AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Her blir det så mye styr og baluba og kanskje jeg har klart det innen kl 22 at de faller om av utmattelse 🤣 Babyen på 6 mnd er trøtt kl 18.30 og sovner innen kl 19 om storebror ikke kommer inn å forstyrrer. Er pappaen hjemme så er det ikke noe problem. Men når han er bortreist(noe han er ofte) så klarer jeg ikke å holde storebror på 2,5 år ute av rommet den halvtimen minsten må ha for å sovne. Han vil ikke se på TV, leke eller noe som helst. Han skal være med på rommet. Problemet er at han romsterer og styrer så fælt at minsten finner ikke roa. Han får beskjed om å legge seg ned på en madrass men det vil han ikke. Håpløst! Nytter ikke legge storebror først for han er ikke trøtt før kl 20-20.30. Og når den tiden kommer er babyen så overtrøtt at han bare skriker så da får ikke storebror sove. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ute å kjøre for tiden. Jeg får rett og slett ikke til å legge begge to til riktig tid. Legging er ikke noe problem når pappaen er hjemme da han er sammen med storebror når jeg legger lillebror. Har dere erfarne mødre noen tips og råd til meg? Anonymkode: fc6c3...31a 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #2 Skrevet 5. oktober 2019 Endre døgnrytme på eldste så han kan legge seg 19? Anonymkode: 66a13...b38 16
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blir det så mye styr og baluba og kanskje jeg har klart det innen kl 22 at de faller om av utmattelse 🤣 Babyen på 6 mnd er trøtt kl 18.30 og sovner innen kl 19 om storebror ikke kommer inn å forstyrrer. Er pappaen hjemme så er det ikke noe problem. Men når han er bortreist(noe han er ofte) så klarer jeg ikke å holde storebror på 2,5 år ute av rommet den halvtimen minsten må ha for å sovne. Han vil ikke se på TV, leke eller noe som helst. Han skal være med på rommet. Problemet er at han romsterer og styrer så fælt at minsten finner ikke roa. Han får beskjed om å legge seg ned på en madrass men det vil han ikke. Håpløst! Nytter ikke legge storebror først for han er ikke trøtt før kl 20-20.30. Og når den tiden kommer er babyen så overtrøtt at han bare skriker så da får ikke storebror sove. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ute å kjøre for tiden. Jeg får rett og slett ikke til å legge begge to til riktig tid. Legging er ikke noe problem når pappaen er hjemme da han er sammen med storebror når jeg legger lillebror. Har dere erfarne mødre noen tips og råd til meg? Anonymkode: fc6c3...31a Tja... Jeg har fire små og nøkkelordet er rutiner. Her er det nesten verre når vi er hjemme begge to, for da prøver de å strekke strikken og tuller mere. Med rutiner så mener jeg felles kveldsmat, felles bading og bittelitt tidsforskjell (i forhold til alderen) i sofaen med meg etter at badingen er unnagjort. Anonymkode: 3e6bd...329 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #4 Skrevet 5. oktober 2019 Kan du lese mens du legger babyen? Eller kanskje storebror kan høre på lydbok i rommet mens du legger minsten? Han kan jo bruke høretelefoner om du er redd lyden skal forstyrre. Det er også lov å si til storebror at om han skal være inne på rommet mens du legger babyen, så MÅ han være stille. Er han ikke stille, så må han vente et annet sted. Anonymkode: 73d8d...587 15
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #5 Skrevet 5. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endre døgnrytme på eldste så han kan legge seg 19? Anonymkode: 66a13...b38 Ikke så lett. Han er midt mellom å trenge å sove på dagen/ kan egentlig ikke sove for da sovner han sent. Hvis han ikke sover på dagen sovner han kl 18.30 men bhg mener at hele dagen hans blir ødelagt så derfor er situasjonen slik at han ikke sovner før sent. Ts Anonymkode: fc6c3...31a 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #6 Skrevet 5. oktober 2019 Legger tre barn alene titt og ofte. Vi har faste rutiner det det er felles kveldsmat etter fantorangen. Minste på 1 år legger direkte etter kvelds, ca 1820, mellomst på 2,5 får bok og hører på lydbok fra 1830-1900 ca og eldste på 6 får se en episode med ninjago og legger seg kl 1900. Får bok og hører lydbok/leser selv til kl 2000. Mellomst og eldst pusser tenner samtidig etter kvelds. Dette fungerer veldig godt hos oss og vi er helt ferdig med legging kl 2005 etter nattasang for eldste. Anonymkode: 2e52a...c19 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #7 Skrevet 5. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du lese mens du legger babyen? Eller kanskje storebror kan høre på lydbok i rommet mens du legger minsten? Han kan jo bruke høretelefoner om du er redd lyden skal forstyrre. Det er også lov å si til storebror at om han skal være inne på rommet mens du legger babyen, så MÅ han være stille. Er han ikke stille, så må han vente et annet sted. Anonymkode: 73d8d...587 Nei desverre kan ikke lese mens jeg legger babyen. Han ammes og så legges han i senga si mens jeg synger to sanger og så pludrer han i noen minutter og sovner av seg selv. Men han må ha det generelt stille i rommet. Eldste vil ikke høre på lydbok. Prøvd flere ganger. Jeg har sagt til storebror mange ganger at han må være stille ellers må ha vente på rommet osv men han klarer ikke være stille i 20-30 min. Han hyler ikke å brøler men han begynner å synge og le og klatrer på møbler der osv. Og da blir lillebror nysgjerrig 🤣 Ts Anonymkode: fc6c3...31a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #8 Skrevet 5. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja... Jeg har fire små og nøkkelordet er rutiner. Her er det nesten verre når vi er hjemme begge to, for da prøver de å strekke strikken og tuller mere. Med rutiner så mener jeg felles kveldsmat, felles bading og bittelitt tidsforskjell (i forhold til alderen) i sofaen med meg etter at badingen er unnagjort. Anonymkode: 3e6bd...329 Ok. Rutiner har vi og det fungerer veldig bra når vi er to ved legging. Er bare det at eldste ikke vil sitte alene i 30 min mens jeg legger babyen. Hvordan fikk du det til? Ville dine se på TV eller kunne de sitte i ro på samme rom som du lå babyen? Ts Anonymkode: fc6c3...31a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger tre barn alene titt og ofte. Vi har faste rutiner det det er felles kveldsmat etter fantorangen. Minste på 1 år legger direkte etter kvelds, ca 1820, mellomst på 2,5 får bok og hører på lydbok fra 1830-1900 ca og eldste på 6 får se en episode med ninjago og legger seg kl 1900. Får bok og hører lydbok/leser selv til kl 2000. Mellomst og eldst pusser tenner samtidig etter kvelds. Dette fungerer veldig godt hos oss og vi er helt ferdig med legging kl 2005 etter nattasang for eldste. Anonymkode: 2e52a...c19 Skulle ønske at det gikk så lett her også. Ser at dine kan oppholdes med lydbok og TV mens du legger minsten. Det er det som ikke funker her. Hadde han villet sitte 30 min å sett på TV mens jeg la babyen så hadde jo leggingen gått som en drøm. Ts Anonymkode: fc6c3...31a 2
FantasDick Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg hadde baby i bæresjal mens jeg stelte og la eldste, enten sovnet baby der og jeg prøvde på transfer til senga eller så var hun rolig. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #11 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok. Rutiner har vi og det fungerer veldig bra når vi er to ved legging. Er bare det at eldste ikke vil sitte alene i 30 min mens jeg legger babyen. Hvordan fikk du det til? Ville dine se på TV eller kunne de sitte i ro på samme rom som du lå babyen? Ts Anonymkode: fc6c3...31a Jeg har aldri lagt meg med noen av barna. Tar alle rutiner vedr avslutning av dagen i fellesskap med alle, går inn på rommet med den som skal i seng. Synger Trollmorsangen, sier god natt og går ut av rommet. Den minste her blir svøpt og finner roen selv, det gjør han ikke uten svøping. Anonymkode: 3e6bd...329
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #12 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg hadde samme problem med mine som det var rett under to år aldersforskjell på. Eldste som da var to nektet konsekvent og se på tv eller høre på tv lydbok etter at lillesøster ble født. Legging av minste mens eldste var våken var et evig styr når jeg var alene med begge. Etter hvert begynte minste å være oppe til samme tid som eldste. Da var det plutselig ikke noe problem lenger fordi da la jeg bare eldste først, mens minste krabbet rundt på rommet. Så minste til slutt. Når eldste ble tre skjønte hun plutselig mye mer og jeg kunne legge minste mens eldste så på tv i 15 min. Du har ikke mulighet til å legge minste en ekstra dupp i løpet av dagen og forskyve leggetiden da? Anonymkode: 11cf5...7fd 3
DMS Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 Du har mi medkjensle. Her legg eg ofte 3 stk aleine, og som regel går det fint. Eldste er tv-slave og såleis enkel å parkere framfor tv-en når eg legg minste, ho i midten derimot kan av og til ha behov for mor si... med påfølgande kviskrekjefting frå mi side 😕 Tenke eg skal sjå om eg kan legge minste utan å vere med han til han sovnar snart. Og kanskje legge minste og mellomste omlag samtidig. Men då vert det enda mindre pupp på minste... blæ. Kan ikkje mannfolka holde seg litt meir heime?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #14 Skrevet 5. oktober 2019 Tar den ene og denger den andre med 🤪 Neida. Minste på 10 mnd legger seg først, ca 1830. Da får eldste kveldsmat, også leser vi ei bok på stua før hun går på badet for tannpuss og pysj. Hun er da i seng til mellom 1930 og 20. Hun deler rom med lillesøsteren, så hun må være stille Anonymkode: 5f8a0...65f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #15 Skrevet 5. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri lagt meg med noen av barna. Tar alle rutiner vedr avslutning av dagen i fellesskap med alle, går inn på rommet med den som skal i seng. Synger Trollmorsangen, sier god natt og går ut av rommet. Den minste her blir svøpt og finner roen selv, det gjør han ikke uten svøping. Anonymkode: 3e6bd...329 Ok høres ut som dine greier seg alene mens du legger de andre. Det er problemet her. At 2 åringen ikke vil være alene når jeg legger babyen Ts Anonymkode: fc6c3...31a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #16 Skrevet 5. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok høres ut som dine greier seg alene mens du legger de andre. Det er problemet her. At 2 åringen ikke vil være alene når jeg legger babyen Ts Anonymkode: fc6c3...31a Forskjellen er at jeg er ute av rommet i 3-5 minutter, mens du er ute av rommet i en halv time. Da hadde det blitt kaos her også kan jeg love deg. Anonymkode: 3e6bd...329 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #17 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg tror også problemet er at du er for lenge hos babyen. Må du være der i 20 minutter? Det er klart det er for lenge for en 2.5 åring, det blir kjedelig og kanskje utrygt. Også bør du snakke med bhg om dagsoving igjen. De bestemmer ikke. Klart barnet skal ha en fin dag, men at han er trøtt en overgang når sovingen forsvinner er helt normalt. Anonymkode: ba40a...2a2 6
Fru Uperfekt Skrevet 5. oktober 2019 #18 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her blir det så mye styr og baluba og kanskje jeg har klart det innen kl 22 at de faller om av utmattelse 🤣 Babyen på 6 mnd er trøtt kl 18.30 og sovner innen kl 19 om storebror ikke kommer inn å forstyrrer. Er pappaen hjemme så er det ikke noe problem. Men når han er bortreist(noe han er ofte) så klarer jeg ikke å holde storebror på 2,5 år ute av rommet den halvtimen minsten må ha for å sovne. Han vil ikke se på TV, leke eller noe som helst. Han skal være med på rommet. Problemet er at han romsterer og styrer så fælt at minsten finner ikke roa. Han får beskjed om å legge seg ned på en madrass men det vil han ikke. Håpløst! Nytter ikke legge storebror først for han er ikke trøtt før kl 20-20.30. Og når den tiden kommer er babyen så overtrøtt at han bare skriker så da får ikke storebror sove. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ute å kjøre for tiden. Jeg får rett og slett ikke til å legge begge to til riktig tid. Legging er ikke noe problem når pappaen er hjemme da han er sammen med storebror når jeg legger lillebror. Har dere erfarne mødre noen tips og råd til meg? Anonymkode: fc6c3...31a Ha min 15 min forskjell på legging Snakke med barna om at sånn og sånn skal vi gjøre nå Evt dele rom Har flere barn enn deg og har omtrent aldri problemer med legging når jeg er alene med dem 1
KatteLatte Skrevet 5. oktober 2019 #19 Skrevet 5. oktober 2019 Har du prøvd å gi eldste iPad? Last ned Fantorangen-spillet f.eks. Ikke fan av for mye skjerm til de små, men i slike tilfeller er det mer til nytte enn skade tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #20 Skrevet 5. oktober 2019 Må du være på rommet med babyen i en halv time, da? Hvis de må legges i denne rekkefølgen, ville jeg latt storebror være tilstede under amming etc, og så brukt kortere tid inne på soverommet. Men selv la vi nok barna i motsatt rekkefølge da minste var så liten. Og først når yngste var litt større, var det han som ble lagt først. Fra minste var ett år delte mine to rom. Da la jeg lillebror først, og da han hadde sovnet leste jeg for storesøster i stua før hun og jeg listet oss inn på soverommet og hun fikk lagt seg. Anonymkode: bed7d...27a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå