Gå til innhold

Invitasjoner - jentenavn først uansett?

Anbefalte innlegg

Gjest brud i sommer
Skrevet

Når dere inviterer samboere, skriver dere jentenavn først også når det er mannen dere kjenner best?

Eks. kompis av mannen min har en dame vi ikke kjenner.. Føler for å sette hans navn først i invitasjonen, men er usikker på om det er helt feil??

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror da overhodet ikke at det er noen som tenker over hvem sitt navn som står først når man får en invitasjon til bryllup. Det ville jeg i hvertfall ikke gjort. Vi har skrevet litt blandet, så får jo håpe et ikke noen blir såret over at navnene på de inviterte står i feil rekkefølge.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg pleier å bruke det som klinger best/det som er gjengs å si blant de som kjenner paret. Men ofte er det slik at å si damenavnet først klinger best... Skulle til å skrive noen eks. nå, men ble damenavn hver gang... :ler:

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Vi skrev navnet til henne først så fremt vi kjenner henne, men de kompisene som har samboer men vi ikke kjenner så skrev vi hans navn først deretter med følge :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har faktisk ikke brydd meg om det, og det er sikkert ingen som vil kritisere om mannens navn står først.

Gjest Gjesta
Skrevet

På rett skal damens navn stå først. Dette fordi damene har rangen foran gutta.

Men jeg tror ikke så mange bryr seg.....

Skrevet

Damene først... Tror det er sånn høfflighetsgreie!

Skrevet

Rent høfflighetsmessig skal damenes navn stå først, og vi skrev det faktisk sånn i våre invitter... Men det er vel litt fritt frem nå, og en kan like godt skrive det omvendt om det klinger bedre! :wink:

Skrevet

det som klinger best...

på bror min og bror til sambo kommer vi til å skrive deres navn først.. det klinger best... men det er muligens fordi det er sånn vi er vant til å høre det...

ellers når det gjelder sånne ting pleier jeg å sette det korte navnet først... synes det ser best ut... (men både bror min og sambo sin har lenger navn enn damene)

Skrevet

Jentas navn først ja, skikk og bruk. Og ja jeg reagerer når vi får innbydelse der hans navn står først. Ikke for at det betyr så mye, men det er visse regler man bør følge :wink:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

huff...jeg skrev det sånn annenhver kansje, tror ikke noen bryr seg om sånt.

er det konvolutten dere snakker om?

jeg hadde ikke navnet i innbydelsen nemlig.

Skrevet
huff...jeg skrev det sånn annenhver kansje, tror ikke noen bryr seg om sånt.

er det konvolutten dere snakker om?

jeg hadde ikke navnet i innbydelsen nemlig.

Nei, snakker om inni selve invitasjonen...

Gjest Betty Boop
Skrevet

Inni invitasjonen skrev vi: Mr. and Mrs. X hvis de var gift og hadde samme etternavn. Ellers skrev vi Miss X and Mr. Y eller Mr. X and Miss Y, altså alfabetisk rekkefølge. Det hadde jeg lest et sted at var riktig.

Gjest Principessa
Skrevet

vi skrev jentenavnet først både på konvolutten og inni innbydelsen...syns det er høflig, og slikt legger jeg merke til selv også! :-)

Skrevet
vi skrev jentenavnet først både på konvolutten og inni innbydelsen...syns det er høflig' date=' og slikt legger jeg merke til selv også! :-)[/quote']

Enig :Nikke:

Gjest brud i sommer
Skrevet

Takk for innspill, vi har bestemt oss:

Jeg har sett gjennom en del invitasjoner vi har fått selv (tatt vare på for ideer til egne fester fremover).. Jeg ser at de som kjenner mannen min (og ikke meg så godt) har satt hans navn først.

Tror vi gjør det samme. Jeg syntes det nok blir merkelig å sette en dames navn først - som vi ikke kjenner... (hun inviteres jo kun fordi hun er noens kjæreste / samboer).

Jeg ville aldri reagert selv..

Skrevet

jeg har faktisk ikke tenkt tanken engang og husker ikke hva jeg gjorde heller. Invitasjonene er sendt for lengst og slikt flisespikkeri ville jeg ikke tenkt så mye på - få tenker på slikt. Nå sitter jeg bare og vente på å få inn svarene fra invitasjonene jeg :-)

Gjest fraggel`n
Skrevet
vi skrev jentenavnet først både på konvolutten og inni innbydelsen...syns det er høflig' date=' og slikt legger jeg merke til selv også! :-)[/quote']

Det samme gjorde vi... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...