Gå til innhold

Varmmat eller varm mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurte på om noen kan si meg forskjellen på varmmat og varm mat? Er det i det hele tatt en forskjell?

Hilsen frustrert kvinne som søker svar

Anonymkode: abf9b...6d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er varmmat en fellesbetegnelse på mat vi vanligvis spiser varm, f.eks. lapskaus, kjøttboller, pizza. 

Varm mat derimot er bare mat som er varm. Du kan f.eks. varme et eple i ovnen, men det er ikke varmmat - bare varm mat eller et varmt eple. Om det gir mening? 

Anonymkode: 8a27b...bed

• Liker 7
Skrevet

tipper kvinnelige orddelings-eksperter er rundt hjørnet og vil gi en triumferende svar til deg som bare sitter der for evig og alltid. 

Anonymkode: 28f58...c84

Skrevet

Varmmat er ikke et ord, i følge bokmålsordboka.

• Liker 1
Skrevet

https://www.naob.no/ordbok/varmmat

Hvis man vil dele opp begrepet (og det kan man godt selv om det ikke står i bokmålsordboken): "Varmmat" bør vel anses som en generell kategori, den type mat som spises varm, i motsetning til kaldmat, mens "varm mat" er et mer spesifikt uttrykk, som da heller handler om hver enkelt rett og hvorvidt den nå er varm eller ei. "Varmmat" kan være kald hvis den foreløpig ikke er varmet opp (la oss si at du har kjøpt en pakke Fjordland-kjøttkaker, dette er varmmat selv om du ikke har varmet den opp), mens "varm mat" må være varm nå. Det er mat som er varm. I butikken kan du kjøpe varm mat (og varmmat, for den saks skyld!) i ferskvaredisken, mens du kan kjøpe varmmat overalt.

Anonymkode: f7eb7...fd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...