Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #41 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 18 minutter siden, Yuumi skrev: Jeg vil også ha sex uten kondom, men da kan jeg jo bli gravid. Staten betaler ikke engang prevensjonsmiddel for meg. Urettferdig? Smitter HIV om de bruker kondom? Du får gratis kondomer, og prisen på p-piller er ganske mye billigere enn PrEP. Dessuten er abort gratis for alle norske statsborgere. Utenlandske statsborgere må betale ca. 2500 for medisinsk abort og 6300 for kirurgisk abort. Jeg syns ikke du skal klage. Du bør være glad Norge gjør noe for å utrydde HIV. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #42 Skrevet 7. oktober 2019 5 minutter siden, Chiyo skrev: Du får gratis kondomer, og prisen på p-piller er ganske mye billigere enn PrEP. Dessuten er abort gratis for alle norske statsborgere. Utenlandske statsborgere må betale ca. 2500 for medisinsk abort og 6300 for kirurgisk abort. Jeg syns ikke du skal klage. Du bør være glad Norge gjør noe for å utrydde HIV. Man utrydder ikke hiv med å gi 1200 men I NORGE denne medisinen. Hvorfor kan ikke disse norske mennene bruke disse gratis kondomene?
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #43 Skrevet 7. oktober 2019 12 minutter siden, Lama_Drama skrev: Men hva er årsaken til at disse 1200 mennene ikke kan bruke det gratis tilbudet de allerede har? Hvorfor bruker ikke heterofile det gratistilbudet de har? Hvor mye penger tror du vi bruker på aborter fordi noen ikke brukte kondom? Ja, ideelt sett burde man sjekke seg for kjønnssykdommer hver gang man får ny partner. Ja, ideelt sett bør man bruke kondom, men både heterofile og homofile velger å droppe kondom fordi de liker bedre å ha sex uten. Når det kommer til HIV-smitte så hjelper det ikke å sitte på sin høye hest og si "Ja, men de burde bruke kondom", fordi det endrer ikke på det faktum at mange velger å ikke bruke kondom. Man kan ikke pålegge bruk av kondom, og man kan ikke kontrollere bruken. I homofile miljøer så er man faktisk veldig flink til å opplyse om kjønnssykdommer og hvordan man kan få prevensjonsmidler. Kondomer kan man få gratis på mange utsteder der unge mennesker går. 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #44 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Chiyo skrev: Hvorfor bruker ikke heterofile det gratistilbudet de har? Hvor mye penger tror du vi bruker på aborter fordi noen ikke brukte kondom? Ja, ideelt sett burde man sjekke seg for kjønnssykdommer hver gang man får ny partner. Ja, ideelt sett bør man bruke kondom, men både heterofile og homofile velger å droppe kondom fordi de liker bedre å ha sex uten. Når det kommer til HIV-smitte så hjelper det ikke å sitte på sin høye hest og si "Ja, men de burde bruke kondom", fordi det endrer ikke på det faktum at mange velger å ikke bruke kondom. Man kan ikke pålegge bruk av kondom, og man kan ikke kontrollere bruken. I homofile miljøer så er man faktisk veldig flink til å opplyse om kjønnssykdommer og hvordan man kan få prevensjonsmidler. Kondomer kan man få gratis på mange utsteder der unge mennesker går. Du svarer jo ikke på spørsmålet? Vis man vil unngå hiv, hvorfor ikke bruke det hjelpemidlet som allerede fins?
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #45 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Lama_Drama skrev: Man utrydder ikke hiv med å gi 1200 men I NORGE denne medisinen. Hvorfor kan ikke disse norske mennene bruke disse gratis kondomene? Man kan minske antall smittekilder i vårt samfunn. Det blir gjort mye forebyggende arbeid i andre land. Et stort problem er Afrika, da mange ikke stoler på vestlig medisin. De kan, men det betyr ikke nødvendigvis at de gjør det.
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #46 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Chiyo skrev: Man kan minske antall smittekilder i vårt samfunn. Det blir gjort mye forebyggende arbeid i andre land. Et stort problem er Afrika, da mange ikke stoler på vestlig medisin. De kan, men det betyr ikke nødvendigvis at de gjør det. Det kunne de gjort ved bruk av kondom. Noe som er samfunnsnyttig, billigere og enklere. Kan man forsvare denne pengebruken fordi noen «ikke vil»? For ved å gi 1200 menn denne medisinen gjør vi ikke noe med HIV på hverken kort eller lang sikt. Vi gjør kun noe for disse 1200 mennene som allerede har et tilbud.
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #47 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Lama_Drama skrev: Du svarer jo ikke på spørsmålet? Vis man vil unngå hiv, hvorfor ikke bruke det hjelpemidlet som allerede fins? PrEP fins. Hør.... Vi VET at ikke alle er flinke til å bruke kondom. Omtrent alle mine homofile kamerater er flinke til å beskytte seg, men det gjør ikke opp for at mange ikke gjør det. Det er ikke bare homofile menn som ikke bruker kondom, det er mange nordmenn som er dårlige på å beskytte seg under sex. Vi kan ikke stole på at noen bruker kondom. Det er ikke lovpålagt. 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #48 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Chiyo skrev: PrEP fins. Hør.... Vi VET at ikke alle er flinke til å bruke kondom. Omtrent alle mine homofile kamerater er flinke til å beskytte seg, men det gjør ikke opp for at mange ikke gjør det. Det er ikke bare homofile menn som ikke bruker kondom, det er mange nordmenn som er dårlige på å beskytte seg under sex. Vi kan ikke stole på at noen bruker kondom. Det er ikke lovpålagt. Nei, men vil de ikke bruke kondom kan de få hiv. Da må de ta konsekvensen. Vi kan ikke gi medisiner til 1200 mennesker og tro det endrer noe. Vi snakker om en gruppe som allerede har et gratis tilbud de velger bort. Hvorfor skal vi da gi noen få menn retten til å ha sex uten kondom? Hvorfor er dette er samfunnsansvar når de allerede har et tilbud?
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #49 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Lama_Drama skrev: Det kunne de gjort ved bruk av kondom. Noe som er samfunnsnyttig, billigere og enklere. Kan man forsvare denne pengebruken fordi noen «ikke vil»? For ved å gi 1200 menn denne medisinen gjør vi ikke noe med HIV på hverken kort eller lang sikt. Vi gjør kun noe for disse 1200 mennene som allerede har et tilbud. Ja, vi kan det, fordi PrEP sparer Norge så langt 16 millioner i året på at man ikke må behandle flere tilfeller av HIV. Bare fordi du mener at folk bør bruke kondom, betyr ikke at de magisk kommer til å gjøre det. Pengene som vi har brukt på å tilby PrEP er spart opp igjen mange ganger ved at vi har færre tilfeller av HIV-smitte. Det har vist seg å være lønnsomt, så da kan det forvares, ja. 2
Jr.Garcon Skrevet 7. oktober 2019 #50 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 1 time siden, Chiyo skrev: Hvorfor bruker ikke heterofile det gratistilbudet de har? Hvor mye penger tror du vi bruker på aborter fordi noen ikke brukte kondom? Ja, ideelt sett burde man sjekke seg for kjønnssykdommer hver gang man får ny partner. Ja, ideelt sett bør man bruke kondom, men både heterofile og homofile velger å droppe kondom fordi de liker bedre å ha sex uten. Når det kommer til HIV-smitte så hjelper det ikke å sitte på sin høye hest og si "Ja, men de burde bruke kondom", fordi det endrer ikke på det faktum at mange velger å ikke bruke kondom. Man kan ikke pålegge bruk av kondom, og man kan ikke kontrollere bruken. I homofile miljøer så er man faktisk veldig flink til å opplyse om kjønnssykdommer og hvordan man kan få prevensjonsmidler. Kondomer kan man få gratis på mange utsteder der unge mennesker går. Det er sjeldent noe bra argument/begrunnelse og henvise til "hva med de, hva med han og henne, hva med abort, de gjør ditt og datt" når man skal forsvare en spesifikk ordning - det er ikke et argument. Hvorfor drar du inn hetrofile? Det er vel ikke hetrofile som skal få gratis Prep? Nei, jeg er helt enig. Jeg syns alle homofile og bifile menn skal få gratis Prep levert på døren, av den enkle grunn at de tydeligvis ikke evner å bruke kondom og i følge statistikken er glad i hyppige partnerbytter og sex med ukjente. Det har vært forsøkt med holdningskampanjer for den gruppen i 30 år, men det nytter ikke, de skjønner åpenbart ikke risikoen det er å ha analsex med ukjente folk og tilfeldige partnere igjen og igjen og igjen. For å redusere smitten hos de så er Prep påkrevd og det fører forhåpentligvis til at de smitter færre hetrofile også. Hvordan det i all verden skal gå med spredningen av syflis, antibiotika resistent gonore osv. når de begynner å bli enda mer ræva på å bruke kondom er en annen diskusjon men Jeg hadde vært flau om jeg tilhørte en gruppe som rett og slett fikk kostbare medisiner GRATIS av staten fordi jeg neeekter (ikke har evner nok ) til å ta vare på egen og andres helse. Hvor jævelig vanskelig kan det være? Bruk kondom og ikke ha ubeskyttet sex før begge har testet seg - etter at inkubasjonstiden har utløpt. Leste senest her om dagen om en som hadde gitt kjæresten sin HIV fordi han testet seg leeenge før inkubasjonstiden hadde gått ut. Da kan en faen meg begynne å lure på hva som feiler folk, om de ikke har fått med seg at en HIV test først er til å stole på 10-12 uker etter mulig smittetidspunkt. Utrolig tragisk og grusomt for alle berørte parter! Endret 7. oktober 2019 av Jr.Garcon 3
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #51 Skrevet 7. oktober 2019 9 minutter siden, Jr.Garcon skrev: Det er sjeldent noe bra argument/begrunnelse og henvise til "hva med de, hva med han og henne, hva med abort, de gjør ditt og datt" når man skal forsvare en spesifikk ordning - det er ikke et argument. Hvorfor drar du inn hetrofile? Det er vel ikke hetrofile som skal få gratis Prep? Nei, jeg er helt enig. Jeg syns alle homofile og bifile menn skal få gratis Prep levert på døren, av den enkle grunn at de tydeligvis ikke evner å bruke kondom og i følge statistikken er glad i hyppige partnerbytter og sex med ukjente. Det har vært forsøkt med holdningskampanjer for den gruppen i 30 år, men det nytter ikke, de skjønner åpenbart ikke risikoen det er å ha analsex med ukjente folk og tilfeldige partnere igjen og igjen og igjen. For å redusere smitten hos de så er Prep påkrevd og det fører forhåpentligvis til at de smitter færre hetrofile også. Hvordan det i all verden skal gå med spredningen av syflis, antibiotika resistent gonore osv. når de begynner å bli enda mer ræva på å bruke kondom er en annen diskusjon men Jeg hadde vært flau om jeg tilhørte en gruppe som rett og slett fikk kostbare medisiner GRATIS av staten fordi jeg neeekter (ikke har evner nok ) til å ta vare på egen og andres helse. Hvor jævelig vanskelig kan det være? Bruk kondom og ikke ha ubeskyttet sex før begge har testet seg - etter at inkubasjonstiden har utløpt. Leste senest her om dagen om en som hadde gitt kjæresten sin HIV fordi han testet seg leeenge før inkubasjonstiden hadde gått ut. Da kan en faen meg begynne å lure på hva som feiler folk, om de ikke har fått med seg at en HIV test først er til å stole på 10-12 uker etter mulig smittetidspunkt. Utrolig tragisk og grusomt for alle berørte parter! Jeg drar inn heterofile fordi alle kommer med argumentet "Hvorfor kan de ikke bare bruke kondom" som om det er en ny løsning som vil løse alle verdens problemer. Kondomargumentet er ganske simpelt, da de fleste vet at kondomer beskytter mot kjønnssykdommer, men likevel er mange ikke flink til å bruke det. Det hjelper ikke å skrike at kondomer beskytter mot kjønnssykdommer når problemet er at folk IKKE bruker kondom og får HIV selv med den kunnskapen. Hvis alle hadde vært flinke til å bruke kondom hadde ikke kjønnssykdommer vært på opptur blant heterofile heller. 2
Yuumi Skrevet 7. oktober 2019 #52 Skrevet 7. oktober 2019 2 timer siden, Chiyo skrev: Du får gratis kondomer, og prisen på p-piller er ganske mye billigere enn PrEP. Dessuten er abort gratis for alle norske statsborgere. Utenlandske statsborgere må betale ca. 2500 for medisinsk abort og 6300 for kirurgisk abort. Jeg syns ikke du skal klage. Du bør være glad Norge gjør noe for å utrydde HIV. Jeg får gratis kondomer ja, det gjør vel homofile også sist jeg sjekket? Snakk om å sy puter under armene på folk? 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #53 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Yuumi skrev: Jeg får gratis kondomer ja, det gjør vel homofile også sist jeg sjekket? Snakk om å sy puter under armene på folk? Hør... Statistikken viser at folk ikke er flink til å bruke kondom. Hadde de brukt det, så hadde dette vært er ikke-problem. Vil du være kondompoliti og passe på at alle bruker det? Du kan ikke tvinge folk til å bruke kondom, selv om de vet at det er tryggere. For å hindre spredning av HIV, så må norsk helsevesen bruke andre tiltak da de vet at mange ikke bruker kondom. 1
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #54 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 2 hours ago, Chiyo said: Ja, vi kan det, fordi PrEP sparer Norge så langt 16 millioner i året på at man ikke må behandle flere tilfeller av HIV. Bare fordi du mener at folk bør bruke kondom, betyr ikke at de magisk kommer til å gjøre det. Pengene som vi har brukt på å tilby PrEP er spart opp igjen mange ganger ved at vi har færre tilfeller av HIV-smitte. Det har vist seg å være lønnsomt, så da kan det forvares, ja. Man kan faktisk ikke bare ta etikken ut av regnestykket slik som du gjør her. ja vi sparer penger på det, men de som smittes (med HIV eller multiresistente STDs) fordi de har sex med en mann de er gift/samboer/kjæreste med, og som driver på bak ryggen deres er faktisk legemsbeskadigelse. Enkelte sterke forsvarere av ordningen i denne tråden ser ut til å være totalt uten innsikt i etikk og jus i dette her. er du homofil og vet hvilken risiko du løper, sp ja greit. Da kan du holde på. Problemet her er jo at vi kun betaler for den ene delen av et tragisk regnestykke. Ikke begge. Om jeg hadde forgiftet min mann slik at han fikk livslange konsekvenser av det om han ble invalid, skadet for livet, og ikke kunne få barn i fremtiden osv osv, så hadde jeg jo blitt tiltalt og havnet i fengsel. Men. Infertilitet hos kvinner er f.ex ikke engang en tilstand man kan kode som en diagnose i helsevesenet i dag. Det gir myndighetene fritak for Alt ansvar for denne gruppen utover de tre prøverørsforsøk de kan søke om hvis de har et stabilt parforhold og er under 38 år idet de går igang. Det brenner så jævlig å vite at slike menn får holde på. Om de ødelegger for menn i sitt eget miljø, så ja ok. Men alle kvinner som er gift med eller sammen med disse drittsekkene som setter deres liv og helse i fare burde faktisk siktes. Hborfor i alle dager stiller man ingen krav? Om de smitter sin partner med HIV eller gonoré så kast de i fengsel. Og ja, først når det stilles skilek rav til å ikke skade andre menneskers liv og helse kan man tilby den denne forebyggende behandlingen. Endret 7. oktober 2019 av Rullerusk 6
Mt3 Skrevet 7. oktober 2019 #55 Skrevet 7. oktober 2019 19 timer siden, Miss_Alba skrev: Hvorfor skal man prioritere å bruke masse penger på noen som ikke er syke, men som bare vil pule fritt uten bekymringer? Og det samtidig som andre, reellt syke, ikke får medisin eller må betale den selv? Hvor mye koster ikke kronisk migrene samfunnet? Jeg sier ikke at homofile ikke skal få tilbud om den forebyggende medisinen, men at de må kunne betale selv for å ikke bruke kondom. Det tenker jeg at ethvert vettugt menneske faktisk ville ha gjort. De som driter i det vil uansett ikke ta noe medisin. I følge MANGE MANGE tråder startet her på kg så er det veldig mange heterofile som også dropper kondom. Og nå er det gratis vaksine for alle skolebarn for å muligens hindre blandt annet livmorhalskreft. Og finner de kur mot andre sykdommer så kan det hende andre grupper får nyte godt av det etter hvert. 1
Endlessly Skrevet 7. oktober 2019 #56 Skrevet 7. oktober 2019 https://www.fhi.no/nyheter/2019/bekymringsfull-utvikling-av-gonore-og-syfilis/ «En blå pille om dagen har fjernet Karsten Marcussens angst for konsekvensen av ubeskyttet sex med andre menn.» hurra ... ? 3
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #57 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, Endlessly said: https://www.fhi.no/nyheter/2019/bekymringsfull-utvikling-av-gonore-og-syfilis/ «En blå pille om dagen har fjernet Karsten Marcussens angst for konsekvensen av ubeskyttet sex med andre menn.» hurra ... ? Kvinner har tatt alt ansvar for å IKKE bli gravide i alle år..... blir menn smittet med HIV er det ikke deres feil at de ikke bruker kondom. Blir kvinner som intetanende har sex med disse drittsekkene som kjører på bak ryggen deres smittet, sier samfunnet bare javel..... Og nei, jeg er ikke forbannet på homsene. Jeg er forbanna på skeivheten og på disse drittsekkene som kjører ja takk begge deler.... 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #58 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, Rullerusk skrev: Hborfor i alle dager stiller man ingen krav? Om de smitter sin partner med HIV eller gonoré så kast de i fengsel. Og ja, først når det stilles skilek rav til å ikke skade andre menneskers liv og helse kan man tilby den denne forebyggende behandlingen. De færreste smitter noen med vilje. For å bli smittet av HIV må du ha ubeskyttet sex med en som ikke blir behandlet for det, noe som tyder at personen ikke vet at de har det. Hvis du har HIV, utelater å ta medisinen din og bevisst har sex med andre, så er det straffbart. 1
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #59 Skrevet 7. oktober 2019 Just now, Chiyo said: De færreste smitter noen med vilje. For å bli smittet av HIV må du ha ubeskyttet sex med en som ikke blir behandlet for det, noe som tyder at personen ikke vet at de har det. Hvis du har HIV, utelater å ta medisinen din og bevisst har sex med andre, så er det straffbart. Ja, men det er det ikke hvis du smitter kons di med gonoré og hun blir steril av det. Da er det ikke straffbart. For hun blir jo bare infertil og det. Det er ikke engang en diagnose i Norge i dag. Og smittes hun med multiresistent gonoré har hun ikke engang mulighet for å få hjelp for denne tilstanden. Fordi ingen vil risikere at du for barn om du er bører sv slike bakterier livet ut. Vil du ikke forstå eller er du så ensporet? 3
The Kitten Skrevet 7. oktober 2019 #60 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 21 timer siden, Chiyo skrev: Kjønnssykdommer behandles fort med antibiotika, jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner HIV med andre kjønnssykdommer, som klamydia eller gonoré. HIV er en sykdom for livet, alle som blir smittet må behandles for livet. Hvis vi fjerner forebyggende tiltak mot HIV, så kommer vi til å behandle flere HIV-pasienter i fremtiden, og det blir ikke billig. Klamydia er jo en sykdom som kan gå uoppdaget i årevis og som kan føre til at man blir steril. i tillegg forsøker man jo å begrense bruken av antibiotika, så jeg syns de p.g.a det kan bruke kondom hvis de absolutt må ha sex med fremmede. Det gjelder for så vidt alle folk. Endret 7. oktober 2019 av The Kitten 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå