AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg går ett studium jeg gikk for 2 år siden, men ikke kunne fullføre. Nå skal jeg gjøre en oppgave, som er identisk med en av oppgavene jeg gjorde for to år siden. Kan jeg levere samme oppgave igjen? Vet at man ikke skal levere plagiat av andres oppgaver, men dette er jo en oppgave jeg allerede har vært med på å jobbe med, og strengt tatt en del av mitt verk. Anonymkode: ec9d5...f47
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #2 Skrevet 5. oktober 2019 spør læreren, jeg fikk lov til å klipp og lim fra mine egne oppgaver, men måtte nevne det i kildeanvisningen på lik linje som andre kilder. Anonymkode: de157...e46 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: spør læreren, jeg fikk lov til å klipp og lim fra mine egne oppgaver, men måtte nevne det i kildeanvisningen på lik linje som andre kilder. Anonymkode: de157...e46 Hvordan kildeanviste du til deg selv? Anonymkode: ec9d5...f47
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #4 Skrevet 5. oktober 2019 Det varierer sikkert fra hva man studerer, men jeg har lært at man ikke kan kopiere egen eksamensbesvarelse og bruke den på nytt i en eksamensbesvarelse eller bachelor/masteroppgave osv. Et arbeidskrav kan man nok kopiere til en viss grad, men det er jo ikke levert inn som en eksamen. Anonymkode: 22fb2...257
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #5 Skrevet 5. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kildeanviste du til deg selv? Anonymkode: ec9d5...f47 "Min egen oppgave *tittel på oppgaven og dato for når den ble skrevet*". Var mest en formalitet, men noen ganger så kan de legge inn oppgavene i databasen. Slik at programmet de bruker for å sjekke for plagiat, kan gi et treff på din egen oppgave og du vil da få en plagiat prosent som er skyhøy og du vil bli anklaget for plagiat. Men er usikker på om de på høyere nivå legger inn alle innsendte oppgaver..... Så best å spørre. Kanskje trenger du ikke å henviste til eget verk heller. Spørs vell hvor mye du skal klippe og lime. Anonymkode: de157...e46
pessimistisk Skrevet 5. oktober 2019 #6 Skrevet 5. oktober 2019 Vi fikk streng beskjed om at selvplagiat regnes som plagiat. Om man ville kopiere noe fra egen tekst, så kunne man skrive seg selv som kilde. Dette anbefales imidlertid ikke, da det er mye bedre å finne fram til primærkilden. 1
Gjest Juks Skrevet 5. oktober 2019 #7 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) Det er ikke engang lov å parafrasere seg selv uten å kildehenvise. Det er så sykt som du kan få det, men slik er det faktisk. Klipp og lim må du for all del unngå, du kan faktisk bli kastet ut av skolen med juks som grunnlag. Jeg liker juks, jeg er juks, men mange skoler viser ingen nåde her. Ikke engang på selvplagiat. Moralen er: Skal du få en god karakter i fag, så sørg for at du aldri har skrevet en oppgave om lignende. Mange studier har dessverre innsendingsoppgaver og eksamen som er like, og som er bygget på samme tema. Da bør du ha levert en dårlig innsending i studiet, hvis ikke sliter du under eksamen! For er innsendingen så bra, at du må kopiere eller parafrasere deg selv fordi eksamensoppgaven er lik, så har du et problem! For det er heller ikke lov å legge seg selv som kilde på eksamen, ettersom identiteten din skal være skjult og skal på ingen måter komme fram i oppgaven. Du må dermed sitere en anonym kilde på eksamen, noe som i seg selv er avansert! Når du da faktisk må gjøre det, så viser du til at det er ikke din egne ord, dine refleksjoner, dine meninger - men faktisk noen andre sine! Selv om det er DU som har skrevet dette eller mener dette. Sprøtt? Definitivt. Mange studenter er ikke oppmerksomme på dette, og har tråkket rett i salaten. Sensor kan vise skjønn, men som regel ikke. Dem har også programmer for å avdekke plagiat, så sjansen er stor for å bli tatt hvis du ikke er obs på dette. Faktisk, så har skolen også et ansvar for å unngå plagiat, da aller mest selvplagiat. Det er dem faktisk heller ikke bevisst på, og stryker du pga selvplagiat på en eksamensoppgave, så har du likevel en god sak hvis eksamensoppgaven er lik innsendingsoppgavene. Skolen skal legge til rette for å unngå selvplagiat, noe dem ikke er, og setter studenter i vanskelige situasjoner! Fryktelig ergerlig! Endret 5. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #8 Skrevet 5. oktober 2019 8 minutter siden, Juks skrev: Det er ikke engang lov å parafrasere seg selv, uten å kildehenvise. Det er så sykt som du kan få det, Er ikke noe "sykt" med det. Er for å vite hvor personen har hentet informasjon... Anonymkode: 2a66a...485
Gjest Juks Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe "sykt" med det. Er for å vite hvor personen har hentet informasjon... Anonymkode: 2a66a...485 Kan du lese hele innlegget mitt, så får du se hvor sykt det kan være. Men personen har jo ikke hentet informasjon. Den kommer jo fra innsiden av hodet sitt. Parafraserer du noen andre kilder, så er det jo greit! Da skriver jo kildene som normalt. Men jeg snakker om når man må parafrasere seg selv. Sine egne refleksjoner, tanker, holdninger, ståsted og annet basert på seg selv. Da blir det sykt å måtte vise kilder til dette, når informasjonen enda stammer fra innsiden av sitt eget hode, selv om det har blitt skrevet før. Du kan liksom bare mene noe én gang. Gjør du det to ganger, så må det refereres til, selv om det er en helt annen sammenheng. Man kan jo få diaré av mindre. Endret 5. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet at man ikke skal levere plagiat av andres oppgaver, men dette er jo en oppgave jeg allerede har vært med på å jobbe med, og strengt tatt en del av mitt verk. Anonymkode: ec9d5...f47 Betyr dette (tekst i kursiv) at det er en gruppeoppgave? I så fall er jo saken mye vanskeligere. Du kan ha vært en freeloader sist (sier ikke at du var det) og det var egentlig en briljant A-student som stod for besvarelsen. Du må uansett snakke med foreleser/veileder. Anonymkode: 1e895...893
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #11 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, Juks skrev: Det er ikke engang lov å parafrasere seg selv uten å kildehenvise. Det er så sykt som du kan få det, men slik er det faktisk. Klipp og lim må du for all del unngå, du kan faktisk bli kastet ut av skolen med juks som grunnlag. Jeg liker juks, jeg er juks, men mange skoler viser ingen nåde her. Ikke engang på selvplagiat. Moralen er: Skal du få en god karakter i fag, så sørg for at du aldri har skrevet en oppgave om lignende. Mange studier har dessverre innsendingsoppgaver og eksamen som er like, og som er bygget på samme tema. Da bør du ha levert en dårlig innsending i studiet, hvis ikke sliter du under eksamen! For er innsendingen så bra, at du må kopiere eller parafrasere deg selv fordi eksamensoppgaven er lik, så har du et problem! For det er heller ikke lov å legge seg selv som kilde på eksamen, ettersom identiteten din skal være skjult og skal på ingen måter komme fram i oppgaven. Du må dermed sitere en anonym kilde på eksamen, noe som i seg selv er avansert! Når du da faktisk må gjøre det, så viser du til at det er ikke din egne ord, dine refleksjoner, dine meninger - men faktisk noen andre sine! Selv om det er DU som har skrevet dette eller mener dette. Sprøtt? Definitivt. Mange studenter er ikke oppmerksomme på dette, og har tråkket rett i salaten. Sensor kan vise skjønn, men som regel ikke. Dem har også programmer for å avdekke plagiat, så sjansen er stor for å bli tatt hvis du ikke er obs på dette. Faktisk, så har skolen også et ansvar for å unngå plagiat, da aller mest selvplagiat. Det er dem faktisk heller ikke bevisst på, og stryker du pga selvplagiat på en eksamensoppgave, så har du likevel en god sak hvis eksamensoppgaven er lik innsendingsoppgavene. Skolen skal legge til rette for å unngå selvplagiat, noe dem ikke er, og setter studenter i vanskelige situasjoner! Fryktelig ergerlig! Dette er jo bare vas, og ingen reell problemstilling – med mindre man virkelig har fotografisk hukommelse. Jeg har levert drøssevis med innsendingsoppgaver og svart på helt identiske eksamensoppgaver etterpå. Jeg bruker selvfølgelig ALL min kunnskap om emnet, men det blir jo aldri likt. Du har tydeligvis aldri vært sensor, heller, for det er en grunn til at slike digitale plagiatverktøy benyttes. Besvarelsene begynner å gå i ett etterhvert – de er veldig like ... Det er bare så mange måter å skrive en A-besvarelse på, f.eks. (i de fleste fag). Du høres ut som du er tatt i plagiat og unnskylder det i ditt eget hode med at det var "selvplagiat". Anonymkode: 1e895...893 1
Gjest Juks Skrevet 5. oktober 2019 #12 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare vas, og ingen reell problemstilling – med mindre man virkelig har fotografisk hukommelse. Jeg har levert drøssevis med innsendingsoppgaver og svart på helt identiske eksamensoppgaver etterpå. Jeg bruker selvfølgelig ALL min kunnskap om emnet, men det blir jo aldri likt. Du har tydeligvis aldri vært sensor, heller, for det er en grunn til at slike digitale plagiatverktøy benyttes. Besvarelsene begynner å gå i ett etterhvert – de er veldig like ... Det er bare så mange måter å skrive en A-besvarelse på, f.eks. (i de fleste fag). Du høres ut som du er tatt i plagiat og unnskylder det i ditt eget hode med at det var "selvplagiat". Anonymkode: 1e895...893 Det er faktisk ikke vas. Og jo, det er faktisk en reell problemstilling. Å gjengi seg selv er faktisk selvplagiat, enten du vil eller ikke. At du har fått holde på som du vil, er selvfølgelig vell og bra, men det er fortsatt selvplagiat. Skolen ser kanskje mellom fingrene på dette, ettersom dem designer eksamen lik innsendinger. Ikke vet jeg, men jeg vet dem har et ansvar for dette. Og det er også et problem at mange av kursenes veileder også er fagets sensor, hvis du ikke var klar over det. Men du kan faktisk risikere å bli tatt i plagiat hvis du gjengir for mye. Det kan du lese mer om i din skoles regelverk, det står garantert nevnt! Har aldri blitt tatt i plagiat. Så der bommet du også. Endret 5. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr dette (tekst i kursiv) at det er en gruppeoppgave? I så fall er jo saken mye vanskeligere. Du kan ha vært en freeloader sist (sier ikke at du var det) og det var egentlig en briljant A-student som stod for besvarelsen. Du må uansett snakke med foreleser/veileder. Anonymkode: 1e895...893 Ja, var en gruppeoppgave sist gang. Er inneforstått med at jeg måtte ha skrevet de andre som var med i referanselisten. Får bare finne en måte å finne opp kruttet på nytt. Utrolig merkelig system. Uavhengig om det er gruppe, eller aleneopggave. Anonymkode: ec9d5...f47
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 12 timer siden, Juks skrev: Sprøtt? Definitivt. Overhodet ikke. Det er jo for at du ikke skal bruke samme oppgaven x antall ganger og dra i land studiepoeng i flere fag på ett og samme arbeide. Du kan forøvrig fint bruke noe du har skrevet før som utgangspunkt, så lenge du omarbeider det. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: "Min egen oppgave *tittel på oppgaven og dato for når den ble skrevet*". Var mest en formalitet, men noen ganger så kan de legge inn oppgavene i databasen. Slik at programmet de bruker for å sjekke for plagiat, kan gi et treff på din egen oppgave og du vil da få en plagiat prosent som er skyhøy og du vil bli anklaget for plagiat. Men er usikker på om de på høyere nivå legger inn alle innsendte oppgaver..... Referere til seg selv gjør man naturligvis ikke før man faktisk har publisert noe på høyere nivå, og da oppgis referansen på lik linje som alle andre referanser. Ikke noe "semesteroppgave år xxxx av meg selv"-svada. Anonymkode: 4a9bc...882 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #15 Skrevet 6. oktober 2019 Nei, det kan du ikke gjøre. Din to år gamle tekst er med i databasen, og du vil bli tatt for å plagiere deg selv. Det har ingen betydning at det er din egen tekst. Det du kan gjøre, er å be om fritak for innleveringer du har fått godkjent tidligere. Ikke sikkert du får det, men det er verdt et forsøk. Anonymkode: 81fb1...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare vas, og ingen reell problemstilling – med mindre man virkelig har fotografisk hukommelse. Jeg har levert drøssevis med innsendingsoppgaver og svart på helt identiske eksamensoppgaver etterpå. Jeg bruker selvfølgelig ALL min kunnskap om emnet, men det blir jo aldri likt. Du har tydeligvis aldri vært sensor, heller, for det er en grunn til at slike digitale plagiatverktøy benyttes. Besvarelsene begynner å gå i ett etterhvert – de er veldig like ... Det er bare så mange måter å skrive en A-besvarelse på, f.eks. (i de fleste fag). Du høres ut som du er tatt i plagiat og unnskylder det i ditt eget hode med at det var "selvplagiat". Anonymkode: 1e895...893 Enig. Hvis man skriver to oppgaver om samme tema, er det normalt ikke noe problem å få dem til å bli så ulike at man ikke blir tatt for plagiat. Med mindre man klipper og limer, og da ber man om å bli tatt for plagiat. Selv om man bruker de samme kildene, kan man vinkle litt ulikt, og man vil automatisk formulere seg ulikt fra gang til gang. Å sitere seg selv - når det man siterer kun er svar på en tilfeldig oppgave - må vel være selve definisjonen på en søppelkilde. Umulig å få tak i for den som leser (noe som er mye av poenget med en kildeliste!), og helt uten faglig tyngde eller interesse. Du kunne like gjerne sitert en blogg - faktisk er det enda verre, for bloggen kan du ok det minste linke til. Det må du for all del ikke gjøre. Du skal sitere de opprinnelige kildene. Anonymkode: 81fb1...6e2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #17 Skrevet 6. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. Det er jo for at du ikke skal bruke samme oppgaven x antall ganger og dra i land studiepoeng i flere fag på ett og samme arbeide. Du kan forøvrig fint bruke noe du har skrevet før som utgangspunkt, så lenge du omarbeider det. Referere til seg selv gjør man naturligvis ikke før man faktisk har publisert noe på høyere nivå, og da oppgis referansen på lik linje som alle andre referanser. Ikke noe "semesteroppgave år xxxx av meg selv"-svada. Anonymkode: 4a9bc...882 Nå pleier vel ikke problemstillingene være det samme i flere fag? Jeg synes det er veldig rart å skulle finne opp kruttet på nytt når oppgaven er identisk den vi leverte inn tidligere. Hadde den vært endret så hadde jo det vært noe i det minste. Men blir løsningen du skriver. Jeg får bare bygge om hele teksten og endre noe innhold slik at jeg ikke blir tatt for å plagiere meg selv. Anonymkode: ec9d5...f47
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #18 Skrevet 6. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå pleier vel ikke problemstillingene være det samme i flere fag? Tja. Jeg skriver for tiden eksamen i tre emner, ved tre ulike fakultet, og jeg kunne fint brukt 80% av den samme teksten i alle tre oppgavene. Masteroppgaven min var 50% tekster jeg hadde skrevet tidligere, men noe omskrevet og eksemplifisert i andre kontekster. Anonymkode: 4a9bc...882
kanelsnurr Skrevet 6. oktober 2019 #19 Skrevet 6. oktober 2019 Ikke helt det du spør om, men hvis du har arbeidskravene godkjent fra tidligere, må du i det hele tatt levere på nytt da? Eller er det snakk om oppgave med karakter? For det blir jo noe helt annet enn et arbeidskrav.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #20 Skrevet 6. oktober 2019 2 minutter siden, kanelsnurr skrev: Ikke helt det du spør om, men hvis du har arbeidskravene godkjent fra tidligere, må du i det hele tatt levere på nytt da? Eller er det snakk om oppgave med karakter? For det blir jo noe helt annet enn et arbeidskrav. De var bare gyldig i ett år. Jeg tok ikke fagene igjen da. Så må ta det på nytt, det har jeg sjekket med skolen. Anonymkode: ec9d5...f47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå