Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #61 Skrevet 7. oktober 2019 3 minutter siden, Chiyo said: De færreste smitter noen med vilje. For å bli smittet av HIV må du ha ubeskyttet sex med en som ikke blir behandlet for det, noe som tyder at personen ikke vet at de har det. Hvis du har HIV, utelater å ta medisinen din og bevisst har sex med andre, så er det straffbart. Naivt!!! Du bytter ett problem med er annet. 2
Thyra Skrevet 7. oktober 2019 #62 Skrevet 7. oktober 2019 21 timer siden, Chiyo skrev: Kjønnssykdommer behandles fort med antibiotika, jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner HIV med andre kjønnssykdommer, som klamydia eller gonoré. HIV er en sykdom for livet, alle som blir smittet må behandles for livet. Hvis vi fjerner forebyggende tiltak mot HIV, så kommer vi til å behandle flere HIV-pasienter i fremtiden, og det blir ikke billig. https://www.helsebiblioteket.no/seksuell-helse/aktuelt/multiresistent-gonore Ser ut som gonore også kan bli en sykdom for livet.... 2
Thyra Skrevet 7. oktober 2019 #63 Skrevet 7. oktober 2019 På 6.10.2019 den 17.42, Chiyo skrev: HIV er klassifisert som et pandemi. Det sprer seg fra person til person, og har mange uskyldige ofre. Det er ikke bare det som har et vilt sexliv som får HIV. Hvis partneren din er utro og blir smittet uten å vite det, så kan du bli smittet. Vi er NØDT til å hindre spredning av dette viruset. Det er et virus som bryter ned immunforsvaret dit, og ubehandlet vil det utvikle seg til AIDS. Vi bruker ikke mer penger på å gi mennesker PrEP, vi sparer penger ved å tilby utsatte mennesker PrEP fordi vi slipper å behandle flere mennesker for HIV. Det er MER lønnsomt for oss å tilby utsatte mennesker PrEP, fordi vi behandler færre mennesker for HIV. Mennesker som blir smittet av HIV vil ha HIV for resten av livet, og det koster penger. Jeg blir skikkelig irritert av mennesker som argumenterer for at det er PrEP brukerne som har skyld i at syke mennesker må betale en egenandel, eller at folk som har migrene ikke får den behandlingen de ønsker. Det er rett og slett bullshit. Vi har færre tilfeller at HIV etter vi begynte med forebyggende tiltak mot HIV, vi sparer penger på disse tiltakene. Skjønte dere den? VI BRUKER MINDRE PENGER. Utgiftene som brukes på å tilby PrEP kan ikke sammenlignes med migrenemedisinen din, fordi sannheten er at hvis vi fjerner HIV-forebyggende tiltak, så vil du fremdeles måtte betale en egen andel, og Norge vil bruke mye mer penger på HIV-pasienter. Jeg vet om et mye billigere HIV-forebyggende tiltak: KONDOM. 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #64 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, Rullerusk skrev: Ja, men det er det ikke hvis du smitter kons di med gonoré og hun blir steril av det. Da er det ikke straffbart. For hun blir jo bare infertil og det. Det er ikke engang en diagnose i Norge i dag. Og smittes hun med multiresistent gonoré har hun ikke engang mulighet for å få hjelp for denne tilstanden. Fordi ingen vil risikere at du for barn om du er bører sv slike bakterier livet ut. Vil du ikke forstå eller er du så ensporet? Jeg må innrømme at jeg sliter å forstå deg. 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #65 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, The Kitten skrev: Klamydia er jo en sykdom som kan gå uoppdaget i årevis og som kan føre til at man blir steril. i tillegg forsøker man jo å begrense bruken av antibiotika, så jeg syns de p.g.a det kan bruke kondom hvis de absolutt må ha sex med fremmede. Det gjelder for så vidt alle folk. Jeg mener ikke å si at andre kjønnssykdommer ikke er alvorlige, og jeg oppfordrer ikke til overbruk av antibiotika, jeg bare peker ut av HIV er en ganske alvorlig og farlig sykdom som du aldri blir kvitt. Vi har ingen kur, så hvis man først har fått det så er man avhengig av medisiner for resten av livet. 1
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #66 Skrevet 7. oktober 2019 4 minutter siden, Thyra skrev: Jeg vet om et mye billigere HIV-forebyggende tiltak: KONDOM. Ja, men som jeg har sagt flere ganger i denne tråden, så hadde ikke dette vært et problem hvis folk var flinke til å bruke kondom. 1
Thyra Skrevet 7. oktober 2019 #67 Skrevet 7. oktober 2019 19 timer siden, Chiyo skrev: Fordi det koster MER å ikke tilby PrEP. Dette tilbudet har ført til færre tilfeller av HIV, og som jeg har sat flere ganger, så koster det veldig mye penger å behandle mennesker for HIV for resten av livet. Pengene vi bruker på PrEP blir spart opp flere ganger ved at vi reduserer antall HIV-pasienter. HIV-pasienter trenger medisiner for opp mot 200.000 kroner i året. Men PrEP koster vel 6000 i måneden, dvs over 70 000 i året i mange år, dvs det koster like mye for 3 personer på PrEP som for en HIV-pasient pr år. Og de aller fleste på PrEP ville ikke fått HIV. 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #68 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Men PrEP koster vel 6000 i måneden, dvs over 70 000 i året i mange år, dvs det koster like mye for 3 personer på PrEP som for en HIV-pasient pr år. Og de aller fleste på PrEP ville ikke fått HIV. Nei, det koster 800 kroner. Det pleide å koste 6000. Sitat Tall innhentet i januar viser minst 1200 brukere av medisinen, og tallet stiger stadig. Før kopimedisinene kom på markedet, var kostnaden 6000 kroner per måned per bruker. Nå ligger prisen på ca. 800 kroner. https://www.nrk.no/norge/rapper_-_-jeg-er-ikke-redd-for-hiv-lenger-nar-jeg-har-ubeskyttet-sex-med-andre-menn-1.14729925
Thyra Skrevet 7. oktober 2019 #69 Skrevet 7. oktober 2019 2 timer siden, Chiyo skrev: Nei, det koster 800 kroner. Det pleide å koste 6000. https://www.nrk.no/norge/rapper_-_-jeg-er-ikke-redd-for-hiv-lenger-nar-jeg-har-ubeskyttet-sex-med-andre-menn-1.14729925 Men da burde de jo ha mulighet til å betale selv? Og om ikke annet en egenandel. 3
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #70 Skrevet 7. oktober 2019 2 hours ago, Chiyo said: Jeg må innrømme at jeg sliter å forstå deg. Når man mottar en tjeneste/medikament helt gratis fordi man lever et mer eller mindre predatorisk seksualliv og setter kvinner i fare, fordi man skal ha i pose og sekk. Da skal det ikke stilles noen krav? Du sliter med å forstå at ved å tilby PrEP gratis til disse mannfolkene som ligger med både kvinner og menn, så blir konsekvensen at tilfeller av gonoré og syfilis mv øker fordi de har fått en sovepute som gjør at de iallefall ikke bruker kondom. Og dette får store konsekvenser for en rekke kvinner som uten å ane det blir smittet. Og DET får ingen konsekvenser for disse mennene. får du dette medikamentet og det viser seg at kona blir smittet med bakterielle agens som ikke lar seg behandle, ja da burde du ryke rett inn på soning. Det burde være riset bak speilet som kanskje fikk de til å begynne å bruke kondom. Du klarer virkelig ikke å ha mer enn en tanke i hodet samtidig. 4
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #71 Skrevet 7. oktober 2019 19 minutter siden, Thyra skrev: Men da burde de jo ha mulighet til å betale selv? Og om ikke annet en egenandel. Lik det er i dag er PrEP på H-resept, noe som egentlig ikke er ideelt for noen. Slik jeg forstår det tar det tid å faktisk komme til å få tak i dem, noe som betyr at folk risikerer å få HIV mens de venter. Men jeg lurer på om antall menn som får PrEP gjelder både kontinuerlig og intermitterende, fordi mine kamerater har fått PrEP når de skal til utlandet. Hvis disse 1200 inkluderer de som bruker intermitterende, så vil jo det ikke koste 800 i måneden året rundt. Det er ikke alle som bruker PrEP hele tiden, jeg vil tro at de fleste bruker det når de trenger det.
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #72 Skrevet 7. oktober 2019 29 minutter siden, Rullerusk skrev: Når man mottar en tjeneste/medikament helt gratis fordi man lever et mer eller mindre predatorisk seksualliv og setter kvinner i fare, fordi man skal ha i pose og sekk. Da skal det ikke stilles noen krav? Du sliter med å forstå at ved å tilby PrEP gratis til disse mannfolkene som ligger med både kvinner og menn, så blir konsekvensen at tilfeller av gonoré og syfilis mv øker fordi de har fått en sovepute som gjør at de iallefall ikke bruker kondom. Og dette får store konsekvenser for en rekke kvinner som uten å ane det blir smittet. Og DET får ingen konsekvenser for disse mennene. får du dette medikamentet og det viser seg at kona blir smittet med bakterielle agens som ikke lar seg behandle, ja da burde du ryke rett inn på soning. Det burde være riset bak speilet som kanskje fikk de til å begynne å bruke kondom. Du klarer virkelig ikke å ha mer enn en tanke i hodet samtidig. Jeg føler at du har en nedlatende holdning til menn som har sex med andre menn. 🤨Dessuten er kvinner ikke fraskrevet ansvar om å beskytte seg selv. Jeg kan forstå hvis partner er utro og man tror at begge er fri for sykdommer, men kvinner må også beskytte seg selv. Folk som smitter andre, vet vanligvis ikke at de har en kjønnssykdom. Men når de først finner ut av det, så må de selvfølgelig gi beskjed til alle de har hatt sex med siden de selv ble smittet, slik at de kan sjekke seg. Hvem bærer ansvaret? Hvis du blir smittet av en som ikke visste at h*n hadde klamydia, og du har sex med en annen som gir det videre? Skal du straffes for å smitte noen? Det er ikke noe noen gjør med vilje. Det er derfor man må beskytte seg. 1
The Kitten Skrevet 7. oktober 2019 #73 Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, Chiyo skrev: Jeg føler at du har en nedlatende holdning til menn som har sex med andre menn. 🤨Dessuten er kvinner ikke fraskrevet ansvar om å beskytte seg selv. Jeg kan forstå hvis partner er utro og man tror at begge er fri for sykdommer, men kvinner må også beskytte seg selv. Folk som smitter andre, vet vanligvis ikke at de har en kjønnssykdom. Men når de først finner ut av det, så må de selvfølgelig gi beskjed til alle de har hatt sex med siden de selv ble smittet, slik at de kan sjekke seg. Hvem bærer ansvaret? Hvis du blir smittet av en som ikke visste at h*n hadde klamydia, og du har sex med en annen som gir det videre? Skal du straffes for å smitte noen? Det er ikke noe noen gjør med vilje. Det er derfor man må beskytte seg. Så hvorfor kan ikke disse mennene bruke kondom for å beskytte seg? Du sier jo det selv, man har selv et ansvar. 3
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #74 Skrevet 7. oktober 2019 27 minutter siden, The Kitten skrev: Så hvorfor kan ikke disse mennene bruke kondom for å beskytte seg? Du sier jo det selv, man har selv et ansvar. Som jeg har forklart flere ganger, så er problemet at mange ikke bruker kondom, ikke at de ikke kan. Jeg forstår meg ikke på flere her inne, dere snakker om HIV som om det er enkeltindividets problem. Dette er en farlig sykdom som vi prøver å stoppe spredningen av. PrEP har spart staten for MILLIONER. Dessuten tar man ansvar hvis man vet at man er i risikogruppe for HIV og ber om PrEP. Man beskytter seg selv, og man beskytter andre seksualpartnere man eventuelt har for den smitten. Jeg skal ikke benekte at PrEP kan føre til at man får en falsk trygghet og utsetter seg for andre kjønnssykdommer, men det er et annet problem vi må takle. Jeg har aldri sagt at det er positivt at mange ikke bruker kondom, jeg bare påpeker at mange ikke gjør det. Hvis vi kan hindre spredning av HIV og spare penger samtidig, så er det bare positivt. 2
The Kitten Skrevet 7. oktober 2019 #75 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Chiyo skrev: Som jeg har forklart flere ganger, så er problemet at mange ikke bruker kondom, ikke at de ikke kan. Jeg forstår meg ikke på flere her inne, dere snakker om HIV som om det er enkeltindividets problem. Dette er en farlig sykdom som vi prøver å stoppe spredningen av. PrEP har spart staten for MILLIONER. Dessuten tar man ansvar hvis man vet at man er i risikogruppe for HIV og ber om PrEP. Man beskytter seg selv, og man beskytter andre seksualpartnere man eventuelt har for den smitten. Jeg skal ikke benekte at PrEP kan føre til at man får en falsk trygghet og utsetter seg for andre kjønnssykdommer, men det er et annet problem vi må takle. Jeg har aldri sagt at det er positivt at mange ikke bruker kondom, jeg bare påpeker at mange ikke gjør det. Hvis vi kan hindre spredning av HIV og spare penger samtidig, så er det bare positivt. Vi kan jo ikke løse et problem med å erstatte det med et annet. Om de vet de er i risikogruppen, og kondombruk blir for vanskelig, hvorfor skal de ikke da ta konsekvensene selv? (I form av å betale for medisinen, ønsker ingen hiv). 4
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #76 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 2 minutter siden, The Kitten skrev: Vi kan jo ikke løse et problem med å erstatte det med et annet. Om de vet de er i risikogruppen, og kondombruk blir for vanskelig, hvorfor skal de ikke da ta konsekvensene selv? (I form av å betale for medisinen, ønsker ingen hiv). Du mener at syke nordmenn skal betale medisiner for 200.000 i året selv eller dø? Veldig amerikansk mentalitet. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 1
The Kitten Skrevet 7. oktober 2019 #77 Skrevet 7. oktober 2019 31 minutter siden, Chiyo skrev: Du mener at syke nordmenn skal betale medisiner for 200.000 i året selv eller dø? Veldig amerikansk mentalitet. De er jo ikke syke. 4
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #78 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: De er jo ikke syke. Jeg trodde du mente hvis de fikk HIV så burde de betale for det selv. Hvis noen som er i en risikogruppe blir syke, så er det jo Norge som betaler. Det er derfor jeg sier at PrEP sparer Norge millioner, fordi dette forebyggende tiltaket har ført til redusert tilfeller av HIV, noe som betyr at vi bruker mindre penger på medisiner. HIV-pasienter trenger medisiner som koster rundt 200.000 kroner i året, og de trenger det for resten av livet. Jeg skjønner ikke helt logikken med å si at de bør bare bruke kondom, eller at de bør betale for PrEP. Det er jo på grunn av det tilbudet vi har idag at vi har en nedgang av HIV-diagnoser, og at Norge sparer millioner. Vi hadde kondomer før Norge tilbudte PrEP, men vi hadde også flere som ble smittet av HIV årlig. Vi har ganske tydelige resultater som tilsier at tilgang til PrEP er årsaken til redusert HIV-smitte, og på grunn av den nedgangen har Norge spart mange millioner. Uten dette tilbudet hadde vi måttet ut med mye mer penger for å behandle de som blir smittet. 1
The Kitten Skrevet 7. oktober 2019 #79 Skrevet 7. oktober 2019 12 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg trodde du mente hvis de fikk HIV så burde de betale for det selv. Hvis noen som er i en risikogruppe blir syke, så er det jo Norge som betaler. Det er derfor jeg sier at PrEP sparer Norge millioner, fordi dette forebyggende tiltaket har ført til redusert tilfeller av HIV, noe som betyr at vi bruker mindre penger på medisiner. HIV-pasienter trenger medisiner som koster rundt 200.000 kroner i året, og de trenger det for resten av livet. Jeg skjønner ikke helt logikken med å si at de bør bare bruke kondom, eller at de bør betale for PrEP. Det er jo på grunn av det tilbudet vi har idag at vi har en nedgang av HIV-diagnoser, og at Norge sparer millioner. Vi hadde kondomer før Norge tilbudte PrEP, men vi hadde også flere som ble smittet av HIV årlig. Vi har ganske tydelige resultater som tilsier at tilgang til PrEP er årsaken til redusert HIV-smitte, og på grunn av den nedgangen har Norge spart mange millioner. Uten dette tilbudet hadde vi måttet ut med mye mer penger for å behandle de som blir smittet. Mente på ingen måte at de skal betale om de får hiv, men ser at det kunne misforstås. Ellers tror jeg vi går i sirkel og skyter de samme argumentene mot hverandre igjen og igjen. Så vi får være enig i å være uenige. Det jeg lurer på er hva de pengene som blir spart inn på dette tiltaket blir brukt på? 1
Chiyo Skrevet 8. oktober 2019 #80 Skrevet 8. oktober 2019 6 timer siden, The Kitten skrev: Det jeg lurer på er hva de pengene som blir spart inn på dette tiltaket blir brukt på? Det kan jeg ikke svare på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå