Gå til innhold

Barnefar nekter å la meg hente barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke en skriftlig samværs avtale. Ting har blitt avtalt fortløpende inntil det blir en rettsak. 

Far har ikke fast bosted og bor hos familie. Reiser mye fram og tilbake hos forskjellige familiemedlemmer. Slik har han holdt på i 6 mnd. Jeg mener det ikke er stabilt for barnet. Så samvær er satt til kun annenhver helg og dagsamvær inniblant. 

Han har byttet mye på avtalt samvær og en gang kom han ikke å hentet barnet i barnehagen som var avtalt. Så jeg måtte slippe alt jeg hadde i hendene på arbeid og hente han selv. 

Barnet er 2 år gammelt. 

Avtalte at han skulle ha gutten i helga og jeg sa jeg kom å hentet han på søndag. 

Faren sa nei. 

Kan jeg hente han selv om faren nekter ? Har planer om å kjøre dit med søsteren min som støtte. Jeg er bare så redd for han har gjort dette før. En gang jeg kom for å hente han så rev han gutten min ut av hendene mine. Gutten min skrek og ble helt fra seg. Jeg vil virkelig ikke at han skal oppleve det igjen... 

Anonymkode: f84e9...fa6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener han med at du ikke får hente barnet? Når mener han at du skal få hente barnet?

• Liker 7
Skrevet

Bestill time på famvern på mandag, og få opp en skriftlig, ordentlig avtale! En muntlig skal være bindene, men vanskeligere om han stiller seg på bakbeina som nå. Har du advokat? 

Anonymkode: f9d61...4d6

• Liker 37
Skrevet
2 minutter siden, Vera skrev:

Hva mener han med at du ikke får hente barnet? Når mener han at du skal få hente barnet?

Han sa han skulle levere barnet i barnehagen. Jeg stoler ikke på at han gjør det for sist gang så ringte han barnehagen og tok han fri.. uten å fortelle meg. Jeg måtte da ringe rundt til familien hans for å finne ut hvor de var. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bestill time på famvern på mandag, og få opp en skriftlig, ordentlig avtale! En muntlig skal være bindene, men vanskeligere om han stiller seg på bakbeina som nå. Har du advokat? 

Anonymkode: f9d61...4d6

Har vært der nå 4 ganger. Uten hell. Prøvd å møtes på privaten også. Har skrevet 3 utkast av en samværs avtale og når vi skulle signere avtalen så nektet han og krevde 50/50. 

Har ordnet med advokat, men hun har tatt høstferie nå og er ikke på kontoret før etter ferien. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke en skriftlig samværs avtale. Ting har blitt avtalt fortløpende inntil det blir en rettsak. 

Far har ikke fast bosted og bor hos familie. Reiser mye fram og tilbake hos forskjellige familiemedlemmer. Slik har han holdt på i 6 mnd. Jeg mener det ikke er stabilt for barnet. Så samvær er satt til kun annenhver helg og dagsamvær inniblant. 

Han har byttet mye på avtalt samvær og en gang kom han ikke å hentet barnet i barnehagen som var avtalt. Så jeg måtte slippe alt jeg hadde i hendene på arbeid og hente han selv. 

Barnet er 2 år gammelt. 

Avtalte at han skulle ha gutten i helga og jeg sa jeg kom å hentet han på søndag. 

Faren sa nei. 

Kan jeg hente han selv om faren nekter ? Har planer om å kjøre dit med søsteren min som støtte. Jeg er bare så redd for han har gjort dette før. En gang jeg kom for å hente han så rev han gutten min ut av hendene mine. Gutten min skrek og ble helt fra seg. Jeg vil virkelig ikke at han skal oppleve det igjen... 

Så du har sittet på gjerdet og ventet, uten å foreta deg noe, i nesten en uke nå? Hvorfor har du ikke vært i kontakt med Fvk, advokat eller politiet? Og hvorfor spør du om råd her først etter en uke?

Anonymkode: 98f49...372

• Liker 7
Skrevet

Uansett hva, ikke sett barnet i en vanskelig situasjon. 

Spør far når han mener du kan hente?

Er dette sener i dag? I morgen?

Gjør alt du kan for at ikke barnet skal bli traumatisert, noe de blir om de blir revet i mellom to voksne som skriker til hverandre.

Som over her, gå til fvk eller nav og lag en skikkelig samværsordning. 

Anonymkode: b8c94...b49

• Liker 3
Skrevet

Han sa han skulle levere barnet i barnehagen. Jeg stoler ikke på at han gjør det for sist gang så ringte han barnehagen og tok han fri.. uten å fortelle meg. Jeg måtte da ringe rundt til familien hans for å finne ut hvor de var. 

Jeg skjønner at du er veldig bekymret, så ikke misforstå meg når jeg stiller dette spørsmålet; 

Er du bekymret for hva han kan gjøre med barnet? Hvordan er han som far? Prøv å ikke tenke på hva du selv føler for han som mann, kun som far. 

Mer du oppriktig bekymret for barnets ve og vel i denne situasjonen, må du ta kontakt med barnevernet (de har døgnvakt), og ta situasjonen derfra. Det er ikke lov å skremme deg på den måten han gjør, og det er heller ikke bra å la barnet være i en så ustabil situasjon. Om han igjen «river» barnet ut av armene dine - trekk deg, og gå bort, for barnets skyld, og berolige barnet ved å vise at du ikke er redd. Jeg vet det koster mye, og jeg vet det er vanskelig, men, gjør det for barnets skyld. 

Du må til mekling og få en meklingsattest, asap. Ville også kontaktet advokat.

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har sittet på gjerdet og ventet, uten å foreta deg noe, i nesten en uke nå? Hvorfor har du ikke vært i kontakt med Fvk, advokat eller politiet? Og hvorfor spør du om råd her først etter en uke?

Det er snakk om denne helgen. Avtalen var denne helgen. Han sa han nekter meg å hente han i morgen. 

Har snakket med fvk flere ganger og advokaten min er bortreist på høstferie. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du den uka fra?

Det fremkommer tydelig at far har samvær denne helgen, barnet ble ergo levert tidligst i går. Mor sa hun henter søndag (i morgen) hvorpå far svarte 'nei, jeg leverer i bhg mandag morgen'.

Anonymkode: 16808...edc

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært der nå 4 ganger. Uten hell. Prøvd å møtes på privaten også. Har skrevet 3 utkast av en samværs avtale og når vi skulle signere avtalen så nektet han og krevde 50/50. 

Har ordnet med advokat, men hun har tatt høstferie nå og er ikke på kontoret før etter ferien. 

Barn på 2 år skal ikke ha 50/50 samvær.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg skjønner at du er veldig bekymret, så ikke misforstå meg når jeg stiller dette spørsmålet; 

Er du bekymret for hva han kan gjøre med barnet? Hvordan er han som far? Prøv å ikke tenke på hva du selv føler for han som mann, kun som far. 

Mer du oppriktig bekymret for barnets ve og vel i denne situasjonen, må du ta kontakt med barnevernet (de har døgnvakt), og ta situasjonen derfra. Det er ikke lov å skremme deg på den måten han gjør, og det er heller ikke bra å la barnet være i en så ustabil situasjon. Om han igjen «river» barnet ut av armene dine - trekk deg, og gå bort, for barnets skyld, og berolige barnet ved å vise at du ikke er redd. Jeg vet det koster mye, og jeg vet det er vanskelig, men, gjør det for barnets skyld. 

Du må til mekling og få en meklingsattest, asap. Ville også kontaktet advokat.

Han følger ikke opp barnet slik han burde. Dårlig hygiene og med stell. Overlater barnet til andre familiemedlemmer.

jeg er i kontakt med advokat, så saken blir sendt inn til domstolene nå. 

Får ikke kontakt med advokaten nå pga høstferie. 

Vi har vært på mekling 4 ganger nå så har meklingsattest.

jeg er bare bekymret for at han skal klare å manipulere meg og kontrollere meg. Truet med å ikke betale tilbake penger som han er skyldig meg hvis jeg ikke hører etter han.. jeg er utslitt av alt. 

Vært grei og samarbeidsvillig hele veien. Latt han hatt barnet utover avtalt samvær ved flere anledninger. 

• Liker 2
Skrevet

Dersom du drar for å hente, risikerer du at det blir opphetet diskusjon. Se an mandag om barnet blir levert eller ei. Hvis ikke, kontakt politet eller barnevernet og dra sammen for å hente (dersom de i det hele tatt vil involere seg).

Deretter får du stoppe samværet fram til det foreligger en avtale siden han ikke viser stabilitet. Men ikke si det før barnet er hos deg.

Anonymkode: 4754b...c26

• Liker 22
Skrevet
9 minutter siden, Vera skrev:

Barn på 2 år skal ikke ha 50/50 samvær.

Det har jeg også sagt flere ganger til han. Samme har fvk

• Liker 4
Skrevet

Truet med å ikke betale tilbake penger som han er skyldig meg hvis jeg ikke hører etter han.

konliktrået eller forliktrådet tar du da dette til.

Samvær, barnebidrag etc har ikke noe med personlig gjeld å gjøre. Det er saker som ikke kan blandes.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du drar for å hente, risikerer du at det blir opphetet diskusjon. Se an mandag om barnet blir levert eller ei. Hvis ikke, kontakt politet eller barnevernet og dra sammen for å hente (dersom de i det hele tatt vil involere seg).

Deretter får du stoppe samværet fram til det foreligger en avtale siden han ikke viser stabilitet. Men ikke si det før barnet er hos deg.

Var en opphetet diskusjon der tidligere og han sa han kunne bare hente barnet når det passet han utenom avtalt samvær. 

Vært redd at en dag jeg kommer i barnehagen så er han ikke der.. 

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg også sagt flere ganger til han. Samme har fvk

Og det vil du få medhold i i retten, men veien dit er lang. Det er først saksforberende møter, opptil flere alt etter hva domstolen selv mener er såkalt hensiktsmessig. Dere blir begge tapere. Det går sjeldent slik man ser for seg.

Skrevet

konliktrået eller forliktrådet tar du da dette til.

Samvær, barnebidrag etc har ikke noe med personlig gjeld å gjøre. Det er saker som ikke kan blandes.

Pappa foreslo å overta gjelden slik at han ikke kan true meg med det lengre. For han tør ikke å true pappa. 

Han betaler ikke barnebidrag. Har sendt inn søknad til nav nå for å få de til å kreve det inn.

• Liker 4
Skrevet

Var en opphetet diskusjon der tidligere og han sa han kunne bare hente barnet når det passet han utenom avtalt samvær. 

Vært redd at en dag jeg kommer i barnehagen så er han ikke der.. 

Så lenge han har del i foreldreansvaret, har han rett i det. Så lenge det ikke foreligger dom på annet, kan ikke barnehagen nekte. Vet hvordan du har det, har vært der selv. Jeg løste det med å gå ned i stilling (fra 100 til 800) på jobb slik at jeg var ferdig før bf for å sikre at han ikke ville ha anledning til å hente før meg.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vil du få medhold i i retten, men veien dit er lang. Det er først saksforberende møter, opptil flere alt etter hva domstolen selv mener er såkalt hensiktsmessig. Dere blir begge tapere. Det går sjeldent slik man ser for seg.

Jeg ønsker ikke å dra i retten med dette. Men har gitt opp å bli enig med den fyren nå. Har prøvd med par terapi, kurs på fvk og møttes flere ganger for å ha en god dialog 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...