindre utsatt for konkurranse og netthandel? 

Selv handler jeg først og fremst bøker, skjønnhetsprodukter og noen typer klær på nett. Ellers foretrekker jeg å handle i fysisk butikk. 

Skrevet
53 minutter siden, Perelandra skrev:

Møbler og tyngre gjenstander er kanskje tryggere og mindre utsatt for konkurranse og netthandel? 

Selv handler jeg først og fremst bøker, skjønnhetsprodukter og noen typer klær på nett. Ellers foretrekker jeg å handle i fysisk butikk. 

Lett å kjøpe møbler på nett. Jeg handler nå på IKEA kun på nett, for eksempel. Det er billigere og enklere for meg å kjøpe på nett og få det sendt rett hjem, enn å kjøre til IKEA.

Anonymkode: 31541...e86

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen hemmelighet at det er tøft å drive butikk i dag. Jeg elsker å jobbe i butikk. Har en bachelorgrad i noe helt annet, men jeg trivdes så godt i deltidsjobben jeg hadde under studiene, at jeg valgte å fortsette i den. Vurderer også å starte noe eget.

Men jeg lurer litt på hvilke butikkjeder DERE tror vil holde fremover? Klesbutikker sliter. Men feks. Plantasjen, Mester Grønn og andre butikker som selger planter vil vel være ganske "trygt". Hva annet?

Hva velger dere å kjøpe fysisk i butikk fremfor på nett? Og hvorfor? :) 

Anonymkode: c0923...0ce

De nyeste estimatene tilsier at 30.000 kommer til å miste jobben sin / få sparken innen 2040. Dette gjelder kun varehandel.

https://finansavisen.no/nyheter/arbeidsliv/2019/09/17/6957244/varehandelen-vil-kutte-stillinger-men-faerre-enn-tidligere-antatt

En farlig utvikling når mange mister jobb. 

Klesbutikker sliter som du riktig påpeker, men jeg vil tro at dyrere klesbutikker kan ha større sjanse til å bestå siden folk pleier å like å erfare en god "VIP" kundebehandling når man skal handle i litt høyere prisklasse. Å prøve plaggene, skoene, osv er også en opplevelse i seg selv, noe en bestilling fra nettet aldri kan erstatte. Så det er vel stort sett billigere kjeder som sliter, de som selger billigst mulige ting.  

Men som alltid, så må man ha nok kunder slik at man kan generere profitt / en lønn til seg selv. Så det nytter ikke hvis man har kunder, men går i null. 

Så må man se hvor mange konkurrenter man har, og om det er overetablering innenfor det segmentet. 

Men uansett, det er veldig vanskelig å tippe hva slags butikker kommer til å bestå om 10 - 20 år frem i tid. For hadde man tippet noe i år 2003, så ville man mest sannsynlig tatt feil idag, som fasit. Ikke hadde man sosiale medier eller flatscreen mobiler, apps og alt det der, ei heller hadde man høykvalitetskameraer på mobilen slik man har idag. For ikke å snakke om strømming av musikk. 

Men jeg vil si at butikker som har topp kundebehandling ligger teoretisk sett best an til å overleve. Jeg vet veldig godt selv at jeg har "avskrevet flere butikker" fra lista mi når jeg har opplevd en dårlig kundebehandling. 

Anonymkode: 95445...318

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lett å kjøpe møbler på nett. Jeg handler nå på IKEA kun på nett, for eksempel. Det er billigere og enklere for meg å kjøpe på nett og få det sendt rett hjem, enn å kjøre til IKEA.

Anonymkode: 31541...e86

Det er forskjell på IKEA og møbler på Skeidar, Home&Cottege; Bolia o.s.v. Er selv møbelselger og opplever at kunder liker opplevelsen i å føle og ta på møbel som koster mer. Kunder kan også se på møbelet med forskjellige stoffer, få stoffprøver med hjem o.l. Service skaper også mersalg, som er fordel for butikken. 

Anonymkode: 5b312...7d5

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ingen butikker slik vi tenker på butikker nå står trygt på lang sikt, men de som vil holde ut lengst er nok de der det er behov for å yte noe service med tanke på produktene, f. eks. dyre klær, dyre møbler eller der kunden naturlig får behov for en eller annen form for personlig hjelp med produktet eller tjenesten. Eller for enkelte dyre og ømtålige varer som rett og slett ikke tåler å bli fraktet med vanlig post/speditør. 

Klart, det tar nok noe lenger tid enn det mange tror før man nesten ikke har butikker i klassisk forstand i det hele tatt lenger, med før eller siden er det mye som tyder på nesten fullstendig butikkdød. Grunnen til det ligger i et generasjonsskifte som gjør stadig mer på nett, inkludert handling, og de fleste på min alder eller yngre kjøper allerede det meste på nett. Den andre grunnen ligger i det å totalt sett spare tid, så det at man ikke får kjent på produktet rent fysisk veies opp av at man slipper timevis med virring på et kjøpesenter eller i en handlegate. 

Helt ok å jobbe i butikk, og jeg har jo også gjort det selv, men det er ikke et yrke jeg anbefaler de unge i vår familie å satse på i dag av ovennevnte grunner. 

Anonymkode: a1eb0...582

Skrevet

Billigkjeder a la Rusta, Europris, Normal og lignende. Jeg tror folk kommer til å bli mer fokusert på å spare på hverdagsvarer, slik at de kan spare til luksusvarer og opplevelser. Spesielt tror jeg at de butikker som er billigst på varer som rammes av opphevingen av 350-grensen i tollen, kommer til å merke en økning av kunder fra januar.

Anonymkode: c64c4...c79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...