Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #21 Skrevet 7. oktober 2019 Akkurat nå, Yeyo skrev: Regner med at du er helt frisk. Eller kanskje er syk men har nok penger. Det har virkelig ikke noe med poenget å gjøre. Det jeg ville fram til er at den norske «pengekassen» ikke er uuttømmelig, selv om du og mange andre synes å tro det. Helse og velferdssamfunn koster enormt, noe som betyr at det langt ifra er nok ressurser til å tilby gratis hjelp til «alt». Det er mange enkeltmennesker og pasientgrupper som ikke får den hjelp og oppfølging de burde hatt, noe som skyldes prioriteringene og vurderingene som er gjort fra politisk hold. For ordens skyld kan jeg tilføye at jeg selvfølgelig skulle ønske at alle fikk all den hjelpen de trenger. 1
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #22 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 1 time siden, Rullerusk skrev: Nei. De behandles ikke fort med AB. Og de gjør kvinner sterile. Man kan faktisk få barn i dag selv om man har HIV. Men å bli gravid om Du er smittet med multiresistent gonoré kan du glemme. Men mannens perspektiv er selvsagt viktigst. Vi kvinner må bare glemme å tas hensyn til. hvorfor må enkelte ha slike utsvevende sexliv. Helt for jævlig ekkelt 🤮 Hvis hver pasient som har HIV må ha medisiner til 200.000 i året for resten av livet, kan du forsvare å fjerne et tilbud som hindrer spredning i Norge? Det sies at den mest utsatte gruppen er menn av ikke-vestlig opprinnelse som har sex med andre menn. Hva om disse har en kone hjemme? Det er ikke bare menn som kan bli smittet av HIV. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 1
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #23 Skrevet 7. oktober 2019 43 minutter siden, Chiyo skrev: Hvis hver pasient som har HIV må ha medisiner til 200.000 i året for resten av livet, kan du forsvare å fjerne et tilbud som hindrer spredning i Norge? Det sies at den mest utsatte gruppen er menn av ikke-vestlig opprinnelse som har sex med andre menn. Hva om disse har en kone hjemme? Det er ikke bare menn som kan bli smittet av HIV. Det kan forsvares med å sammenligne med andre pasientgrupper som ikke får hjelp/medisin dekket av staten. Det kan også forsvares med å peke på urettmessigheten i å bruke masse penger på friske mennesker i stedet for syke mennesker. Hvorfor kan ikke mennene det er snakk om her ta kostnadene selv? Vil man pule rundt uten bekymring for hiv (men samtidig gi blaffen i andre kjønnssykdommer), kan man sannelig betale de 800 kronene per måned selv. 5
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #24 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 1 hour ago, Chiyo said: Hvis hver pasient som har HIV må ha medisiner til 200.000 i året for resten av livet, kan du forsvare å fjerne et tilbud som hindrer spredning i Norge? Det sies at den mest utsatte gruppen er menn av ikke-vestlig opprinnelse som har sex med andre menn. Hva om disse har en kone hjemme? Det er ikke bare menn som kan bli smittet av HIV. Hva hjelper det disse konene om de likevel smittes med multiresistent gonoré.....livet deres er like forbanna ødelagt! Og når de KVINNENE må ha hjelp til å bli gravide, må de betale det selv. får man hjelp for alle probleme dette med at menn har ubeskyttet sex med andre menn fører til for alle de driver og lurer, så er det jo greit. Men. Og det er et men her; det er kvinnene som betaler prisen for deres oppførsel uansett hvordan du vrir og vender på det. Og får du multiresistent gonoré fins det INGEN behandling. Det skal kvinnene bare finne seg i mener du? Endret 7. oktober 2019 av Rullerusk 1
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #25 Skrevet 7. oktober 2019 36 minutter siden, Miss_Alba skrev: Det kan forsvares med å sammenligne med andre pasientgrupper som ikke får hjelp/medisin dekket av staten. Det kan også forsvares med å peke på urettmessigheten i å bruke masse penger på friske mennesker i stedet for syke mennesker. Hvorfor kan ikke mennene det er snakk om her ta kostnadene selv? Vil man pule rundt uten bekymring for hiv (men samtidig gi blaffen i andre kjønnssykdommer), kan man sannelig betale de 800 kronene per måned selv. For det første så har vi ikke en slik ordning. Hvis man får det på blå resept, så vil jo staten betale mesteparten uansett. For det andre er tilbudet en del av Norges forsøkt på å utrydde HIV i vår befolkning, noe som vi alle bør være takknemlig for. For det tredje, så vil nok ikke like mange betale 800 i måneden, spesielt ikke unge menn som gjerne er studenter. Og siden den aller mest utsatte gruppen er menn fra ikke-vestlig bakgrunn, så kan det tenke seg at de ikke har råd til det heller, da mange innvandrere har lite penger. For det fjerde, så har ikke PrEP-tilbudet noe å si for andre pasientgrupper, da tilbudet omtrent finansieres av det faktum av at mindre penger brukes på HIV-pasienter. Det regnes med at 80 færre personer har fått HIV, det er 80 personer vi ikke må gi medisin til resten av livet. 200.000 ganger 80 pasienter er 16 millioner kroner spart i året. 1
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #26 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 36 minutter siden, Rullerusk skrev: Hva hjelper det disse konene om de likevel smittes med multiresistent gonoré.....livet deres er like forbanna ødelagt! Og når de KVINNENE må ha hjelp til å bli gravide, må de betale det selv. får man hjelp for alle probleme dette med at menn har ubeskyttet sex med andre menn fører til for alle de driver og lurer, så er det jo greit. Men. Og det er et men her; det er kvinnene som betaler prisen for deres oppførsel uansett hvordan du vrir og vender på det. Og får du multiresistent gonoré fins det INGEN behandling. Det skal kvinnene bare finne seg i mener du? Du mener at de kan likesåvel få HIV og gonoré. Jeg støtter at kvinner skal få hjelp til å få barn, men det kan ikke sammenlignes med å forhindre spredning av HIV. Jeg orker ikke diskutere med deg hvis alle dine argumenter skal vri og vendes til at vi kvinner er stakkarslige ofre. Det er homofile menn som får tilbudet for PrEP fordi det er de som er mest utsatt for smitte. Jeg vet ikke helt om du skjønner alvorligheten av HIV. I fjor døde 770.000 mennesker i verden av HIV, det var en nedgang fra 1,2 millioner i 2010. 35 millioner mennesker har død som følge av HIV siden sykdommen ble først kjent, og 80 millioner mennesker har blitt smittet. Vi gjør veldig viktig arbeid i å forhindre spredning av denne sykdommen. Det er en hel generasjon med menn som opplevde at mange av kameratene deres døde, og mange av dem døde syk og alene, fordi man ikke skjønte sykdommen. Hvis flere mennesker får HIV, så blir det ikke mer penger til kvinnesaken din, det blir mer penger brukt på å behandle mennesker som har et virus som bryter ned immunforsvaret deres. Dessuten så koster en prøverørsbaby STATEN nesten 90.000 kroner. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 1
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #27 Skrevet 7. oktober 2019 53 minutter siden, Chiyo said: Du mener at de kan likesåvel få HIV og gonoré. Jeg støtter at kvinner skal få hjelp til å få barn, men det kan ikke sammenlignes med å forhindre spredning av HIV. Jeg orker ikke diskutere med deg hvis alle dine argumenter skal vri og vendes til at vi kvinner er stakkarslige ofre. Det er homofile menn som får tilbudet for PrEP fordi det er de som er mest utsatt for smitte. Jeg vet ikke helt om du skjønner alvorligheten av HIV. I fjor døde 770.000 mennesker i verden av HIV, det var en nedgang fra 1,2 millioner i 2010. 35 millioner mennesker har død som følge av HIV siden sykdommen ble først kjent, og 80 millioner mennesker har blitt smittet. Vi gjør veldig viktig arbeid i å forhindre spredning av denne sykdommen. Det er en hel generasjon med menn som opplevde at mange av kameratene deres døde, og mange av dem døde syk og alene, fordi man ikke skjønte sykdommen. Hvis flere mennesker får HIV, så blir det ikke mer penger til kvinnesaken din, det blir mer penger brukt på å behandle mennesker som har et virus som bryter ned immunforsvaret deres. Dessuten så koster en prøverørsbaby STATEN nesten 90.000 kroner. Jeg sier ikke at de ikke skal få dette medikamentet. Da misforstår du. Men a) det blir en falsk trygghet som gjør at andre menneskers liv likevel settes i fare. Du får ingen prøverørsbaby om du er smittet med multiresistent gonoré. Skjønner du det? b) så og si på absolutt alle felt innenfor humanmedisinen prioriteres menns helse. De kan leve som noen svin (satt på spissen) og får all den hjelp de trenger. Mens kvinner nesten ikke blir tatt på alvor av sin egen fastlege. Langt mindre bevilget penger til forskning på kvinnesykdommer mv så når skal denne urettferdigheten rettes opp i? Menn kjører på med sin fascinerende livsstil og vi betaler. 4
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #28 Skrevet 7. oktober 2019 54 minutter siden, Chiyo skrev: For det første så har vi ikke en slik ordning. Hvis man får det på blå resept, så vil jo staten betale mesteparten uansett. For det andre er tilbudet en del av Norges forsøkt på å utrydde HIV i vår befolkning, noe som vi alle bør være takknemlig for. For det tredje, så vil nok ikke like mange betale 800 i måneden, spesielt ikke unge menn som gjerne er studenter. Og siden den aller mest utsatte gruppen er menn fra ikke-vestlig bakgrunn, så kan det tenke seg at de ikke har råd til det heller, da mange innvandrere har lite penger. For det fjerde, så har ikke PrEP-tilbudet noe å si for andre pasientgrupper, da tilbudet omtrent finansieres av det faktum av at mindre penger brukes på HIV-pasienter. Det regnes med at 80 færre personer har fått HIV, det er 80 personer vi ikke må gi medisin til resten av livet. 200.000 ganger 80 pasienter er 16 millioner kroner spart i året. Nei, vi har ingen slik ordning fordi det ikke er lagt til rette for det fra politisk hold. Det finnes mange helseutfordringer i Norge. Hvorfor skal det brukes forholdsvis mye penger på et forholdsvis lite problem, og det fordi en liten gruppe ikke har lyst til å ha gummi på tissen når de puler? Når det gjelder de 80 som ikke har fått HIV pga PrEP (som selvfølgelig er veldig bra), så ville dette vært utfallet uansett om brukerne selv betaler for medisinen eller ikke. Det er for øvrig ingenting i budsjettsammenheng som betaler seg selv. Regninga for PrEP må betales uansett, selv om det estimeres en kostnadsbesparende effekt - og det går til syvende og sist fra den samme store pengepungen. Jeg ser sammenhengen du viser til, med at man sparer stort på HIV- behandling, men problemet er at man ikke ser så «stort» på det i mange andre sammenhenger. 2
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #29 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 31 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg sier ikke at de ikke skal få dette medikamentet. Da misforstår du. Men a) det blir en falsk trygghet som gjør at andre menneskers liv likevel settes i fare. Du får ingen prøverørsbaby om du er smittet med multiresistent gonoré. Skjønner du det? b) så og si på absolutt alle felt innenfor humanmedisinen prioriteres menns helse. De kan leve som noen svin (satt på spissen) og får all den hjelp de trenger. Mens kvinner nesten ikke blir tatt på alvor av sin egen fastlege. Langt mindre bevilget penger til forskning på kvinnesykdommer mv så når skal denne urettferdigheten rettes opp i? Menn kjører på med sin fascinerende livsstil og vi betaler. Men utryddelse av HIV prioriteres ikke fordi det går ut over homofile menn, det prioriteres fordi HIV er et pandemi som tar hundretusener av liv i året, for å ikke snakke om at behandlingen er svindyr. Vi må jo selvfølgelig fokusere på det smittes mest i vårt samfunn. I andre deler av verden er kvinner stort sett ofre, fordi menn som bærer viruses har sex med flere kvinner og overfører sykdommen. Jeg benekter ikke urettferdighetene du snakker om, men jeg mener at det ikke har noe med vårt arbeid med HIV å gjøre. Jeg ser heller ikke hvor relevant det er at man ikke får prøverørsbaby hvis man har gonoré. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 1
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #30 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 28 minutter siden, Miss_Alba skrev: 1) Det finnes mange helseutfordringer i Norge. Hvorfor skal det brukes forholdsvis mye penger på et forholdsvis lite problem, og det fordi en liten gruppe ikke har lyst til å ha gummi på tissen når de puler? 2) Når det gjelder de 80 som ikke har fått HIV pga PrEP (som selvfølgelig er veldig bra), så ville dette vært utfallet uansett om brukerne selv betaler for medisinen eller ikke. Det er for øvrig ingenting i budsjettsammenheng som betaler seg selv. Regninga for PrEP må betales uansett, selv om det estimeres en kostnadsbesparende effekt - og det går til syvende og sist fra den samme store pengepungen. Jeg ser sammenhengen du viser til, med at man sparer stort på HIV- behandling, men problemet er at man ikke ser så «stort» på det i mange andre sammenhenger. 1. VI bruker penger på utrydding av HIV fordi det er et veldig farlig virus som dreper hundretusener av mennesker hvert år, og fordi det å tilby PrEP til utsatte grupper sparer Norge for millioner i fremtiden da vi slipper flere pasienter som trenger dyre medisiner. 2. Hvis brukerne av PrEP måtte ut med 800 kroner i måneden, så hadde de fleste av dem ikke brukt det. Noe som ville resultert i flere HIV-smittede, og større utgifter for Norge i medisiner. Endret 7. oktober 2019 av Chiyo 2
likestilling Skrevet 7. oktober 2019 #31 Skrevet 7. oktober 2019 41 minutter siden, Rullerusk skrev: b) så og si på absolutt alle felt innenfor humanmedisinen prioriteres menns helse. De kan leve som noen svin (satt på spissen) og får all den hjelp de trenger. Mens kvinner nesten ikke blir tatt på alvor av sin egen fastlege. Langt mindre bevilget penger til forskning på kvinnesykdommer mv så når skal denne urettferdigheten rettes opp i? Menn kjører på med sin fascinerende livsstil og vi betaler. Buhu så slemme menn er, og selvfølgelig er dette fordi de er menn og fordi vi har et kvinnehatende samfunn. Jada, det tilrettelegges for at menn skal kunne leve som de svina de er, og så skal stakkars kvinner ta regningen. Er det rart man blir lei av feminister.... https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/07/10/195592984/norske-millioner-til-forskning-pa-hiv-medisin-for-kvinner Sitat Universitetet i Oslo skal være med på å utvikle en ny hiv-forebyggende medisin. Målgruppen er særlig unge kvinner. – Et viktig arbeid, sier forsker. Universitetet i Oslo (UiO) skal lede forskningen og har sammen med samarbeidspartnerne fått 19 millioner kroner fra Forskningsrådet. Forskningen vil vare i tre år. Nei, nå vil jeg ikke lenger være med på å betale for dette, for at "dere kvinner" skal fortsette å leve som svin med dekadent livsstil og gjøre livene surt for oss andre... At det går an.. For øvrig er det "homser" du bør være forbannet på. Jeg som heterofil mann er i absolutt lavrisikogruppe for å få HIV, så jeg tjener ingen ting på dette. Dere får arrangere noen protesttog. 1
Jr.Garcon Skrevet 7. oktober 2019 #32 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Alle homofile og spes bifile menn burde gått på PRep. De nekter jo å bruke kondom - det er tydeligvis ikke et alternativ- og de har ofte partnerbytter. Når de ikke gidder å bruke kondom uansett hvem og hvor mange fremmede de puler i ræva så sier det seg selv at de ikke hadde giddi å brukt PRep om de måtte betale egenandel. Egentlig burde de fått levert PRep på døra,sånn at det stilles minst mulig krav til de. Så får en håpe det blir mindre HIV blant den gruppen og at de smitter færre hetrofile. Baksiden er flere homofile og bifile som gleder seg over at en kan pule bekymringsløst- de evner tydeligvis ikke å tenke på syfilis, antibiotika resistent gonore osv osv så da blir det vel enda mer av det. Teit de ikke bare kan bruke kondom og spare samfunnet og folk for store utgifter og lidelser. Endret 7. oktober 2019 av Jr.Garcon 3
Jr.Garcon Skrevet 7. oktober 2019 #33 Skrevet 7. oktober 2019 40 minutter siden, likestilling skrev: Buhu så slemme menn er, og selvfølgelig er dette fordi de er menn og fordi vi har et kvinnehatende samfunn. Jada, det tilrettelegges for at menn skal kunne leve som de svina de er, og så skal stakkars kvinner ta regningen. Er det rart man blir lei av feminister.... https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/07/10/195592984/norske-millioner-til-forskning-pa-hiv-medisin-for-kvinner Nei, nå vil jeg ikke lenger være med på å betale for dette, for at "dere kvinner" skal fortsette å leve som svin med dekadent livsstil og gjøre livene surt for oss andre... At det går an.. For øvrig er det "homser" du bør være forbannet på. Jeg som heterofil mann er i absolutt lavrisikogruppe for å få HIV, så jeg tjener ingen ting på dette. Dere får arrangere noen protesttog. Holder med at du møter på en dame som har hatt en bifil ex/partner. Sånn det har blitt i dag med reising ,legning, kjøpe sex og partnerbytter er de eneste lavrisiko folka for HIV de som ikke har ubeskyttet sex uten at begge parter har testet seg.
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #34 Skrevet 7. oktober 2019 1 time siden, Chiyo skrev: 1. VI bruker penger på utrydding av HIV fordi det er et veldig farlig virus som dreper hundretusener av mennesker hvert år, og fordi det å tilby PrEP til utsatte grupper sparer Norge for millioner i fremtiden da vi slipper flere pasienter som trenger dyre medisiner. 2. Hvis brukerne av PrEP måtte ut med 800 kroner i måneden, så hadde de fleste av dem ikke brukt det. Noe som ville resultert i flere HIV-smittede, og større utgifter for Norge i medisiner. 1. Hvorfor tenker vi ikke like stort når det gjelder å spare kostnader i andre tilfeller? Det er det som er det urettferdige for enkeltmennesker som rammes av feks kronisk migrene, og det ulogiske når man ikke prioriterer medisiner som vil redusere sykefravær og kostbare trygdeytelser. 2. Hvis det er som du sier, tenker jeg at holdningsskapende arbeid rettet mot homofile er det som det bør satses på - ikke PrEP. Jeg tenker at det er ganske enkelt å ta forholdsregler for å unngå HIV-smitte, og at det sier litt om den mest risikoutsatte gruppa dersom ikke flesteparten sjøl klarer å ta dette ansvaret. 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. oktober 2019 #35 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #36 Skrevet 7. oktober 2019 23 timer siden, Chiyo skrev: HIV er klassifisert som et pandemi. Det sprer seg fra person til person, og har mange uskyldige ofre. Det er ikke bare det som har et vilt sexliv som får HIV. Hvis partneren din er utro og blir smittet uten å vite det, så kan du bli smittet. Vi er NØDT til å hindre spredning av dette viruset. Det er et virus som bryter ned immunforsvaret dit, og ubehandlet vil det utvikle seg til AIDS. Vi bruker ikke mer penger på å gi mennesker PrEP, vi sparer penger ved å tilby utsatte mennesker PrEP fordi vi slipper å behandle flere mennesker for HIV. Det er MER lønnsomt for oss å tilby utsatte mennesker PrEP, fordi vi behandler færre mennesker for HIV. Mennesker som blir smittet av HIV vil ha HIV for resten av livet, og det koster penger. Jeg blir skikkelig irritert av mennesker som argumenterer for at det er PrEP brukerne som har skyld i at syke mennesker må betale en egenandel, eller at folk som har migrene ikke får den behandlingen de ønsker. Det er rett og slett bullshit. Vi har færre tilfeller at HIV etter vi begynte med forebyggende tiltak mot HIV, vi sparer penger på disse tiltakene. Skjønte dere den? VI BRUKER MINDRE PENGER. Utgiftene som brukes på å tilby PrEP kan ikke sammenlignes med migrenemedisinen din, fordi sannheten er at hvis vi fjerner HIV-forebyggende tiltak, så vil du fremdeles måtte betale en egen andel, og Norge vil bruke mye mer penger på HIV-pasienter. Dette er jo enda billigere og forebygge med gratis kondomer, noe vi allerede gjør. En pandemi i andre land ja, ikke i Norge ikke. Det smittes som oftest av menn som frivillig har sex med andre menn uten beskyttelse. Vi er ikke Afrika der vi voldtar hverandre for å kurere HIV.
Yuumi Skrevet 7. oktober 2019 #37 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg vil også ha sex uten kondom, men da kan jeg jo bli gravid. Staten betaler ikke engang prevensjonsmiddel for meg. Urettferdig? Smitter HIV om de bruker kondom? 3
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #38 Skrevet 7. oktober 2019 2 minutter siden, Yuumi skrev: Jeg vil også ha sex uten kondom, men da kan jeg jo bli gravid. Staten betaler ikke engang prevensjonsmiddel for meg. Urettferdig? Smitter HIV om de bruker kondom? Nei, HIV smitter ikke ved bruk av kondom. Men de vil ikke bruke kondom, må skjønne. Det er ikke like bra sex som uten. En viss rapper uttalte vel at «ikke alle kan bruke kondom». Han har vel en misformet kuk, stakkars. Godt vi kan slenge penger etter han. Det er jo tross alt en menneskerett å pule hvem man vil uten kondom.
Chiyo Skrevet 7. oktober 2019 #39 Skrevet 7. oktober 2019 18 minutter siden, Miss_Alba skrev: 1. Hvorfor tenker vi ikke like stort når det gjelder å spare kostnader i andre tilfeller? Det er det som er det urettferdige for enkeltmennesker som rammes av feks kronisk migrene, og det ulogiske når man ikke prioriterer medisiner som vil redusere sykefravær og kostbare trygdeytelser. 2. Hvis det er som du sier, tenker jeg at holdningsskapende arbeid rettet mot homofile er det som det bør satses på - ikke PrEP. Jeg tenker at det er ganske enkelt å ta forholdsregler for å unngå HIV-smitte, og at det sier litt om den mest risikoutsatte gruppa dersom ikke flesteparten sjøl klarer å ta dette ansvaret. Nå tar ikke kronisk migrene livet av hundretusener i året, det er bare veldig plagsomt. Kronisk migrene er ikke smittsomt, og det koster heller ikke 200.000 per pasient å behandle. Når det er sagt, så mener jeg at de som har det bør få den medisinen de trenger. Jeg har aldri sagt at jeg er imot medisin mot kronisk migrene, og jeg er for at man ikke skal betale for mye i egenandeler. Samtidig så får ikke homofile menn gratis PrEP på bekostning av disse menneskene. Jeg har ikke satt meg veldig inn i kronisk migrene, men jeg syntes ikke det er urimelig at de skal få den behandlingen de trenger. Bare fordi jeg mener at homofile menn bør få gratis PrEP betyr ikke at jeg ikke har sympati med andre mennesker som er syke. Jeg bare blir irritert når folk insinuerer at grunnen til at de ikke får den behandlingen de ønsker er fordi en liten gruppe mennesker får et medikament som hindrer spredningen av et farlig virus, som koste oss dyrt hvis mange blir smittet. 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. oktober 2019 #40 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 1 minutt siden, Chiyo skrev: Nå tar ikke kronisk migrene livet av hundretusener i året, det er bare veldig plagsomt. Kronisk migrene er ikke smittsomt, og det koster heller ikke 200.000 per pasient å behandle. Når det er sagt, så mener jeg at de som har det bør få den medisinen de trenger. Jeg har aldri sagt at jeg er imot medisin mot kronisk migrene, og jeg er for at man ikke skal betale for mye i egenandeler. Samtidig så får ikke homofile menn gratis PrEP på bekostning av disse menneskene. Jeg har ikke satt meg veldig inn i kronisk migrene, men jeg syntes ikke det er urimelig at de skal få den behandlingen de trenger. Bare fordi jeg mener at homofile menn bør få gratis PrEP betyr ikke at jeg ikke har sympati med andre mennesker som er syke. Jeg bare blir irritert når folk insinuerer at grunnen til at de ikke får den behandlingen de ønsker er fordi en liten gruppe mennesker får et medikament som hindrer spredningen av et farlig virus, som koste oss dyrt hvis mange blir smittet. Men hva er årsaken til at disse 1200 mennene ikke kan bruke det gratis tilbudet de allerede har? Endret 7. oktober 2019 av Lama_Drama Skrivefeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå