Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 16 år som jobber som ekstrahjelp i en liten butikk, der vi kun jobber en om gangen. Jeg jobber vanligvis 2 ettermiddager i uka, altså 10 timer i uka (og av og til mer hvis jeg må ta andre sine vakter).

Nå har pappa bestilt en tur til syden i vinterferien, på 6 dager. Men sjefen min sier at jeg ikke kan dra, fordi jeg må jobbe, og at ekstrahjelper ikke har krav på ferie. Men i arbeidskontrakten min står det at ferierettighetene mine går under tariffavtalen til handel og kontor, og der står det at alle har krav på 4 uker ferie i året. 

Noen som kan hjelpe meg? Er det sånn at jeg har krav på ferie, men at jeg ikke kan bestemme når?

Anonymkode: 4af7c...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 16 år som jobber som ekstrahjelp i en liten butikk, der vi kun jobber en om gangen. Jeg jobber vanligvis 2 ettermiddager i uka, altså 10 timer i uka (og av og til mer hvis jeg må ta andre sine vakter).

Nå har pappa bestilt en tur til syden i vinterferien, på 6 dager. Men sjefen min sier at jeg ikke kan dra, fordi jeg må jobbe, og at ekstrahjelper ikke har krav på ferie. Men i arbeidskontrakten min står det at ferierettighetene mine går under tariffavtalen til handel og kontor, og der står det at alle har krav på 4 uker ferie i året. 

Noen som kan hjelpe meg? Er det sånn at jeg har krav på ferie, men at jeg ikke kan bestemme når?

Ja, det stemmer. Arbeidsgiver kan bestemme når du får ferie. Det gjelder alle arbeidstakere, ikke bare ekstrahjelper.  De fleste arbeidsgivere klarer å være fleksible, men du kan nektes å ta ferie i vinterferien i teorien. 

Anonymkode: ea5f2...e33

• Liker 5
Skrevet

Alle, inkl ekstrahjelper, har både rett og plikt til å ta ferie. Derimot kan du ikke velge fritt selv når ferien skal finne sted, dette må avtales på forhåndsredigert arbeidsgiver

Anonymkode: fc030...c5e

Skrevet

Du har rett på ferie, men når ferien tas ut må avklares med arbeidsgiver først. Dersom du har to faste vakter i uka, kan du ikke bare bestille en ferietur før arbeidsgiver har gitt klarsignal. 

Anonymkode: 504e7...39b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Arbeidsgiver kan bestemme når du får ferie. Det gjelder alle arbeidstakere, ikke bare ekstrahjelper.  De fleste arbeidsgivere klarer å være fleksible, men du kan nektes å ta ferie i vinterferien i teorien. 

Ok, takk for svar. Syntes det er rart at jeg ikke kan ta ferie i vinterferien, ettersom at vaktlistene ikke er satt opp så langt, så tror han trodde at ekstrahjelper ikke får ferie i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har et spørsmål til:

Hvis jeg kun har faste vakter fredag og lørdag, og jeg drar på tur fra mandag til søndag, regnes dette som en ukes ferie eller to dager ferie?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Syntes det er rart at jeg ikke kan ta ferie i vinterferien, ettersom at vaktlistene ikke er satt opp så langt, så tror han trodde at ekstrahjelper ikke får ferie i det hele tatt.

Hvis han sier at du ikke kan ta ferie i vinterferien som er mange måneder unna, så er det jo bare å si at du slutter. Oppsigelsestiden er kortere;)

Anonymkode: 94d11...228

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må sende inn en formell feriesøknad som alle andre. Det kan hende andre allerede har søkt? Ofte gjelder førstemann til mølla når det kommer til ferier. :)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sende inn en formell feriesøknad som alle andre. Det kan hende andre allerede har søkt? Ofte gjelder førstemann til mølla når det kommer til ferier. :)

Vi er bare 4 stk som jobber her. Jeg har snakka med alle sammen og de synes alle at det var veldig rart at jeg ikke kunne ta ut ferie, ingen av dem har sendt inn feriesøknad på mine datoer og to av den har til og med tilbydt seg å ta mine vakter. Sa dette til sjefen min, så virker mest som om han bare vil være kjip...?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han sier at du ikke kan ta ferie i vinterferien som er mange måneder unna, så er det jo bare å si at du slutter. Oppsigelsestiden er kortere;)

Anonymkode: 94d11...228

Vil jo fortsette å jobbe der da

Skrevet

Er du ekstrahjelp eller deltidsansatt? For ekstrahjelper har jo ingen rett eller plikt til å ta vakter - men får tilbud om en vakt og sier ja eller nei. Da gjør du jo hva du vil i ferien. Dersom du derimot er deltidsansatt med faste vakter (som det kan virke som ut ifra hvordan du fremstiller det) har du forpliktelser som alle andre ansatte, og må spørre arbeidsgiver om ferie. 

• Liker 4
Skrevet

Om du har krav på ferie eller ei, så synes jeg det er dritent gjort av sjefen . Det må kunne gå an å se om det kan ordnes. Hvertfall om det kun er 2 vakter som skal dekkes.

Anonymkode: 692f7...af6

Skrevet

Hva sier kontrakten din? Har du kontrakt? 

Hvis kontrakten ikke sier noe om faste vakter, men dere avtaler løpende, så trenger du jo ikke spørre sjefen. Da bare informerer du ham om at du ikke vil være tilgjengelig for ekstravakter i vinterferien fordi du reiser bort. Så vet han det til han skal sette opp vaktlisten.

Anonymkode: 15729...668

Gjest Blondie65
Skrevet

Antall feriedager samsvarer med stillingsbrøken din. Det vil si at dersom du arbeider 2 vakter i uken vil en ukes ferie for deg bety at du har fri de to dagene - men du har likevel brukt en ferieuke.

Og selvsagt har du rett på ferie - men du må avklare når ferien skal tas ut med din arbeidsgiver. Så neste gang du snakker med sjefen sier du at "Jeg ønsker ferie i Vinterferien, og XXX har sagt ja til å ta vaktene mine". 

Skrevet

Dersom du er deltidsansatt, og har faste vakter i kontrakten din: Send en skriftlig forespørsel til sjefen din, med datoer og informasjon om hvem som har tilbudt seg å ta vaktene dine. Dersom du faktisk får et nei, ville jeg sagt opp. Du får deg alltids en annen jobb.

Dersom du er ekstrahjelp: Send en skriftlig henvendelse til sjefen din, med datoene du ikke er tilgjengelig.

Anonymkode: 24ef9...296

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til:

Hvis jeg kun har faste vakter fredag og lørdag, og jeg drar på tur fra mandag til søndag, regnes dette som en ukes ferie eller to dager ferie?

En ukes ferie. 

Skrevet

La den som tilbydde seg ta vaktene dine. Problem solved.

Anonymkode: 2cd62...571

Skrevet

Du skriver at du er ekstravakt, så det avgjørende her er hva som står i arbeidsavtalen din. Har du en fast deltidsstilling med 2 faste vakter i uka, eller er du ansatt som tilkallingsvikar? Jeg tipper det siste, og i så fall gjelder arbeidsavtalen kun for tilbudte vakter du har takket ja til. Dette betyr både at du ikke har plikt til å takke ja til en eneste vakt, samt at arbeidsgiver ikke har plikt til å tilby deg vakter. Ergo kan du bare sende en e-post til lederen din med informasjon om at du ikke er tilgjengelig for å ta vakter i perioden fra xx.xx til xx.xx. 

Det er da verdt å merke seg at lederen din da også har rett til å slutte å sette deg opp på vakter (men gjør h*n det kun fordi du skal avvikle ferie og gir beskjed i god tid i forkant så er nok ikke dette et sted du bør ønske å jobbe særlig lenge uansett) 

Og for å svare på spørsmålet ditt så har alle arbeidstakere krav på ferie. Det stemmer som noen skriver over her at arbeidsgiver har styringsrett på når ferien skal avvikles, men dette gjelder kun i tilfeller der arbeidsgiver har forpliktet seg ved å gi arbeidstaker en fast stilling. En ekstravakt kan ta så mye ferie/friperioder som h*n ønsker, da arbeidsavtalen kun gjelder forhåndsavtalte vakter, dog under vissheten om at tilbud om mer jobb nok kommer til å avta dersom vedkommende ikke stiller opp ved behov. 

Jeg vil også få poengtere at dersom du er ansatt som tilkallingsvikar og likevel har to faste vakter i uken, så faller nok arbeidsforholdet ditt utenfor hva arbeidsgiver har lov til å bruke tilkallingsvikarer til. Det er i strid med arbeidsmiljøloven å bruke tilkallingsvikarer til å dekke et jevnt og varig behov for arbeidskraft. 

Anonymkode: ebf4c...174

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...