AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Niåringen skulle skrive stil om bestemors oppvekst og bestemoren fortalte villig- helt til niåringen kommenterte en detalj på et fotografi og bestemor ble helt satt ut av denne kommentaren selv om den både var ærlig sann og oppriktig. Niåringen så og sa det som det var hva hun så. Jeg vil ikke si hva det var. Men det endte med at niåringen fikk kjeft av sin tante, av bestemors datter fordi hun hadde gjort bestemor oppbrakt. "Å den jentungen skal jo grave i alt", het det og dermed ble hun skjøvet ut i kulden og latterliggjort som om hun var et vanskelig barn. Det ble åpenbart at tante likte ikke henne og det tante sa ble regelen,siden hun familiens overhode bestemte, Jeg vil ikke si hva detaljen i bildet var bare at det dreide seg om bestemors traumatiske barndom og at barnet med sin likefremme kommentar rippet opp i det hele. Etter dette fikk bestemor mye dårligere helse, sykdommen hun hadde fra tidligere forverret seg og et år etter døde hun. Er det slik at vonde fortrengte traumer ,hvis de blir rippet opp i kan ta livet av et gammelt menneske. De fortrengte i tiår og så tar man fra dem livsløgnen. Enkelte ,ja sikkert mange familier har mørke hemmeligheter som har gått i generasjoner så har man det likefremme nysgjerrige barnet som spør og graver og simpelthen ikke passer inn i et nett av livsløgner. Store tanker om livet og jeg gjør meg mine tanker. Tanker kanskje få gidder å tenke simpelthen fordi de er for store og alvorlige og for belemrende. Jeg tror det er mange voksne som ikke liker slike barn. Kjenner du et slikt barn? Anonymkode: b1ff7...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Nei heldigvis ikke. Sånne unger som spør og graver er utrolig irriterende. Anonymkode: 68ad1...d50 1
Gent82 Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 ??!! En unge. Som bare spurte om en detalje på et gammelt bilde blir frosset ut, sett på som vanskelig - OG beskyldt for å forårsake bestemorens død i tillegg, kan jeg mistenke. Virker som om den ungen var den eneste normale i den familien.😳 27
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Helt utrolig at en niåring skal fryses ut av familien, uansett årsak. Anonymkode: 1367b...3ff 14
Minted Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 Ungen gjorde ingenting galt, håper virkelig noen voksne snakket med henne om situasjonen etterpå, slik at hun ikke får komplekser for dette senere, slutter å snakke, slutter å stole på seg selv, eller lignende. 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei heldigvis ikke. Sånne unger som spør og graver er utrolig irriterende. Anonymkode: 68ad1...d50 Moren hennes sympatiserte med tanten og satte henne på plass i alles nærvær "sånn må du ikke gjøre vet du"! Ungen spurte hvorfor? Fikk til svar at må du være snill du og dermed ble ikke saken snakket mer om .ingen snakket lenger med henne, ingen nærmet seg henne for hun var og ble et vanskelig barn. Ungen vokste opp i det vi kaller en dysfunksjonell familie. Hvordan tror dere det gikk med dette barnet siden? Anonymkode: b1ff7...d7b 3
WCKD Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 Handler denne tråden om barn eller eldres fortrengte minner...?! 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 5 minutter siden, WCKD skrev: Handler denne tråden om barn eller eldres fortrengte minner...?! Den handler mest om at TS ikke vil si hva det var. Anonymkode: e77c4...298 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg skjønner at du synes det er vanskelig å føle deg frosset ut av familien i så ung alder, men det hjelper vel ikke stort å gå rundt å tenke på det resten av livet? Om du ikke greier å glemme det bør du få profesjonell hjelp. Anonymkode: d6237...da3 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren hennes sympatiserte med tanten og satte henne på plass i alles nærvær "sånn må du ikke gjøre vet du"! Ungen spurte hvorfor? Fikk til svar at må du være snill du og dermed ble ikke saken snakket mer om .ingen snakket lenger med henne, ingen nærmet seg henne for hun var og ble et vanskelig barn. Ungen vokste opp i det vi kaller en dysfunksjonell familie. Hvordan tror dere det gikk med dette barnet siden? Anonymkode: b1ff7...d7b Er det du som er 9-åringen ts? Anonymkode: 1367b...3ff 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 Altså det er et barn, hvorfor skal de få skylda for at din bestemor døde? Hører du ikke selv hvor urimelig det er ? Barn kan si ting uten å tenke så mye over hva de sier. Anonymkode: 4ad51...ed9
SoWhat? Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 Det er Ikke sikkert at den eldre hadde fortrengt noe, men jeg har ihvertfall hørt at jo lenger tid det går, jo mer husker en det gode og "glemmer" det ikke fullt så gode. Eller man vil rett og slett ikke snakke om det vonde. Tror også at det er viktig for alle nære voksne rundt barnet, å vise seg som mer ressurssterke og "gode forbilder" med en litt vanskelig historie bak seg? Det er liksom sånt en kan fortelle når barn blir store og en tror de kan forstå. Tenker jeg da. Men det er jo så klart ikke noe unormalt det barnet sa! Noe så idiotisk som å straffe er barn for noe det ikke skjønner at det har gjort galt! Syns reaksjonene var... voldsomme. Vet ikke helt hvordan det gikk med barnet? Ble det forfatter?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 Det gjør godt å ta opp ting som er vanskelig å tenke på. At tante sa den jentungen er vanskelig handler nok om å glatte over at de voksne ikke greide å regulere fölelser Anonymkode: cd7a8...f96 1
Kaisada Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat som tante og mamma lærte barnet at dette er tabu, det snakker vi ikke om. Dette er du med på å forsterke når du i en slik tråd ber om råd samtidig som du ikke kan si hva det gjelder. Det er tabu. La være å gi denne arvesynden videre! 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #15 Skrevet 6. oktober 2019 Altså, hvis den detaljen i det bildet var så avslørende eller triggende, hvorfor hadde man fotoet fremme? Barnet gjorde ikke noe galt, hun spurte jo bare. Og å nærmest få skylda for at bestemor døde.....sprøtt. Det er ikke uvanlig at ting fra fortiden kommer fram hos eldre, og i ytterste konsekvens kan det sikkert skje at møtet med fortida preger personen slik at det går ut over helsa. Husk at den eldre generasjonen er opplært til å fortrenge ting, i min familie har det skjedd mye fælt og det var ikke sånn at det var krisepsykologi etter at det skjedde. Det var bare å ta seg sammen og gå videre. Men at bestemor har lagt lokk på ting er ikke en niårings(!) feil. Hvis noen i familien fortsatt går å gnager på dette er det helt ufattelig. Anonymkode: a9ca0...876 2
dainty Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 Det er ingenting galt med å stille spørsmål eller være nysgjerrig og kritisk. Noen tåler ikke mye sånt, og det gjør ikke jeg heller noen ganger. Spesielt om det er en person jeg ikke kjenner godt. Dette var jo i familie, så det synes jeg var en underlig og kynisk konklusjon av tanten å ta. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #17 Skrevet 6. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tror dere det gikk med dette barnet siden? Anonymkode: b1ff7...d7b Jeg tror barnet ble voksent og begynte å skrive kryptiske tråder i tredjeperson på KG for å få sympati og støtte for hennes synspunkt. Anonymkode: 8b271...8da 3
dainty Skrevet 6. oktober 2019 #18 Skrevet 6. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror barnet ble voksent og begynte å skrive kryptiske tråder i tredjeperson på KG for å få sympati og støtte for hennes synspunkt. Anonymkode: 8b271...8da hun/han gjorde ikke noe galt. forumer er ikke bare for dårlige sex tips og #metoo historier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå