AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg er førstegangsfødende og har en del spørsmål om barnehagen. Vår kommer til verden i april 2020. Grunnet min jobb og mannens studier vil han begynne i barnehagen 10 måneder gammel. Dette er veldig tidlig, og jeg har derfor noen spørsmål: 1. Når søker man om barnehageplass? 2. Har barnehagene opptak hele året eller er det kun i august? I såfall får ikke vår begynt før han er 16 måneder gammelt og jeg må søke om perm uten lønn i ca. 6 måneder. 3. Hvor selvstendig forventer de at barnet er? Vil de hjelpe til med mating, innsovning etc? 4. Får barna servert mat eller er all mat medbragt hjemmefra? Kan de eventuelt varme opp melk/ grøt? Slik at ungen får et varmt måltid om dagen. 5. Hvordan er voksentettheten på de minste? Anonymkode: 68711...f40
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 6. Hvor ofte skal man vanne barna? Anonymkode: 964fd...b4f 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 Søknadsfrist må du undersøke med din kommune, men ofte er det 01 februar eller 01 mars. Barnehager har et hovedopptak i året, august. Du må undersøke hvor god barnehagedekning det er i din kommune får å få et bedre bilde av om det er mulig å få barnehageplass ellers i året. Dette varierer. Barna får selvfølgelig hjelp med alt de trenger hjelp til. Først på storebarnsavdeling forventes det at barnet klarer mer selv, men også her får de hjelp ved behov. Noen barnehager har full kost, andre har man med matpakker til 1 eller flere måltider. Dette varierer fra barnehage til barnehage. Voksentettheten står opplyst på den enkelte barnehage, du finner en oversikt over alle barnehagene på kommunens nettside. Anonymkode: 231dd...de5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 1. og 2. kan jeg ikke svare på, men det finner du garantert svar på på nett. 3. Ja barnehagen vil hjelpe til med mating og innsovning dersom det trengs. Noen barn er jo bare 8-9 mnd når de starter og trenger litt ekstra hjelp, men det er selvfølgelig ønskelig at barnet er så selvstendig som mulig. Særlig om barnet er 1-1,5 år når det starter i barnehagen. Men hele poenget med å gå i barnehage er jo at barnet etter hvert lærer å være selvstendig, gjøre ting selv, spise selv, kle på seg, gå på do, osv. og det er lærdom der barnehagen og foreldrene må samarbeide. Det gjelder alle de årene barnet går i barnehagen. 4. Det varierer veldig fra barnehage til barnehage hvordan de gjør det med mat. De fleste barnehager har minst ett måltid om dagen, også har barna med matboks til de andre måltidene. Noen dager i uka pleier det å være varmmat, andre dager er det brød og pålegg. Er barnet lite og fortsatt får flaske eller melk før leggetid f.eks., kan selvfølgelig barnehagen varme det opp eller grøten og gi barnet i stedet for brødskiver. 5. På de aller minste er det 3 voksne per barn som er bemanningsnormen. Det er i alle fall slik her jeg bor, usikker på om det er regelen over hele landet. Anonymkode: fb4a0...7d0
bettsa Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 Søknadsfristen er 01. Mars med opptak i august. Dette kan du sjekke på hjemmesiden til din kommune. Noen barnehager tar inn barn utenfor hovedopptaket hvis de har ledig plass. Dette må du også undersøke. Da vi fikk vårt første barn bodde vi i Oslo og fikk plass i barnehagen i April måned. Men i Oslo er det mye fraflytting på noen steder så der kan må plass utenom hovedopptaket i August. Usikker på om de ansatte hjelper til med mating da de har flere barn å passe på.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Søk med en gang barnet er født med ønsket oppstartsdato. Dere kaaaan være heldige å få plass utenom hovedopptak. De hjelper til med mating og innsovning, men ofte blir barnet også mer selvstendig i barnehagen. Det er noe magisk for barnet å se andre barn spise selv og sove selv. mat rivieraer fra barnehage til barnehage det skal være minst 1 voksen per 3 barn på de minste. Be om å få besøke forskjellige barnehager og gjør deg opp en mening. På den måten får du et inntrykk og samtidig øker sjansene dine for å få plass i og med at de har møtt deg. Anonymkode: 6914f...7ad
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, bettsa skrev: Søknadsfristen er 01. Mars med opptak i august. Dette kan du sjekke på hjemmesiden til din kommune. Noen barnehager tar inn barn utenfor hovedopptaket hvis de har ledig plass. Dette må du også undersøke. Da vi fikk vårt første barn bodde vi i Oslo og fikk plass i barnehagen i April måned. Men i Oslo er det mye fraflytting på noen steder så der kan må plass utenom hovedopptaket i August. Usikker på om de ansatte hjelper til med mating da de har flere barn å passe på. Selvfølgelig hjelper de til med mating ved behov hos de minste. Anonymkode: 231dd...de5 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er førstegangsfødende og har en del spørsmål om barnehagen. Vår kommer til verden i april 2020. Grunnet min jobb og mannens studier vil han begynne i barnehagen 10 måneder gammel. Dette er veldig tidlig, og jeg har derfor noen spørsmål: 1. Når søker man om barnehageplass? 1. mars er fristen for hovedopptaket i august, men du kan søke hele året. Kommunenes hjemmeside har ofte oversikt over ledige plasser 2. Har barnehagene opptak hele året eller er det kun i august? I såfall får ikke vår begynt før han er 16 måneder gammelt og jeg må søke om perm uten lønn i ca. 6 måneder. De har opptak hele året, men hovedopptaket er i august. 3. Hvor selvstendig forventer de at barnet er? Vil de hjelpe til med mating, innsovning etc? De forventer ingenting av et barn på 10 måneder og de hjelper med alt. Barn blir som regel fort selvstendige i barnehagen. 4. Får barna servert mat eller er all mat medbragt hjemmefra? Kan de eventuelt varme opp melk/ grøt? Slik at ungen får et varmt måltid om dagen. Dette kommer helt an på hvilken barnehage du tenker barnet skal gå i. Noen serverer alle måltider hver dag mens andre ikke serverer noen måltider. Hvor mye de er villig til å gjøre i forhold til å lage egen grøt osv kommer helt an på personalet og tiden de har til rådighet. 5. Hvordan er voksentettheten på de minste? 3 små per voksen er vanlig. Anonymkode: 68711...f40 Anonymkode: dfcc7...704
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. og 2. kan jeg ikke svare på, men det finner du garantert svar på på nett. 3. Ja barnehagen vil hjelpe til med mating og innsovning dersom det trengs. Noen barn er jo bare 8-9 mnd når de starter og trenger litt ekstra hjelp, men det er selvfølgelig ønskelig at barnet er så selvstendig som mulig. Særlig om barnet er 1-1,5 år når det starter i barnehagen. Men hele poenget med å gå i barnehage er jo at barnet etter hvert lærer å være selvstendig, gjøre ting selv, spise selv, kle på seg, gå på do, osv. og det er lærdom der barnehagen og foreldrene må samarbeide. Det gjelder alle de årene barnet går i barnehagen. 4. Det varierer veldig fra barnehage til barnehage hvordan de gjør det med mat. De fleste barnehager har minst ett måltid om dagen, også har barna med matboks til de andre måltidene. Noen dager i uka pleier det å være varmmat, andre dager er det brød og pålegg. Er barnet lite og fortsatt får flaske eller melk før leggetid f.eks., kan selvfølgelig barnehagen varme det opp eller grøten og gi barnet i stedet for brødskiver. 5. På de aller minste er det 3 voksne per barn som er bemanningsnormen. Det er i alle fall slik her jeg bor, usikker på om det er regelen over hele landet. Anonymkode: fb4a0...7d0 Unnskyld meg, men under punkt 5 skriver du: «3 voksne per barn». Hææ? Jeg vil gjerne vite hvilken barnehage du har barn i! Anonymkode: 61646...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men under punkt 5 skriver du: «3 voksne per barn». Hææ? Jeg vil gjerne vite hvilken barnehage du har barn i! Anonymkode: 61646...6ed Ja her ble det en liten skriveleif gitt, 3 barn per voksen skulle det selvfølgelig være. Gjelder kun på småbarnsavdeling. Anonymkode: fb4a0...7d0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Søk med en gang barnet er født med ønsket oppstartsdato. Dere kaaaan være heldige å få plass utenom hovedopptak. De hjelper til med mating og innsovning, men ofte blir barnet også mer selvstendig i barnehagen. Det er noe magisk for barnet å se andre barn spise selv og sove selv. mat rivieraer fra barnehage til barnehage det skal være minst 1 voksen per 3 barn på de minste. Be om å få besøke forskjellige barnehager og gjør deg opp en mening. På den måten får du et inntrykk og samtidig øker sjansene dine for å få plass i og med at de har møtt deg. Anonymkode: 6914f...7ad De fleste steder er det ikke så farlig å søke tidlig. Opptaket nulles ut 1. Januar Anonymkode: c2761...86e
Applehead Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 Altså: ingen forventer at en baby er selvstendig!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er førstegangsfødende og har en del spørsmål om barnehagen. Vår kommer til verden i april 2020. Grunnet min jobb og mannens studier vil han begynne i barnehagen 10 måneder gammel. Dette er veldig tidlig, og jeg har derfor noen spørsmål: Tenkte jeg kunne prøve å svare ettersom vår begynte i bhg når hun var 12 mnd, men bare 10 mnd korrigert (født to måneder for tidlig), så det rar som å levere en ti måneders baby til bhg (og kanskje enda litt yngre og, for hun lå litt etter motorisk). 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Når søker man om barnehageplass? Du må hvertfall søke innen søknadsfrist for hovedopptak. Men dersom du skal ha plass fra februar må du vel søke supplerende opptak, og da er det løpende frist. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 2. Har barnehagene opptak hele året eller er det kun i august? I såfall får ikke vår begynt før han er 16 måneder gammelt og jeg må søke om perm uten lønn i ca. 6 måneder. Det kommer nok an på kapasiteten og antall barn. Her tar de kun opp i hovedopptaket, men min tvillingsøster fikk, et annet sted i landet, plass fra desember for sin jente født i februar. Ville ringt bhg-kontoret i kommunen og hørt hvordan det har vært de siste årene. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 3. Hvor selvstendig forventer de at barnet er? Vil de hjelpe til med mating, innsovning etc? Vår kunne verken krabbe, sitte eller åle seg og hvertfall ikke spise med skje selv. Hun får hjelp til alt og blir utfordret og tatt vare på ut i fra sitt nivå. Også får hun så mye kos og oppmerksomhet fra resten av ettåringene siden hun er minst. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 4. Får barna servert mat eller er all mat medbragt hjemmefra? Kan de eventuelt varme opp melk/ grøt? Slik at ungen får et varmt måltid om dagen. Vi har med frokost hvis vi leverer kl 8. Alt annet får de. Drikke, frukt, brødmat noen dager og varm lunsj andre dager. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 5. Hvordan er voksentettheten på de minste? Anonymkode: 68711...f40 I vår bhg er de 9 ettåringer og 4 voksne på avdelingen. Alle de voksne jobber 100%, men siden bhg er åpen fra 7-17 er de ikke fire hele tiden. Kommer også er par ettåringer til i desember/januar. Jeg har vært så bekymret og skeptisk til barnehagestart, men det har virkelig gått over all forventning! Er strålende fornøyd med barnehagen. Både lillesøster på 1 og storesøster på 2 stortrives. Anonymkode: 12668...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå