Gå til innhold

Hva svarer man butikkmann/kvinnen? Sosialt tilbakestående!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"God helg" eller "Ha en fin dag videre" eller hva de nå sier.... hva svarer man til det?! 
Føler meg helt sosialt tilbakestående hver bidige gang. Jeg får sånn panikk at det blir bare "Du og". Burde lære meg å si "takk det samme" men det høres jo like retard ut som "du og". Jeg glemmer alltid "Takk" først, hver gang! Fordi jeg blir så usikker på hva jeg skal si etterpå, så jeg fokuserer bare på det og glemmer takk og høres helt mongo i hodet ut.
Eneste jeg føler meg trygg på er "god jul", for da kan jeg slenge tilbake en "God jul!". 

Hva svarer du til dem? Du som jobber i butikk, hva er mest normalt og hva forventer du til svar?
Ja, jeg har sosial angst. Ja jeg overreagerer. Ja jeg vet at de gir blanke faen så lenge jeg ikke skyter ut en "Hold kjeft" eller noe annet frekt. Jeg vet at de som står i kassen slenger ut ting på autopilot. Så har du fått svar på det 😂

Anonymkode: 5d7b5...de1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer i lige måde. 

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Svarer, takk i like måte.

Skrevet

På min dialekt er 'du og' (du au) eller 'takk, samme' det eneste som ikke høres overhøytidelig ut i en slik setting. 'I lige måde' er liksom forbeholdt 17. mai og jul 😅

Anonymkode: b07ee...d2c

Skrevet

Vi forventer ikke noe svar. 

Anonymkode: 2eb86...055

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På min dialekt er 'du og' (du au) eller 'takk, samme' det eneste som ikke høres overhøytidelig ut i en slik setting. 'I lige måde' er liksom forbeholdt 17. mai og jul 😅

Ha,ha, det er vel noe ved den gammeldagse skrivemåten som får det til å høres så høytidelig ut (Her sier de fleste "lige så").

Når butikkpersonalet sier god helg eller ha en fin kveld så tror jeg at jeg svarer litt forskjellig.  Takk det samme, god helg/ kveld til deg og, eller takk og lige så.

Anonymkode: 791ef...316

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, det er vel noe ved den gammeldagse skrivemåten som får det til å høres så høytidelig ut (Her sier de fleste "lige så").

Når butikkpersonalet sier god helg eller ha en fin kveld så tror jeg at jeg svarer litt forskjellig.  Takk det samme, god helg/ kveld til deg og, eller takk og lige så.

Anonymkode: 791ef...316

Jeg vet ikke riktig, nordvestkysten er liksom ikke riksmålsland heller... Jeg tror det rett og slett er en utdøende talemåte på disse kanter - for besteforeldrene mine var det standardfrase. 

Jeg tror egentlig ikke man trenger å tenke så nøye på hva man svarer butikkansatte når de ønsker god helg/kveld, så lenge man er hyggelig. Det er milevis forskjel på 'takk, samme 😊' og 'takk, samme 😒'.

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet
17 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg svarer i lige måde. 

Hvorfor sier folk "lige måde" og ikke "like måte"? Vi snakker da ikke dansk?

Jeg har også lurt på hvorfor folk sier "raska på". Det høres jo ut som svensk.

Skrevet

Jeg sier bare «Takk, du også» :)

Anonymkode: 74dfe...6a8

Skrevet
1 time siden, Elseby13 skrev:

Man sier ikke I liKe måTe? Det høres rart ut, Aldri hørt noen som har sagt det slik.  

• Liker 3
Skrevet

«Takk det samme»

Anonymkode: 348c1...5b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er verre når servitører sier "håper maten smaker". Ja, gjør den ikke det da? Jeg blir satt ut og sier "det håper jeg og" og "det gjør den sikkert" 😂 Istedet for et enkelt "takk". Jeg fremstår sikkert passiv agressiv.

I butikken blir det ofte "takk skal du ha, ha det bra. Ja faen det er helg ja, god helg!!". Får munndiare. 

Anonymkode: fca96...a09

Skrevet

Takk det samme/I lige måte/Du også/God helg/Takk - sier det som faller meg inn og som føles mest naturlig der og da, uten å tenke noe over det. Det går like mye på autopilot hos meg som det gjør hos de butikkansatte, og vi legger antagelig omtrent like mye følelse i det...

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er verre når servitører sier "håper maten smaker". Ja, gjør den ikke det da? Jeg blir satt ut og sier "det håper jeg og" og "det gjør den sikkert" 😂 Istedet for et enkelt "takk". Jeg fremstår sikkert passiv agressiv.

I butikken blir det ofte "takk skal du ha, ha det bra. Ja faen det er helg ja, god helg!!". Får munndiare. 

Anonymkode: fca96...a09

Maten kan være tilberedt etter alle kunstens regler og likevel ikke passe din gane. De sier dermed at de håper du synes det er godt, ikke at de håper det smaker godt på generell basis. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Elseby13 skrev:

Jeg er fra sørvestlandet, og der er «i lige måde» naturlig talemåte ut fra vår dialekt. Ville for eksempel sagt «De to der e(r) lige, på ein måde. 
Så jeg sier ofte «i lige måde» som svar til butikkansatte, og det høres helt naturlig ut, og er hverken dansk eller gammeldags. 

Anonymkode: 89fa3...acd

Skrevet

Spørs. Er jeg på vei ut så roper jeg bare "takk det samme" driver jeg og pakker så pleier jeg å si "ja god hælj til deg òg!" så rasker jeg sammen tinga og kommer meg vekk. 

Anonymkode: 7c9bd...ac3

Skrevet

Gud jeg er så dum.
Jeg hater å dra i butikken, og ihvertfall søndagsbutikker for de er så små og trange. Føles ut som totalt kaos. Men jeg måtte. Så jeg dro. Kaos. Fult av folk! Angst fra en annen verden. Så sier han "Ha en fin helg videre", og jeg slenger ut en perfekt "Takk det samme"... så sier han takk og da må dumme meg si "Værsågod" (eller hvordan man nå skriver det). Så små lo han av meg.  :balltre:

Hade bra, jeg skal gå å grave meg ned og aldri komme opp igjen. Nå blir det bare nettbutikk fra nå av. Jeg gir opp. 

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud jeg er så dum.
Jeg hater å dra i butikken, og ihvertfall søndagsbutikker for de er så små og trange. Føles ut som totalt kaos. Men jeg måtte. Så jeg dro. Kaos. Fult av folk! Angst fra en annen verden. Så sier han "Ha en fin helg videre", og jeg slenger ut en perfekt "Takk det samme"... så sier han takk og da må dumme meg si "Værsågod" (eller hvordan man nå skriver det). Så små lo han av meg.  :balltre:

Hade bra, jeg skal gå å grave meg ned og aldri komme opp igjen. Nå blir det bare nettbutikk fra nå av. Jeg gir opp. 

TS

Haha! Kjenner meg igjen! (har også sosial angst) men det er virkelig ikke noe å være flau over. 😄

Anonymkode: 8df01...733

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud jeg er så dum.

TS

Enten så glemte han deg med en gang, eller så var du et lyspunkt i en kaotisk søndagsvakt. Altså kan du bare ha vært noe positivt for den stakkars butikkmannen.

Du må ikke være så hard mot deg selv. Det er ikke sant all den kritikken du gir deg selv, det er angsten som snakker. 

Tips fra en med sosial angst til en annen: Andre bryr seg faktisk ikke så veldig mye om hva du sier/gjør. De fleste er veldig selvsentrerte, og er alt for opptatt av enten å ikke dumme seg ut selv, eller av noe annet i sitt eget liv. 

Anonymkode: a8ef6...e45

• Liker 3
Skrevet

Jeg svarer "takk, i like måte".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...