AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Jenta vår er 3,5 år og i ferd med å vokse ut av sitt bakovervendte sete (Cybex Sirona). Hun har litt å gå på ennå, men vi må nok bytte 3-4 måneder før hun fyller 4 år. Vi er usikre på om vi skal kjøpe ennå et bakovervendt sete eller om vi skal gå over til beltestol. Vet at sikkerheten er bedre bakovervendt, men det er også mange fordeler med å velge beltestol. Beltestolen er mye billigere og betydelig enklere å bytte mellom biler (vi bytter på å kjøre innom barnehagen og bør ideelt sett ha to seter da vi jobber i hver vår retning). I tillegg hjelper bestemor til i hverdagen og har i dag også et eget sete i sin bil. Hva ville dere gjort/Hva har dere valgt? Anonymkode: e14d1...658
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Applehead skrev: Hva veier hun da? 16,5 kg Anonymkode: e14d1...658
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Det kommer veldig an på høyde og vekt. Anonymkode: b5d68...edd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 Hun er akkurat 1 meter nå og veier 16,5 kg. Anonymkode: e14d1...658
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Vi lot vår sitte bakovervendt i det setet han hadde lengst mulig, selv om det ble litt trangt for bena. Byttet da han fylte 4. Lang gutt. Om ungen er 3,5 nå og det begynner å bli trangt, kan dere fint vente til nærmere 4 før dere bytter. De vokser som regel ikke så voldsomt. Anonymkode: fdcfb...5b0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er akkurat 1 meter nå og veier 16,5 kg. Anonymkode: e14d1...658 Da ville jeg kjøpt ny bakovervendt. Anonymkode: b5d68...edd 8
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 Hvis dere kjøper bakovervendt kan hun jo sitte i det ett år til, er ikke snakk om bare noen måneder... Skal dere ha flere barn? Kan være greit å ha en stor bakovervendt stol til uansett da.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Bakoversete så lenge det går! Anonymkode: 6dfd6...c0a 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg banner i kirken og ville kjøpt en beltestol som kommer best ut i test (har større barn og vet ikke hvilken det er nå). Anonymkode: f90d9...833 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 Ville kjøpt nytt bakovervendt. Vår eldste på 6 år, 118 cm og 22 kg sitter veldig bra i Britax Max way plus. Mistet dessverre tantebarnet mitt pga feil bilstol, så her er det bakovervendt til de vokser ut av de største modellene. Anonymkode: e45b3...e54 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 Ville kjøpt nytt bakovervendt. Det gjorde vi i samme situasjon. Han er 5 år nå og sitter fortsatt bakovervendt. Anonymkode: 7af18...f4b 2
Moi123 Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Nytt bakovervendt. Feks Klippan Century som varer til 135cm og 25kg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #15 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg banner i kirken og ville kjøpt en beltestol som kommer best ut i test (har større barn og vet ikke hvilken det er nå). Anonymkode: f90d9...833 Hvorfor det når bakovervendt anbefales så lenge som mulig (og barnet ikke blir rammet av heavy bilsyke)? Hvorfor utsette det dyrebareste man har når anbefalingene er der av flere grunner og det fremdeles er plass? Anonymkode: 6dfd6...c0a 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det når bakovervendt anbefales så lenge som mulig (og barnet ikke blir rammet av heavy bilsyke)? Hvorfor utsette det dyrebareste man har når anbefalingene er der av flere grunner og det fremdeles er plass? Anonymkode: 6dfd6...c0a Litt rigid kanskje Anonymkode: 40e72...fc7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #17 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg banner i kirken og ville kjøpt en beltestol som kommer best ut i test (har større barn og vet ikke hvilken det er nå). Anonymkode: f90d9...833 Det er jo irrelevant hvor bra bilsetet er, det er ikke bakovervendt og kan ikke gjøre opp for det nettopp på grunn av at ungen blir kastet fremover og det er skadelig for nakken og hodet. Det beskytter ikke det beste bilsetet mot. Anonymkode: 38eab...6cd 4
Minlillelykke Skrevet 6. oktober 2019 #18 Skrevet 6. oktober 2019 Når hun er så liten ville jeg kjøpt nytt bakovervendt sete. Hvis dere bytter på ville jeg hatt ett eget i den andre bilen også. Den bilen som brukes minst kan feks ha britax two way som er ett billig og greit sete. Da har du sete til ferie turene også. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #19 Skrevet 6. oktober 2019 Det ut som de fleste ville valgt nytt bakovervendt sete. Ville dere svart det samme om barnet nettopp hadde fylt 4 år? Anonymkode: e14d1...658
addict Skrevet 6. oktober 2019 #20 Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ut som de fleste ville valgt nytt bakovervendt sete. Ville dere svart det samme om barnet nettopp hadde fylt 4 år? Anonymkode: e14d1...658 Ja, fordi barnet er lite enda og fortsatt ka sitte lenge bakovervendt. Jeg har en gutt på 9, og han begynte med pute da han var 7-8 år pga uvitenhet fra min side. Selv om det ikke er veldig lenge igjen av beltestol-tiden så valgte jeg å kjøpe en beltestol til han etter jeg lærte det jeg kan i dag. Han var ikke happy, men fikk være med å prøve og velge selv og skjønte at det er fordi mamma er glad i han. Selvfølgelig skal vi utnytte den kunnskapen vi har til å sikre barna våre best mulig, uansett om vi ikke får max valuta for pengene mtp på å tyne max antall år ut av det vi kjøper 😊 og prisforskjellen på et godt bakovervendt sete er faktisk ikke hårreisende. Vi bruker Britax Max Way Plus til minste i begge bilene og betalte under 3000 kr for hvert sete. 9-åringens beltestol kostet rundt 2000 kr. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå