Gå til innhold

Jeg forstår ikke tønsbergdialekten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei kvinne fra Grefsen i Oslo som har bodd i Tønsberg i snart 4 år. Men selv om jeg har bodd i byen ganske lenge nå så skjønner jeg ikke bæret av dialekten deres. Jeg vet det er sykt kleint siden vi er nordmenn begge to, men jeg må rett og slett snakke engelsk med tønsbergenserne for å kunne klare å kommunisere med dem. Ellers så skjønner jeg ikke en dritt av hva de sier. Har prøvd å lytte og konsentrere meg så intenst som mulig, men jeg klarer rett og slett ikke å fatte en dritt. Jeg skjønner INGENTING! Seriøst, jeg kødder ikke! Er det bare meg, eller er virkelig tønsbergdialekten totalt uforståelig for andre nordmenn? Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst i Oslo med norske foreldre, så jeg er 100% norsk.

Anonymkode: bae6c...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre om hva det er du ikke skjønner med måten de prater på i Tønsberg? Kom gjerne med eksempler. Vil si at den er ganske lik den i Oslo, føler selv at det ikke er en spesiell dialekt. Føler både Oslo og Tønsberg er typ. «bokmål». 

Anonymkode: b6ba3...1cc

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei kvinne fra Grefsen i Oslo som har bodd i Tønsberg i snart 4 år. Men selv om jeg har bodd i byen ganske lenge nå så skjønner jeg ikke bæret av dialekten deres. Jeg vet det er sykt kleint siden vi er nordmenn begge to, men jeg må rett og slett snakke engelsk med tønsbergenserne for å kunne klare å kommunisere med dem. Ellers så skjønner jeg ikke en dritt av hva de sier. Har prøvd å lytte og konsentrere meg så intenst som mulig, men jeg klarer rett og slett ikke å fatte en dritt. Jeg skjønner INGENTING! Seriøst, jeg kødder ikke! Er det bare meg, eller er virkelig tønsbergdialekten totalt uforståelig for andre nordmenn? Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst i Oslo med norske foreldre, så jeg er 100% norsk.

:ler: 

Har ikke familien din hytte på Tjøme? :blink: 

Anonymkode: db28b...f14

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okeei. Da er det du som er rar for i Tønsberg snakker de bokmål og har ingen spesiell dialekt liksom

Anonymkode: 55f57...945

• Liker 2
Skrevet

Er fra nordnorge selv, og hører ikke forskjell på folk fra Oslo og folk i Tønsberg, høres stort sett likt ut for meg. 

Anonymkode: 65e34...823

• Liker 1
Skrevet

Tøys. Er selv fra Tønsberg, de prater så og si likt der som i Oslo (hvor jeg bor nå). 

Anonymkode: 1cc09...d45

• Liker 2
Skrevet

Tønsbergfolk starter alle setningene ved å si; hva jeg holdt på å si atte... 

Anonymkode: c7006...2a7

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tønsbergfolk starter alle setningene ved å si; hva jeg holdt på å si atte... 

Anonymkode: c7006...2a7

Nei. Noen gjør det, og det høres ut som "arbeiderklassen". 

Anonymkode: 244eb...af9

• Liker 1
Skrevet

Eh... Det er vel ikke stor forskjell på folk fra Tønsberg i forhold til folk fra Holmestrand, Drammen, Oslo e.l.? Man kan vel ha enkelte ord som skiller seg fra hverandre, men såpass at en fra Oslo ikke forstår en fra Tønsberg? Tviler jeg på. Hvor dårlig forstår du da folk fra Vestlandet eller nordfra f.eks.?

• Liker 1
Skrevet

Du som har lagd de andre trådene om det her også? 

Anonymkode: 0a6b2...c29

• Liker 1
Skrevet

Har de fått ny dialekt i Tønsberg? Skjønte utmerket hva de sa for en uke siden! Og jeg er fra Frogner i Oslo,

Anonymkode: 939cb...c1a

• Liker 3
Skrevet

Da er du jo rett og slett dum. Du kan ikke ha sørlig høy iq.

Anonymkode: 55d4f...52b

• Liker 3
Skrevet

Samme personen som har opprettet de andre trådene om dialekt.. 

Anonymkode: 9dc2a...46f

• Liker 1
Skrevet

Dialekten er jo wannabe Oslo vest. Skjønner godt du ikke skjønner bæret av den. Tror de finner opp ord for at det skal høres Oslo vest ut.

Anonymkode: a5994...73e

Skrevet

Herregud, ikke enda en tråd om det her🙈

Anonymkode: f6ba9...8ae

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de fått ny dialekt i Tønsberg? Skjønte utmerket hva de sa for en uke siden! Og jeg er fra Frogner i Oslo,

Anonymkode: 939cb...c1a

😆😆😆

Plutselig ble hele byens befolkning enige om å slå over til Setesdalsdialekt, klart det blir vanskelig å forstå da! 

• Liker 1
Skrevet

Altfor mange bilær og båtær

Skrevet

Jeg har bodd i Tønsberg de siste fem årene (er fra Bergen). Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå dialekten.

Anonymkode: 4942d...22d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste man kommer borti dialekt her i Tønsberg er at vi sier "-ær" istedenfor "-er" i flertall og presens, og "ho" istedenfor "hun", ellers er det nesten helt likt oslodialekten, og ikke vanskelig å forstå i det hele tatt! Skjerp deg!

Anonymkode: c03f7...04c

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med den :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...