Gå til innhold

Lave B12 verdier eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om at alle blodprøvene mine var fine, og fikk se verdiene. B12 lå på rundt 130, og etter googling så ser jo dette veldig lavt ut mtp normalverdiene mange sider oppgir? Men legen hadde vel sagt noe om dette var veldig lavt? Skjønner lite her, jeg 😅

Fra nhi.no: "Mye tyder på at et optimal nivå av B12-vitamin i serum bør ligge > 250-300 pmol/L" 

Noen som har erfaringer å dele? Som vet litt rundt dette med B12, eventuelt har hatt mangel selv?

Anonymkode: b6344...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper B-12 fra utlandet. Foretrekker  Methyl B-12. Kjøper fortrinnsvis 5000 mg fra Bigvites i England

Anonymkode: 9ec78...f07

Skrevet

Hvilken enhet er prøvesvaret ditt i? 

Anonymkode: 47a71...739

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken enhet er prøvesvaret ditt i? 

Hva mener du med enhet? Jeg er ikke så god på sånt legespråk :fnise:

Skrevet

Enhet er jo helt vanlig mattespåk? De referanseområdene du viser til oppgis i pmol/L. Er prøvesvaret ditt samme enhet? Hvis ikke må du regne om før du kan sammenligne. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enhet er jo helt vanlig mattespåk? De referanseområdene du viser til oppgis i pmol/L. Er prøvesvaret ditt samme enhet? Hvis ikke må du regne om før du kan sammenligne. 

Ok, men da skjønner jeg ikke vanlig mattespråk heller. Jeg vet ikke hva pmol/L betyr.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men da skjønner jeg ikke vanlig mattespråk heller. Jeg vet ikke hva pmol/L betyr.

Hva står etter 130 i prøven din? 

Anonymkode: dbbe6...b49

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal finne det ut i morgen, akkurat nå har jeg ikke mulighet til å sjekke det :)

Skrevet
På 5.10.2019 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Dette er det som står: 

"Transkobalamin-2(=vitamin B12):>128"

Det står ikke noe etter det.

Skrevet

Sammen med legen min har vi funnet ut at når b12 nivået er på over 600 så har jeg det best, men jeg er operert i mage/ tarm så jeg har dårlig opptak av vitaminer. Har du symptomer på mangel på b12 da?

Anonymkode: 055e4...d6d

Skrevet

Du har ikke lave verdier. Fastlegen din har tatt en annen B12-prøve enn det som er vanlig å ta, derfor må du bruke referanseområder på den prøven. Du kan ikke bruke referanseområder for "vanlig" B12. Google er din venn :)

https://www.siv.no/helsefaglig/tjenester/laboratorietjenester/ny-analyse-for-undersokelse-av-kobalaminstatus-aktivt-vitamin-b12

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lave verdier. Fastlegen din har tatt en annen B12-prøve enn det som er vanlig å ta, derfor må du bruke referanseområder på den prøven. Du kan ikke bruke referanseområder for "vanlig" B12. Google er din venn :)

https://www.siv.no/helsefaglig/tjenester/laboratorietjenester/ny-analyse-for-undersokelse-av-kobalaminstatus-aktivt-vitamin-b12

Om jeg leser denne artikkelen riktig, er referanseområdet for det jeg er testet for da 32-207?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg leser denne artikkelen riktig, er referanseområdet for det jeg er testet for da 32-207?

Kan være, hvis prøven din er sendt inn til samme laboratorium som jeg har linket til. Forskjellige laboratorium har gjerne litt forskjellige referanseområder, avhengig av hvilken metode som er brukt (og hvilken enhet svaret er oppgitt i, som tidligere nevnt). Legen din har vurdert svaret som normalt, og det er det du bør gå ut fra.

Referansegrensene for denne prøven tatt ved dette laboratoriet er 32-307 pmol/L.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det som står: 

"Transkobalamin-2(=vitamin B12):>128"

Det står ikke noe etter det.

Du har ikke målt totalnivå av B12 som er det vanligste og det folk er mest kjent med, du har målt aktiv B12, og der er referanseverdiene helt ulike. Hos SiV er referanseverdiene 32-307, som betyr at 128 er helt fint.

Anonymkode: 7134d...9cf

Skrevet
På 5.10.2019 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at alle blodprøvene mine var fine, og fikk se verdiene. B12 lå på rundt 130, og etter googling så ser jo dette veldig lavt ut mtp normalverdiene mange sider oppgir? Men legen hadde vel sagt noe om dette var veldig lavt? Skjønner lite her, jeg 😅

Fra nhi.no: "Mye tyder på at et optimal nivå av B12-vitamin i serum bør ligge > 250-300 pmol/L" 

Noen som har erfaringer å dele? Som vet litt rundt dette med B12, eventuelt har hatt mangel selv?

Hør på legen din du, og ikke google! 
Orker ikke å gå innpå det tekniske. Men det er så mye som spiller inn på hva som er normalt eller ikke normalt og utfallet av en blodprøve. Det er så mye man må tenke igjennom når det kommer til blodprøver, alt fra fasting, tidspunkt av prøvetaking og alt preanalytiske variabler, prøvetaking. gud det er så mye som spiller inn. En blodprøve er ikke bare et stikk også sette røret i en maskin også får man riktig svar. Det er så mye mer enn som så.  
Jeg husker ikke alt så jeg vil ikke gå innpå detaljer, for det kommer bare folk å angriper meg for å ha sagt feil. Lærte om dette for to år siden (droppet utav studiet så mye har gått i glemmeboken). IKKE LEK DOKTOR! Hør på legen din som kan dette. 

Anonymkode: 36be6...dcc

Skrevet

Synes det er sykt at du får svarene på prøven på den måten! Det er jo tydeligvis direkte farlig, for du sitter å googler deg frem til et annet svar enn det legen har gitt. Det er ikke trygt, hør på legen din og slutt å google. 

Har aldri fått verdiene på den måten. Og jeg har b12 mangel, folat og jernmangel. Kronisk. Går på sprøyter og tabletter, og har aldri i mitt liv fått verdiene tilsendt, jeg får "du har lavt, du må ta medisiner, her har du resept". 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er sykt at du får svarene på prøven på den måten! Det er jo tydeligvis direkte farlig, for du sitter å googler deg frem til et annet svar enn det legen har gitt. Det er ikke trygt, hør på legen din og slutt å google. 

Har aldri fått verdiene på den måten. Og jeg har b12 mangel, folat og jernmangel. Kronisk. Går på sprøyter og tabletter, og har aldri i mitt liv fått verdiene tilsendt, jeg får "du har lavt, du må ta medisiner, her har du resept". 

Herregud som dere krisemaksimerer her nå. Jeg spurte etter verdiene mine, og jeg sitter ikke og googler helt manisk. Jeg ville enkelt og greit vite dette med B12, for jeg hadde mangel på det for noen år siden.

Skrevet

For noen år siden hadde jeg et B12-nivå som lå på ca 150. Jeg var veldig dårlig.. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke som om ts stresser så voldsomt som du gir uttrykk for. Men alt er relativt.

Selv har jeg og kronisk mangel på folat, B12 og jern og legen oppfordrer til at man skal sjekke blodprøvene selv på https://www.furstpasient.no/ 

I tillegg så sender hun prøvesvarene på sms. I dag så er det slik at man skal og får full innsikt i vår egen helsesituasjon, skulle da bare mangle.

Jeg går for øvrig å tar B12 sprøyter når jeg kjenner jeg trenger de, ikke etter hva blodprøvene viser. Som legen sier noen har det fint på lavere verdier og andre på høyere.

Skrevet

Da jeg hadde sånn ca 90 mistet jeg smakssansen og sov i snitt 13 timer hver natt. Følte meg ikke helt fin før jeg hadde 250 mener jeg på. 

Anonymkode: 32424...d8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...