duftlysvanilje Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg akvarium 55L. Har tatt alt av steiner, levende planter og vann ofc oppi, dette gjord jeg på tirsdagskveld, onsdag kveld har jeg kjøpt en PH senker da vannet lå på 8. Jeg har sikkert brukt halve boksen oppi nå å PHen går fortsatt ikke ned til 7,2 som jeg vil ha den på. Har holdt på med dette i 4 dager nå. noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre?
Mann37oslo Skrevet 5. oktober 2019 #2 Skrevet 5. oktober 2019 Du må la det stå på en stund med filteret på.
likestilling Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, duftlysvanilje skrev: Hei, jeg har nettopp kjøpt meg akvarium 55L. Har tatt alt av steiner, levende planter og vann ofc oppi, dette gjord jeg på tirsdagskveld, onsdag kveld har jeg kjøpt en PH senker da vannet lå på 8. Jeg har sikkert brukt halve boksen oppi nå å PHen går fortsatt ikke ned til 7,2 som jeg vil ha den på. Har holdt på med dette i 4 dager nå. noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre? Hva er pH på nå? Husk at pH er logaritmisk, så 7 er 10 ganger surere enn 8. 0.3 pH+ er dobbelt så høyt (ca.). Fra 8 til 7.1 er det 0.9, og fra 8 til 7.7 er det 0.3. Det høres ikke så veldig mye ut i forskjell, men du trenger fire ganger mer "pH-senker". Det skal ikke være nødvendig med veldig mye sirkulering, Hvis du har holdt på i fire dager er ikke det problemet.
Durinur Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Kan det være at du har noe i vannet som øker pH? Det er en del bergarter som avgir bikarbonater som vil buffre vannet og på sikt øke pH. F.eks kan en del type grus og sand være med på å bufre vannet. Det samme gjelder for øvrig en del type stein. Du kan sjekke det selv ved å ta syretesten på steinen/grusen. Jeg la med en link, men i korte trekk er poenget at du bruker en type syre som dryppes på steinen/grusen. Deretter ser du om det bruser eller ikke. Dersom det gjør det har du synderen. Si gjerne ifra om du prøver det, for hvis det ikke er problemet må det jo være et annet problem som skaper den høye pH-verdien.
duftlysvanilje Skrevet 10. oktober 2019 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2019 (endret) På 6.10.2019 den 8.14, Durinur skrev: Kan det være at du har noe i vannet som øker pH? Det er en del bergarter som avgir bikarbonater som vil buffre vannet og på sikt øk pH. F.eks kan en del type grus og sand være med på å bufre vannet. Det samme gjelder for øvrig en del type stein. Du kan sjekke det selv ved å ta syretesten på steinen/grusen. Jeg la med en link, men i korte trekk er poenget at du bruker en type syre som dryppes på steinen/grusen. Deretter ser du om det bruser eller ikke. Dersom det gjør det har du synderen. Si gjerne ifra om du prøver det, for hvis det ikke er problemet må det jo være et annet problem som skaper den høye pH-verdien. Da jeg snakket med dyrebutikken sa de at vanlig grus som vi kjøpte der ikke skal ha noe å si ang ph, vi målte pH på dyrebutikken også å vi var ganske sikkert på at den ca var på 7,5 selv om jeg vil ha den på 7,2 om det går Ann å se? kjøpte da fisker igår å alle fiskene har det fint utenom 1, men virker som den e blitt utstøtt om det er mulig at skjer? De har spist på halen osv, så ut som jente guppyen plagde han gyppyen. Ellers så har plantene mistet blader hele veien og blir sånn gjennomsiktig, har kjøpt plantenæring, men ser ikke noe endring enda. Håper på svar på mange spørsmål 😛 Endret 10. oktober 2019 av duftlysvanilje
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 Akvariet bør stå på med filter og planter i MINST 7 dager, helst 10. Deretter kan du måle. Ikke ha i fisken før PH og nitrit er stabilt. Du bør også ha mye større akvarie til guppy. De bør ha minst 60 liter, helst 100. Pluss, større akvarier krever mindre vedlikehold bare du får kontroll på PH og nitrit. Holder å bytte 10% av vannet hver uke Anonymkode: e0100...249 1
Durinur Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Akvariet bør stå på med filter og planter i MINST 7 dager, helst 10. Deretter kan du måle. Ikke ha i fisken før PH og nitrit er stabilt. Du bør også ha mye større akvarie til guppy. De bør ha minst 60 liter, helst 100. Pluss, større akvarier krever mindre vedlikehold bare du får kontroll på PH og nitrit. Holder å bytte 10% av vannet hver uke Anonymkode: e0100...249 Snakker du nå om å innkjøre et nytt akvarium? I såfall bør man vente mye mer enn 10 dager. Jeg har aldri opplevd å få gode verdier på ammonium og nitritt før etter minst 5-6 uker. Man må for øvrig også ha noe å kjøre det inn med. Her kan man bruke salmiakk eller fiskemat. Og angående planter så spiller det ingen rolle når du setter dem inn. De har ingen stor innvirkning på innkjøringsprosessen. Når filteret er ferdig innkjørt kan planter være med på å redusere nitrat (ikke nitritt, ammonium eller ammoniakk), men det er sjeldent at nitrat fører til store problemer hvis man er flink med vannbytter. Jeg er også uenig i at guppy ikke klarer seg i 55L. Tror ikke de merker store forskjellen på om de holdes i et akvarium på 55L eller 60L som du anbefaler som minstemål. De vanlige "60-literne" som selges i dyrebutikker er for øvrig 54L Anbefaler alle som vurdere å begynne med akvarium å lese litt i Akvarieboka. Der er det mye gratis informasjon om oppstart av akvarium, så slipper man at fisken dør. 14 timer siden, duftlysvanilje skrev: Da jeg snakket med dyrebutikken sa de at vanlig grus som vi kjøpte der ikke skal ha noe å si ang ph, vi målte pH på dyrebutikken også å vi var ganske sikkert på at den ca var på 7,5 selv om jeg vil ha den på 7,2 om det går Ann å se? kjøpte da fisker igår å alle fiskene har det fint utenom 1, men virker som den e blitt utstøtt om det er mulig at skjer? De har spist på halen osv, så ut som jente guppyen plagde han gyppyen. Ellers så har plantene mistet blader hele veien og blir sånn gjennomsiktig, har kjøpt plantenæring, men ser ikke noe endring enda. Håper på svar på mange spørsmål 😛 Sjeldent at guppy vil plage hverandre på denne måten. Ofte er det heller omvendt at hannene plager hunnene (prøver å pare seg med dem). Det kan være at hannen er svak eller syk hvis den blir jaget mye av hunnene. Hvor mange fisk har du av hvert kjønn? Hvorfor skal du forresten senke pH når du har guppy? De har det fint med pH på 8,0 de. Og man kan ikke se på grusen om den inneholder litt bikarbonat. Du må nesten ta syretesten som jeg beskrev i forrige innlegg om du skal kunne si noe sikkert. Om du har 37 % eddik i skapet kan du bruke denne til testen. Bare ta et par dråper og se om det bruser.
duftlysvanilje Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2019 Gutte guppyen døde dessverre. Tror den var svak da jeg kjøpte den. Har kjøpt en ny nå, ser ut som den stortrives. Har 2 hunner og 1 han akkurat nå. Jeg fikk beskjed om at guppy og molly skulle ha 7,2 i pH, så de solgte oss sånn pulver. Så veldig greit at de trives på 8 Eneste problemene nå er plantene, er bare en som har overlevd. Av 4 På 11.10.2019 den 13.57, Durinur skrev: Snakker du nå om å innkjøre et nytt akvarium? I såfall bør man vente mye mer enn 10 dager. Jeg har aldri opplevd å få gode verdier på ammonium og nitritt før etter minst 5-6 uker. Man må for øvrig også ha noe å kjøre det inn med. Her kan man bruke salmiakk eller fiskemat. Og angående planter så spiller det ingen rolle når du setter dem inn. De har ingen stor innvirkning på innkjøringsprosessen. Når filteret er ferdig innkjørt kan planter være med på å redusere nitrat (ikke nitritt, ammonium eller ammoniakk), men det er sjeldent at nitrat fører til store problemer hvis man er flink med vannbytter. Jeg er også uenig i at guppy ikke klarer seg i 55L. Tror ikke de merker store forskjellen på om de holdes i et akvarium på 55L eller 60L som du anbefaler som minstemål. De vanlige "60-literne" som selges i dyrebutikker er for øvrig 54L Anbefaler alle som vurdere å begynne med akvarium å lese litt i Akvarieboka. Der er det mye gratis informasjon om oppstart av akvarium, så slipper man at fisken dør. Sjeldent at guppy vil plage hverandre på denne måten. Ofte er det heller omvendt at hannene plager hunnene (prøver å pare seg med dem). Det kan være at hannen er svak eller syk hvis den blir jaget mye av hunnene. Hvor mange fisk har du av hvert kjønn? Hvorfor skal du forresten senke pH når du har guppy? De har det fint med pH på 8,0 de. Og man kan ikke se på grusen om den inneholder litt bikarbonat. Du må nesten ta syretesten som jeg beskrev i forrige innlegg om du skal kunne si noe sikkert. Om du har 37 % eddik i skapet kan du bruke denne til testen. Bare ta et par dråper og se om det bruser.
Gjest Forvirra_kar Skrevet 13. oktober 2019 #9 Skrevet 13. oktober 2019 Jo mindre akvarium du har, desto mer jobb blir det. De fleste skulle starta med 375L, når de har lært og drifte det skikkeligt, så kan de gå ned til 20-60litere. Du har nesten garantert noen kalkstein oppi der, hiv noen røtter nedi der så skal du se ph'n går ned. Men det er viktigere med stabile verdier enn riktige verdier, har opplevd og drepe fisk for 15 000kr ved ett vannskifte da det blei 0.7 i forskjell på ph. Gh og kh sjekka jeg ikke, men regner med at de også blei endel høyere Men som andre er inne på, innkjøringsfasen og bakteriekultur i filteret. Dette er 2 meeeeget viktige ting i akvarieverden.
Durinur Skrevet 14. oktober 2019 #10 Skrevet 14. oktober 2019 På 13.10.2019 den 2.46, duftlysvanilje skrev: Gutte guppyen døde dessverre. Tror den var svak da jeg kjøpte den. Har kjøpt en ny nå, ser ut som den stortrives. Har 2 hunner og 1 han akkurat nå. Jeg fikk beskjed om at guppy og molly skulle ha 7,2 i pH, så de solgte oss sånn pulver. Så veldig greit at de trives på 8 Eneste problemene nå er plantene, er bare en som har overlevd. Av 4 Guppy fra butikk har dessverre en lei tendens til å dø litt av seg selv i starten uansett om man har feil vannverdier eller ikke. De som overlever 3-4 uker pleier gjerne å leve lenge, og det samme gjelder ungene. Guppy vil trives med pH mellom 7,0 og 8,0, men de tåler nok litt andre verdier i begge retninger. Jeg ville nok vært mye mer bekymret for å få surt vann enn om det ble for alkalisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå