Gå til innhold

Er det vanlig å ha strekkmerker i en alder av 15 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år og har strekkmerker den over innsiden på begge lårene. Er det noen som vet hvordan man blir kvitt dem?

Anonymkode: 0c736...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 49b93...d6e

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er vanlig. Og nei, man blir ikke kvitt dem. Om de er røde/lilla, vil de blekne med tiden, men de blir ikke borte. 

• Liker 7
Skrevet

Det er vel ca da jeg var 13-15 år jeg fikk strekkmerker på innside av lår og på og under rumpa. De blekner over tid, så du må bare ta tiden til hjelp. Hos meg synes de ikke lengre og man må kjenne etter ganske nøye for å kjenne dem. Du kan ikke bli kvitt strekkmerker. Jeg vet ikke om en eneste person som ikke har et eneste strekkmerke på kroppen sin. 

Anonymkode: 2e0a1...cee

• Liker 2
Skrevet

Det var på den alderen jeg fikk mine første, og det kom aldri flere. De er helt usynlige nå, klarer ikke finne dem igjen. 

Skrevet

Helt vanlig!

Nei, men de blekner med tid..

Anonymkode: 606f0...1be

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig. Datteren min på samme alder fikk i tenårene, på hele rompa. Nå er de blitt litt mer usynlige. 

Anonymkode: a4a01...14a

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er helt vanlig. Strekkmerker kommer av hormoner, derfor får mange, både jenter og gutter, strekkmerker i puberteten. Mange kvinner får det også under svangerskap. Strekkmerker kan ikke forebygges, og de kan ikke forsvinne når man først har fått dem. Men de blir blekere etterhvert, slik at de med årene nesten ikke synes.

Skrevet

Helt vanlig, og de går nok ikke bort. Fikk selv strekkmerker på øverste på lårene når jeg var 16 år, og kan helt ærlig si at jeg ikke bryr meg noe om dem. Er heller ingen andre som har lagt merke til strekkmerkene mine når vi har vært å badet eller på stranden. 

Anonymkode: dfe0b...0c1

• Liker 1
Skrevet

Det var den perioden i livet jeg hadde mest strekkmerker. De blekner over tid, de fleste mine fra den tiden er helt borte! Har nå noen på rompa og puppene, men helt annerledes enn den gangen. De kommer med vektoppgang/endringer i kroppen og øking av hormoner, begge deler er det ekstremt mye av i tenårene.

Det ordner seg, bli venn med de, snakk med andre(helst eldre) om det og du vil høre at de aller aller fleste har en del, selv om ikke andre ser de😅

Anonymkode: 0dbe2...4ba

Skrevet

Helt vanlig.

De går ikke bort, men som alle sier over, de blekner over tid.

I dag bryr jeg meg ikke i det hele tatt over mine, selv om det i tenårene var lite gøy.

Det blir bedre :)

Skrevet

Helt vanlig! De vil blekne etterhvert. Det kan være bra å smøre med en god krem .  

Anonymkode: c6ee7...a3b

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 15 år og har strekkmerker den over innsiden på begge lårene. Er det noen som vet hvordan man blir kvitt dem?

Anonymkode: 0c736...a75

Ja, du vokser jo

Skrevet

Like vanlig som å ikke ha.

Anonymkode: 7a41e...05b

Skrevet

Helt vanlig. Fikk på hoftene, innsiden av lårene og bak i knehasen fra 13-15 års alderen.

Var mega røde i starten, det blir borte med tid, men det tar en stund.

Anonymkode: fc632...266

Skrevet
3 timer siden, Thyra skrev:

Ja, det er vanlig. Og nei, man blir ikke kvitt dem. Om de er røde/lilla, vil de blekne med tiden, men de blir ikke borte. 

Ok tusen takk

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var den perioden i livet jeg hadde mest strekkmerker. De blekner over tid, de fleste mine fra den tiden er helt borte! Har nå noen på rompa og puppene, men helt annerledes enn den gangen. De kommer med vektoppgang/endringer i kroppen og øking av hormoner, begge deler er det ekstremt mye av i tenårene.

Det ordner seg, bli venn med de, snakk med andre(helst eldre) om det og du vil høre at de aller aller fleste har en del, selv om ikke andre ser de😅

Anonymkode: 0dbe2...4ba

Tusen takk for svar😁

Skrevet

Man får strekkmerker av at huden strekkes "for mye" på for kort tid. Det kommer typisk i tenår fordi man vokser raskt i de årene som hos deg, hos folk som varierer mye og hyppig i vekt (jojo-slankere) under graviditet osv. 

Men du er 15. Mest sannsynlig er du nå passert den mest eksplosive veksten (jenter vokser som en tommelfingerregel max 10 cm etter de får mens). Så på den positive siden er det gode muligheter for at du ikke får så mye mer merker fremover til du eventuelt som voksen får barn f.eks. Hvis det er hvite strekkmerker du har fått, blir disse gjerne ca usynlig etterhvert.

Anonymkode: 1ffbe...753

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...