Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg alene om å høre ekstremt mye "De jævla ****** er noen ***'* hele gjengen!". "Ekke rart de jævlene har et dårlig rykte. Du må holde deg til folk som er hvite i huden" og lignende?

Tanker rundt dette? 

Har det alltid vært sånn, eller har det skjedd en forandring de siste årene? 

Jeg selv har såvidt blitt voksen, så jeg aner ikke hvordan det var før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstremt mye? Nei. Det var ikke sånn før. Det er ikke slik nå. De få gangene det skjer er fordi det i dag er så mange helt nye, og helt annerledes, nordmenn i landet.

Anonymkode: 5ff30...554

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er denne i kosthold og livsstil??

Nei, jeg har ikke hørt mye sånt fra venner selv, men jeg har et familiemedlem som kan si litt sånt iblant... ''Utlendinger skal alltid stjele'' osv... Det var en gang at noen utlendinger ble tatt for å ha reist rundt her jeg bor og stjele dyre ting, heldigvis ble de tatt da!

Anonymkode: fb076...61c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt mye? Nei. Det var ikke sånn før. Det er ikke slik nå. De få gangene det skjer er fordi det i dag er så mange helt nye, og helt annerledes, nordmenn i landet.

Dette er vel strengt talt et bevis på at disse holdningene til og med finnes hos folk som ikke mener det finnes mye slike holdninger.. :P Jeg tenker bare sånn i forholdt til hvordan det er i land som f.eks USA, hvor de i lang tid har hatt flerkulturelle samfunn og dermed blitt vant til å leve med andre nasjonaliteter rundt seg. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, UkjentN skrev:

Dette er vel strengt talt et bevis på at disse holdningene til og med finnes hos folk som ikke mener det finnes mye slike holdninger.. :P Jeg tenker bare sånn i forholdt til hvordan det er i land som f.eks USA, hvor de i lang tid har hatt flerkulturelle samfunn og dermed blitt vant til å leve med andre nasjonaliteter rundt seg. 

Å herregud du kan ikke være så... Du vet at USA er et  Land BYGGET OPP AV INNVANDRERE? OG de har massevis av problemer, tror meg. Det er heller ikke et spesielt gammelt land, så kom tilbake om 100 år og si meg hvordan det går :  )

• Liker 3
Skrevet

Noen reagerer, det er sant. ikke alle er begeistret for mye mer vold i samfunnet. Spesielt ikke de svakeste, som ikke har noe å forsvare seg med. Har du råd til å kjøpe ny bil og reparere alle skader, kjøpe alarmer osv, da går det greit.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, UkjentN skrev:

Er jeg alene om å høre ekstremt mye "De jævla ****** er noen ***'* hele gjengen!". "Ekke rart de jævlene har et dårlig rykte. Du må holde deg til folk som er hvite i huden" og lignende?

Tanker rundt dette? 

Jeg hører det ofte. Blir så oppgitt og er så lei!Har også undret meg over om det har økt. Men kanskje er det bare jeg som legger bedre merke til det nå. 

Anonymkode: 2cb11...3b0

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen reagerer, det er sant. ikke alle er begeistret for mye mer vold i samfunnet. Spesielt ikke de svakeste, som ikke har noe å forsvare seg med. Har du råd til å kjøpe ny bil og reparere alle skader, kjøpe alarmer osv, da går det greit.

Nettopp. Det kommer nok en tid der folk savner de gamle dagene, hvor man kunne gå ut om natten og ingenting skjedde.

Man tok virkelig den tiden for gitt. Når man reiser til andre land, så ser man hvor trygg man har vært her. Men man ser på statistikken at det er i ferd med å endre seg.

• Liker 2
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det kommer nok en tid der folk savner de gamle dagene, hvor man kunne gå ut om natten og ingenting skjedde.

Man tok virkelig den tiden for gitt. Når man reiser til andre land, så ser man hvor trygg man har vært her. Men man ser på statistikken at det er i ferd med å endre seg.

Trist at en ikke kan parkere en sykkel uten å frykte at den skal bli stjålet. Norge er blitt som Spania og Italia. 

• Liker 2
Skrevet

Definer "vanlige folk". Er vi ikke alle vanlige?  Og nei, jeg kan ikke si at jeg opplever så mange rasistiske holdninger blant folk. Jeg har mer inntrykk av at dersom man har de holdningene, så holder man det inni seg. Den politiske korrektheten. 
Når det er sagt, så føler jeg ofte at man ikke kan si noe som helst lenger uten at det blir tolket i verste mening. Det er flere ord som ikke lenger er lov til å bruke. Ord som opprinnelig ikke var rasistiske engang.  

Anonymkode: 1e9d0...f23

• Liker 3
Skrevet

For det er vel ikke slik at krimstatistikken i vesten tilsier at ikke vestlige innvandrere begår mer kriminalitet enn "natives"? ( ironisk spm) 

Selvsagt er det grunner til å være skeptisk til innvandrere! Vi må imidlertid ikke ha fordømmer. Altså, vi kan bestilte stereotype forutinnstagelser så lenge vi er villige til å endre våre respektive oppfatninger i møte med divergerende data. 

Alle utlendinger stjeler... nei, vent litt. Utlendinger stjerner, men det gjør ikke Ahmed. Vel Ahmed stjeler ikke. 

Dersom man i et slikt tilfelle tenker at Ahmed bare venter på en anledning til å rundstjele deg uten grunn kan man snakke om fordommer.

Anonymkode: 76f3b...ba0

Skrevet
31 minutter siden, UkjentN skrev:

Tanker rundt dette? 

Vanlige folk sier ikke slike ting. 

Skrevet

* fordommer 

* besitte 

Skrevet
28 minutter siden, UkjentN skrev:

Tanker rundt dette? 

Vet at det ikke er politisk korrekt, men faktum er at alle folkeslag sier slike ting. De forskjellige stammene i Afrika snakker dritt om hverandre og så videre. Skal ikke mer til enn litt geografisk ulikt opphav før folk bruker det mot noen. I Norge var det vel relativt vanlig før at de forskjellige bygdene hatet hverandre, hehe. Kanskje er det slik fortsatt. Jeg er tilbøyelig til å tro at det ligger i menneskets natur, og kun trusselen om sosial uthenging og strafferettslige konsekvenser holder de fleste i tøylene. Så ja, når folk ikke er redd for at de blir hørt av feil folk, så hører jeg ofte slike ting. Det samme gjelder det meste annet som er politisk korrekt.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Chiyo skrev:

Vanlige folk sier ikke slike ting. 

Redegjør. Hvem er så disse "vanlige folkene" du snakker om?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Redegjør. Hvem er så disse "vanlige folkene" du snakker om?

Mennesker med folkeskikk. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette mener dere at man skal gi alle andre enn de mindre enn 1% av jordens befolkning som er nordmenn, skylden for?

Det har faktisk ikke blitt så mye verre, om man ser på statistikken. Det er fryktskapende propaganda kastet ut av politikere som gjør at det er mange som har blitt mer redd. Sannheten er en annen, men når man gjentar og gjentar at det er "utlendingene" som er samfunnets fiende, så vil folk som ikke er i stand til å ta all statistikk, informasjon og fakta, og skape et virkelighetsbilde som faktisk stemmer overens med det som faktisk er sannheten.

Jeg kjenner meg igjen i at om 1 pakistaner gjør man noe, så vil jeg rett etterpå gå rundt og være litt irritert mot alle pakistanerne jeg møter, og det er bare menneskelig. Men sannheten er at vold ikke er noe som kun finnes i en bestemt kultur eller nasjon. Du finner nordmenn som sloss, og dreper.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Chiyo skrev:

Men folkeskikken skjuler bare de egentlige holdningene til folk. De falskeste folkene i verden er som oftest de med best folkeskikk.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, UkjentN skrev:

Og dette mener dere at man skal gi alle andre enn de mindre enn 1% av jordens befolkning som er nordmenn, skylden for?

Det har faktisk ikke blitt så mye verre, om man ser på statistikken. Det er fryktskapende propaganda kastet ut av politikere som gjør at det er mange som har blitt mer redd. Sannheten er en annen, men når man gjentar og gjentar at det er "utlendingene" som er samfunnets fiende, så vil folk som ikke er i stand til å ta all statistikk, informasjon og fakta, og skape et virkelighetsbilde som faktisk stemmer overens med det som faktisk er sannheten.

Jeg kjenner meg igjen i at om 1 pakistaner gjør man noe, så vil jeg rett etterpå gå rundt og være litt irritert mot alle pakistanerne jeg møter, og det er bare menneskelig. Men sannheten er at vold ikke er noe som kun finnes i en bestemt kultur eller nasjon. Du finner nordmenn som sloss, og dreper.

Gje meg ett land der flerekulturelt samfunn har vært ''succesfull''. Det virker for meg at konflikter er uunngåelig. Har Japan mye kriminaltiet? nope, mest fredfulle landet .

Ikke Brasil, de har mye problemer.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva legger du så i begrepet folkeskikk? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...