Gjest BigBear Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Dette var ikke spess rettferdig https://www.nrk.no/norge/rapper_-_-jeg-er-ikke-redd-for-hiv-lenger-nar-jeg-har-ubeskyttet-sex-med-andre-menn-1.14729925 Bare fordi dem ikke vil bruke kondom. Bra bent høie har prioriteringene i orden
parmanoia Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Hjernen min holdt på å implodere da jeg leste det. 8
Chiyo Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) HIV er klassifisert som et pandemi. Det sprer seg fra person til person, og har mange uskyldige ofre. Det er ikke bare det som har et vilt sexliv som får HIV. Hvis partneren din er utro og blir smittet uten å vite det, så kan du bli smittet. Vi er NØDT til å hindre spredning av dette viruset. Det er et virus som bryter ned immunforsvaret dit, og ubehandlet vil det utvikle seg til AIDS. Vi bruker ikke mer penger på å gi mennesker PrEP, vi sparer penger ved å tilby utsatte mennesker PrEP fordi vi slipper å behandle flere mennesker for HIV. Det er MER lønnsomt for oss å tilby utsatte mennesker PrEP, fordi vi behandler færre mennesker for HIV. Mennesker som blir smittet av HIV vil ha HIV for resten av livet, og det koster penger. Jeg blir skikkelig irritert av mennesker som argumenterer for at det er PrEP brukerne som har skyld i at syke mennesker må betale en egenandel, eller at folk som har migrene ikke får den behandlingen de ønsker. Det er rett og slett bullshit. Vi har færre tilfeller at HIV etter vi begynte med forebyggende tiltak mot HIV, vi sparer penger på disse tiltakene. Skjønte dere den? VI BRUKER MINDRE PENGER. Utgiftene som brukes på å tilby PrEP kan ikke sammenlignes med migrenemedisinen din, fordi sannheten er at hvis vi fjerner HIV-forebyggende tiltak, så vil du fremdeles måtte betale en egen andel, og Norge vil bruke mye mer penger på HIV-pasienter. Endret 6. oktober 2019 av Chiyo 18
Berentsens Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 PrEP-brukere dropper kondom, da er det vel en økning i kjønnssykdommer blant denne gruppen? 12
Miss_Alba Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, Chiyo skrev: HIV er klassifisert som et pandemi. Det sprer seg fra person til person, og har mange uskyldige ofre. Det er ikke bare det som har et vilt sexliv som får HIV. Hvis partneren din er utro og blir smittet uten å vite det, så kan du bli smittet. Vi er NØDT til å hindre spredning av dette viruset. Det er et virus som bryter ned immunforsvaret dit, og ubehandlet vil det utvikle seg til AIDS. Vi bruker ikke mer penger på å gi mennesker PrEP, vi sparer penger ved å tilby utsatte mennesker PrEP fordi vi slipper å behandle flere mennesker for HIV. Det er MER lønnsomt for oss å tilby utsatte mennesker PrEP, fordi vi behandler færre mennesker for HIV. Mennesker som blir smittet av HIV vil ha HIV for resten av livet, og det koster penger. Jeg blir skikkelig irritert av mennesker som argumenterer for at det er PrEP brukerne som har skyld i at syke mennesker må betale en egenandel, eller at folk som har migrene ikke får den behandlingen de ønsker. Det er rett og slett bullshit. Vi har færre tilfeller at HIV etter vi begynte med forebyggende tiltak mot HIV, vi sparer penger på disse tiltakene. Skjønte dere den? VI BRUKER MINDRE PENGER. Utgiftene som brukes på å tilby PrEP kan ikke sammenlignes med migrenemedisinen din, fordi sannheten er at hvis vi fjerner HIV-forebyggende tiltak, så vil du fremdeles måtte betale en egen andel, og Norge vil bruke mye mer penger på HIV-pasienter. Hvor mye vil det koste å behandle massespredning av andre kjønnssykdommer, som vi i flere sammenhenger har fått vite at er på «opptur», samt at det blir flere og flere tilfeller med sykdom som er vanskelig om ikke umulig å behandle. Her er det jo snakk om å legge til rette for smitte av kjønnssykdommer, foruten HIV, og det på statens regning. Helt vilt! 9
Chiyo Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) 1 time siden, Miss_Alba skrev: Hvor mye vil det koste å behandle massespredning av andre kjønnssykdommer, som vi i flere sammenhenger har fått vite at er på «opptur», samt at det blir flere og flere tilfeller med sykdom som er vanskelig om ikke umulig å behandle. Her er det jo snakk om å legge til rette for smitte av kjønnssykdommer, foruten HIV, og det på statens regning. Helt vilt! Kjønnssykdommer behandles fort med antibiotika, jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner HIV med andre kjønnssykdommer, som klamydia eller gonoré. HIV er en sykdom for livet, alle som blir smittet må behandles for livet. Hvis vi fjerner forebyggende tiltak mot HIV, så kommer vi til å behandle flere HIV-pasienter i fremtiden, og det blir ikke billig. Endret 6. oktober 2019 av Chiyo
Miss_Alba Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 9 minutter siden, Chiyo skrev: Kjønnssykdommer behandles fort med antibiotika, jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner HIV med andre kjønnssykdommer, som klamydia eller gonoré. HIV er en sykdom for livet, alle som blir smittet må behandles for livet. Hvis vi fjerner forebyggende tiltak mot HIV, så kommer vi til å behandle flere HIV-pasienter i fremtiden, og det blir ikke billig. Andre kjønnssykdommer er i ferd med å utvikle seg til sykdommer «for livet». https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/folkehelseinstituttet-bekymret-for-resistent-gonore/3423424974.html https://www.nrk.no/viten/xl/frykter-en-gonore-epidemi-1.13327198 8
Chiyo Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) 27 minutter siden, Miss_Alba skrev: Andre kjønnssykdommer er i ferd med å utvikle seg til sykdommer «for livet». https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/folkehelseinstituttet-bekymret-for-resistent-gonore/3423424974.html https://www.nrk.no/viten/xl/frykter-en-gonore-epidemi-1.13327198 Det forklarer uansett ikke hvorfor vi bør slutte å tilby medikamenter som hindrer spredning av HIV. Jeg argumenterer ikke for at folk skal slutte å bruke kondom, men vi vet at mange ikke gjør det. At du sier "Ja, men det er deres feil hvis de ikke bruker kondom" hjelper ikke når utfallet er at flere mennesker i Norge får HIV. Du må gjerne være kondompositiv, jeg er det, men når vi vet at mange ikke bruker kondom, og vi vet at enkelte grupper er mer utsatt for denne sykdommen, så må vi hindre spredning. Hvis vi fjerner PrEP-tilbudet vil flere få HIV, det vil koste staten mer penger, og det vil gi flere muligheter for smitte. Endret 6. oktober 2019 av Chiyo 3
Miss_Alba Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 1 time siden, Chiyo skrev: Det forklarer uansett ikke hvorfor vi bør slutte å tilby medikamenter som hindrer spredning av HIV. Jeg argumenterer ikke for at folk skal slutte å bruke kondom, men vi vet at mange ikke gjør det. At du sier "Ja, men det er deres feil hvis de ikke bruker kondom" hjelper ikke når utfallet er at flere mennesker i Norge får HIV. Du må gjerne være kondompositiv, jeg er det, men når vi vet at mange ikke bruker kondom, og vi vet at enkelte grupper er mer utsatt for denne sykdommen, så må vi hindre spredning. Hvis vi fjerner PrEP-tilbudet vil flere få HIV, det vil koste staten mer penger, og det vil gi flere muligheter for smitte. Hvorfor skal man prioritere å bruke masse penger på noen som ikke er syke, men som bare vil pule fritt uten bekymringer? Og det samtidig som andre, reellt syke, ikke får medisin eller må betale den selv? Hvor mye koster ikke kronisk migrene samfunnet? Jeg sier ikke at homofile ikke skal få tilbud om den forebyggende medisinen, men at de må kunne betale selv for å ikke bruke kondom. Det tenker jeg at ethvert vettugt menneske faktisk ville ha gjort. De som driter i det vil uansett ikke ta noe medisin. 9
Chiyo Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Miss_Alba skrev: Hvorfor skal man prioritere å bruke masse penger på noen som ikke er syke, men som bare vil pule fritt uten bekymringer? Og det samtidig som andre, reellt syke, ikke får medisin eller må betale den selv? Hvor mye koster ikke kronisk migrene samfunnet? Jeg sier ikke at homofile ikke skal få tilbud om den forebyggende medisinen, men at de må kunne betale selv for å ikke bruke kondom. Det tenker jeg at ethvert vettugt menneske faktisk ville ha gjort. De som driter i det vil uansett ikke ta noe medisin. Fordi det koster MER å ikke tilby PrEP. Dette tilbudet har ført til færre tilfeller av HIV, og som jeg har sat flere ganger, så koster det veldig mye penger å behandle mennesker for HIV for resten av livet. Pengene vi bruker på PrEP blir spart opp flere ganger ved at vi reduserer antall HIV-pasienter. HIV-pasienter trenger medisiner for opp mot 200.000 kroner i året. 4
Miss_Alba Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 3 minutter siden, Chiyo skrev: Fordi det koster MER å ikke tilby PrEP. Dette tilbudet har ført til færre tilfeller av HIV, og som jeg har sat flere ganger, så koster det veldig mye penger å behandle mennesker for HIV for resten av livet. Pengene vi bruker på PrEP blir spart opp flere ganger ved at vi reduserer antall HIV-pasienter. HIV-pasienter trenger medisiner for opp mot 200.000 kroner i året. Jeg hører du sier at det koster MER, men jeg tror ikke på det. Jeg tror folk ville betalt medisinen selv, og forstått hvorfor deres ønske om kondomfri sex ikke kan prioriteres foran syke mennesker, hvis sykdom belaster både pasientenes livskvalitet og pengepungen til det norske samfunn. 9
Chiyo Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 45 minutter siden, Miss_Alba skrev: Jeg hører du sier at det koster MER, men jeg tror ikke på det. Jeg tror folk ville betalt medisinen selv, og forstått hvorfor deres ønske om kondomfri sex ikke kan prioriteres foran syke mennesker, hvis sykdom belaster både pasientenes livskvalitet og pengepungen til det norske samfunn. Jeg kan ikke noe for at du ikke tror på fakta. Det er ikke PrEP-brukere sin feil at andre pasienter må betale egen andel. Det er ikke PrEP-brukere sin feil at noen får avslag på migrenemedisin på blå resept. Ikke tro at dette vil endres ved å fjerne tilbudet om PrEP. Det du snakker om er ikke en direkte konsekvens av forebyggende tiltak mot HIV. Hvis PrEP er det som har gjort at Norge har spart penger på HIV-behandling, så er det der pengene kommer fra. 5
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #13 Skrevet 7. oktober 2019 5 timer siden, Chiyo skrev: Jeg kan ikke noe for at du ikke tror på fakta. Det er ikke PrEP-brukere sin feil at andre pasienter må betale egen andel. Det er ikke PrEP-brukere sin feil at noen får avslag på migrenemedisin på blå resept. Ikke tro at dette vil endres ved å fjerne tilbudet om PrEP. Det du snakker om er ikke en direkte konsekvens av forebyggende tiltak mot HIV. Hvis PrEP er det som har gjort at Norge har spart penger på HIV-behandling, så er det der pengene kommer fra. At du påstår at det du sier er fakta har ingen betydning. Vis frem et regnestykke som dokumenterer at kost/nytte-verdien i dette tilfellet er så stor at PrEP må prioriteres slik det gjør, så vil det være noe annet. Jeg anklager ikke PrEP-brukerne for noen ting. Jeg skjønner godt at de benytter seg av et tilgjengelig tilbud. Jeg er imidlertid kritisk til politikerne som prioriterer en slik bruk framfor andre tiltak, som vil kunne spare mennesker for lidelser og samfunnet for store utgifter. Selvfølgelig kan man stryke ut midler i budsjettet og heller bruke pengene til noe annet, det er jo det politikk handler om. 4
Druid Skrevet 7. oktober 2019 #14 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Det er beregnet at PReP har hindret 80 hiv smitter: 80 * 200 000, 16 mill i året i livstid. Idag er det 1200 som mottar medisiner for 800 kr måneden i 12 måneder : ca 11,5 mill i året fram til vi har vaksine. Det er forskjellige tall på oppfølging; prep pasienter skal til lege hver 3. Måned, jeg vet ikke hva tallene er for hiv smittede, og heller ikke hvilken kostnadsbase hver av dem har. Men gitt at denne typen vurderinger gjøres strengt på helseøkonomiske vurderinger, kan vi gå ut fra at det er økonomisk forsvarlig. PReP er strengt behovsprøvd, så selv om vi vil se en økning, er det fortsatt ikke rom for mer generell bruk, noe jeg personlig er kritisk til. Jeg føler at seksuell helse fortsatt er tabu i dag. Men det er en annen diskusjon. Endret 7. oktober 2019 av Druid 2
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #15 Skrevet 7. oktober 2019 26 minutter siden, Druid skrev: Det er beregnet at PReP har hindret 80 hiv smitter: 80 * 200 000, 16 mill i året i livstid. Idag er det 1200 som mottar medisiner for 800 kr måneden i 12 måneder : ca 11,5 mill i året fram til vi har vaksine. Det er forskjellige tall på oppfølging; prep pasienter skal til lege hver 3. Måned, jeg vet ikke hva tallene er for hiv smittede, og heller ikke hvilken kostnadsbase hver av dem har. Men gitt at denne typen vurderinger gjøres strengt på helseøkonomiske vurderinger, kan vi gå ut fra at det er økonomisk forsvarlig. PReP er strengt behovsprøvd, så selv om vi vil se en økning, er det fortsatt ikke rom for mer generell bruk, noe jeg personlig er kritisk til. Jeg føler at seksuell helse fortsatt er tabu i dag. Men det er en annen diskusjon. Fin oversikt, og bra at medisinen har forhindret HIV-smitte. Det ville den høyst sannsynlig gjort selv om brukerne måtte tatt regninga selv. Det må nemlig de mellom 10.000 og 25.000 i Norge som lider av kronisk migrene gjøre. Altså betale fra egen lomme for den nyutviklede forebyggende medisinen, som har vist seg å være svært effektiv. Hva koster det samfunnet å ikke gi en så stor pasientgruppe forebyggende medisin? Hva koster en slik invalidiserende sykdom i sykepenger, helsehjelp og trygdeytelser? Jeg vet ikke, men tipper det er snakk om store beløp. Og det er dette paradokset som gjør politikernes prioritering helt galematias. 6
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #16 Skrevet 7. oktober 2019 17 hours ago, Chiyo said: HIV er klassifisert som et pandemi. Det sprer seg fra person til person, og har mange uskyldige ofre. Det er ikke bare det som har et vilt sexliv som får HIV. Hvis partneren din er utro og blir smittet uten å vite det, så kan du bli smittet. Vi er NØDT til å hindre spredning av dette viruset. Det er et virus som bryter ned immunforsvaret dit, og ubehandlet vil det utvikle seg til AIDS. Vi bruker ikke mer penger på å gi mennesker PrEP, vi sparer penger ved å tilby utsatte mennesker PrEP fordi vi slipper å behandle flere mennesker for HIV. Det er MER lønnsomt for oss å tilby utsatte mennesker PrEP, fordi vi behandler færre mennesker for HIV. Mennesker som blir smittet av HIV vil ha HIV for resten av livet, og det koster penger. Jeg blir skikkelig irritert av mennesker som argumenterer for at det er PrEP brukerne som har skyld i at syke mennesker må betale en egenandel, eller at folk som har migrene ikke får den behandlingen de ønsker. Det er rett og slett bullshit. Vi har færre tilfeller at HIV etter vi begynte med forebyggende tiltak mot HIV, vi sparer penger på disse tiltakene. Skjønte dere den? VI BRUKER MINDRE PENGER. Utgiftene som brukes på å tilby PrEP kan ikke sammenlignes med migrenemedisinen din, fordi sannheten er at hvis vi fjerner HIV-forebyggende tiltak, så vil du fremdeles måtte betale en egen andel, og Norge vil bruke mye mer penger på HIV-pasienter. Istedet smittes de med multiresistent Gonoré og syfilis fordi de dropper kondom og har utallige sexpartnere...... Hadde det vært jeg som ble bedratt og fikk dette i gave fra partneren min hadde jeg klikka. Takknorske staten for at menn som må ha så jævlig mange sexpartnere ikke kjenner pånoen angst lenger og dermed dropper kondomer helt. Ta 10 hours ago, Miss_Alba said: Hvorfor skal man prioritere å bruke masse penger på noen som ikke er syke, men som bare vil pule fritt uten bekymringer? Og det samtidig som andre, reellt syke, ikke får medisin eller må betale den selv? Hvor mye koster ikke kronisk migrene samfunnet? Jeg sier ikke at homofile ikke skal få tilbud om den forebyggende medisinen, men at de må kunne betale selv for å ikke bruke kondom. Det tenker jeg at ethvert vettugt menneske faktisk ville ha gjort. De som driter i det vil uansett ikke ta noe medisin. De er menn. Hadde det vært kvinnehelse hadde det aldri blitt viet en krone. 8
Rullerusk Skrevet 7. oktober 2019 #17 Skrevet 7. oktober 2019 12 hours ago, Chiyo said: Kjønnssykdommer behandles fort med antibiotika, jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner HIV med andre kjønnssykdommer, som klamydia eller gonoré. HIV er en sykdom for livet, alle som blir smittet må behandles for livet. Hvis vi fjerner forebyggende tiltak mot HIV, så kommer vi til å behandle flere HIV-pasienter i fremtiden, og det blir ikke billig. Nei. De behandles ikke fort med AB. Og de gjør kvinner sterile. Man kan faktisk få barn i dag selv om man har HIV. Men å bli gravid om Du er smittet med multiresistent gonoré kan du glemme. Men mannens perspektiv er selvsagt viktigst. Vi kvinner må bare glemme å tas hensyn til. hvorfor må enkelte ha slike utsvevende sexliv. Helt for jævlig ekkelt 🤮 5
Yeyo Skrevet 7. oktober 2019 #18 Skrevet 7. oktober 2019 Med den penge kassen vi har her i Norge burde alle få hjelp gratis. 1
Miss_Alba Skrevet 7. oktober 2019 #19 Skrevet 7. oktober 2019 43 minutter siden, Yeyo skrev: Med den penge kassen vi har her i Norge burde alle få hjelp gratis. Utopi. For ikke å snakke om at du har et utrolig naivt syn på den norske «pengekassen». 2
Yeyo Skrevet 7. oktober 2019 #20 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 3 minutter siden, Miss_Alba skrev: Utopi. For ikke å snakke om at du har et utrolig naivt syn på den norske «pengekassen». Regner med at du er helt frisk. Eller kanskje er syk men har nok penger. Endret 7. oktober 2019 av Yeyo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå