AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Har to barn på 7 og 10 år, er skilt fra barnemor. Og med det samme barna er her, og f.eks. ikke får det som de vil. Så sutrer og klager de. "Vil ikke være her, vil bare til mamma, jeg vil ringe å snakke med mamma, jeg sladrer til mamma, hvorfor har vi andre regler her enn hos mamma", osv osv. Og jeg blir GAL. Barna har det jo godt her også, og vi har ikke SÅ ulik oppdragerstil selv om vi er skilt. Men hva kan man si og hva kan man gjøre når denne survinga begynner ved leggetid f.eks.? Anonymkode: 22a7e...259
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Hvordan er de hos mor da? Klager de sånn til henne og? Om dere har like regler hos begge og samarbeider godt kan dere backe hverandre opp? Ring mor når klaginga begynner, ha på høyttaler og så kan hun bekrefte at samme regler gjelder der? Anonymkode: 38dfe...820 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 Kanskje du skulle satt deg ned med dem en dag, planlegg "familiemøte" der dette er et tema på agendaen. Spør dem hvordan du tenker at dette skal løse seg? Er det noen regler du og mor kan ha likere for å unngå slike episoder? Jeg tror også jeg ville hørt med dem om det faktisk er slik at de ikke ønsker å være hos deg så mye, vær åpen med dem. Si at du elsker dem av hele ditt hjerte - og at du vil være med dem så mye som mulig - men at du blir lei deg når de sier sånt og spør hva de kan bidra med de også. Det er vel sannsynligvis noe hos deg som er bedre enn hos moren, sånn er det jo bare. Og, dersom det generelt er sånn at de faktisk ønsker å være mer hos mor - kanskje det er et alternativ en periode, for at de skal oppleve at de blir hørt. Og så kan dere gjøre en vurdering etter et par måneder, er det fortsatt slik dere ønsker det? For eksempel.. Så skriver dere opp regler, hva gjelder hos dere - helt uavhengig av hva som gjelder hos moren. Det gir dem en opplevelse av å bli hørt og få være med å bestemme - og ikke minst at du kanskje også begrunner hvorfor du ønsker det skal være slik hos deg og at det av og til at foreldre har ulikt syn på ting, og da er det slik at barna også må forholde seg til forskjellene. Anonymkode: 727db...45c 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Er det noe spesielt de klager over? Hvor foregår byttingen? Har vært mye slikt her, i perioder, og da har det gått mest i ting de får lov til hos mor, men ikke hos far. Han løste det med å ha bytting i døren hos hverandre, og spørre rett ut om ting var som barna sa - foran barna. Ofte var det ikke sant, og mor hadde en del spørsmål til far også. Da kunne de ble enige om ting også, som barna klaget mest om, feks leggetider. Neste gang de begynte med det, kunne han si "dere vet at dette har jeg og mamma snakket om.." Husk at barn som bor sammen med begge foreldrene sine også gjør akkurat det samme 😉 Hjelper veldig om dere kan spille på lag, og være enige om viktige ting.
Ulrikke Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 Snakk med mor. Hør om det stemmer. Ikke konfronterende, men bare hør hva som gjelder der. Hvor mye er barna hos deg? Vi opplevde av og til det samme her med mine stebarn. Noe stemte, noe fant de bare på for å kunne klage (viste det seg da vi spurte mor.... og de gjorde det samme hos henne....) Vi lempet på noen av reglene. Andre regler beholdt vi, og da fikk de beskjed om at de kom til å forbli sånn. Det samme gjorde mor. Tok ikke så lang tid før de sluttet med disse kommentarene. Vi sa selvfølgelig at de skulle si fra hvis noe opplevdes som feil, men forklarte dem forskjellen på det å faktisk ta opp en ting på en ordentlig måte og det å bare slenge ut at "det er ikke sånn hos mamma/pappa". Tror det ble lettere for dem også, de roet seg på en annen måte.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg svarer bare at slik er det hos oss, og slik er det hos far. Ferdig snakka. Hos far vil de hjem til meg og hos meg vil de til han. Reglene er ikke urimelige og barn er meget tilpasningsdyktige. Får de være 1 time lengre ute her så er det helt ok at de må en time tidligere inn der. De får mer sukkervarer det ene stedert og de får oftere små ting og diverse på det andre stedet. Det ene stedet får de større beløp om penger blir gitt og det andre stedet er flinkere å finne på ting sammen. Det ene stedet er mer nazi på påkledning og hva som er ok og det andre steder bryr seg ikke så lege de ikke går nakne. Ene stedet får de spille mer og det andre stedet får de har flere venner inne samtid. Fordeler og ulemper hos begge. Så lenge reglene er faste hver for seg så synes jeg det er ok. Verre hvis de går opp og ned, frem og tilbake. Vårt hus, våre regler. Hans hus, hans regler. Kjipt for barna... Jo ja... Feil for barna...? Ikke nødvendigvis. Barna har regler og rammer alle forskjellige steder. Skole, besteforeldre, fritidsaktivitet osv. Så lenge det er fornuftig så går det bra. Anonymkode: 67272...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 Kommer barna med noe sånt her så får de lov til å ringe far eller så sier at jeg ringer far så kan de hente barna å bli der. De er 8 og 9. De sier altid nei til de forslaga. Jeg og far har forskjellige regler og sånn er. Det får barna bare finne seg i. De skal bli voksne en dag og da er det fint å vite at de faktisk skjønner at det finnes tusen regler å forholde seg til uten for hjemme. Anonymkode: 18b8f...952
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå