Gå til innhold

kreftpasienter må betale egenandeler, mens PrEP-brukerne slipper

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 hours ago, Mt3 said:

I følge MANGE MANGE tråder startet her på kg så er det veldig mange heterofile som også dropper kondom.

Og nå er det gratis vaksine for alle skolebarn for å muligens hindre blandt annet livmorhalskreft. Og finner de kur mot andre sykdommer så kan det hende andre grupper får nyte godt av det etter hvert.

Skal man bruke kondom når man er sammen med mannen man er gift med eller samboer med mener du? 

Hva med par som forsøker å få barn? Skal disse kvinnene også bruke kondom? 

Problemet er ikke de som har tilfeldig sex. Problemet er menn som skal ha fasade og et tilsynelatende heterofilt A4-liv , men som har sex med andre menn i det skjulte. Og den gruppen vet vi er stor! Hvor mange av disse tror du er av utenlandsk opprinnelse og «tvangsgiftet» med en kvinne som ikke har noe hun skulle ha sagt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et hvert "pille-abonnement" som legger beslag på skattebetalernes penger er en gavepakke til medisinprodusentene.
Det gjelder å utvikle piller og vaksiner for alt, og så få noen som er dumme/sleipe nok til å betale dette med andres penger.
Er det tabu å stille spørsmål om korrupsjon her?

PREP = Pule Ræv Etter Pille.

Skrevet

Så flott at denne forebyggende medisinen er gratis 😀

Så skammelig at kreftpasienter må betale egenandel på sin medisin 😡 

Vi har råd til begge deler. Økonomiske innsparinger bør gjøres helt andre steder enn i disse. 

Skrevet
På 10.10.2019 den 9.25, slask skrev:

Et hvert "pille-abonnement" som legger beslag på skattebetalernes penger er en gavepakke til medisinprodusentene.
Det gjelder å utvikle piller og vaksiner for alt, og så få noen som er dumme/sleipe nok til å betale dette med andres penger.
Er det tabu å stille spørsmål om korrupsjon her?

PREP = Pule Ræv Etter Pille.

Nei, men jeg synes egentlig denne saken dokumenterer noe annet.

Jeg er en av dem som fikk sexlivet mitt ødelagt av HIV epedimien; den sexen jeg har glede av, er for risikofylt for at jeg kan leve den ut.

Jeg ville fint akseptert å betale 1000 kr måneden av egen lomme for å kunne ha god sex.

Istedet har denne pillen vært forbeholdt en liten gruppe.

Det er ikke lenge siden det var noen som avslørte at en potensiell vaksine mot gonoré ikke ble forfulgt.

Så jeg føler at sex orienterte sykdommer generelt ikke får det fokuset det fortjener. 

Skrevet
På 7.10.2019 den 1.57, Chiyo skrev:

Jeg kan ikke noe for at du ikke tror på fakta.  Det er ikke PrEP-brukere sin feil at andre pasienter må betale egen andel. Det er ikke PrEP-brukere sin feil at noen får avslag på migrenemedisin på blå resept. Ikke tro at dette vil endres ved å fjerne tilbudet om PrEP. Det du snakker om er ikke en direkte konsekvens av forebyggende tiltak mot HIV. Hvis PrEP er det som har gjort at Norge har spart penger på HIV-behandling, så er det der pengene kommer fra. 

Her er det kanskje litt både og. En sparer nok penger på at disse menneskene ikke blir syke, men det er jo samtidig ingen tvil om at pengene vi bruker på at friske mennesker skal kunne ha utsvevende sexliv uten å beskytte seg kunne vært brukt på andre pasientgrupper, deriblant de som sliter med migrene. 

Personlig synes jeg det virker fornuftig å gi risikogrupper medisiner, og det ville vært meningsløst å ikke gjøre det om det samfunnsøkonomisk lønner seg. Men det er samtidig noe litt absurd over at en medisinerer, og betaler for å medisinere, friske mennesker for at de skal kunne fortsette med risikoadferd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...